Is endurance een minderwaardige sport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:48

Samsam: talent is in alle takken van sport (en niet alleen paardensport) een vereiste voor de hoogste regionen. OOK endurance.
Mijn vader zegt altijd: prestatie is 1 (of 10) % inspiratie en 99 (of 90) % transpiratie. En zo is het met alle sporten ook. Als je er niet voor werkt kom je nergens. Werk je je suf dan kom je verder dan iemand met veel talent. Maar wil je de absolute top bereiken dan moeten zowel ruiter als paard een behoorlijke dosis talent hebben.
Voorbeeldje: tot vorig jaar juni hadden wij een KWPN ruin (v. Candyboy) beetje verpest en behoorlijk brak. Door gigantisch te trainen hebben we 70 km met hem gedaan en vorig jaar wilden we boven de 80 komen. Het was voor hem gigantisch zwaar, die hing half dood in z'n stal na zo'n rit. Hij had z'n grootte ook niet mee. Maar behalve dat was het ook gewoon geen echt sportpaard, ten eerste al flink verpest en er zat ook niet zo veel talent in. Hij had geen winnaarsmentaliteit. Bij hem was elke stap er 1.
Nu hebben we een hengst (arabier) en dat is echt een atleet, een sportpaardje van top tot teen. Echt een winnaar (is ook heel erg verdienstelijk op de renbaan geweest hiervoor). Dressuur, springen, racen, endurance, hij doet het allemaal zonder blikken of blozen. Hij is soepel en heeft een doos talent waar je u tegen zegt. Hij zal niet overal de top halen (zeker niet tegelijkertijd), maar hij heeft zó'n geweldige instelling en hij heeft een gigantisch talent. Hij is werkwillig en het is er echt eentje die met niets minder genoegen neemt dan de eerste plek. Die gaat nog heel ver komen denken wij. Hij is er nog niet, maar we hopen nu eindelijk eens boven de 80 km te komen met onze twee paardjes.
Voltrack heeft minder mentaliteit (is een echte plakker, die gaat het ook afleggen in een eindsprint met de hengst Haha! ), maar ook wel talent. Hij is stijver, maar hij is een echte doordouwer, die loopt zich niet zomaar dood, maar als je hem écht nodig hebt, dan doet (of probeert Knipoog ) hij alles voor je!
Talent bij de ruiter zit hem meer in discipline. Je moet namelijk wel zondagochtend om 9 uur in het zadel zitten en dan flink op stap gaan (vandaag 4 uur getraind, en dat was heavy hoor!). En je moet op maandag met spierpijn wel je paard gaan wandelen. Het is een opoffering tot en met en of ik dat ga redden vraag ik me nog wel even af (eerlijk is eerlijk ben ik wat laks). De paarden kunnen het lichamelijk aan en hebben wel de juiste loop mentaliteit, ze blijven rustig en afwachtend van wat jij aangeeft. Een loper in de zin van: wie het snelste weer thuis is, moet je niet hebben. En de onzen zijn heel netjes en braaf, als ik aangeef dat we harder gaan doen ze het vaak niet (we zijn niet gek), en als ze echt niet gaan dan is het parcours gewoon te zwaar of kan het paard het niet aan. Ik ben dan lichamelijk gewoon niet in staat hem daar doorheen te rijden. Onze arabieren zijn absoluut geen doodlopers, de hengst misschien meer dan Voltrack, maar ook die draait nu helemaal bij! Hij heeft nu een aantal keren flinke ritten gemaakt en hij begrijpt nu wel dat het serieuze koek is. Ervaring bij het paard kan een hele steun zijn en ik ben dan ook heel erg blij dat die van ons helemaal begrijpen dat het wel eens een lange tocht kan gaan worden. Als we ooit die 160er gaan rijden (jaja Schijnheilig ) dan moeten ze ook niet gelijk gaan rennen en dollen, liever niet zeg want dan haal je de eerste vetgate nog niet eens!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:53

Nog even een aanvulling: in de dressuur wordt gezegd dat ieder paard het Z moet kunnen halen. In de endurance is voor ieder paard klasse II mogelijk (mits, tenzij, hoewel, behalve, maar dat geldt ook overal). Vanaf klasse II vallen de minder talentvolle paarden gewoon af. Mensen die een leuke buitenrit willen maken rijden klasse I, mensen die wel iets meer willen doen daarna nog klasse II, maar daarna komt gigantische discipline in training, talent bij ruiter en paard etc etc kijken en dat moet je kunnen opbrengen en, met een beetje geluk, hebben.

