springles met Pablo

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 22:32

Sinds een paar maanden heb ik springles met Pablo. Dat gaat redelijk goed en morgen hebben we ons eerste oefenparcours (50/60 cm). Vandaag nog een laatste lesje - toevallig een priveles deze keer - en dat hebben we geweten.
Hij begon heel braaf, schrok zich wel een keer eenongeluk van het drafbalkje dat er al de hele tijd lag en sprong daar dus huizenhoog overheen, net als over het minikruisje dat er achter stond. Geeft niet, kan gebeuren. Net als we toe zijn wat wat serieuzer werk worden de jonge paarden op de wei gezet die dus als een gek gaan rennen. Pablo wel geinteresseerd maar hij bleef opletten. Totdat het paard in de hengstenpaddock naast de buitenmanege ook mee ging doen. Hij ging steeds harder op de sprongen af en ook steeds hoger springen, terwijl ik maar probeerde te werken aan rust en ontspanning. Nadat hij op een minikruisje waar een paar balken (dus doodeng!) onder lagen een sprong van 1,5 meter maakte en vervolgens in de landing steil op zijn achterbenen ging staan om daarna weer gewoon verder te galopperen, hebben we verzocht om iig de hengst maar even binnen te zetten. Daarna werd hij wel weer wat rustiger en konden we uiteindelijk nog een paar nette gebroken lijntjes rijden. Mijn instructeur was heel tevreden dat Pablo als 4-jarige zo braaf bleef terwijl alles om hem heen door het lint ging. Hij heeft iig laten zien dat hij wel kan springen, een paar sprongen waren echt uit het boekje. Morgen hoeft hij alleen maar braaf rond te lopen, en dan gaan we weer eens verder kijken.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 20:50

op zich wist ik wel dat hij hoog kan springen, maar voorlopig houden we het even op 60/70 cm. En hij leert er wel veel van op deze manier, alleen toen het echt te gek werd heb ik gevraagd of er eentje naar binnen kon.
De oefenwedstrijd vandaag ging niet door, ingewikkeld verhaal maar ik stond op het terrein en mocht niet starten. Niet bijschrijven, niet oefenen, helemaal niets. En daarvoor ga je dan extra vroeg op je werk weg. We zijn toen maar naar een ander terrein gereden waar we gewoon konden oefenen. Daar heeft Pablo dus ontdekt dat hindernissen ook uit iets anders dan balkjes konden bestaan (planken? eek!, muurtje? dat bijt). In eerste instantie stopte hij een paar keer, maar na een paar noodsprongen ging het steeds beter tot hij het muurtje zelfs in een keer zonder te weigeren sprong. Uiteindelijk dus toch wel tevreden.
Coco, ik ben al een aantal keer lelijk van Pablo gevallen, ik denk dat ik inmiddels aan zijn bokkesprongen gewend raak.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse, maliejane en 50 bezoekers