Kan je inenten tegen droes??? En hoevaak moet een Rhino inen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-01 18:21

Origine is wel ingeent tegen Rhino, maar dat was in januari, wanneeer moet het weer?? En bestaat er een inenting tegen droes?? Ik dacht van niet, maar iemand zij van wel??

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 18:56

Wat droes betreft weet ik het zo uit m'n hoofd niet, dat zou ik even moeten vragen (of zet je vraag even bij Medisch neer!).

Wat Rhino betreft: een enting verkleint wel de kans, maar geeft geen 100% garantie dat je paard het niet krijgt. Dit is ons verteld door onze veearts, die onze paarden kwam enten bij de vorige uitbarsting van zo'n 5 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 21:08

Je kunt NIET preventief enten tegen droes. Wat je wel kunt doen is bij de eerste (!) koortsaanval antibiotica inspuiten. Echter al niet meer als de tekenen uitwendig zichtbaar zijn, omdat je dan gevaar loopt op "verslagen droes", dus dat het niet meer naar buiten kan.

Tegen Rhino kun je wel jaarlijks laten enten, maar vergeet niet dat er diverse soorten Rhino zijn.
Bovendien geeft een enting tegen Rhino absoluut geen 100% dekking tegen het daadwerkelijk oplopen van Rhino.

Enten tegen Rhino heeft het meeste zin als je een merrie hebt die drachtig wordt. Je ent dan in de 3e, 5e en 7e maand tegen de abortus-versie van Rhino.

Groetjes,Sonja