Soms...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Soms...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 14:23

Jaja... eindelijk was het zover.. de paarden konden de wei op!
(nu pas :|)

Ik blij, kon val zich eindelijk uitleven..
Helaas heeft hij dat ook gedaan..

Eerst even kijken, liep ie de hele tijd met een bepaalde merrie te klooien..
Weer weggegaan, stal uitgemest, terug naar de wei (met mijn moeder) om hem te halen..
Liep die weer achter die merrie, maar hij liep haar op te naaien,..
Kreeg hem gewoon niet bij me..
Die merrie plassen van angst, maar gewoon mee blijven rennen..
Niet echt leuk natuurlijk..

Komt de eigenaresse van die merrie en de stalhulp helpen, begint dat klotewijf me helemaal uit te schelden, dat ik dom ben, niets goed doe, me paard niet opgevoed is blablabla (vind je het gek, mijn paard mag niet met andere paarden staan, behalve op de wei)
Maarja.. blijkt dat paard dus iets aan d'r longen te hebben...
Ik baal dus echt, voel me keiklote nu..

Ik kan er toch niets aan doen dat mijn paard dat beest opjaagd? Of wel..
Hij is gewoon blij met andere paarden te kunnen spelen.. en dan pakt ie helaas de zwakste van het stel..
Blegh.. nu mag ie dus de wei niet meer op..
Vind het echt zo klote zeg..

(die merrie heeft overigens niets)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:33

Bij ons op de manege is het zo in de wei eigen risico en niet zeiken op mekaar dat ze mekaar wel eens lopen te meppen of op te jagen!!!

dus ik denk dat het verstandiger is dat zij haar paard eruit haalt als tie wat aan de longen heeft en zij wilt niet dat er iets gebeurt wat een ontzettend k*t wijf zeg heb je wel eens gezien hoe ze in het wild doen jezus wat heb ik altijd een hekel aan dit soort gezeik zeg!!!

sorry hoor maar succes ermee en laat je niet kisten zet hem er gewoon in als dat watje van haar er niet in staat!!!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 14:34

Bij ons dus ook op eigen risico..
Maar dit is pas het eerste jaar dat hij met de andere op de wei staat vanaf het begin (daarvoor was die geen pensionpaard en hengst)
Dus voorlopig pakt ie elk paard wat ie te pakken kan krijgen, tot hij op zijn plaats gezet wordt..
En dat moet ie dus ook..
Maar ik vraag me af of ie de kans daar nog toe krijgt..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:42

Gewoon erbij gooien hoor want anders leert tie het nooit en mag hij daluk niet in de wei staan dat is suf!

die van mij is er dit jaar ook voor het eerst bij en als iemand problemen ermee heeft.... hij is gisteren voor het eerst erin gegaan en hij stond met 4 paarden en hij was super braaf!!

Maar ik heb ook gezegd als tie wil vechten of iets anders doen.. haal ik hem eruit want het is niet de bedoeling dat ie iemand kreupel trapt en hij vrij dominant due hij gaat heus wel een keertje ruzie zoeken !!

wij hebben echt een super grote wij dus ik geloof dat het gaat lukken maar blijf er gewoon in het begin bij en kijk wat tie doet!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:55

Dat is nu eenmaal kuddegedrag...paarden willen kennismaken en de rangorde bepalen als ze net weer naar buiten gaan

Meestal was op de pensionstal waar ik heb gestaan de eerste dag één grote racepartij en de dag erna was het goed
Een beetje jammer dat je je paard daarom binnen moet houden Verward Als die merrie niet met andere paarden buitenmag, omdat ze dan misschien gaat rennen(wat ze ook kan doen als ze alleen staat!) dan moeten ze dat duidelijk kenbaar maken!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 14:56

Mijnes is dus ook nogal dominant.. en zoekt ook wel ruzie..
Maar ja, als ik hem eruit pluk leert hij het helemaal niet af..
Hij moet door de kudde een keer goed aangepakt worden..
Ik kan dat volgens mij gewoon niet.. tenminste.. kan wel zeggen 'je mag dat niet' maar denk maar niet dat ie luistert..
Het is heel poedersuiker dat ie deze merrie pakt, geloof me, dat weet ik..
Maar hij moet het wel OOIT leren.. hoe sneller hoe liever

