konden paarden maar praten ....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-01 23:44

dan wist ik misschien wat er met Fitz aan de hand was vanmiddag.
Ik werd dus gebeld door Phia om een uur of 4 of ik nog kwam, want Fitz liep al vanaf 14.00 te weven en heen en weer te draven in het land.
Hij was helemaal in de stress, alleen was er niets te zien of horen.
De andere paarden waren wel gewoon rustig aan het grazen dus het zat duidelijk tussen zijn oren.

Ik dus als een gek naar Phia geraced en me afvragen wat er nu weer met die gekke Fitz aan de hand is. Het is daar hartstikke rustig, hij mag lekker op het land lopen, hoeft niets te doen, dat is toch een wereldplek. En dan nog zo lopen stressen, wat een vreemd paard is het toch!
Toen ik hem aan een touwtje nam werd hij wel wat rustiger. Toch was hij daarna met rijden ook super gespannen, maar toen gebeurde er ook wel veel om hem heen. (Grasmaaiers, vliegers, BBQ enz enz)

Op stal ging hij gelukkig rustig staan eten maar ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat.
Heeft iemand hier nog een verklaring voor??

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:53

Hoe bomproof is Fitz? Ik kan me voorstellen als er vanalles om hem heen gebeurd dat hij daar gesresst van raakt. Niet elk paard blijft er cool onder als er gevliegerd of ge-BBQ-t wordt. Het is natuurlijk maar een veronderstelling dat het zo is, maar zoals ik je verhaal interpreteer dan lijkt het mij een oorzaak van buiten te zijn, iets wat in de omgeving gebeurt waar hij het niet zo op heeft.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 00:02

Kan het niet zijn dat hij helemaal gek werd van vliegen en dazen enzo? Mijn paard reageert daar heel heftig op. Ik zou eigenlijk niets anders kunnen bedenken wat er zou kunnen zijn. Misschien inderdaad de dingen om hem heen die hij zag en hoorde.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 00:15

er is vast wat gebeurd, waar je nu geen weet van hebt. opala ook een keer opeens heel schrikkerig langs de weg zonder aanwijsbare reden, later hoor ik dat er een luilakberg in de brand is gestoken, vlak in de buurt van de wei, verklaarbaar dus. maar je zult er niet altijd achterkomen als je het niet via via te weten komt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 08:24

Kijk de volgende keer eens onder zijn staart of in de buurt van zijn koker.
Hier heb je de zogenaamde platvliegen/gatvliegen.
Zo'n 2 jaar geleden zag je ze voor het eerst en zelfs onze sullige paardjes gingen door het lint om niets totdat ik zo'n beest ontdekte.
In een zakje gedaan en naar de veearts gebracht die wist ons te vertellen dat het een vliegensoort is die eerst alleen in zuideuropa voorkomt maar langzaam onze kant opkwam.
Het zijn gepanserde vliegjes die zich met weerhaakjes vastslaan in de dunnehuid bij de koker/tussen de achterbenen of in het onbehaarde stukje onder de staart.
Doordat ze gepanserd zijn krijgt het paard ze niet weg ook zitten ze op onberijkbare plekken.
ze vliegen niet weg voor de zwiepende staart.
Ze zuigen bloed uit het paard wat dus irriterend/pijnlijk is de enige 2 manieren om ze weg te halen zijn ze verdoven met vliegenspray dat bedwelmt ze en ze laten los kun je ze doodtrappen wel wrijven want erop stampen lukt niet ivm panser ze gaan echt niet dood dus.
Of ze met je nagels bij de vleugels pakken en eraf trekken.
meestal houd ik ze dan onder de kraan anders vliegen ze weer terug op je paard.
Heb nog gezocht voor een plaatje maar kan 'm niet vinden.
Als 1 van onze paarden weer heel gestrest raakt en er is geen horzel of wat engst in de buurt kijk ik meteen daarna en dat is het dan eigenlijk altijd

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 08:41

Thanks Kim, dat zal ik onthouden!
Die 'nieuwe vliegen' lijken wel een soort vliegende teken dus. Gewoon echt vastzitten en niet losraken... Balen zeg.
Hopelijk kunnen ze door het natte klimaat hier in Nederland niet echt overleven, dat ze over een tijdje weg zijn. Duimen maar dat die dag komt...
Misschien ook dat het bij Fitz inderdaad iets van buiten was. Pie kon ook zo overstuur raken tijdens een buitenrit, van 'niks' dachten we dan. Tja, inderdaad: konden paarden maar praten!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 09:44

Gisteren, maandagochtend was Fits weer wat rustiger. Ze moesten helaas om 13.30 naar binnen omdat we gingen hooien. Op stal is hij rustig.
Bij ons is het bijna altijd stil. Toen Leontiene Fitz aan het rijden was, was het echt hier een pokke herrie. Extreme duivel De buurjongens moesten zonodig vliegeren in het land bij hun eigen paarden Extreme duivel . Levensgevaarlijk natuurlijk, maarja zo zijn onze buren, scheit aan iedereen en allemaal. De buurvrouw was ook nog met de kantmaaier bezig. Andere buren hadden een BBQ, het was dus een drukke bedoeling zondagavond.
Zelf hebben we geen verklaring waarom Fitz zo onrustig was. Er was totaal geen aanleiding. De andere paarden stonden hem aan te kijken van DOE FF NORMAAL JOH, BLOEDHEET, GEK!!!! Hij wordt elke dag met anti vlieg ingespoten. Kijken hoe het vandaag gaat.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 12:05

Misschien ....

Ik bedoel, Fitz heeft de laaste maanden wel wat meegemaakt, en misschien is het hem nu allemaal ff te veel. Kan hij wel ff lekker SUPER rustig (Normaal dan) Haha! Bij de Fijnste opknapstal en kuuroord, wat ik ken, bij komen bij Phia. Haha!

Ik denk dat misschien de bb@ de vlieger enzo de emmer deed overlopen, en dat fitz het misschien helemaal niet meer wist.

Ik zou wel misschien zo "overdreven" reageren als ik dat had meegemaakt wat fitz heeft gedaan Verward

Iniedergeval, Fitzzie, sterte er mee


groetjes Lara

en een X aan Fitz

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 14:43

Ik heb geen idee waar Fitz last van gehad zou kunnen hebben, maar als ik aan het rijden ben, ben ik altijd wel blij dat mijn paard niet terug kan praten. *LOL* *LOL*