wanneer is het type nu "barok"?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:46

abby"]
De Andalusiër stamt ook af van de paarden van de Moren, maar wel degelijk ook van de Fries.
[/quote]

Het is net omgekeerd . De Fries stamt af van de Andalusier .
Het Andalusische ras bestaat al zo lang dat het nu samen met de Arabier en de Berber beschreven word als basismateriaal van de meest moderne rijpaarden . Waaronder dus ook de Fries .
Een Anda bestaat al evenlang als de Arabier maar de Arab heeft de hoofdprijs voor "puurheid" van de bloedlijnen . Er is namelijk jaaaaaaaaren geleden eens geëxperimenteerd met Arab en Voldbloed bloed maar daar zijn de fokkers heel snel van terug gekomen dat het beinvloedende percentage miniem al dan niet uitgestorven is .

Het verhaal is te lang om samen te vatten , maar je kunt het nalezen op http://www.stal-baroque.nl/ (dan kijken bij Andalusier en dan bij "Een korte maar volledige geschiedienis" )
Op die stal fokken ze zowel Andas als Friezen .

Korte quote->

[quote="stalbaroque schreef:
In de Middeleeuwen en de Renaissance behoorde de wereld toe aan het Spaanse paard. De "haute école" scholen gebruikten Spaanse paarden of afgeleiden daarvan. Legerofficieren wilden nergens anders op rijden. Ze waren erg gewild, en duur, zodat de gewone man blij was met een Spaanse kruising. Meerdere malen was de export uit Spanje zo sterk gestegen, dat deze moest worden verboden om het eigen paardenbestand te conserveren. Veel rassen zijn gebaseerd op Spaans bloed. Rassen met veel Spaanse invloed zijn: de Fries, de Lippizaner, de Kladruber, de Napolitano, de Karst, de Cleveland Bay, de Irish Draught, de Connemara en voorlopers van de Duitse warmbloed rassen. De "Royal Mares of Britain" waaruit de Engelse Volbloed is gefokt met Oosterse hengsten, waren van Spaans bloed.



Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:53

Ohja , en de Andas stammen eigenlijk ook niet af van de Moorse paarden .
Ze bestaan namelijk al van voor de tijd dat de Moren een invasie begonnen en het Andalusische paard leerde kennen .
Het enige bloed dat er bij een Anda is gefokt is is het bloed van een Berber , en die 2 zijn dan ook nog eens van oorsprong identiek aan elkaar ...
En dan bedoel ik het oude type , niet het hedendaagse waar Arab bloed in is gekruist .

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:41

Loolapelooza schreef:
Ohja , en de Andas stammen eigenlijk ook niet af van de Moorse paarden .
Ze bestaan namelijk al van voor de tijd dat de Moren een invasie begonnen en het Andalusische paard leerde kennen .
Het enige bloed dat er bij een Anda in gefokt is is het bloed van een Berber , en die 2 zijn dan ook nog eens van oorsprong identiek aan elkaar ...
En dan bedoel ik het oude type , niet het hedendaagse waar Arab bloed in is gekruist .


Nog even een kleine toevoeging want het lijkt me niet helemaal duidelijk (de bel ging en het was middagpauze dus ik moest snel op post drukken Haha!)

Met het oude type bedoel ik dus het oude type Berber . En het hedendaagse is het Berberpaard dat gekruist is met Arabisch bloed .

Een Lusitano is van oorsprong ook identiek aan een Anda maar door enkele "akkefietjes" tussen de Portugezen en de Spanjaarden is het stamboek jaren geleden opgesplitst in PRE en Lusitano .
De Spanjaarden hebben onlangs nog geprobeerd om deze 2 stamboeken terug samen te voegen maar daar keken de Portugezen van af .

Een Lippizaner is van oorsprong een Joegoslavisch-Oostenrijks ras . Het afgeleid van het Spaanse paard, met invloeden van de Arabier, de Berber en de Andalusiër . Maar de laatste 2 genoemde zijn eigenlijk zoals eerder gezegd al identiek .
Het is eigenlijk ontstaan door de invasies die er gepleegd zijn in het land van herkomst van de Andalusiers . Die paarden worden al over geheel Europa geëxporteerd sinds de tijd van de Romeinen en zijn (zoals ik eerder zei Tong uitsteken ) samen met de Arab en Berder basismateriaal van al onze moderne rijpaarden zo ook van de Lippi .

Zoals Karin eerder zei is een Welsh Cob ook verwant aan de Andalus . (of het barokke paard in het algemeen)
Het is immers zo dat de Welsh afstamt van de oude Berber en Arab bloed .

Dit moest ik dus nog even toevoegen Tong uitsteken

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:43

Lovely schreef:
Als ik me niet vergis, dan wortelt zo'n beetje de hele warmbloedfokkerij in de Arabische paarden.


Nee , de gehele warmbloedfokkerij wortelt in 3 rassen.
Arabier , oude type Berber en zijn volle neef de Andalusier . Tong uitsteken

Heb ik het nou nog niet genoeg gezegd ? Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Googlebot, Sanne_com, Vagabondo, YandexBot en 53 bezoekers