Westernzadel...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-01 23:39

Even een gek vraagje...gaat er ook iemand mee op boktweekend die een westernzadel heeft? Het lijkt mij namelijk heel gaaf om daar eens op te zitten en het eens op mijn paard te passen en dan foto's te maken!

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 23:44

Yep, Sonja en ik rijden alleen maar western. Dus als je een van de zadels even wilt proberen, be my guest! Gr, Dick

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-01 23:45

Oh coooool! Dank je! Dan ga ik daar echt foto's van maken, dit is waarschijnlijk mijn enige kans! Lachen
Past het ook op een paard van 1.63?

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 23:48

Leonardo is precies 1.63 en ook Sonja's zadel (met Fjord van nog geen 1.40) kan op een paard, het ligt een beetje aan de breedte van het paard (mag absoluut niet op de schouderspieren knellen) en de schofthoogte. Leonardo heeft een heel hoge schoft, Milena heeft weinig schoft. We kijken daar wel effe met je mee of het goed ligt. Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 00:04

Eh, ja.... Dick is me dus voor geweest, maar ook de mijne mag je gerust proberen. Je moet 'm dan wel op je eigen paard leggen, want de mijne is niet zo erg dol op vreemden op haar rug. En meteen maar een rodeo organiseren is wel errrrreg western ineens he *LOL* ! Tot Bokt!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 00:09

Echt te gek zeg!! Mijn paard is niet breed, vrij smal eigenlijk. En ze heeft ook geen hoge schoft, dus een makkelijke rug denk ik.
Dank jullie wel!!

Als iemand mijn dressuur zadel wil uitproberen... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 00:24

Hahaha, daar waag ik m'n kont niet meer aan tegenwoordig! Heb laatst weer drie dagen met m'n Kieffer moeten rijden omdat m'n "echte" zadel gerepareerd moest worden, sjezes wat was dat afzien zeg..... Dus je bent gewaarschuwd: zwaaaaar verslavend! Proberen op eigen risico *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 00:40

Ojee dus straks kom ik zwaar western verslaafd terug! Lachen

maar het lijkt mij erg leuk, alleen is het niets voor mijn paard denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 00:45

Why not? Die van mij is een hittepetit van hier tot Jericho en weer terug, maar toch rijd ik haar nu met een lang teugeltje met het neusje over de grond. En temperament is bij bv reining alleen maar mooi meegenomen, want wat er niet inzit, komt er ook nooit uit...
Waarom denk je dat het niks voor jouw paard is? Gr, Sonja.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 00:47

Ik weet niet eigenlijk. Ze wordt al bijna 10 en ze is alleen maar dressuurmatig gereden. Verder is 2 maanden geleden bekend geworden dat ze ocd achter heeft en slechte voorbenen. Ik heb altijd het idee dat western vrij ruig is. Bovendien denk ik niet dat mijn paard met een lage teugel echt mooi nageeflijk wordt, zoals je vaak ziet bij westernpaarden. En is zo'n zadel niet ontzettend zwaar voor een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:56

Nee, het gewicht is wel wat hoger dan bij een dressuurzadel, maar omdat het gewicht van de ruiter beter verdeeld wordt, is een westernzadel juist vaak heel geschikt voor paarden met rug- of beenproblemen, omdat ze beter kunnen dragen.
En western is niet zo ruig hoor, het ligt eraan wat voor disclipline je doet: reining (zoals ik met Mileen doe) is inderdaad heel explosief en zeer intensief voor het paard. Maar Pleasure is puur gericht op ontspanning en nette gangen en overgangen (soort Amerikaanse dressuur dus eigenlijk) en ook Trail zou voor jouw paard misschien best nog kunnen. Da's puur behendigheid (ZONDER rukken en plukken) zoals bv een hek opendoen, erdoor rijden en weer dichtdoen, dat alles zonder het los te laten. Brief in en uit een brievenbus doen, over een zeiltje lopen etc. etc. Puur gericht op vertrouwen en gehoorzaamheid, in combinatie met stuurmanskunst. Hartstikke leuk en geen ruig galoppeerwerk zoals bij cutting (met koeien) en reining.
Als je er echt in geinteresseerd bent, wil ik anders op die vrijdagavond wel het een en ander laten zien met Milena (en Dick misschien wel een stukje pleasure met Leonardo) als daar een rijbak beschikbaar is. Misschien zijn er nog wel meer mensen geinteresseerd (?) Lijkt me wel leuk, om e.e.a. te laten zien en uit te leggen, als daar interesse in is! groetjes, Sonja.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 14:05

ja graag laten zien is errug leuk!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-01 16:08

Over een zeiltje lopen --> dat doet mijn paard in geen miljoen jaar!! Dat is zo'n schijterd! Als er een wit schabrak op de grond ligt wordt ze al helemaal gek.