En Sjuim, daar erger ik me ook blauw aan! Wij zijn nu echt aan het trainen voor klasse III en dat betekent minstens 1x per week een klasse II afstand trainen ( Scheve mond ) en dan nog 2x per week zo'n 30 km of zware intervaltraining doen en nu merk ik dat het toch echt menens wordt. Je moet er voor kiezen. Als ik nu besluit helemaal niet mee te trainen met de lange ritten rijd ik straks niet mee in de wedstrijden. Kan ik banketstaaf wat ik wil, maar dan ben ik gewoon een simpel ruitertje. Klasse II is best zwaar maar te overzien, klasse III is zonder goede training van zowel ruiter als paard niet te doen. Dat wist ik al wel en ik vond klasse II wel geinig, maar nu is het echt afzien...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:10

Precies, als het paard niet wil moet je hem niet doordouwen. Hij mag ook niet om niks opgeven, maar als het gewoon niet lekker loopt en het wordt ook niks, dan moet je gewoon kappen. Polleke heeft dat helemaal door. Eerst moest hij alleen zonder Kuultje in Laag Soeren vorig jaar. Nou, dat was duwen en trekken tot de finish. Daarna moest ik nog kl II doen, ik dacht echt: dat wordt niks. Maar hij heeft gelópen, fantastisch gewoon. Ik heb hem nog een beetje geplaagd met de koeien (hehe) en hij bleef vrolijk en gaan met die banaan. Als hij echt niet lekker in z'n vel zit hoeft hij ook niet zo zwaar te werken, maar hij begrijpt ook heel goed dat als hij nooit eens zijn best doet het nooit een vrolijke bende wordt. Het zijn echt twee doebah's (klinkt zo leuk Tong uitsteken) als ze lekker saampjes door het bos gaan. En dan weet je ook gewoon, die zijn er in de training en als het dan toevallig op een wedstrijd niet goed gaat (Laag Soeren dit jaar), dan moet je als ruiter ook gewoon durven stoppen, schouders ophalen en volgende keer beter.
En dat geldt ook allemaal in andere takken van sport. Je werkt met een levend beest en dan krijg je jezelf er ook nog bij. Gaat het niet dan moet je niet klakkeloos opgeven, maar je mag ook best eens een keer een baaldag hebben.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:17

Ik zei vandaag in het bos gewoon: Voltrack, je bent een doebah, hij keek gewoon zo uit z'n oogjes. Eerst was hij altijd een doerak, maar nu is hij een doebah (geen betekenis dus) Haha!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:56

Serieus bezig zijn wil nog niet zeggen dat je gelijk maar alle toeters en bellen aan moet schaffen. Eerst maar eens kijken of het echt wat voor je is.
Wij rijden met gewone zadels (vzh en spring) en hebben nu halsterhoofdstellen sinds een jaar voor beide paarden. Daarvoor reden we met een gewoon leren hoofdstel. Ik heb gewoon chaps aan, met een doodnormale rijbroek, ik heb een endurance helm, maar als het koud is zet ik m'n horka op.
Sinds een jaar trainen we intensief met hartslagmeters etc, maar de laatste tijd laten we ze ook gewoon thuis. Het moet namelijk ook zónder kunnen. Ik heb wel vanaf het begin af aan een fannypack (heuptasje met 2 bidonhouders), maar verder? Ik geloof niet dat ik ooit een 'endurancerijbroek' aan ga schaffen, mijn Goldendress zit veels te lekker. Apart zadel? Waarom zou ik? Tsja, misschien tegen de tijd dat ik lood mee moet, maar daar verzin ik dan wel weer wat op.
Oh ja, sinds deze lente hebben we flex-ride beugels (gesloten voorkant), dat kom je buiten de endurance sport niet tegen geloof ik.
Begrijp me niet verkeerd, maar serieus en goede basis zit hem NIET in de uitrusting. Dat zit hem in je training, je paard (talent) en in jezelf (talent en doorzettingsvermogen), dan maakt het echt niet uit of je als dressuurmiep opgedoft op je paard zit of met gewone rubber laarzen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:05

