Vraag voor mensen met een paard aan huis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 10:23

Ik droom ervan om mijn paarden aan huis te hebben en er fijn zelf voor te zorgen. MAar ik voorzie een probleem: Waarschijnlijk zullen Stefan en ik fulltime moeten werken om zo'n hypotheek te kunnen krijgen. En dan durf ik mijn paarden niet buiten te laten overdags zonder toezicht (vandaag in budel weer een paard de dood in gejaagd met mes, niet alleen meer in Twente maar nu ook in Brabant!!!). Hoe doen jullie dat, werken jullie ook fulltime of is er toezicht, of zetten jullie de paarden alleen 's avonds buiten als er iemand thuis is?

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 10:32

Die van mij staan bij mijn ouders, en die zijn niet altijd thuis. Ze blijven dan wel gewoon buiten staan. Het enige wat je kan doen is het moeilijk maken om het land in te komen (schrikdraad, sloten op het hek e.d.), verder ligt het er ook aan waar ze staan. Bij mijn ouders is het zo dat beide buren altijd thuis zijn (kampeerboerderij en boer) en die houden dus echt (onbewust) elke vreemde auto, persoon, fiets of wat dan ook in de gaten.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 10:34

Mijn land ligt chter het huis en er staan twee afgesloten hekken voor. verder is het land goed te zien vanaf de provinciale weg, dus mijn paarden staan gewoon de hele dag uiten als we werken. Tja het blijft altijd lastig om ze achter te laten, maar op pensionstalllen gebeuren ook rare dingen. en ik ben 's nachts altijd in de buurtals er wat is en op een staling staan paarden ook vaak hele nacten alleen. verder wil ik nooit anders meer!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 10:38

Bij ons zijn er de hele dag mensen aan het werk (boerderij) maar op zondag is er weleens niemand en dan gaat het hek dicht. Het voordeel is er huizen staan die over het land heenkijken en op die manier worden alle dieren extra in de gaten gehouden.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 11:10

Hey, hier in Belgiƫ stalen ze vorig jaar ontzettend veel paarden, maar zo doodsteken op de weide ofzo... GRUWELIJK, ik mag er niet aan denken!

Bij ons in de straat wonen wel veel gepensioneerde mensen die de hele dag buiten zijn, in hun tuin werken, ed., en die komen ons onmiddelijk zeggen, of bellen, als er iets met de paarden is. Zo bv. een tijdje geleden kregen we telefoon: ja, marit ligt nu toch al lang neer, ge eens kijken of ze nog leeft' het was toen ontzettend warm.

Enfin ja, om ff een voorbeeld te geven. Die gepensioneerde boeren hebben zelf vroeger paarden gehad en zijn daar nu nog echt met die van ons bezig eigenlijk en dat is ontzettend leuk en gezellig!

Groetjes,


Aglaranna

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 11:40

Kijk, dat moet je hebben he, buren die ook paardenliefhebber zijn. Dat komt dan heel goed uit. Maar ja, daar moet je het wel mee treffen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 11:42

Mijn paard blijft gewoon buiten, ookal zijn we niet thuis. Ik heb hem dan nog liever buiten dan op stal. Onze weilanden liggen achter de boerderij, dus je kan er moeilijk bijkomen, of je moet langs de hond (grom, hap...) Wij hebben wel een weiland aan de weg liggen, maar daar staat een hek van bijna 2 meter hoog met prikkeldraad aan de bovenkant en op het draaibare hek zitten een paar kettingen met hangsloten erop.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 11:55

Mijn paard staat achter het huis van de buren, dus ik denk niet dat daar snel mensen komen.
Maar in gewone stallen gebeuren ook rare dingen.
Ik denk eerder dat een paard in de wei kan vluchten,weg van de dierenbeul, op stal staat het paard klem.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:16

als ik voor onze stal spreek : die hebben honden die aanslaan (ze doen niets maar zo'n blaffende en grommende stel honden wekt meestal wel angst aan)
Tja ze staan dag en nacht buiten en 's nachts staan ze toch een eind bij het huis vandaan.
Lodewijk staat op dit moment echt achter de boerderij dus je moet echt weten dat ze erstaan.
Het is erg maar wat moet je dan? je paard dag en nacht binnen houden helpt ook niet ze komen die stalwel in dan heeft ie in het weiland (zonder halster ) de meeste kans om weg te komen lijkt mij?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:47

Ik denk eigelijk dat het niet zoveel ui maakt of je ze binnen of buiten hebt staan. Ik bedoel, binnen kan er ook zo veel gebeuren als je er niet bent. (misschien nog wel meer)
Onze paarden staan gewoon buiten, zonder toezicht. Maar er komen wel genoeg mensen langs, een beetje een doorgaande weg, dus echt iets kan er niet gebeuren. Nou woon ik natuurlijk ook wel erg beschermd hier, maar dat zegt ook weer niets.

Een paar jaar geleden is er een paard van binnen bewerkt met een stok. Paardje stond op stal, kon geen kant op. Dat heb je weer minder in de wei, daar kunnen ze beter wegkomen.

Maar ja, je moet er maar niet te veel aan denken, want eigelijk kan het overal en altijd gebeuren. Ik denk er dus gewoon niet aan....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 16:16

Bij ons thuis lopen de paarden en de pony's overdag buiten. Er is dan ook toezicht. Mijn vader let er dan op. Zo tegen een uur of 6 gaan ze naar binnen. Het is dan wel even werk om alle 21 naar binnen te brengen, maar dan weet je tenminste wel dat ze veilig staan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 16:37

Pinky staat ook aan huis, wel niet mijn huis maar toch.
Maar hij staat erg afgzonderd. Niemand weet dat daar een wei is, en toch is het makkelijk en goed berijkbaar. Relaxed he?

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 18:33

Mijn paarden staan ongeveer 10 km bij mijn huis vandaan en er is niemand die zicht op ze kan houden. Het voordeel is wel dat ze tussen de koeien lopen. Wij hebben geen melkkoeien dus ze zijn ook niet tam. Er lopen een paar tussen die je aanvallen als ze een kalfje hebben. Dus een knappe vent die zich daar tussen wil wagen *LOL*
groetjes.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 19:10

Citaat:
Op 2001-07-23 11:55, schreef Fonnie:
Maar in gewone stallen gebeuren ook rare dingen.
Ik denk eerder dat een paard in de wei kan vluchten,weg van de dierenbeul, op stal staat het paard klem.



Daarom heb ik mijn paard dus liever op de wei. Kan natuurlijk wel wat gebeuren, maar dat risico heb je overal, ook als je erbij woont.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:35

goh las ik dit zo lees, grote sloten, stroom...
onze hekken zijn gewoon diuchtgebonden met touwtjes...

maar de wei ligt dan ook midden in een woonwijk en er is dus eigenlijk altijd wel toezicht.


______________
| | H
| weiland | U Q op X woon ik en op Q
| | I woont de eigenaar van de
| | Z andere pony's
|______ _______| E
H U I Z E N X N

lekker makkelijk dus

greetz debbie

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:02

jech ik ben al zo bang voor zon dingen hou er please overop!! me paard staat in een weiland, af gelegen maar de boer een eindje verderop houd et altijd wel in de gaten dus ja

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 22:56

tja, sorry dat ik er over begin maar ik las dus vandaag in het Eindhovens Dagblad dat er in Budel weer een paard gemolesteerd is. weer op dezelfde zieke manier. Ze is dood.