Instappen, gebeurt dat nog wel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Instappen, gebeurt dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 22:07

Het is me de laatste tijd veel opgevallen dat veel mensen niet meer behoorlijk instappen.

Op de vorige stal waar ik stond werden veel paarden 'los gespint' en op de nieuwe stal zijn er ook mensen die 1 rondje instappen en vervolgens in een verzameld galopje verder gaan.

Nou heb ik op advies van de dierenarts meegekregen dat ik juist veel moet instappen met mijn paard. En misschien wel iets overdreven 10-15 minuten instappen en 10-15 uitstappen. Maar als het goed is voor mijn paard Lachen

En hoe zit het met uitstappen?
Dus stappen de mensen hier nog wel gewoon in en uit en ben ik alleen de verkeerde mensen tegengekomen? (toch een klein hoopje van wel).
Of zijn er hier mensen die in en uitstappen tijdsverspilling vinden?

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:16

IK stap meestal een paar rondjes en een paar figuurtjes !

Ik stap nooit 10 tot 15 in hoor!
Ik meestal 5 min ofzo!

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:26

Ik stap ALTIJD 15 tot 20 minuten in! Zo voorkom je blessures en slijtage.
Ik rijd altijd eerst alle oefeningen in stap totdat hij lekker los is en dan pas verder in draf.
uitstappen idem dito.
Als je een beetje logisch nadenkt weet je ook wel dat goed los- en uitstappen het belangrijkst is

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:26

Ik stap meestal 10 minuten. Daarna doe ik 10 minuten voorwaarts neerwaarts en dan pak ik haar langzaam op. Daarna ongeveer een kwartiertje werken en dan weer 5 minuten uitstappen met mij en vijf minuten uitstappen met m'n moeder erop Lachen

Het lijkt me niet gezond voor een paard als je na een rondje stappen meteen al gaat galopperen...

Surma
Berichten: 212
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:31

ik stap ongeveer 10 minuten in, met wat makkelijke figuren, daarna ga ik rustig aan het werk, uitstappen doe ik ook 10 minuten en daarna nog ff lekker rollen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:32

Als ik naar de binnenbak ga, dan heb ik al lekker een kwartiertje over het verharde gestapt, dan is hij heerlijk los! Meestal stap ik in de bak een minuutje of vijf aan een lange verbinding, vervolgens pak ik hem OF op in de stap, OF ik doe nog wat draf en evt. galop aan een lang teugeltje. Als ik hem niet goed losstap, kom ik mezelf tegen, want dan krijg ik m oko niet lekker aan zijn werk.....

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:32

Ik stap meestal zo'n 8 a 10 minuten in, uitstappen ook, ik moet toch ook altijd ff wakker worden als ik net uit bed kom Knipoog Een pony ook, ff opwarmen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:33

Ik stap een kwartier in, en een kwartier uit, altijd. Heb het ook nooit anders geleerd. Op de dressuurstal in de USA deden ze ook niet aan instappen, gallopeerden gelijk weg. En uitstappen hadden ze ook nog nooit gehoord, ze stopten uit galop, stapten af en gaven het paard aan mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:34

Yep, ik ben wel een instapper hoor

Losstappen moet gewoon en hoort bij de warming-up!!!
Uitstappen = cooling-down.

Ik snap niet hoe mensen dat kunnen vergeten Verward

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:35

Ik stap 5 tot 10 minuten in aan de lange teugel, dan nog een paar minten terwijl ik figuren rij op beide handen. Daarna ga ik pas draven, nog steeds met redelijk lange teugel. Pas als hij redelijk los is pak ik de teugel korter.
Uitstappen doe ik altijd minstens 10 minuten, het liefst op een harde ondergrond, dat is goed voor de pezen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:37

Ik stap altijd minimaal 10 minuten in (soms vergeet ik de tijd en s t alweer bijna 20 haha).. Want dat is goed voor mn paardje Knipoog (dezelfde als die van Antoinette) haha.
En na t instappen rustig draven lekker laag, nog wat langere teugel, en als ze lekker en losjes aanvoelt gaan we verder, als t niet lekker gaat, blijft t lekker basis met laag rijden en overgangetjes..
Uitstappen ook ongeveer 10 minuutjes..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 22:40

MacavityL schreef:
Ik stap altijd minimaal 10 minuten in (soms vergeet ik de tijd en s t alweer bijna 20 haha).. Want dat is goed voor mn paardje Knipoog (dezelfde als die van Antoinette) haha.
En na t instappen rustig draven lekker laag, nog wat langere teugel, en als ze lekker en losjes aanvoelt gaan we verder, als t niet lekker gaat, blijft t lekker basis met laag rijden en overgangetjes..
Uitstappen ook ongeveer 10 minuutjes..


Ik had van jou ook niet anders verwacht!!

Maar zo te lezen heb ik verkeerde mensen gezien. Gelukkig..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:57

Ikstap altijd 20 minuten en uit in omdat het zo lang wandelen is naar de bak en huis .

En dan staan ze ook nog is de hele dag op de wei en stappen ze dus al wat van zichzelf ook.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:02

Ik stap eerst altijd een paard rondjes aan een lange teugel rond, daarna vraag ik wat stelling naar binnen en buiten, andere kant even op, dan lang en laag even beide kanten op de volte, en dan draaf ik aan. Iemand die Jamy haar spieren laatst had los gemaakt, zei dat ik niet TE lang moest blijven draven en dan moest gaan galoperen (lang en laag) dus meestal doe ik dan hetzelfde in draf als in stap en ook nog wat schakel werk dan galopeer ik aan, en de rest is niet zo interessant ( Knipoog )
Maar uitstappen doe ik ook altijd goed hoor, ze moet iig niet warm meer zijn en het liefst al helemaal droog!

