slachtponys,en 1 pony voor niets naar slacht gegaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 18:06

hoi,
laatst hoorde ik van een kennis van mij dat iemand die zij kende een pony,naar de slacht had gedaan omdat de pony al 21 wasen iets met zijn been had waardoor hij niet meer zo vlug met rijden was,de pony had verder helemaal geen pijn of last van zijn been,ze hadden veel met de pony gesprongen en toen dat niet meer kon,gewoon naar de slacht gedaan,het is al weer een paar maanden terug maar ik snap dat echt niet,zo een pony kan nog recratief bereden worden en is verder nog gezond en heeft geen pijn,zou bvb een leuke gezeldschapspony geweest zijn,als ik het eerder geweten had,had ik de pony gekocht voor de slachtprijs en had hij nog een leuk leven gehad,
sommige mensen zijn zo raar,wat vinden jullie hier nou van?en heeft iemand dit ook al eens gezien dat een pony voor niets naar de slacht gaat?of weet iemand een pony die om een stomme redenaar de slacht gaat,ik ga proberen een pony bij de slacht weg te halenof bij zijn eigennaar die hem naar de slacht doen wilt,weet iemand zo een pony,of een slachthuis waar je ponys weg kan halen tegen slachtprijs,er gaan heel veel ponys om niets naar de slacht,ik moet er gewoon 1 redden!!,dus als je iets weet hoor ik het graag,

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 18:14

Ik vind dat ook zo vreselijk,doe m dan liever weg aan een manege of zo! Boos!

Ach er lopen zo veel "paardemensen" rond die zo laks met hun paard om gaan....

Ik zal s rondvragen of iemand zo n slachterij weet...... Lachen

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 18:23

dankje wel,dat je rond wil vragen,als je wat weet hoor ik het wel!!
je mag me ook mailen:valeureux47@hotmail.com

groetjes leonie.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 18:48

Als een paard echt wat aan zijn been heeft en niet goed meer bereden kan worden, heb je er eigenlijk niet zoveel meer aan of je moet genoeg geld dat je zo'n beestje nog een paar jaar kan houden. Maar zeg nou zelf: een oude pony van rond de 25 a 30, de versleten benen heeft, een doorgezakte rug, niet meer goed kan eten vanwegen afgesleten en uitgevallen tanden, wat kun je daar nog mee? Wij kennen dus mensen die hadden dus zoiets lopen en die mensen hebben dat beestje een hele fijne tijd gegeven. Altijd vriendjes, lekker eten en aandacht. Als zo'n beest op slot alleen maar veel geld gaat kosten, en dan bedoel ik echt veel, dan kun je hem maar beter weg doen en dat hebben ze geloof ik ook gedaan.

Trouwens, als een paard/pony 's nachts een koliekaanval krijgt (hij heeft dan dus pijn) en ligt 's ochtends dood in de stal dan is het natuurlijk zielig, maar denk a.u.b goed na voordat zo'n oudje koopt. Als een paard doodgaat en je laat hem afvoeren kost het zo 350 gulden daar krijg je niks voor terug.

_________________
"Why can't we learn to accept that we're different, before it's too late? ~Madonna~

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon op 2001-08-20 18:50 ]</font>

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 19:15

de pony waar ik het over had die naar de slacht gegaan is was 21 jaar,een welsch pony met papier,dus de leeftijd was zeker,de pony had geen last van het been kon alleen niet meer springen,bij die mensen ging alles om wedstrijden rijden en ver komen met springen,als zo een pony hard voor jou gewerkt heeft en doordat hij nu last van zijn been heeft gekregen mar verder geen pijn heeft,is het geen rede om hem naar de slacht te doen,zelf heb ik een welschje van in de 30 jaar,ik heb haar vanaf dat ze 12 was,nou mijn kleine danny heeft inderdaad last van haar tanden en eet moeilijk,we hebben vaak de paardentandarts voor haar en moeten speciaal hooi voor haar kopen,en weet je ik doe het graag voor haar!!
als danny echt niet meer kan op een gegeven moment laat ik haar ook niet slachten,er bestaat altijd nog het bekende spuitje,in laten slapen door de dierenarst,heel wat diervriendelijker en de pony krijgt geen kogel door zijn hooft maar gewoon een spuitje,de 350 gulden afvoeren maakt me niets uit,en ik ga zeker proberen een oude of jonge slachtpony te reddden!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:34

Succes ermee.