Deuren kan ik redelijk goed open maken terwijl ik erop zit! Zoals de deur van de binnenbak (is laag deurtje). Mensen moeten ook altijd lachten als ze dat zien.

Ik vind het zoooo spannend om haar met een westernzadel op te zien!! Lachen

Het lijkt me echt heeeel gaaf als jij een demonstratie geeft. Ze hebben daar een binnen en buitenbak dus het zou moeten kunnen!
We krijgen veel demonstraties, leuk! Lachen
_________________
Wie het laatst lacht, denk het traagst Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-03-12 15:10 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:24

Wordt echt een WERELDWEEKEINDE!!!!!!!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:32

Verslaaft aan een westernzadel? Wel eens een trekkingzadel geprobeert? Daar verbleekt een westernzadel bij. Echt waar, het zit nog veel lekkerder. Wie het niet gelooft mag het komen uitproberen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-01 23:37

Eeeeh...wat is dat??

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:46

De versie die ik heb is een remake van het aloude caveleriezadel. Alle voordelen ervan maar niet de nadelen (hard zadel). De zitting is heerlijk zacht en is verend opgehangen aan de zadelboom. Er zitten overal haakjes aan om spullen vast te zetten. In de hyporama catalogus staat hij, de Appaloosa trekker. Ik heb hem alleen zonder de tassen en andere toebehoren. Voor die prijs kan ik dat beter zelf maken. Het enige nadeel is dat de zitinwerking goeddeels verloren gaat door de verend opgehangen zitting, daardoor worden de krachten enigsinds verdeeld over de zadelboom zodat het effect op het paard verminderd, even aan wennen, daarna gaat het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 00:00

Oooooooh, dat moet ik niet tegen mijn kont vertellen want dan wil die dat ook *LOL* *LOL* ! Ik reed vroeger bij Van Loon ook vaak met een caveleriezadel, zaaaaaalig!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 00:03

Waarom je kont nog langer pesten. Je rijdt paard voor de lol, toch niet om de kost te verdienen? Als je daar echt zo'n last van hebt, probeer het uit en als het werkt koop je er een, ben je overal vanaf. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 10:37

Hihi, het valt wel mee hoor, ik heb een uiterst comfortabel westernzadel! Alleen toen dat laatst drie dagen in reparatie was, heb ik echt af moeten zien op m'n (vroeger zo comfortabele) Kieffertje.... Maar ik rijd inderdaad voor de lol, en geniet elke dag met volle teugen van m'n westernzadel! Groetjes!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-01 12:03

Ik vind het zoooo spannend, zo'n zadel op mijn paard! Stom he! Lachen

Lijkt me geweldig, als ik er dan maar niet een wil kopen, want ze zijn zo duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 14:23

Zelf kon ik mijn draai niet zo vinden op een westernzadel, alhoewel het wel lekker zat. Een verstokte westernruiter werd even stil toen ze op mijn Barnsby zat. 'goh'dat zit lekker en wat een fijn contact met je paard'.
Ik zou Lab ook zo een westernzadel op kunnen leggen,maar ik vind ze wat te lang, ik kan me voorstellen dat meneer niet zo'n lang zadel op zijn rug wenst. het zou al gauw tot bijna op zijn lendenen komen.
Maar ja, hij houdt uberhaupt niet zo van zadels.
Trail kunnen we wel goed.
en Jura wat dat lage ronde betreft, jouw paard kan dat toch ook wel? Gewoon voorwaarts neerwaarts en daar wat laten hangen, dat is alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 15:47

Citaat:
Op 2001-03-13 13:23, schreef Lovely:

en Jura wat dat lage ronde betreft, jouw paard kan dat toch ook wel? Gewoon voorwaarts neerwaarts en daar wat laten hangen, dat is alles.



"dat is alles" ???? Mag ik je uitnodigen om vrijdagavond een korte demo op Milena te geven? *LOL*

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 17:11

Ik heb alleen eens bij Divoza op zo'n bikje op een westernzadel gezeten. Wat mij opviel is dat je helemaal niets tussen je knieen hebt. Erg wennen! Mischien dat het per merk ookwel verschilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 17:16

Nee, doordat je geen wrongen hebt bij je knieen hebben je benen geen houvast. Je zit ook met langere beugels, waar je wel steun aan hebt. Maar ik zou er bv ook niet graag mee gaan springen..... (en die knop lijkt me dan ook niet zo leuk meer!)