rubbermatten in de box

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 15:53

Wij gaan binnenkort een stal bouwen en zijn nu alle opties aan het bekijken voor de inrichting.
Een optie is rubbermatten in de boxen van de paarden. Wie heeft hier ervaring mee en bevallen ze?
Waar hebben jullie ze gekocht en waar moeten we op letten wat betreft de ondervloer?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 15:55

Bij mijn paard liggen rubbermatten in de stal. Ik heb er eigenlijk niet over te klagen. Je moet er niet zo'n dik pak strooisel indoen (bij mij toch niet, want overdag staat mijn paard buiten en op stal gaat ze niet liggen), beter tegen uitglijden.
Ik heb ze niet gekocht maar gekregen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 16:01

dat is mazzel, een krijgertje!
Geen urine overlast, daar hoor ik wat mensen over?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 16:06

Het zit bij ons zo. De stallen zijn gebouwd in een oude schuur, waar vroeger koeien en zo stonden. Dus er zijn rooster voorzien waar de urine in kan lopen. Wij hebben de stallen dus zo gemaakt dat ze iets aflopen naar die roosters en de urine dus in de roosters loopt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 07:33

Wij wilden ook wel rubbermatten proberen, maar ja, ze zijn zo ontzettend duur! Dat doe je niet zomaar even. Maar ja, bij ons werkt het net zo als bij Dorien, ook onze stallen zijn gebouwd in een oude varkensstal en wij hebben ook alles af laten lopen naar de put. Erg handig! Ilona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 07:53

Wat ik er altijd van hoor, is dat het ontzettend vies wordt. Als je het in een gewone paardestal legt dan he, in zo'n koeienstal waar de urine wegkan, lijkt het me wel handig.
In een gewone stal kan die urine enzo niet goed weg en dan gaan er altijd resten onder de matten zitten met als gevolg heel veel insecten en viezigheid. Die matten met je eigenlijk elke week schoonspuiten dan maar dat is een rotkarwei.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:13

Ik heb 1 mat liggen voor de deur van Razinda, maar dat is omdat ze zo schraapt. Maar dat is vast niet wat je bedoelt. Ik zou het normaal niet doen denk ik. Wordt toch smerig daaronder enzo.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:54

Dat ljkt mij ook wel wat voor des. Als ze bij ons aan huis staat (als we een ander huis hebben), dan wil ik ook graag rubber matten. Ze vreet altijd de hele stal leeg, en vooral 's winters is dat vrij koud. Dan laten we de mest wat langer liggen om toch maar wat isolatiue te geven. Maar een echte oplossing vind ik dat niet.... Gaat ook zo stinken...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:41

Wij hebben er ook 1 in 1 stal liggen.
Dat paard kan niet op stro en staat op zaagsel.
Onze paarden staan op paardenroosters (allemaal gaatjes in de vloer)en daar gaat het zaagsel door.
Ondanks dat er achterin bij dat paard wel normale roosters zijn en het ook wat afloopt is die stal een stuk viezer dan de rest ook als er een ander paard staat.
Verder is zodra ie nat is ook best glad dus de paarden hebben na een nacht moeite met opstaan

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:43

Ik zag die matten laatst staan in een Divoza catalogus. Ze leken me best handig. Beau staat in de winter bij ons thuis op stal en stro van de boer halen en mest afvoeren is allemaal best wel bewerkelijk dus als je met zulke matten nou mat minder stro toe kan dan is dat wel beter. Onze afvoer in de stal is niet heel goed. Met gewoon stro is het vaak gauw soppig. Zouden zulke rubbermatten dan wel een goed idee zijn? Of wordt het dan alleen maar heel vies?

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:44

ik heb wel eens gehoord(geen eige ervaringen)dat er erg veel troep onder kan gan zitten dat gaat schimmelen en stinken,weet niet of het zo is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:45

Dat is volgens mij waar ja. Je kan er niet onder of je moet ze elke keer uit je stal halen. Dus daaronder gaat het heel erg broeien enzo.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 17:34

Ik heb ook gehoord dat als er geen aparte goeie mogelijkheden zijn om de urine af te voeren, en de matten niet regelmatig worden schoongespoten, dat je het beter niet kunt doen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 18:28

Bij ons op de pensionstal hebben de pensionpaarden alleen een rubber mat tegen de (houten) staldeur. Dit is omdat sommige paarden wel eens met hun hoeven tegen de deur bonken.
Verder hebben ze geen rubber in de stal.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:55