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 19:37

dankje wel,

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 08:48

Meissie, wees eens wat nuchterder. Dat gebeurt nou eenmaal!

Wist je trouwens dat alle politiepaarden naar de slacht gaan? Waarom? Hierom: ze gaan weg omdat ze ouder (16-21 jaar) zijn of omdat ze een blessure hebben.
Als ze dan aan een particulier worden verkocht, dan vrezen ze dat er weer teveel van die paarden word geƫist terwijl ze al een heel leven hard hebben gewerkt.
Een politiepaard staat eerst een paar maanden in de wei, en word dan naar de slager gebracht. Er is iemand van de politie bij als ie word geslacht zodat ze zeker weten dat ie dood is.

Alleen degene die het paard bij de politie heeft bereden kan het dier met uitzondering kopen. Dan mag ie niet worden doorverkocht.


En ik kan me ook voorstellen dat andere mensen dat zouden doen.

Ik zelf heb een 17 jarige merrie, met een ernstige peesblessure. Ze kan nog een dressuurmatig bereden worden en ze kan nog een paar uurtjes het bos in.
M'n zusje rijd er nu op, maar die is er over een paar jaar ook te groot voor.
Ik breng haar dan ook liever naar de slacht dan dat iemand anders haar weer forceert of dat ze staat weg te kwijnen in de wei.
Een verzorgster zoeken kan haast niet, omdat ze te wild en gevaarlijk is voor een jong, onervaren meisje en ervarener ruiters willen een paardje waarmee ze wedstrijden kunnen rijden.

Maar ja, tuurlijk, slachtpaarden zijn zielig, maar wat doe je eraan??? En alstjeblieft, wees verstandig voordat je er eentje koopt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 08:53

Ik had diezelfde gedachte als Carola maar kon het alleen niet zo onder woorden brengen!

Trouwens,
Er zijn ook veel paarden en pony's die gezond en wel naar de slacht gaan....

Dan zou ik mijzelf eerder daar op richten als je zo graag paarden wilt redden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:04

Er bestaan ook zoiets als slachtpaarden, deze worden gefokt om te slachten...
Hier had een boer, kinderboerderij in Amsterdam, een veulen van gered, de moeder echter niet.
Het veulen heette Willem, en groeide op met de boer zijn Bels. Willem is een gezonde boef geworden maatje D pony...echt leuk beest, iedereen vond hem lief maar weinigen lang want hij krauwde Lachen
ik had gelukkig schoudervulling in mijn jas zitten, was zelf ongeveer 9 jaar en woonde op steenworp afstand van die kinderboerderij waar ik dus elke dag te vinden was tussen de pony's, geiten in het hooi.

Eh, maar mijn 'point' was dus dat die beesten gezond zijn en de paarden die naar de slacht gebracht worden zoals in bovenstaande verhalen meestal wel wat mankeren...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:18

Citaat:

als danny echt niet meer kan op een gegeven moment laat ik haar ook niet slachten,er bestaat altijd nog het bekende spuitje,in laten slapen door de dierenarst,heel wat diervriendelijker en de pony krijgt geen kogel door zijn hooft maar gewoon een spuitje,de 350 gulden afvoeren maakt me niets uit,