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:00

Beetje vreemd vind ik het allemaal.Het is toch logisch dat de eerste paar dagen de rangorde bepaald moet worden!En dan pakken de 'nieuwelingen' meestal eerst de zwaksten na een paar dagen is dat alweer over.Dat val nu niet op het land mag vind ik een beetje scheef en ik zal toch zeker als ik jou was met de eigenaresse en de stalhouder rondom de tafel gaan zitten *LOL* .Ik bedoel er zijn meer optie hoor dan alleen maar val binnen houden.
Wat ik trouwens helemaal belachelijk vind is dat ze zegt dat je val niet goed opgevoed hebt Lips are sealed .Sjonge jonge het einge wat jij kan doen is hem zo opvoeden dat ie respect heeft voor mensen.Maar het onderlinge gedrag tussen de paarden daar kan jij toch echt helemaal niks aan veranderen dat moeten de paarden onderling maar doen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 18:26

Vind ik dus ook.. maar ja.. dat mag dus niet..
Ik hoop dat er gewoon een andere oplossing komt, hij moet gewoon naar buiten kunnen, en een paar schoppen krijgen, zodat hij zijn plaats leert kennen...

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:04

Oh wat stinkmodder voor je, maar heeft die merrie niks? En zei dat meisje van WEL? Dom van haar dat ze je begon uit te schelen...
Het is te begrijpen dat je je klote voelt.. Mag je paardje zich eindelijk uitleven is het hem weer eens niet gegund.
Veel sterkte ermee Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:16

Dat is balen voor je. Wanneer je er voor kiest paarden in een koppel in de wei te doen dan kun je dit verwachten. Misschien kunnen ze de wei op delen en verschillende groepjes van de paarden maken.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 23:25

Merrie heeft voor zover ik weet niets.. Die vrouw was zich denk ik gewoon rot geschrokken.. Snap ik ook wel, maar ja, is niet leuk Boos!

Ik kijk morgen op stal wel wat ze er mee doen, zolang mijn paard maar kan grazen..!!

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:15

En als een paard ziek is moet je dat gewoon melden op het moment dat je dat als eigenaar weet. Als een paard het aan zijn longen heeft vind het paard het ook niet prettig als je de stal daarnaast uitgebreid gaat opstrooien zodat het stof in de rondte vliegt. Bij ons gaat alles in overweg, maar uiteindelijk onder eigen risico.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:33

Bij ons zetten ze het weiland af met schriklint. De drukkere gezonde paarden staan in 1 groep en de oude, zwakke of kreupele paarden staan ook bij elkaar. Misschien kan je met de stalhouder bespreken of dit een optie is?

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:48

je kan het beste het nieuwe paard er eerst alleen opgooien, en dan het koppel wat er al liep, meestal word er dan niet gejaagd, zo doen wij het altijd en tot nu toe ging dat goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:47

Wij willen niet dat ons paard wat overkomt en daarom staat hij nooit met een grote groep paarden in de wei. Er mogen er hooguit 2 of drie bijstaan en dan alleen nog paarden waarvan wij weten dat hij er goed mee op kan schieten. Het weiland is best groot, maar als er op een mooie dag 20 paarden instaan, vind ik het land te klein om te kunnen vluchten, alsie dat wil. En daarom komt Duvel er alleen in te staan, als we er bij kunnen blijven en als het niet druk is. Dus of 's morgens vroeg, of 's avonds. En dan staatie overdag lekker binnen (dus niet in de felle brandende zon), of als we er zelf overdag zijn gaan we met hem langs de weg grazen oid.
Ik zou het mezelf niet vergeven als hij kreupel geslagen wordt. Hij krijgt genoeg aandacht, regelmatig los (met een vast paardenvriendje, die elkaar goed kennen) en in de zomer grazen krijgt hij dan ook wel, maar dan gewoon aan de hand.
Het weiland is op eigen risico en wij nemen dat risico niet zomaar, daarvoor is Duvel ons te lief.