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:02

ik probeer altijd zo goed mogelijk in te stappen, maar mijn paardje is nogal snel dus ga k na 5- 10 minuten met een losteugeltje draven, lekker loswerken.
k heb wel mensen op stal staan die er amper op zitten of ze zitten al in galop. we hebben er laatst nog een preek over gehad Clown

maar het is mij idd ook opgevallen

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:19

Oja daar erger ik me ook altijd aan, komen mensen binnen helemaal in een outfitje, snel de zweetdeken afgooien, even een volte (liefst meteen aan de teugel!) en hup, meteen een verzameld drafje Lips are sealed Gatsie, een paard moet toch ff wakker worden, en ff zn spieren warmlopen..

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:27

ik rij altijd ongeveer 20 minuten in stap los, dan loopt mijn paard daarna namelijk heel fijn. doe in stap op het laatst een beetje wijken, veel tempowisselingen halt houden, schijnovergangen en maar van dat soort ongein Nerd

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:40

ik stap altijd een paar rondjes met los teugeltje door de bak, dan maak ik mn teugels wat meer op maar en rij ik hem lekker relaxed vwnw wat figuren(alleen grote wendingen in het begin!), dan een rustig drafje, weer wat grote wendingen, is ie lekker opgewarmd en wat soepeler dan ga ik wat kleine tempo-wisselingen rijden, dan een galopje(steeds alles rechtsom&linksom) en dan rij ik hem in de galop meer bij elkaar, achterhand eronder, en vraag ik wat meer oprichting, dan terug naar de draf en wat verzamelen, tussendoor steeds wat stappen en ook in stap wat verzamelen/verruimen en zijgangen, net zoals in draf&galop.

dan lekker vwnw laten galloperen, dan draven en paar rondjes vwnw stappen en dan nog ff met los teugeltje uitstappen

en ik heb een hekel aan mensen die alles veel te snel doen en niet goed in&uit stappen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:51

Nescio heeft vaak voor het rijden al iets van een uur met z'n maatje in de paddock lopen dollen, dan vind ik het niet nodig om een kwartier te stappen, een minuut of 5 en dan draaf ik aan, veel overgangen en tempowisselingen, kom nog niet aan de voorkant, eerst maar eens die luie donder aan het been krijgen. Is dat voor elkaar, dan pak ik 'm meer op. Varieert hoe lang dat duurt.
Gipsy staat op stal, die stap ik veel langer los, heeft dat ook echt nodig. Bij voorkeur een rondje door de woonwijk of over de hei. Nu is het trouwens een ander verhaal omdat ze een blessure heeft.
Uit de wei of uit de paddock zijn ze een stuk minder stijf en stram dan koud uit de stal, dus dan kun je IMO best wat tijd "besparen". Uiteraard wel netjes naverzorgd terugzetten, minimaal stappen tot ze op adem en een beetje opgedroogd zijn, bij voorkeur langer.

In de winter als het heel koud is ga ik meestal eerder draven, dan worden ze echt niet warm van stappen!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:55

luuk staat meestla overdag de hele dag in de wei dus die is al wel aardig los.ik stap meestal 5 minuten ( langer zou het niet zijn) omdat hij dan allemaal dingen gaat verzinnen. ik moet hem echt gelijk aan het werk zetten, maar ik stap ook behoorlijk veel tussendoor. en na het rijden stap ik vaak 5/10 minuutjes uit in de bak en dan nog een stukje weg.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:02

Ik ben ook wel van het in- en uitstappen. Ik stap altijd zo'n 10 minuten in (ligt ook een beetje aan haar bui, als ze erg druk is meestal wat korter), en meestal 10-15 minuten uit. Ik moet zelf ook altijd even 'warmdraaien', dus vind zelf wat langer stappen ook wel fijn. Uitstappen vind ik ook altijd wel lekker relaxed...beugels uit en sjokken maar!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:03

Ik stap 5 tot 10 minuten (meestal hebben we dan al vanaf de wei gestapt maar daar zit dan ook weer poetstijd tussen) in en ook even lang uit. En dat ook nog even uit en in draven en galopperen met redelijk lang teugeltje.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:03

Ik stap niet echt heel lang in maar ik rijd wel redelijk lang in. Dus ook draven en soms een galopje.
Ik moet er niet denken aan als ik net op ben rek en strek oefeningen te doen, eerst een beetje onstpannen draven en daarna begint het echte werk Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:09

Losstappen doe ik minstens een minuut of 10. Daarna een rustig drafje. Uitstappen duurt zolang als nodig is om Yorghos droog en op adem te krijgen. Meestal een kwartiertje, soms wat langer. Ligt eraan hoe hard we 'getraint' hebben.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:13

Zowiezo eerst 5 rondjes ernaast omdat ze haar buik erg uitzet. Als ik elk rondje 1 gaatje strakker doe krijg ik uiteindelijk de singel strak genoeg. Daarna op elke hand 1 rondje. Totaal dus 7 minuten (1rondje stap = 1 minuut)
Fleur komt meestal net van de wei als ik haar rij, maar als dat niet zo is stap ik wat langer.