Handige lijst voor als je een paard zoekt.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Handige lijst voor als je een paard zoekt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 20:09

Aangezien ik al een aantal keren op zoek ben geweest naar een pony hebben mijn dochter en ik een vragenlijst samengesteld die je al aan de telefoon kunt afwerken.
Op deze manier kun je al heel veel te weten komen van je potentiële "crack".
Je voorkomt hiermee dat je voor niks een heel eind moet rijden en dan een grote teleurstelling krijgt.
Mij is het een keer overkomen dat ik 200! km had gereden en dat de pony in kwestie een bokhoef had Extreme duivel .
Wij waren specifiek op zoek naar een recreatiepony maar je kunt de lijst natuurlijk nog uitbreiden met bv wedstrijdervaring, betuigd, geschikt voor de fok etc. etc.
Veel succes!

Vragenlijst Paarden

1. Inleidend
-geslacht
-stokmaat
-leeftijd
-afstamming?
-REDEN VAN VERKOOP???
-voorgeschiedenis/hoeveelste eigenaar?
-hoelang in bezit gehad?

2. Rijden
-mate van africhting
-dressuur, springen, western, aangespannen, recreatief?
-voorwaarts/lui: verschil in de bak t.o.v. buiten?
-hoe lang/vaak per dag/week?
-gereden op trens, zo nee waarom niet?
-gereden met sporen, zo ja waarom?
-BOKKEN???

3. Gedrag
-op stal (gebreken?)
-op de wei
-t.o.v. andere paarden, mensen, dieren (honden)?
-met insekten?
-tijdens de verzorging: poetsen, zadelen, hoefverzorging, dierenarts etc?
-tijdens rijden: snel/stug/sterk/eigenwijs?
-op de weg/in het verkeer?
-indien ruin: erg speels evt. bijterig?
-indien merrie: last met hengstigheid?

4. Gezondheid/conditie
-hoefproblemen (ijzers? zo ja waarom?)
-andere beengebreken/ooit kreupel?
-mok
-exzeem/vachtproblemen (behang?)
-long/luchtwegproblemen
-indien merrie: ooit geveulend?
-hoe vaak ontwormd en naar de smid?
-hoe wordt het paard nu gehouden (op stal of in de wei? alleen of samen?)
-wat voor soort voer?
-is het paard (te) dik

5. Bouw
-hoofd: grof/fijn?
-hals: zwaar/kort/lang?
-schouders/schoft
-rug: lang?
-achterhand
-beenstand: recht, wijd/nauw etc, hoeven: vorm/grootte, allemaal gelijk?

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:44

Dat is idd wel handig omdat er bij te hebben, ik ben voorzien dus heb het niet meer nodig. Toen ik nog opzoek was deed ik het allemaal uit m'n hoofd, en dan had ik vaak na het ophangen van: o, dat had ik ook nog wel willen weten.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:21

Dat is idd handig. Zo voorkom je dat als je ophangt blijkt dat je de helft van je vragen vergeten bent.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 11:02

ja, das wel handig ja, als ik aan de telefoon ben vergeet ik altijd wat ik wou vragen.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 11:17

Denk dat mensen die een paard zoeken aan dit lijstje best veel hebben. Dr zijn toch altijd dingen die je vergeet te vragen...

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:52

ja erg goed!!! je vergeet altijd wat te vragen. helemaal zelf bedacht Knipoog

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:42

ja ik vind hem ook erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:45

Ik vind er werkelijk hele vreemde vragen tussen zitten. Zoals de vraag Ijzers? waarom? een beetje fijn sportpaard die wat hoger in de sport loopt heeft een ijzertje, en dat heeft niets te maken met problemen.

Zo zitten er meerdere bij waarvan ik denk????????????????????????????

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:55

Ik vind het wel een goed lijstje.Het geeft wel een goed beeld vind ik.

En pipo er zijn ook paarden die ijzers nodig hebben omdat ze slechte hoeven hebben.Staan er bij ons al 2 die ze daarom hebben.

Dus zo raar is die vraag niet.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:59

Ik vind het ook logisch dat een paardje in de sport ijzers heeft, vind ik het juist vreemder als ze ze niet hebben (bang voor hoefsmid?) En ik neem aan dat men een paard op tijd naar de hoefsmid laat gaan. Overigens als ik die mensen voor het eerst aan de telefoon heb ga ik echt niet vragen wat de hoefvorm is Scheve mond Dat zie ik wel als ik het paard kom bezichtigen. Wat voor soort voer hoef ik ook niet te weten.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:07

De keren dat ik voor niks ben wezen kijken, was dat ze aan de telefoon het hadden over een schitterend beest, maar ik het meer een ezel vond Knipoog

Maar wel een handige lijst voor als je zoekende bent

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 22:02

Pipo schreef:
Ik vind er werkelijk hele vreemde vragen tussen zitten. Zoals de vraag Ijzers? waarom? een beetje fijn sportpaard die wat hoger in de sport loopt heeft een ijzertje, en dat heeft niets te maken met problemen.