Dat zeg ik ook niet Knipoog
Als je net een paard koopt en je koopt die voor de endurance en je moet je hele uitrusting nog bij elkaar sprokkelen dan ben je wel gek als je eerst een dressurzadel en leren laarzen koopt. Doe het dan gelijk goed!
Maar het is in alle takken van paardensport zo (valt mij op) dat zodra je er een ander bit in hangt of een ander zadel dat je dan opeens goed kunt rijden? Nou, dat zegt mij dus even helemaal niets. Eerst zien dan geloven en wat voor de een wel goed is, is voor de ander niet te doen. Zo is het gewoon niet goed als mijn zusje op een breed zadel gaat rijden, dus heeft ze een klein springzadeltje. Is ze dan nu springruiter? Nee, dat geloof ik niet (al springen ze aardig hoor, zij en haar sportpony).
Een toppaard maakt jou nog geen topruiter en een bepaalde uitrusting maakt je ook nog geen endurance, spring of dressuurruiter.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:56

Arwen: ik haal regelmatig spul van www.runningbear.com en heb echt nog nooit problemen gehad met invoerkosten hoor! Je krijgt iets hogere shippingcosts, maar dat is dan ook alles en als je dan tientjes van de prijs af krijgt heb ik dat er graag voor over. Ja, je moet niet voor elk wissewasje gaan bestellen want dan wegen de verzendkosten niet op tegen de lagere prijs.

Karin: door te trainen leer je je paard aanvoelen, maar simpel rechtuit door het bos crossen is funest. Wij trainen onze paarden nu 3-4x dressuurmatig (in de bak). Dat varieert van dubbele longe tot echt zwaar inbuigen tot een sprongetje. Afwisseling is een toverwoord en een endurance paard staat dag en nacht buiten zowat omdat ze anders nooit van hun stalstijfheid afkomen.
Gerritje: ik zei eerder al dat het paard ook talent 'moet' hebben. Sommige paarden zijn niet gezegend met een vlot soepel lichaam (onze oude KWPNer) en dat wil gewoon niet bepaald. Dat verschilt dus ook heel erg per ras. Ik vind het heel erg knap dat je met Ucky zo ver komt, t is dat ik op 3 paarden moet passen thuis (mijn vader en zusje gaan groomen bij Marjolijn), maar anders was ik graag komen kijken! Een fjord is geen arabier en daarom is het des te knapper. Dat realiseren mensen zich vaak ook niet denk ik, maar wil je wat bereiken met een wat minder talentvol paard dan moet je nog eens veel harder ervoor trainen.
Voor klasse 1 moet een gemiddeld paard toch niet z'n hoef omdraaien denk ik (mijn KWPNer met hoefkatrol moet ik er ook naar toe trainen trouwens), maar hoe hoger je komt hoe groter het offer wordt, maar dat geldt ook voor hoge(re) dressuur of in t springen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:51

Wij kwamen een keer langs een dressuurdame met dito zweep en paard in het gooi. Ik reed toen op mijn 4 jarige net hengst af arabier en wat doet dat mens? DIE STEEKT ZO DIE ZWEEP IN MIJN KNOL! Nu nog word ik er kwaad om. Ze zei er ook letterlijk bij: 'niet te dichtbij hoor' en ik dacht erachteraan: ik heb zeker luizen. Ik had destijds een dressuurzadel erop liggen, chapjes aan en oh ja, ik reed met een los teugeltje. Dat wijf was hartstikke gek en alleen daarom al hoef ik nooit dressuurwedstrijden te rijden hier in de buurt. En ja, vooroordeel of niet: dat was bij Laren op de hei. Ik was té verbaasd om haar van repliek te dienen en zelfs mijn vader (zat erachter met zijn kasteel) kreeg niets over zijn lippen. Wat dat betreft komt het verhaal van Moritz mij dus wel heel bekend voor, jakkiebah! Als ik haar nog zou herkennen zou ik haar zo met huid en haar opvreten en die huppelknol van d'r erbij. Grrrr!
Het lag dus helemaal niet aan de endurance, maar aan het feit dat ik op een kleiner arabisch paardje zat en geen wit dekje met bandages om had zitten of een stang en trens erin had hangen.... wat een arrogantie zeg!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 08:00