Ik heb gister een kennis gesproken die haar paard ook naar de slacht heeft gedaan (al een tijdje geleden), dat paard had niet vreselijk veel pijn maar kon gewoon niet meer bereden worden dat beest was heel ongelukkig met alleen maar in de wei staan en af en toe wat wandelen, het was gewoon beter voor hem. Ze kon toen ook kiezen voor in laten slapen of naar de slager. Ze heeft informatie ingewonnen en het bleek dat ze hem dan niet op eigen terrein kon laten inslapen maar langs de weg (ze staat vlak bij een woonwijk) dan zou hij daar nog een aantal dagen liggen en dan met zo'n grijper opgehaald worden, dat wil je je paard toch niet aandoen, en zeker de mensen die er dagelijks langskomen niet. Ze heeft hem toen door een vriend naar de slager laten brengen (ze kon het zelf echt niet) en heeft tegen hem gezegd dat hij erbij moest blijven en als ze haar paard ooit nog eens ergens anders zou zien ze die vent af zou maken. Hij is gelukkig wel echt dood hij was gewoon ongelukkig.
Maar denk alsjeblieft goed na voor je een slachtpony koopt, je weet nooit wat voor vlees je in de kuip hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:24

Het lijkt mij verschrikkelijk om te moeten aanschouwen!

Maar ik heb het wel bij koeien gezien, met een schiethamer.

DAt was wel een meevaller, had echt horor verwacht, maar ze staan gewoon te kijken en vallen in een fractie van een seconde neer.
Beter als wanneer ze gaan liggen vechten tegen de sedatie!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:27

Vechten gebeurt niet altijd, maar een paard moet soms ook onder narcose voor een operatie en dan weten ze ook niet wat er gaat gebeuren, en kunnen ze ook vechten. Dus waarom is het dan niet zielig, maar wel als ze dood moeten?

Zo zie ik het...

Over afschieten bij het slachthuis kan ik ook nog enge dingen vertellen...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 10:01

Ach, ik denk dat iedereen wel de beelden van de MKZ ruimingen heeft gezien met die stroomstootgrijper.

Nog even over dat slachten: Ik ben het eens met carola, polly en de rest. Zoiets gebeurd nu eenmaal, je kan moeilijk al die paardjes gaan redden.
Die politiepaarden hebben een mooi leven gehad, laatste paar maanden in de wei, dan is het toch beter dat ze naar de slacht gaan dan dat ze nog door iemand anders helemaal de prak in worden gereden zodat ze alsnog naar de slacht moeten. Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 11:29

Ik hoor ook allemaal horror verhalen over het slachthuis maar ik heb zelf ooit mijn paard naar de slacht moeten brengen. Mijn paard werd er heel rustig behandeld, tijd om in paniek te raken kreeg hij niet, en hij was zo dood. Ik wilde ook niet dat mijn paard langs de kant van de weg kwam te liggen of onder een zeil. Het deed zo al pijn genoeg. alleen kon ik het toen ergens niet laten om stiekum te hopen dat er mensen in zijn vlees zouden stikken als ze het zouden eten. MAar nu ben ik daar weer rustiger over.

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 11:40

wij hebben al bij de veeart geinformeerd hoe dat gaat als mijn danny op een dag niet meer kan en een spuitje zal krijgen,en het kan gewoon bij ons op hey erf,en ze komd NIET aan de weg te liggen wand ik woon op een heel groot erf en die mensen kunnen haar vanaf het erf weghalen,maar danny gaat waarschijnlijk niet opgehaald worden,ze gaat naar zo een paarden kerkhof,

en nogmaals de pony waar ik het over had is om een belachelijke rede naar de slacht gegaan wand die pony was nog geschikt voor dressuur en recreatie,en springen is echt niet zo belangrijk als dat paardje altijd hard voor die mensen gewerkt heeft.ze had ook nog een veulentje kunnen krijgen wand daarvoor had ze ook al een paar goeie gehad.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 11:49

Ja kijk, mijn iones zal nooit weggaan, pas als hij dood is, dat is heel simpel. Die gaat echt niet weg omdat hij een keer oud en versleten zal zijn. Zolang hij nog een fijn leven kan hebben blijft hij bij mij. Ik zou het zelf ook niet zo met die pony hebben gedaan. Ik weet dat het veel gebeurt, maar zelf beschouw ik paarden ook niet als een gebruiksvoorwerp dat je nodig hebt om een bepaalde sport te kunnen bedrijven. Aan de andere kant, dat dier op zijn ouwe dag de handel in sturen is ook niet aan te raden want dan kan er nog een hoop ellende mee gebeuren. En dan vind ik de slacht weer een betere optie. Als die mensen namelijk niet een 2e sportpony erbij kunnen onderhouden, hebben ze weinig keuze dan de eerste naar de slacht te sturen.

