Weer beginnen met rijden, hoe en wat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Weer beginnen met rijden, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 21:55

Tasja heeft nu pas 3 dagen d'r veulen, dus rijden doen we nog niet. Maar hoe doen jullie dat, voor de eerste keer weer d'r op, hoe lang, wat doen jullie met het veulen?
Alle tips zijn welkom Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:27

Ik heb de eerste paar keer gelongeerd, gewoon aan het halster, een minuut of 10. Dat opgebouwd naar rijden en eergisteren lekker anderhalf uur buitengereden! Jed was gewoon helemaal vergeten dat ze een veulen had! Maar inmiddels is Coral al 2 maanden (morgen!)
Simply heb ik inmiddels ook al een paar keer gelongeerd.
Gek, want Senna heeft minder problemen ermee dan Coral, maar Simply vindt het duidelijk erger dan Jeddah Haha! Verward !

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:19

Mail janiene even die heeft hier heel veel ervaring mee. Viv

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:08

Jeddah, wat doe jij met het veulen als je met mams bezig bent? Op stal? Bij zijn/haar maatje in de wei? Los erbij?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:35

Ik heb Coral op stal met de luiken dicht, dat vind ik het veiligst. En een telefoon mee, en ik vraag mijn vriend dan regelmatig even op stal te kijken (als ik buitenrij). Hij hinnikt erg veel, en als Jeddah terugkomt, maar ik nog aan het afzadelen ben, gaat ie wel even uit zijn bolletje, maar verder loopt hij rondjes en klimt gelukkig niet tegen de muren.

Los erbij met het rijden vind ik niet veilig, als hij wel ineenen voor mijn neus staat, terwijl ik aan het galoperen ben.., nee, lijkt me doodeng. Ook weet ik dat Jeddah en ik meer op hem gaan letten dan op het rijden.
En Coral bij Sim en Senna laten vertrouw ik ook (nog) niet, Simply is niet altijd even "aardig" tegen Coral Extreme duivel .

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:42

Ik ben na vijf dagen weer een kwartiertje gaan rijden, veulen gewoon in de box. Mijn babe is nu bijna twee weken oud en gister was ik al een uurtje in het bos. Jur was helemaal haar kind vergeten en vond het heerlijk. Zullen veel mensen wel op me aanvallen omdat ik al zo vroeg een behoorlijke tijd weg ben, maar die kerel van mij kan het wel aan hoor, niks geen probleem mee. Is superbraaf zonder mams.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:47

Jurga, ik denk ook dat dat best kan hoor, met twee weken drinken ze toch al veel minder vaak bij moeders. Ik ben alleen, merk ik nu, met Coral te laat begonnen.
Ik heb het met twee weken wel even geprobeerd, maar hij raakte zo in de stress, dat ik het maar niks vond.
Nu weet ik dat ik gewoon eerder had moeten beginnen. Aan de andere kant, hij is ook wel een beetje een stresskip... Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:01

Ik ben met Tryntje begonnen met rijden met Lyske gewoon in de bak erbij. Ging prima. Tryntje vond het zelfs fijn dat ze lekker weer wat meer kon doen dan alleen maar op stal en een paar keer per dag een urtje in de wei (het was midden in de winter, dus ze mochten niet te lang achterelkaar naar buiten). Dat heb ik best een poos gedaan.
Op een gegeven moment heb ik eerst eens de merrie terug in stal gezet met voer en het veulen snel weer mee naar buiten. Dat ging redelijk. Toen eens andersom. Eerst 5 minuten weg met Tryntje, de dag erna een kwartiertje in de molen en zo uitgebreid. Inmiddels (het veulen is drie-en-een-halve maand) kan Lyske ook bij de andere merries met veulens buiten blijven staan, anders zet ik haar wel op stal met het boven luik dicht, ze probeert nog wel eens om erover heen te klimmen.
Maar inmiddels rijd ik wel weer een goed uur, dus soms zijn ze anderhalf uur niet bij elkaar.
Ik vind niet dat ik te lang gewacht heb met ze uit elkaar halen. Lyske was een verschrikkelijk aanhankelijk veulen en ik denk dat als ik ze eerder uit elkaar had gehaald, dat het meer problemen had opgeleverd dan zoals ik het nu heb gedaan. Ik denk dat Lyske een maand oud was, toen ik haar alleen ging achterlaten.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:33

ik ga na een week beginnen met opbouwen denk ik.eerst 5 min.weg 10,15 half uur enz. ik ga niet rijden met het veulen erbij denk ik omdat t veulen er dan onder kan komen

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:23

Ik weet niet anders dan dat Karanda haar veulen acuut vergeet als ze de stal uit is.. he, he, even weg van die drukte.
Weet natuurlijk nog niet hoe het deze keer gaat, want mams staat nog lekker dik in de wei en kijkt me nu al twee weken aan alsof ze zeggen wil: "Hoezo, over tijd. Ik? Welnee joh!"

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 14:31

Kendra schreef:
Ik weet niet anders dan dat Karanda haar veulen acuut vergeet als ze de stal uit is.. he, he, even weg van die drukte.


Zo denkt het veulen d'r bij ons over, Tasja niet geloof ik Schijnheilig

Citaat:
Weet natuurlijk nog niet hoe het deze keer gaat, want mams staat nog lekker dik in de wei en kijkt me nu al twee weken aan alsof ze zeggen wil: "Hoezo, over tijd. Ik? Welnee joh!"


Whaha nou succes d'r mee Haha!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:44

de eerste dag heb ik met der gelijk 10 min gestapt dat ze al gelijkw ist dat ze even van het vuelen af was elka dag zo gedaan toen ik erop mocht heb ik alleen gestapt een half uur en dan langzaam opbouwen

Tancreda4

Berichten: 24030
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:05

Wij hebben een keer gehad dat het veulen over de staldeur was gesprongen> Was de hoogste staldeur, en de veiligste stal. Maar toen was het vuelen ook al een half jaar toen het voro het eerst van mama werd gescheiden. Wsas dus best laat.

Vandaag heb ik Gen en het veulen even apart gehad. Ik had Genderose even op de poets plek voor de stal gezet waar het veulen in stond. Werden beiden helemaal gek. Heb ze zo even gelaten, en dan weer bij elkaar. Zo opbouwen dat ze uit elkaar zijn.
Het andere veulen apart houden is geen probleem. Hij kan nog niet zelf opstaan, en mamsie mist het niet. Dat is wel handig.
Ik denk dat het alleen laten wel handiger is met een tweeling. Ze zijn niet gelijk helemaal alleen op stal, maar hebben altijd elkaar nog. Dan is het minder eng om bij mamsie weg te zijn.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:22

Ons veulen was er altijd bij met rijden, we hebben mams en kind ook nooit uit elkaar gehaald. Maar toen ze gespeend moest worden, vonden ze het allebei absoluut niet erg!!! Gelukkig maar, volgende keer doe ik het wel anders hoor, maar mijn merrie was al zo'n etter, met veulen was ze veel liever Lachen

Tancreda4

Berichten: 24030
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:24

Vorig jaar ben ik vaak genoeg samen met veulen gaan rijden. Eerst koeien halen en dan even in volle galop naar achteren. No problemo, en veulen was altijd sneller dan mamsie Haha!
In de bak nam ik Vicky nooit mee, omdat ze Otto ging pesten waarmee ik altijd ree.d