neusriem

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-01 17:02

euhm> bij een lage neusriem ligt het bitstiller in de mond vandaar ook wel de naam africhtingsneusriem.
Deze neusriemen worden vaak bij jonge paardengebruikt zodat ze minder last van het bit hebben het bit ligt dan stiller in de mond van het paard.
deze neusriem kan erg schadelijk zijn niet voor niets hoor je bij deze neusriem 2 vingers tussen de riem en het neusbot te houden anders kun je de ademhaling storen en 'm echt dichtsnoeren in ruiters&rechters staan enkele foto's van deze neusriem hoe ie als martelwerktuig gebruikt kan worden.
Een hoge neusriem is dan weer vriendelijker want het paard wordt niet dichtgesnoerd en kan verzet tonen door zijn mond te openen nadeel bit ligt minderstabiel in de mond.
soms krijg je het voor elkaar wanneer je je paard omtrekt het bit door z'n mond heen te trekken bij deze neusriem.
Dan heb je nog de gecombineerde neusriem de naam zegt het al een combinatie van deze 2 neusriemen.
Het sperriempje heeft de functie van de lage neusriem (bit ligt stiller in de mond en hij kan zijn mond niet opendoen etc.)
in combinatie met de hogeneusriem lijkt het hoofd vaak wat kleiner en sjieker.
Ik gebruik altijd de gecombineerde en eigenlijk vanwege het mooi zijn.
Het verschild per paard welke neusriem ik gebruik bij het inrijden (Moon reed ik in met een lage en rijd ik nu met een gecombineerde neusriem)Lot heb ik altijd op een gecombineerdeneusriem gereden netzoals Floor en nog 2 andere merrie's reed ik in met een lageneusriem ligt erann wat ze met het bit doen sommige gaan er mee spelen (tong erover etc.) dan zorg ik ervoor dat ze wat minder met het bit kunnen.
Hoge neusriem wordt in combi met stang&trens gebruikt en ookwel engelse neusriem genoemt.
groetjes
Kim


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-01 17:15

probeer zelf maar eens uit.
het heeft ook niets met jonge ruiters te maken maar met paarden vandaar de naam africhtingsneusriem.
doordat ie zo laag en over het bit zit een sperriem loopt voor het bit langs naam zegt het al het SPERriempje is tegen het SPERren van de mond Lachen
Ik heb een zooi theorie moeten leren voor m'n ruiterbewijs en toen ik les ging geven op een manege.
rijd je NPC?
daar kreeg je vroeger ook een boekwerk voor je Ldimloma staat ook een boel in over neusriemen.

ene jij rijd toch M of was op M nivo bezig hoe ging bij jou de travers?
arabieren staan ook bekend om hun korte rug en lot is in z'n rug ook iets kortachtig dus ik denk dat wij een beetje dezelfde problemen hebben met deze oefening?
Hij buigt netjes om m'n binnenbeen en als ik die kont naar binnendrijf met m'n buitenbeen dat gaat ook nog alleen wordt ie wat stijf in de aanleuning ik vermoed omdat ie in de lengtebuiging ook over zijn rug moet buigen
groetjes
Kim

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, Sting en 32 bezoekers