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 12:50

er waren genoeg mensen die deze pony nog een leuke oude dag wilde geven,maar ZIJ wilden hem persee naar de slacht,ja dan kregen ze er nog ongveer 700/800 slachtprijs voor he,dat wilden ze wel,het was een goeie pony die nog netjes dressuurmatig bereden kon worden,en was nog zeker 1000 gulden waard om hem te verkopen aan een particulier,hellaas gunde ze het snowy niet!!

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 13:06

wat ik ook nog even kwijt wilden,
er gaan jaarlijks veewagens vol naar italie met veulens volwasse paarden/ponys enz,
de veewagens zitten veel te vol de paarden staan op elkaar gedrukt en krijgen geen water,er liggen tussen de levende paardenn,ook dooie die de rijs naar italie niet eens halen,en gewoon in de wagen omkomen van de dorst en dood gaan,de levede paarden die aankomen,gaan naar het slachthuis.

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 13:09

maar als je nu dus wel een pony weet die naar de sklacht moet of van een manege is ofzo of iets met zijn been mankeert of oud is,laat het mij dan alstublieft weten,
mail dan even naar:valeureux47@hotmail.com

Sirius_

Berichten: 10950
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 13:11

waarom een slachtpony? vanwege de goedkope prijs ofzo?
Frusty

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-01 13:22

nee joh!!

anders had ik nu ook geen dure volbloed arabier van bijna 10.000 gulden en goed dressuur pony/paard met super afstamming.
wij hebben er tottaal 13

ik vind dat een slachtpony ook een goed tehuis verdient.en heb toch nog een plek over

bovendien,er was laats ook nog een kennis van me die een gezond shetje bij de slacht wegehaalt heeft,en dat shetje heeft nu een super leventje en is helemaal gezond!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:33

wat ik ook nog even kwijt wilden,
er gaan jaarlijks veewagens vol naar italie met veulens volwasse paarden/ponys enz,
de veewagens zitten veel te vol de paarden staan op elkaar gedrukt en krijgen geen water,er liggen tussen de levende paardenn,ook dooie die de rijs naar italie niet eens halen,en gewoon in de wagen omkomen van de dorst en dood gaan,de levede paarden die aankomen,gaan naar het slachthuis.




En weet je wat hier de oorzaak van is?
dat we allemaal zo graag een veulentje willen fokken omdat het ZO leuk is.
Ik kende mensen die ook eerst het paard te koop zetten en als er niemand voor kwam dan zonder pardon naar het slachthuis.
Aan een kant ongeloofwaardig maar aan de andere kant een paard kost een hele hoop geld.
En waarom perse een pony bij het slachthuis vandaan. Koop een van die honderden veulens die elk jaar vanaf Zuidlaren naar italie gaan.
Een pony vind je zielig maar wat te denken van die schapen, varkens en koeien die dagelijks in de vrachtwagen worden gezet naar het slachthuis.
En wat heb jij vanavond op je bord liggen??

leonie12345
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 17:39

ik eet dus geen vlees,al een hele tijd niet meer,
helemaal naar die mkz ramp,
ik weet dat er vrachtwagens vol met gezonde paarden/ponys/veulens naar italie gaan en ik zou er zo eentje mee willen nemen,ik ga dit jaar denk ik ook een pony kopen op de markt in zuidlaren

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:42

Dan wens ik je veel succes met zoeken.
Ik heb daar 3 jaar geleden mijn fjord gekocht.
Over een paar weken ga ik hem dan eindelijk beleren onder het zadel. Hij is lief, braaf en kerngezond en pluspuntje er zitten papieren bij.
Koste 575,- dus voor dat geld kun je een veulen kopen.
Een tip als je daar gaat kopen neem wat mensen mee, en houd je hoofd koel en blijf serieus.