Lovely schreef:

Maar nu terug naar endurance. Ik denk dat dressuurwerk ook hier het paard kan helpen om goed en gezond te presteren. Door het gymnasticeren bijvoorbeeld kun je het bewegingsstelsel van het paard gezond houden denk ik, waardoor hij de prestaties beter aan kan. Ik denk dus eigenlijk aan het samenvoegen van diverse trainingsaspecten, zoals kracht en lenigheid in de spieren o.a. met dressuurwerk; duurtraining en intervaltraining ook voor het hart en de longen en de stofwisseling in het hele systeem, enzovoort. En zo combineer je dus het werk om het totale paard voor te bereiden. Is dat zo in de endurance?


Dit is voor mij dagelijkse kost. In de eerste klasse's is het niet noodzakelijk om je paard soepel te houden. Het zou eigenlijk wel moeten omdat het paard dan fijner loopt, maar je kunt de rit ook uitrijden met een stijve knol (is ons iig t/m klasse II tot nu toe telkens gelukt).
Het gekke is dat 'we' (allemaal dus eigenlijk Bloos ) tot nu toe dat dressuur maar belachelijk vonden, beest wilde niet en je werd er écht gefrustreerd van. Dus hadden we 2x per jaar de fysio erbij (is nog erg weinig al zeg ik het zelf). Zij vond de laatste keer dat het paard gigantisch vooruit gegaan was, en wij merkten niks, nog even stijf en onwillig in de dressuur. Ook legde zij uit dat het heel erg belangrijk is om een soepel paard te hebben, er zijn alleen meer wegen die naar Rome leiden. In ons geval was het makkelijker om het paard met snoepjes in te laten buigen, buikspieroefeningen te doen en eindeloos achteruit te wandelen (zat nl. vooral in de rug vast). Dat hebben we ook gedaan en het resultaat mag er wezen. We hebben nu een paardje dat in de dressuur over zijn rug gaat lopen. Daar hebben we dan ook 3 jaar over gedaan...
Op de langere afstanden is het van levensbelang dat het paard, maar ook de ruiter soepel zijn. Door het rijden verstijf je allebei en dat geeft op het eind vreselijk zwaar werk voor het paard. De laatste kilometers zullen dan alles behalve prettig zijn (Hercules was ook ontzettend stijf en die kregen we niet losser, die heeft dus de laatste kilometers altijd moeten verbijten). Het leuke is nu dat we een wat stijver paard hebben en een heel soepel hengstje. Het hengstje blijft gaan, ongeacht zijn conditie, die vertrekt uit de vetgate en huppelt vrolijk verder. De ander moet echt op gang komen en die hoor je hardop denken: "ok, dan gaan we weer harder". Dat verschil wil overigens niet iedereen erkennen, maar tot mijn vaste overtuiging komt dat doordat de één stijf is en de ander z'n hoef nergens meer voor omdraait (is nog losser dan mijn dressuur KWPNer).
Voor de afwisseling (is goed in de kop) springen we nu ook en tot onze grote verbazing is het sinds dat we regelmatig springen dat ze allemaal fijner te rijden zijn. Ze zullen op die hoogte (80 cm tot 1 m) hun rug wel los moeten laten. Één en dezelfde trainingsmethode is al heel lang achterhaald, je kunt beter een Fartlek-systeem aanhouden. Dat blijkt zowel fysiek als mentaal hele positieve effecten te hebben op zowel ruiter als paard (je rijdt immers heel afwisselend en beleefd elke dag wel een nieuw avontuur). Er gaan nu ook stemmen op die het zgn long slow distance trainen (heel erg veel gebruikt bij endurance) afkeuren omdat je daarmee meer slijtage veroorzaakt dan dat je conditioneel wint. We zullen het zien!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christel1, dazai, femkepien, Glenda, ikkedus, Jihama, kouwene, marjor en 103 bezoekers