Groninger paard met uitsterven bedreigd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 19:42

Zo juist op het programma Regio Nieuws zie ik een bericht waar ik niet weet wat ik ervan moet denken.

" Het gaat niet goed met het Groningerpaard, men verwacht dat als er niets gedaan wordt, het over 2 jaar is uitgestorven"

In beeld komt een oud boertje, dhr Menger o.i.d. Deze meneer heeft zelf een fokkerij van 18 groningers en moet voor dekkingen naar duitsland omdat er in nederland geen goedgekeurde hengsten zijn (en hanno en alderic en de rest waar ik de naam niet van weet dan?).
Verder verteld meneer menger, de mensen willen een luxe rijpaard, waar een zadel op past. Met een groninger kan dat niet, die zijn gebouwd op het zware werk, met een brede borst en een rond lijf..
Tuurlijk kan je er wel op rijden, maar je stijgt wel met spierpijn af.
Jeetje, hij doet net of je op een bels zit zeg. Ok, ik vond charlotte wel breed, maar ook weer niet zo breed dat ik zou zeggen van au....
Ik ben benieuwd naar de mening van groninger mensen hier (Nimber (weet ik al, want die heb ik uiteraard gelijk gebeld Haha!) Youtha, IHW-tje etc...)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 19:44

ik krijg van Nimber een heel ander beeld van de groninger. Een stuk positiever.

nimber wat is jou mening?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 19:46

Ik zag net zoiets bij 5 in het land op RTL5. Vond het eigenlijk best leuke paarden. Zijn dat nou de Groningers waar iedereen het over heeft? Ik vond het veulentje wat iedere keer aan die man zijn arm snuffelde lief Lovers

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:13

Ik ken de heer Menger heel goed. Hij is namelijk lid van onze vereniging. Hij beweerde dat er nog maar 2 fokkers zijn van het "groninger" paard. Natuurlijk zijn er nog maar weinig mensen, maar zo slecht gaat het nu ook weer niet. Ongeveer 85% van onze paarden heeft dezelfde voorouders als zijn paarden. Trouwens wij hebben 145 hoofdstamboekers die allemaal teruggaan op dezelfde oude bloedlijnen. En de heer Menger heeft ook nog een hengst bij ons goedgekeurd "Herbert". Maar zoals hij het dus nu vertelt klopt het niet.Vorige week hebben we zelfs nog 2 hengsten goedgekeurd in Duitsland die ook teruggaan op dezelfde bloedlijnen. Als je deze paarden wilt zien van het I.H.W. kom dan op 22 september naar Balkbrug. Dan hebben we samen met het E.S. onze jaarlijkse hengstenkeuring.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:14

nou zo te horen denkt men. menger in de trand van het I.H.W. stamboek....ben het dus ook absoluut niet eens als je ziet dat het goninger stamboek met een hegst als hanno(fors)mooie veulens fokt en alderic fokt idd iets rijtipischer maar toch is het karakter op en top gronings................vinnut echt raar,in zeeland ameland en apeldoorn zitten grote fokkers en die hebben elk jaar gewldige veulens die als warme broodjes over de toonbank gaat,nee zelfs het groningerpaard groeit juist behoorlijk...... Verward Verward Verward ikke dus niet snappen Verward

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:15

Ik ken de heer Menger heel goed. Hij is namelijk lid van onze vereniging. Hij beweerde dat er nog maar 2 fokkers zijn van het "groninger" paard. Natuurlijk zijn er nog maar weinig mensen, maar zo slecht gaat het nu ook weer niet. Ongeveer 85% van onze paarden heeft dezelfde voorouders als zijn paarden. Trouwens wij hebben 145 hoofdstamboekers die allemaal teruggaan op dezelfde oude bloedlijnen. En de heer Menger heeft ook nog een hengst bij ons goedgekeurd "Herbert". Maar zoals hij het dus nu vertelt klopt het niet.Vorige week hebben we zelfs nog 2 hengsten goedgekeurd in Duitsland die ook teruggaan op dezelfde bloedlijnen. Als je deze paarden wilt zien van het I.H.W. kom dan op 22 september naar Balkbrug. Dan hebben we samen met het E.S. onze jaarlijkse hengstenkeuring.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 20:20

ok, greetje en yootha zijn dus dezelfde?
Maar we zijn er dus uit.
Het IHW doet zich (alweer) voor als zijnde groningerpaard.
Als jullie willen voorkomen dat de groninger uitsterft, waarom loopt er dan in hemelsnaam een HALVE (of hele) GELDER bij jullie op kop op de keuring?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:31

