Ik weet het niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:06

Ik heb vandaag op een paard gereden waar ik totaal geen kontakt mee kreeg. En dat beest was echt mega-gespannen, alsof ik op een vat buskruit zat. Ik weet niet wat het met dat paard is maar helemaal normaal gedrag is het niet. Ik heb de rug gecontroleerd en ze was nergens gevoelig dus dat kan het niet zijn. Gisteravond was ze ook flink bereden, ze was gek met de caroussel en daarom is ze daarna nog door gereden. Maar de ene dag is de andere niet bij dat paard, soms is ze wel rustig maar ze kan er ook keihard ervandoor schieten en 1 hoek van de bak blijft ze eng vinden. Haar bazin is er al eens zo hard afgestuiterd dat ze een scheurtje in haar schouder had en daar is ze nu bijna van af maar ze vindt het nog eng om hem te rijden, ze heeft nu priveles en de andere dagen wordt hij door iemand anders gereden of gelongeerd. Ik ben niet bang maar ik voelde gewoon dat ze elk moment weg kon schieten maar dat deed ze dus niet. Ze kan wel van alles, gaat keurig op zij en naar voren op je benen maar de hals kreeg ik niet los, die houdt ze in een vaste knik. Ze wil wel halsstrekken maar dan nog voelt het niet goed. Ik had echt het gevoel dat ik er gewoon boven op zat en dat ze het braaf deed maar niet dat het mijn bewegingen waren, dat ik toegang had om haar wat te laten ontspannen. Misschien wilde ze wel wegspringen maar ik heb haar gewoon voorwaarts aan het werk gezet en geen prutsmuts toegestaan dus was ze best braaf maar bleef gespannen. Na het rijden, heeft haar bazin er even op gestapt maar die wilde er gauw weer af omdat het paard zo gespannen was en dat vond ze eng. Toen ze helemaal droog was hebben we haar losgelaten in de bak om even te rollen, ging ze als een idioot rondrennen, half over de zeik en waarom? Ze had flink gelopen dus van overtollige energie was geen sprake. En soms is ze dus heel braaf en schrikt nergens van. Maar ik heb pas 1 keer op haar geredenen misschien gaat het nog beter maar ik baal er echt van dat ik dat paard niet kon bereiken. Wat doen jullie als je met zo'n paard te maken hebt? Ik wil er best vaker op rijden maar ik weet niet wat ik er mee moet doen. Oja, als je gaat doorzitten wordt ze nog meer gespannen en schrikkeriger. Ik kreeg het advies van iemand die er ook op rijd om gewoon veel licht te rijden en veel de teugels wat losser te houden, dan zou ze meer ontspannen. Maar ik wil wel wat doen met een paard als ik er op rijd, dat ze de juiste spieren gaan gebruiken, ontspannen etc. Natuurlijk is 1 keer rijden weinig maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een paar zo weinig op mij reageerde als dit paard. Natuurlijk ben ik geen super ruiter maar ook geen beginner (ik heb m1 gestart en m gesprongen) ik heb ook "moeilijke"paarden gereden maar daar kreeg ik wel kontakt mee. Zou ze misschien heel raar behandeld zijn, ik weet niet waar ze vandaan komt. Nu stop ik maar want anders wordt dit verhaal wel heel erg lang. En misschien ligt het wel helemaal aan mij en is er niks mis met dat paard, gewoon een beetje fris, ik weet het gewoon echt niet, kon ze maar praten...

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:35

Scheve mond\

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:41

Toch eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten. Wanneer het paard lichamelijk niets mankeert voel ik toch wel veel voor het advies van de andere persoon. Eerst lichtrijden en losmaken, simpele oefeningen voltes etc en pas als het paard ontspannen is oppakken voor het zwaardere werk. Misschien helpt longeren voor het rijden ook. Heeft de eigenaresse hetzelfde buskruit gevoel als jij? Hoe ziet het paard er onder een andere ruiter uit als je er naar kijkt? Hoe gedraagt het paard zich als je het vrij laat lopen (grondwerk) ontspant het dan wel zijn rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:45

Misschien kan het paard eens nagekeken worden (als andere ruiters dezelfde ervaring hebben?) door bv een fysiotherapeute? Dan weet je in ieder geval of het een lichamelijk probleem is, of dat 'ie gespannen is omdat er bv verschillende ruiters opzitten, wat 'ie niet gewend is ofzo.. Succes, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:50

Ik vind haar bij de andere ruiters ook niet geweldig lopen, wel braaf maar ook met een nepknik in haar hals en bij hun is ze dus ook gek. Het ziet er wel aardig uit, ik bedoel ze kan goed strekken en een hoop oefeningen maar ik vind het er niet echt flitsend uitzien. En de bazin voelt dus ook dat buskruit gevoel. En natuurlijk begin ik ook eerst met het ontspannen werk wat Dimmelin opnoemt maar dat doet ze dus ook wel maar ook dan schrikt ze en blijft ze gespannen. Met longeren loopt ze wel ontspannen maar wat ik al zei: de enige dag is bij haar de andere dag niet. Soms kijkt ze twee weken niet naar de "enge"hoek en dan opeens is het weer helemaal mis.
Suus, jij weet om welk paard het gaat, wat vind jij van Beau?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-03-15 15:54 ]</font>

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 17:58

meer voorwaartsneerwaarts rijden als lichamelijke kwalen uitgesloten zijn veel meer naar ontspanning toe werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 18:17

Okee, de volgende keer als ik er op rij ga ik gewoon weer proberen er ontspanning in te krijgen. Wat ik wel moeilijk vind bij dit paard is dat ze heel makkelijk haar hals strekt en ze laat ook los als je binnenhand eens naar voren doet, daar leunt ze dus niet op. Het lijkt wel alsof ze een truukje doet, of dat haar geleerd is om zo te lopen want het lijkt wel ontspannen maar het is het dus niet echt. Ze loopt dan lekker voorwaarts en haar hals is mooi neerwaarts, eigenlijk precies zoals het hoort er uit te zien maar ze doet het te gemaakt. Beetje moeilijk uit te leggen eigenlijk.
Ik denk dat het wel een tijd gaat kosten om dit paard wel lekker te laten lopen en om haar wat minder gespannen te laten zijn. En dat dit paard eigenlijk liefst dagelijks door 1 persoon wordt gereden die weet wat hij/zij doet.
Maar goed voor tips sta ik open.