keuring, en dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-01 12:04

in augustus gaat honey waarschijnlijk naar de keuring voor het NMPRS. Hoe breng ik haar voor? Hoe bereid ik haar voor? Hoe krijg ik haar vacht en manen en staart in optimale conditie? Hoe oefen ik het voorbrengen. En verder elke vraag die je kan verzinnen betreft een keuring wil ik graag antwoord op. Greetz

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-01 12:28

Deze vraag heeft joost pas geleden beantwoord. Hij is een fokker van welsh Pony's. ik moet het hele verhaal nog op mijn site zeten maar misschien heb je er wat aan.
------------------------------

Je moet altijd rekening houden met de zwakke en sterke punten van je pony en je uiteindelijke presentatie moet erop gericht zijn dat de zwakke punten niet opvallen en de sterke punten juist wel.

1) Training.
Het is heel belangrijk dat je je pony vooral heel veel laat stappen. Je kunt gewoon nooit teveel staptraining geven. Longeren doet ook wel wat, maar er gaat niets boven regelmatige staptrainingen. Wij beginnen voor de zomerkeuring al in de winter, voor de kerst, met deze training. Wij gingen
iedere zondag 2 tot 3 uur in de bossen wandelen met de ponies. Longeren(meer een draftraining) helpt niet daarvoor. De staptraining is belangrijk zodat je pony naar je luistert en eraan gewend is dat je met hem meeloopt, maar ook om bespiering te krijgen. Ponies die onvoldoende stappen, hebben altijd een nadeel op de keuring. Iedere dag een paar honderd meter op het
hard draven is een goede training om balans te krijgen in draf, vaak beter dan longeren. Longeren is alleen goed om wat meer bespiering en uithoudingsvermogen te krijgen, niet voor balans.

2) De hoefsmid.
Goed laten bekappen. Kies een goede hoefsmid. Let ook op regels of ijzers
toegestaan zijn. Bij vele keuringen is dat niet zo. Het is erg belangrijk dat je pony goed bekapt is, het hele jaar door, zodat de pony gewend is om goed op zijn benen te staan. De laatste keer dat je bekapt, moet een aantal weken voor de keuring gebeuren, want je pony mag absoluut niet gevoelig zijn
op de keuring.

3) Voeren.
3.1) hoe vet? Jammer genoeg lijkt het vaak op een vetkeuring, dwz, de vetste pony op de keuring wint. Dat is niet geheel waar. Als je pony wat tekortkomingen heeft in de rug of in de croupe, dan kan dat "verborgen"
worden door er wat meer kilo's aan te voeren. Ook zgn meer diepte kan gevoerd worden. Het helpt altijd wel een paar plaatsjes naar voren. Het is een heel moeilijk proces, want als je de pony te vet hebt, dan gaan de bewegingen achteruit en wordt de nek lelijk. Ben erg voorzichtig, je wil ook geen bevangen pony. Overigens, de "diepte" kan je "verbeteren" met hooi.
Hooi vult de buik best.
3.2) hoe "heet"? Met gewoon krachtvoer, hooi, bietenpulp, zemelen en/of mais, krijg je je pony wel vet, maar kan het zijn dat je een slaper op de keuring hebt. Haver (geplet, dan wel gepunt, wij doen liever gepunt). maakt je pony een beetje wakkerder. Pas wel op, je wil ook geen ondhandelbare pony op de keuring. Veel fokkers doen ook hun pony voor een paar dagen in een
stal van te voren, zodat de pony extra wakker is wanneer ze naar buiten komen (blij dat ze weer eens buiten zijn). Recht uit de wei is het in ieder geval heel moeilijk om een goede presentatie te krijgen.

4) Voorbrengen.
Het voorbrengen zelf is ook een kunst. Tijdens de training moet je al proberen om uit te vinden hoe je pony het best meeloopt. Kort of lang vasthouden is de vraag. Verschillende ponies rageren verschillend. Tijdens het rondlopen, weet dat de jury altijd naar je kan kijken. Zorg dat je goed
in de rij meeloopt en dat je pony de mogelijkheid heeft om vrij te stappen.
Zorg dat niemand op de hielen van je pony loopt, want je pony voelt zich niet op zijn gemak. Loop niet te kort op de pony voor je, want dan houdt je pony te veel in (en je kunt klappen krijgen). Stel goed op voor de jury, maar vergeet niet dat de jury ook kan kijken als je wacht terwijl iemand anders draaft of opstelt. Zet je pony altijd op vier benen neer (ook als je wacht). Een pony die op drie benen staat roept vaak onnodig vraagtekens op bij de jury.