Wij noemen ons geen groningerstamboek. Wij noemen het klassiek zwaar warmbloedpaard. Hieronder vallen ook de klassiek tuigers en DE GELDERSEN. Als je namelijk terugkijkt in de bloedlijnen van deze paarden, hebben ze dezelfde voorouders als de "groningers". Wij fokken op oud-oldenburgse, ostfriesche, groningse en slaski grondslag. En wij zijn niet een persoon. Yootha is mijn dochter. Wij accepteren geen holsteins bloed.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:48

Het Groningerpaard is ontstaan uit oud-oldenburger en oud-ostfriesch bloed. Het I.H.W. is een vereniging die zorgt voor het instandhouden van oud-oldenburger, oud-ostfriesch, oud-groninger- oud gelderlander bloed en heeft dus niets te maken met de verbasterde groningers heden ten dage. Wij distancieren ons van deze hebryde fokkerij. Het verhaal van de Hr. Menger klopt 100% wat de groningers aan gaat, maar het I.H.W. kijkt over de grenzen om gezamelijk de bovenstaande oude bloedlijnen in stand te houden, waaronder dus ook de echte 100% groningers, maar dit is maar een kleine groep uit ons werkgebied. Namens het I.H.W.
de Int. Inspecteur Greetje Baving-Jager Emmen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 20:52

vandaar dat jou dochter als onderschrift heeft: Voor een echte groninger moet je bij het IHW zijn???
Hmmz, krijgen we weer dezelfde discussie als een tijdje terug.
Jullie zijn IHW, Jullie fokken IHW, mij best, maar blijf dan een keer met je klauwen van het groninger af.
Jullie fokken een IHW met behulp van groninger, gelder en whatever....
Maar ook een afstamming van voltaire is een goed gekeurde hengst bij jullie.
Heavy warmblood? Voltaire is nou niet echt heavy he.
ANyway, die man had het dus over het IHW. Dan vind ik het knap dat hij beweert dat dit uitsterft, terwijl dit nog zo'n jong stamboek is

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 20:53

jep dit is niet het Groninger paard van stamboek vereniging het groningerpaard.
maar het zwaarwaarbloedpaard van het IHW zie website staat in het profiel van Yootha daar staat genoeg informatie op.
Misschien slordig dat dhr Menger niet vernoemd heeft dat het om groningers van het IHW gaat.
Volgens mij zijn er ook IHW hengsten in NL goedgekeurd maar dat terzijde.
Deze man heeft het dus over het zwaarwarmbloed fokrichting oud groningerbloed.

Wij zelf hebben 'gewone' groningers van stamboek vereniging het groningerpaard en 1 IHWgroninger.
(die van Anouk) en waarom daar geen zadel op zou kunnen???
Olympic is een stuk sjieker en smaller dan Lodewijk en overgens een E-pony maat dus een echte tank zou ik hem niet willen noemen.
meer info over mijn groninger in mijn profiel!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:07

Ze hebben het niet over het IHW hoor.....
Ze hebben het gewoon Algemeen over Gronings ras...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 21:10

tuurlijk, wat ouwehoeren ze dan dat er in nl geen goedgekeurde dekhengsten zijn?
Ik kan er in iedergeval al 3 (jaja, al 3 inmiddels) noemen
Hanno
Alderic
Experiment