Zo zitten er meerdere bij waarvan ik denk????????????????????????????


Zoals ik al aangaf in mijn intro gingen wij uit van een recreatiepony, dus daar zijn onze vragen op toegespitst.
Overigens ben ik zeer benieuwd naar wat jij nog meer vreemde vragen vond???????? in mijn context uiteraard.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 00:22

Als ik zo iemand aan de lijn krijg, die zoveel vragen op me afvuurt, op die manier gesteld, kets ik het af!! Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 00:38

Vragenlijst Paarden

Citaat:
1. Inleidend
-geslacht
-stokmaat
-leeftijd
-afstamming?
-REDEN VAN VERKOOP???
-voorgeschiedenis/hoeveelste eigenaar?
-hoelang in bezit gehad?


Dit gedeelte vind ik gewone vragen en ook hele normale vragen.

Citaat:
2. Rijden
-mate van africhting
-dressuur, springen, western, aangespannen, recreatief?
-voorwaarts/lui: verschil in de bak t.o.v. buiten?
-hoe lang/vaak per dag/week?
-gereden op trens, zo nee waarom niet?
-gereden met sporen, zo ja waarom?
-BOKKEN???

Als het om een recreatiepony gaat, dan vind ik de vraag of hij op trensje gereden is heel vreemd. De vraag hoelang/hoevaak...........dat maakt toch helemaal niets uit? En als het een vieze bokker is, zal de eigenaar dat niet zo snel vertellen, want dan verkoopt ie hem nooit.

Citaat:
3. Gedrag
-op stal (gebreken?)
-op de wei
-t.o.v. andere paarden, mensen, dieren (honden)?
-met insekten?
-tijdens de verzorging: poetsen, zadelen, hoefverzorging, dierenarts etc?
-tijdens rijden: snel/stug/sterk/eigenwijs?
-op de weg/in het verkeer?
-indien ruin: erg speels evt. bijterig?
-indien merrie: last met hengstigheid?


Insekten??? Tijdens het rijden zul je zelf achter moeten komen, want vaak ligt het ook wat aan de kwaliteit van de ruiter. Je stelt hier ook meerdere dezelfde vragen. Hierboven vraag je of ze weleens buiten gereden is, en daarna vraag je of ze op de weg gereden word. In mijn ogen is dat hetzelfde.

Citaat:
4. Gezondheid/conditie
-hoefproblemen (ijzers? zo ja waarom?)
-andere beengebreken/ooit kreupel?
-mok
-exzeem/vachtproblemen (behang?)
-long/luchtwegproblemen
-indien merrie: ooit geveulend?
-hoe vaak ontwormd en naar de smid?
-hoe wordt het paard nu gehouden (op stal of in de wei? alleen of samen?)
-wat voor soort voer?
-is het paard (te) dik
Beengebreken zal een eigenaar niet vertellen, die komen er allemaal uit als het dier gekeurd word. De rest van de vragen ook. Of hij te dik is? wat voor antwoord verwacht je op deze vraag? Wat voor soort voer is ook niet van belang, tenminste dat word pas van belang als je werkelijk het dier wil gaan kopen.

Citaat:
5. Bouw
-hoofd: grof/fijn?
-hals: zwaar/kort/lang?
-schouders/schoft
-rug: lang?
-achterhand
-beenstand: recht, wijd/nauw etc, hoeven: vorm/grootte, allemaal gelijk?[/
[/quote]
Dit zijn ook allemaal dingen die jezelf moet beoordelen, een eigenaar zal het paard zo goed mogelijk proberen te schetsen. En voor de recreatie, wat maakt het uit of hij een grof of fijn hoofd heeft. Net als de schouders en de schoft. Dat moet je zelf beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 00:53

Ik dacht de lijst even te beantwoorden tav mijn eigen paard, maar bij een 1/3 vond ik het toch wat veel.
Trouwens, om te weten of je hem leuk vindt, zul je er toch heen moeten rijden Knipoog.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 00:54

Haha geweldig Ik lig in een deuk om sommige vragen!
Je zal maar iemand aan de lijn krijgen die je dit allemaal vraagt!
Je vraagt tijdens een eerste gesprek toch alleen wat belangrijke dingen. Als je echt interesse hebt kan je altijd nog dingen vragen over het voer e.d

