Anti slof artikel in de BIT

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Anti slof artikel in de BIT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 20:44

In de bit stond een stuk warin Wim Bonhof werd geintervieuwd en waarin hij zich uitsprak tegen het te veel rijden met de slof en de problemen die daar door ontstaan.
Ik vond het goed om te lezen dat het continu (verkeerd) gebruik van de slof leidt tot de ontwikkeling van de verkeerde spieren en het ontwikkelen van een onderhals. Het tijdelijk gebruik van de slof om juist door een moeilijk punt heen te komen werd hier niet becritiseerd.
Ik zie vaak gebeuren dat paarden alleen nog maar met slof worden getraind. Zonder slof zijn ze niet meer te rijden. Het valt mij op dat paarden die veel (en fout) met de slof worden gereden vaak een deuk voor de schoft hebben. De spieren voor de schoft zijn daar niet of niet voldoende ontwikkeld.

Daarnaast was het artikel van Bert Rutten ook erg informatief om te lezen. Waarom de neus naar de borst terwijl het juist moeilijk is om een paard nageeflijk met de neus voor de loodlijn te laten lopen.
Ik probeer dit juist voor elkaar te krijgen met de pony en ben blij dat hij simpel nageeflijk rond te sturen is. Waar hij dan ook loopt. I(k probeer wel voor elkaar te krijgen dat ik kan bepalen waar hij loopt, voorwaarts, neerwaarts of gewoon op normale werkhoogte. Let wel, dit alles op het niveau waar hij nu loopt. Rond de B van basis dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:54

kun je het artikel misschien inscannen?
Want helaas heb ik de bit niet.
En wellicht meer bokkers niet Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:57

Ik heb nog niets gelezen alleen de foto's gezien.
Wat is Obelisk knap he?
Ik hoop dat het bij Jonkvrouw gelijk aanslaat, kan neit wachten op een veulentje van deze hengst!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 20:57

Scannen??? Verward Nee, ik heb een week vakantie en moet me behelpen met het simpele PC-tje en een simpele modem via de telefoonlijn Frusty . Helaas, Maar wie weet zijn er andere bokkers die dat wel kunnen *LOL*

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 20:58

Sjuimpje schreef:
Ik heb nog niets gelezen alleen de foto's gezien.
Wat is Obelisk knap he?
Ik hoop dat het bij Jonkvrouw gelijk aanslaat, kan neit wachten op een veulentje van deze hengst!

Die zwarte, die is Sigaar . Mooie hengst, mooi voor de loodlijn gereden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:36

Ik kan niet scannen, zou eens kijken of het met de digi gaat als niemand kan scannen. Ik heb het alleen nog niet gelezen. Wel dat artikel over die loodlijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:45

Ik denk dat scannen ook niet ideaal is, is er geen typegeit in de zaal? Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:49

hihi, ik ben nu ook wel benieuwd, naar beide artikelen eignelijk!, helaas heb ik het bit niet, anders zou ik het graag uittypen Tong uitsteken

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:00

ik zou t wel willen typen maar ik heb t artikel niet...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:32

Ik moet vroeg naar bed, moet morgen gewoon om 6 uur weer aan de gang.
Belker heeft echter deze hele week vrij Schijnheilig

Knipoog *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:37

Morgen maar even een bit kopen dan Haha!.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:39

ik heb bit wel..

maar ik ga niet typen Tong uitsteken kijk ff of het scannen is anders hebben jullie pech Haha! Knipoog

ps: welk artikel willen jullie hebben Verward over de slof of over de loodlijn?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:28

Ik zal het morgen wel even scannen als ik de scanner kan vinden!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:16

Ik heb het ook gelezen.Er stond alleen in de aankondiging op blz 2 een

fout:"Tot slot ziet Wim Bonhof de slof liever komen dan gaan .............

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:22

En anders scan ik het artikel wel in!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:46

Dat is dan nauwelijks leesbaar en voor de meeste van ons duurt het een eeuwigheid voordat het geladen is.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:14

Gerrie schreef:
Ik heb het ook gelezen.Er stond alleen in de aankondiging op blz 2 een

fout:"Tot slot ziet Wim Bonhof de slof liever komen dan gaan .............


Haha, ja dat had ik ook al gezien.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:42

Ik vond het ook al raar, die aankondiging in Bit...foutje bedankt!