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:34

Hij heeft het niet over het IHW
maar gewoon ALGEMEEN.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:42

daar kan ik helemaal met sundancer mee gaan.
Ik denk dat de orginele groninger eigenlijk al helemaal uitgestorven is.
Destijds waren er nog 3 orginele merrie's en 1 hengst als ik het niet verkeerd heb.
Tja dan gebruik je invloeden van buitenaf om zover mogelijk weer terug te fokken.
Het IHW doet dat met andere bloedlijnen dat het groningerstamboek tja maakt dat wat uit? 2 verschillende stamboeken.
Waarom zou de 1 dan minder goed zijn dan de ander?
Denk dat het nogal kinderachtig is om uitspraken te doen dat het andere stamboek verbasterde groningers hebben maarja dat toont weer aan wat voor'n nivo dat is .
Overgens grappig om te vermelden dat wanneer iemand een ihw paard over laat schrijven naar ons stamboek dat paard als IHW-er geen bastaard paard is maar zodra het overgeschreven is het spontaan een bastaard paard wordt.mhhhhh

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 21:43

algemeen? Wat nou algemeen?
Die verwarring krijg je als er mensen zijn die zich zo nodig moeten af splitsen.
als ik het over een haflinger heb, heb ik het over een haflinger, en niet over de vereniniging van de nederlandse haflinger bla bla bla of weet ik veel.
ALs die vent in het algemeen praat, hoe komt ie er dan in vredes naam bij dat de groninger aan het uitsterven is, terwijl het ras juist aan het uitbreiden is?

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:45

Ik krijg er een PUNTHOOFD van van dit gemekker
Algemeen bedoel ik Alles!

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:47

Hij had het over het 'oorspronkelijke' Groninger paard zoals het vroeger beschreven werd, en dat 'type' Groninger paard is volgens de heer Menger zowat uitgestorven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 21:48

nee, ik krijg een punthoofd van jou (althans, van het IHW)
wie of wat is er nu aan het uitsterven?

PS, ik wil mijn haflinger graag met papieren zien te krijgen, als ik haar nu bij het IHW inschrijf, heb ik dan een echte groninger? Dan kan ik met kim pas de deux gaan rijden op P&K

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:50

Dan komt die Hafflinger in Register D met paarden zonder afstamming en andere rassen.....
heeft niet met fokkerij te maken.

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:52

ps sorry hoor tony als je nu een punbthoofd van mij krijgt maar ik ben ontieglijk blond. kan het dus wel? *LOL*

als ik dan toch doorzet heb ik dan én een A én een groninger? Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 21:52

nutteloos register dus...
owhja, dat was bij jullie als enige stamboek verplicht gesteld door de EU, da's waar ook!!
Maarreuhm, heb nog geen antwoord, wie of wat is er nu aan het uitsterven?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:56

ik wil even niet op de uiterlijke kenmerken ingaan van de groninger maarop het karakter:want dat karakter zit nml nog heel goed in de 'nieuwerwetse'groninger.en daarvanuit gaan vind ik eigenlijk nog belangrijker.als je nml. wel op een groninger wilt rijden is dit karakter essentieel.
en nou moet ik zeggen dat de groningers gefokt onder heyt groningerstamboek koelbloediger in het hoofd zijn dan (sommige)IHW gefokte groningers,die van anouk nml. is nogal een hittepit en eigenlijk qua uiterlijk nog veel sjieker dan de groningers van het groninger stamboek.daar lopen nml. echt wel van die 'tanks'tussen hoor.op woudenberg staat een meisje met een groninger(elza van karin Ann ) :dat is een zwarte en een echte tank te noemen..........

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-08-22 22:05 ]</font>

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:16

De WAARHEID IS HARD!
DISCUSSIE GESLOTEN

vanderhek
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: Tjuchem, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:35

We kunnen lang praten over fokkers en bloedlijnen
Maar: Kom eens kijken in Tjuchem (groningen).
Of bezoek eens onze website http://www.denoldenburgt.nl
Dan zul je zien dat er meer aan groningers onder de zon te zien zijn.
Onze volbloed Groningerhengst I.H.W. nr: A1 is hier een schoon voorbeeld van.
Zijn naam is EXCELLENZIE en is hier met verschillende nakomelingen aanwezig.
Ook wij zijn een oud Groninger fokkerij en nog meer
collega's die niet vernoemd zijn.

Bezoek ons of kom naar Balkbrug, daar zie de top of de bil van alle groninger hengsten van het I.H.W.

Groetjes Adri en Petra van der Hek.