Rubber matten? NOOIT aan beginnen. Vraag maar eens aan Tess wat er dan gebeurt. Ik kan het je ook wel vertellen, het gebeurde namelijk bij ons op stal. Ze had ook matten gekocht voor in de stal, leek haar idd ook handig. Nou we hebben nog nooit zoveel vliegen gehad op stal als in die tijd. Toen we ontdekten dat die vliegen hun eitjes leggen in de matten heeft Tess ze meteen eruit gegooid. Ze baalde daar behoorlijk van, dat spul is niet echt goedkoop. Absoluut niet doen dus. Als je dan geen betonnen vloer wilt for whatever the reason dan kun je ook besluiten om een vloer erin te gieten, zoals ze dat ook in trailers doen. Ik heb daar geen ervaringen mee, maar je hebt dan tenminste niet dat vliegenprobleem.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 10:37

Bij sommige paarden hebben wij matten in de stal liggen. Wij hebben gewoon matten die ze ook voor koeien gebruiken en dat bevalt wel goed. Het is lekker zacht voor de paarden en als ze schrapen hoor je het niet zo. Nadeel is wel dat de urine er onder gaat zitten en dat je het dus vaak moet schoonmaken. Omdat wij heel vaak de koeienstal uitspuiten, worden de paardenboxen ook meegenomen. Ik ben er wel tevreden over, als je het maar goed schoonhoudt valt de vliegenoverlast best wel mee.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 16:20

In principe staan onze paarden alleen 'swinters binnen en in de zomer zal de stal alleen bij extreem slecht weer worden gebruikt. Dat zal de vliegenoverlast toch enorm beperken?? Ofhebben jullie in andere perioden ook last van vliegen?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:10

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. vliegen komen op de mest af die tussen de tegels gaat zitten. Dan zou je dus elke dag de boel schoon moeten spuiten. Mag je wel bankirai gebruiken voor de wanden, anders rot de boel in no-time weg.
Maar wat heeft je eigenlijk op het idee gebracht om rubber op de vloer te leggen?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 22:58

tijdje geleden las ik een artikel over mennen met Fjorden i nde Bit. Zij gebruikte rubbervloer en was erg enthousiast. Als je rekent wat het aan kosten scheelt en het lijkt me ook lekker warm....vandaar.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 23:17

Dat lekker warm, daar zit misschien wel iets in, hoewel een paard beter tegen koude kan dan warmte, maar of het een kostenbesparing oplevert dat wens ik te betwijfelen. Zoals je uit mijn reacties wel opgemaakt zult hebben ben ik er geen voorstander van. Als je paard zich eens omdraait of wil gaan liggen, bedenk dat rubber niet meegeeft en dus zal de voet op zijn plaats blijven als het paard iets doet en niet zoals bij beton meedraaien op de vloer. Dat geeft dus een forse belasting van zowel de pezen als de gewrichten, met extra slijtage als gevolg. Dat merk je echter pas op de lange duur, en zolang is het nog geen mode om rubber in de stallen te leggen. Bovendien kunnen de ijzers achter de matten blijven haken zodat de ijzers er vroegtijdig los onder komen te liggen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 02:35

ik heb ook rubbermatten in de stal liggen.

eerst de mestkelder en dan de koeienroosters, dus van die brede balken met ruimte ertussen.
daarover een paar losse oude koeien rubbermatten, wat ze dus voor de koeien hebben gebruikt.

en daarover doe ik dus krullen, stro, zaagsel, of what ever.

ik mest iedere dag uit, niet dat het perse nodig is ofzo ivm de matten maar dat ligt aan het paard en jouw netheid. niet alleen de drollen, maar ook het natte.

en eens in de zoveel tijd (2/3 keer per jaar) haal ik de stal leeg en maak ik alles schoon, de balken, de matten aan de boven en onderkant etc etc.
er zit dus wat ruimte tussen de matten, niet veel maar ok, toch wat, er zit dan vooral weer krullen oid tussen, maar daar kan het teveel aan urine doorheen.

ik heb dus echt geen last en ik weet ook niet waar jullie het dan over hebben, ja vliegen, maar wat wil je met dieren in de buurt en dan vooral runderen etc, uitglijden heb ik weinig van gemerkt behalve als een paard natuurlijk met een noodgang naar binnen gaat/komt, maar dat heb je in elke stal.