Bix eten...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Bix eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 22:34

Nou lees ik al een paar keer dat de veulens gewoon al met mamsie mee eten met het bix etc. Wodka dus nog niet. Hij is nu 1,5 maand en dan wordt het geloof ik wel eens tijd. Het rotte is dat hij er niet bij kan als mamsie aan het eten is. Genderose krijgt op de grond voor haar stal eten, en er is een schot voor stal geplaats zodat Wodka niet door de spijlen heen kan kruipen. Genderose kan daar wel met haar hoofd overheen om te eten, maar Wodka kan daar dus niet bij.
Ik heb al verschillende keren geprobeerd of hij wil eten, maar meer dan een paar likjes is het niet. Gras etc eet hij wel gewoon. (hij heeft trouwens ook de automatische drinkbak uitgevonden. Zijn hobby is het laten overstromen ervan Lips are sealed )

Hoe zit dat bij jullie veulens qua eten? Aten ze het gelijk, of was het ook eerst likjes etc. Je zou zeggen dat een veulen van 1,5 maand nu toch wel eens bix moet gaan eten toch...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:16

Allereerst: hang de waterbak hoger. Een veulen moet melk drinken, van water wordt ie zat, maar er zit niks in. Niet goed dus.
Over de brokjes: wij geven onze veulens veulenbrok in een apart veulenbakje die we in de stal monteren. Er zit een stang in, die je op maat kunt maken, zodat de merrie er niet bij kan en het veulen wel. Zo kan je veulen brokjes eten als het 'em uitkomt.
Ik zou me trouwens niet al te veel zorgen maken, als je veulen goed gezond is, voldoende drinkt, slaapt en speelt, is alles toch goed? Die brokjes, dat komt wel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:30

Katinka eet af en toe een bixje maar meer dan 2 bixjes hoeft ze echt niet hoor.
Gras eet ze wel, maar ze slikt het niet door, komt er ineens weer zo'n plakaat uit, maar ze is ook pas 3 weken.
Kan het niet zijn dat zijn ontwikkeling wat langzamer gaat omdat hij er een van een tweeling is?? Heb er verder weinig verstand van (tweelingen) maar ik vraag het maar even.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:08

Volgens mij leert een veulen nog altijd meeëten van z'n moeder . Als het veulen dus niet bij de bix aan kan maar de moeder wel zal het veulen niet leren bix te eten omdat hij nooit mee kan eten met z'n moeder (snap je Tong uitsteken ? )
Gras eet je veulen wel omdat hij met mams op de wei staat (hij leert dus ook giftige planten te laten staan en de lekkere op te eten , dat leren ze allemaal door na te apen)

Ik denk dat je dus best een bakkie in de stal hangt waar Wodka mee kan uit eten als hij wil met mams . Anders gaat hij het niet fatsoendelijk leren en kan het helemaal nog lang duren ...

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 12:45

Genderose krijgt altijd eten in een slobberbak (of wel afwas bak Tong uitsteken) Ik had het gisteren in stal gezet, maar aangezien Genderose verschrikkelijk morst (tanden Boos!) vind ik het zonde, en Wodka gooit de bak alleen maar op. Verder liet Genderose hem er totaal niet bij. Ze is harstikke hebberig. Ik dus ff twee bakjes gehaald, een voor Wod en een voor GEn, maar Gen gaat eerst mooi Wod wegjagen en zijn bakje leeg eten. Hebbert!!!
Verder hebben de veulens volgens mij noiot echt veulenbrok gehad (weet ik niet zeker hoor!)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:45

Op deze manier kweek je voernijd en onrust in de stal. Je moet dus iets maken voor je veulen waar je merrie niet bij kan. Zoals je 't nu probeert heeft het - denk ik - weinig zin. Wij voerden overigens vroeger ook nooit veulenbrok, maar doen dat sinds PAVO het podo concept heeft, toch maar wel.