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:29

Ik denk ook niet dat je deze vragen allemaal achter elkaar moet afvuren. Een aantal zaken zul je al uit de advertentie kunnen halen en verder pik je eruit wat voor jou belangrijk is.
Wat betreft die ijzers, dat vind ik helemaal geen vreemde vraag. Zeker bij een recreatiepaard is het handig om ernaar te vragen. Misschien is het omdat er veel mee wordt buiten gereden, maar het kan ook zijn voor een standcorrectie. Dat hoeft geen probleem te zijn bij aankoop, maar is wel goed om te weten.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 10:45

Zo dat wordt een lang telefoongesprek haha.
Als ik een paard te koop heb en er werden zoveel vragen gesteld zou ik zeggen kom maar gewoon kijken dan kun je het zien!
Als je belt wordt toch vaak iedere "halve ezel" als een goed paard afgeschilderd, die eigenaar wil toch verkopen! De enige manier om er achter te komen is toch gaan kijken. Een aantal van die vragen zijn overigens wel van belang om een indruk te krijgen.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 11:16

Hmm, ik kan me voorstellen dat sommigen van jullie de lijst overdreven en/of niet relevant vinden.
Wat betreft het beantwoorden ervan heb ik nooit tegenstand oid ondervonden, ik reageerde vaak op advertenties waarin ook nadruk op een "goed tehuis"werd gelegd, de verkoper van zo'n pony wil zelf ook maar al te graag dat het dier goed terecht komt.



Citaat:
Als het om een recreatiepony gaat, dan vind ik de vraag of hij op trensje gereden is heel vreemd. De vraag hoelang/hoevaak...........dat maakt toch helemaal niets uit? En als het een vieze bokker is, zal de eigenaar dat niet zo snel vertellen, want dan verkoopt ie hem nooit.


Of een recreatiepony op een eenvoudige trens gereden kan worden kan iets zeggen over hoe hij is, hoe vaak lees je niet dat mensen hun pony niet kunnen houden buiten en er dan maar een scherp bit tegenaan gooien.
Ook over bokken heb ik tnt eerlijke antwoorden gehad.

Citaat:
Insekten??? Tijdens het rijden zul je zelf achter moeten komen, want vaak ligt het ook wat aan de kwaliteit van de ruiter. Je stelt hier ook meerdere dezelfde vragen. Hierboven vraag je of ze weleens buiten gereden is, en daarna vraag je of ze op de weg gereden word. In mijn ogen is dat hetzelfde.


Ben ik het niet mee eens, je zult het met me eens zijn dat er met een paard dat stapeldol wordt van de dazen nauwelijks een ontspannen buitenrit gemaakt kan worden, heeft imo weinig met opvoeden te maken (en zo ja, ik heb geen zin om iedere buitenrit een gevecht te gaan leveren of mijn pony helemaal in vliegendekens te wikkelen).
Je hoeft alleen maar het aantal topics wat hier iedere zomer over geopend wordt te bekijken en je weet genoeg.

Buiten rijden en op de weg lijkt idd hetzelfde, deze vraag verdient enige toelichting, bij "buiten" dacht ik meer aan bos en heide en "op de weg" is voor mij meer dwars door het verkeer, ik begrijp dat dit verwarrend is .



Citaat:
Wat voor soort voer is ook niet van belang, tenminste dat word pas van belang als je werkelijk het dier wil gaan kopen.


Dat kan wel degelijk van belang zijn, zeker als je op een stal staat waarvan de pensionhouder maar één soort voer wil geven en niet genegen is hierin verandering aan te brengen Frusty .
Niet iedereen kan dan meteen een andere stal zoeken en dus kan het reden zijn een pony te laten staan.
Zelf ben ik eens van stalling veranderd omdat de eigenaar het vertikte om ander strooisel dan stro te gebruiken, heel vervelend als je pony daar niet tegen kan!


Citaat:
En voor de recreatie, wat maakt het uit of hij een grof of fijn hoofd heeft. Net als de schouders en de schoft. Dat moet je zelf beoordelen.


Het oog kan ook wat willen Knipoog , hangt er bovendien vanaf waar je de pony voor wilt gebruiken.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:18

Stel dat ik Margot moet verkopen zou ik er zeker bij zeggen dat ze snel geiriteerd raakt door het kleinstje vliegje, vandaag ook; ik wandel over een pad tussen 2 bosjes in en ze werdt helemaal gek van die vliegen.
Ze gaat dan onwijs met d'r hoofd slaan.
Nee hoor ik vindt het lijstje prima, je haald er je eigen dingen uit die je echt nodig denkt te hebben, de rest laat je in je achterhoofd, mocht je het tóch nog nodig hebben.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:31

Alice schreef:
Nee hoor ik vindt het lijstje prima, je haald er je eigen dingen uit die je echt nodig denkt te hebben, de rest laat je in je achterhoofd, mocht je het tóch nog nodig hebben.


ga ik volledig mee akkoord