Ik ben het wel gelijk ff gaan proberen, om aan de longe het neusje meer eruit te zetten, maar wel over de rug te laten lopen. Ook heb ik gelijk het artikel van Lammert Haanstra meegenomen, door 'm iets hoger in te stellen wanneer het paard wat meer geneigd is op de voorhand te gaan lopen... Werkte een beetje... maar ik denk dat Marty van Mourik (Jaaaaa die stond er ook in) eerst maar weer eens langs moet komen, de fysiotherapeut heeft Lavendel in behandeling.

Een bruikbare Bit dit keer voor mij Haha!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:47

ik vond dat artikel tegen de slof echt goed
ik ben ziezo al tegen de slof!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:02

DAt artikel over de slof toverde een grijs op mijn gezicht. Ik was het namelijk volledig eens. Wat goed dat zo iemand dat eens zegt, van hem zullen ze het eerder aannemen als van iemand zoals ik. Hoewel ik niet minder gelijk heb dan Bonhof: ik voer immers dezelfde argumenten aan. MAar ik rij niet op Z niveau. Dus dan gelooft niemand het.

Maar dat stuk van Rutten vond ik ook erg mooi om te lezen. Vooral zijn opmerking dat het niet meeviel leerlingen van zijn denkwijze te overtuigen: Dan leer je het ze goed aan en op wedstrijd doen ze het goed. En vervolgens worden ze gepasseerd worden door mensen die hun paard in de krul getrokken en achter de loodlijn hebben omdat die juries dat zo graag zien. probeer je leerling dan nog maar eens te overtuigen dat ze toch goed bezig is.

Dit moet voor een instructeur erg vervelend zijn en frustrerend.

Zo ben ik ook ooit afgerekend op het feit dat mijn paard EINDELIJK eens goed voorwaarts was in een proef. Van de zenuwen was hij dat eerst nooit. Ik kreeg hem dan niet aan het lopen; hij liet mij ook niet fijn zitten, was niet van achteren naar voren gereden, en in de middendraf sprong hij dan aan in galop. En EINDELIJk LIEP hij goed in een proef, ik kon hem op de bordjes rijden en overgangen terug gingen keurig op mijn zit. Ook de middendraf ging beter (kon nog beter maar hij verrruimde toch meer dan dat hij versnelde, laat staan van in galop aanspringen!!!!).
Ik had hoger moeten scoren dan mijn vorige proeven maar het tegendeel was het geval. Mijn paard werd afgestrafd op het hebben van impuls. Tot nog toe was het in het L nog altijd voldoende geweest om de hoeken door te rijden en op de bordjes om een schamele wp te halen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:15

Ik ga me er vanavond wat meer in verdiepen,
maar mijn eerste indruk is dat ik met name het stuk van Rutten gevaarlijk vind.
Hierboven lees ik al gelijk dat mensen ermee aan de slag zijn gegaan. Dat is het grote gevaar van dit soort artikelen. Het diepe systeem is natuurlijk ook wat maar dit vind ik ook link. Dit is dè manier om je paard in de rug vast te rijden als je technisch niet genoeg bent onderlegd en niet de juiste begeleding hebt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:19

Sjuimpje schreef:
Ik ga me er vanavond wat meer in verdiepen,
maar mijn eerste indruk is dat ik met name het stuk van Rutten gevaarlijk vind.
Hierboven lees ik al gelijk dat mensen ermee aan de slag zijn gegaan. Dat is het grote gevaar van dit soort artikelen. t.


Hoezo? Rutten zegt eigenlijk meer over wat NIET goed is om je paard te trainen dan wat WEL goed is. Verder heeft hij het alleen maar over voorwaarts rijden; veel schakelen en overgangen rijden. Niets gevaarlijks aan hoor. en het is ook niet zozeer een systeem.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:53

Laatst bijgewerkt door PridesRanch op 24-03-03 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:54

hey bedankt *LOL*
ik ga het nu lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:03

Wat een geweldig artikel!!!!
voor al dat krulletje trekken zie je zo vaak.
want hij moet "aan de teugel"
maar er word alleen maar aan dat krulletje gedacht, ipv dat er zoveel meer bij komt kijken

echt geweldig goed!!!