5). Halster. Kies een halster dat past bij je pony en wat zijn hoofd goed
laat uitkomen. Zorg dat je halster een
neusriem heeft. Zonder neusriem lijkt het hoofd onnodig lang.

6) Wassen, poetsen, toiletteren.
Een hele job. Zorg dat je pony goed schoon is en mogelijk zelfs glanst. Twee dagen van te voren wassen is beter dan een dag van te voren. Shampoo haalt namelijk vaak de glans uit de vacht. Invlechten mag niet bij een sektie A, maar je kunt van te voren ('s morgens of de avond van tevoren) de staart wel invlechten en hem dan een uur voordat hij de baan in moet uitborstelen. Dat
geeft een volle staart. De staart mag niet over de grond slepen, dus het beste is als hij in rust zo'n 5-10 cm boven de grond hangt. Recht afknippen is lelijk, dus als je knipt, doe voorzichtig, zodat het natuurlijk lijkt. Scheren is absoluut verboden, dus scheer het lichaam niet. Het hoofd mag wel
geschoren zijn. Je kunt vlak voor de keuring ook wat brylcream in de manen
en de manentop doen om ze mooi te laten vallen. gebruik eventueel vaseline
op het hoofd om wat meer uitdrukking te geven. Mascara wordt vaak gebruikt
rondom de ogen, om ze groter te laten lijken. Kijk wel uit wat je doet, want
een "zonnebril" is erg lelijk.. Lange manen kan je knippen, maar trekken is beter. Recht afgeknipte manen zijn erg lelijk.

7) Na de keuring.
Veel fokkers vergeten dit en lopen onnodig risico na de keuring. Als een pony lange tijd op stal gestaan heeft op krachtvoer, kan je hem niet zomaar de wei in jagen. Dat is een te grote schok voor de spijsvertering van de pony en ik ken veel gevallen waar de pony bevangen raakte na een lang keuringsseizoen. Alles met mate en geleidelijk. Het is net als topsport.
Topsporter kunnen na een lange carriere ook niet zomaar op hun luie stoel gaan zitten en niksdoen. Ben zuinig op je pony!


Een heel verhaal maar wel intressant. Het gaat natuurlijk over een welsh pony. Maar ook voor een shet zitten er zeker intressante dingen bij.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-01 13:56

wow wat een verhaal!
Ik ben zelf ook een fanatiek keuringen gangster, maar hier heb ik weinig meer aan toe te voeren. Bij ons is vet gelukkig helemaal niet 'in' of goed voor de 'diepte', die bij ons niet zo telt als raskenmerk ofzo. Mijn fjord was dit jaar in superconditie, waarmee ik bedoel, dat we nooit eerder zo fanatoek hadden getraind, en nog nooit eerder was ze zo slank en mooi gelijnd.
Ze werd dan ook wel kampioen (voor t eerst na tig keer reserve, dus 't vercshil was er wel degelijk Lachen , maar de jury kwam later naar me toe, en zei dat er best hier en daar nog en paar kilootjes af kon. Met name in de voorhand is ze vrij zwaar ( beetje fjord- eigen ook) en met rijden wordt dit niet echt minder ( rond de schouder zeg maar).
maar buik en/of vet bij de achterhand was minimaal iets wat vrij moeilijk is, want een fjord leeft op bijna nix, dus slank krijgen gaat niet zomaar!
wat ik als tip ooit kreeg en ook doe tegenwoordig, is een zweetdeken op in de trailer ( tezij het erg benauwd is); dar blijven de haren mooi glad van liggen, beter dan normaal schijnt.
naar de keuring zelf neem ik ook altijd onwijs veel mee, ben op alles voorbereid. Vb spons en shampoo, voor het geval ze weer 'ns van de stress aan de diarree gaat en haar hele benen en staart er onder zitten..
doei!
madelein