Pony met een trommeltje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 14:39

Hallo allemaal!!
In de bit van deze maand stond bij medisch gezien iets over twee pony's met een fistel. Dan word er een gat in de buikwand gemaakt. Het ceacum, de grens tussen de dunne en dikke darm ligt normaal los in de buikholte en is nu naar de huid gehaald. Het gat in de buikwand is afgesloten met een deksel. In het midden van dit deksel zit een gat dat is afgesloten met e soort kurk. Via deze opening kunnen onderzoekers het door de pony opgenomen voer uit het ceacum halen.
>Dis ff een stukje gecopieerd uit de bit, hier nog een stukje:
Het ziet er niet bepaald lekker uit. De inhoud van de darmen komt ook langs de deksel naar buiten en kleurt de witte haren van het kleine schimmelpaardje bruin. Een singel van zacht materiaal ligt over de rug en houdt de fistel op zijn plaats.
De twee fistelpony's mogen nooit naar buiten komen omdat rollen, schuren of een uitbundige galopsprong de kunstmatige opening kunnen kapotmaken, met fatale gevolgen. Soms worden ze voor een wandelingetje uitgelaten door een stagiaire. De twee pony's, Janneke en goedbloed worden gebruikt voor onderzoek.

> Oke, ik vind het best dat er onderzoek wordt verricht naar allerlei gedoetjes, zodat andere paarden late weer gered kunnen worden, maar ik vind dit echt heel zielig. Ik zal de foto's eens scannen die in de bit staan, het ziet er echt heel ranzig uit. Misselijk

Is er ook een site van de bit Verward Misschien staat daar wel het hele verhaal op, ik heb niet zoveel zin om alles over te tikken, en dan kan ik het gewoon copieren.

Nou ja, in ieder geval, wat vinden jullie ervan??



Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:06

Hier heb je ze:

[img]../upload/340/0,0fistel2.jpg[/img]

[img]../upload/340/0,0fistel.jpg[/img]

Het staat trouwens nog niet op de site van de bit. Scheve mond\

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:40

Ja, oke, das waar. Maar deze pony's zijn hun hele leven gedoemd op stal te blijven staan met af en toe eens een wandelingetje. Dat vind ik niet kunnen. Ik vind dat ze dan minstens elke dag eens moeten gaan lopen, jij blijft toc ook niet de hele dag in een plee hokkie staan?? Of laat ze dan eens aan de hand eten op het gras, dat is toch niet te veel moeite Verward

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:42

ps.dat eten op het gras kan wel, fistelkoeien mogen wel op het gras, daar blijft de fistel beter bij zitten ofzo.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 16:32

Ja, oke, daar ben ik ook heel erg tegen. Ik ken ook een manege die pony's heeft die alleen uit hun stal komen om bereden te worden. En wanneer komen ze in het weiland?? Nou, op je vingers na te tellen misschien 2 keer in het jaar ofzo? Boos! Das om kwaad van te worden Boos! Boos! Zolang de pony's er geen last van hebben en veel beweging krijgen vind ik het wel goed. Maar soms eens een wandelingetje, nee, daar ga je echt wat van denken. Boos!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 19:26

Voor medicijnen voor mensen vind ik proefmensen beter dan proefdieren. Waarom?? Veel dieren reageren heel anders op medicijnen en daarom vind ik het verspilde moeite. Ratten fokken op kankergevoeligheid vind ik ook niet kunnen. Fok dan mensen op kankergevoeligheid, die reageren erop zoals het hoort, daar kan je beter medicijnen op testen. Boos! er zijn trouwens heel veel onderzoeken die zondwer fistelpony's uitgevoerd kunnen worden. Honden die meestal voor altijd in het labo zitten vind ik ook heel zielig. Zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen. te veel eigenlijk. Maarja, we hebben het nu over de fistelpony. Is dat zielig of niet? Als het de pony's pijn doet en ze komen echt maar eens in de week (af en toe) hun stal uit vind ik het zielig, heel zielig. Maar zoals die koeien er dan bijstaan zeg ik ook ja, die hebben er totaal geen last van, staan lekker te grazen......
Maaarrrrr....... Zielig of niet, als de pony's niet meer gebruikt kunnen worden of de onderzoeken zijn klaar vind ik dat ze absoluut die fistel er af moeten halen. Bedenk zelf maar, mijn broertje had ooit wat aan zijn nier, toen ie geopereerd wasmocht ie na een weekje ofzo naar huis, maar hij had nog wel zo'n zoort kraantje aan de zijkant van z'n buik zitten. Dat was dus ook ergens voor nodig. Het word eruit geaald als het niet meer nodig is. Hoe zou jij het vinden je hele leven me zo'n ding aan je lijf rond te lopen? Neej, ik zou jet niet willen. Dus als ze met de onderzoeken klaar zijn of iets dergelijks dat de pony's niet meer gebruikt worden vind ik dat het er weer af moet, als dat tenminste nog kan.................. Scheve mond\


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, Fly_high, Kn8rretje, Laj1, maj0, Noblesse_ en 144 bezoekers