E Rijbewijs vervolg!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:39

ja, wat daar staat probeer ik dus steeds duidelijk te maken, tenminste, dat verhaal is zoals ik het ook ken zeg maar Huilen
; volgens een importeur zijn 1.5 paards trailers meestal ca. 1300 (leeg gewicht + max. inhoud TMM!), mijn auto is leeg 1500 kg: de totale trailer 1300, dus mijn auto is dan net zwaarder en het geheel blijft ook onder de 3500 kg, dus is B voldoende. toch?!
Wij willen een 4wd gaan kopen, die weegt ca. 1600 kg en mag 2000 trekken. een kar van ca. 1300 ( netto gewicht + dus TMM..) moet daar dus legaal achter kunnen met allen B..
ik heb ergens dus heel handige, simpele praktijkvoorbeelden, met autogewicht, kargewicht, etc., en dan erbij wat mag/moet; B of BE, maar die moet ik nog 'ns opzoeken..
praten we langs elkaar heen, of ziet een van ons ( ik??) het verkeerd?


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 09:14

j, de tweede regel onder ''geen E nodig'', daar val ik dus net onder, en ert zijn dus een antal combinaties mogelijk voor zonder E.
Maar e halen is sowieso wel handig en is ook mijn doel voor na juni ( studie).
thanks voor je info.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:34

wat is er mis met een leuke en leerzame discussie ( voor sommigen dan?)?
Blijkbaar bestaat er nog steeds grote onduidelijkheid over, lees ik hier nog steeds, en ik ga ook ooit voor mijn E (maar doe dat pas als ik er de tijd voor heb en geld om evt. meteen een her te kunnen doen, ipv dan weer te moeten gaan sparen en maanden wachten).
maar ook met E ben je niet helemaal 'vrij' hoor!
Ook dan moet je je gewoon houden aan dat wat je auto maximaal mag trekken en ook daar zit een maximum totaal gewicht aan ( blijkbaar 3500, wat is dus niet wist voorheen).
Maar natuurlijk is E altijd handig, tenzij je je hele leven met een mini-veewagentje blijft rijden of je steeds laat rijden door iemand...
Ik heb alleen ook een bloed- en bloed hekel aan rijexamens (het rijden en lessen op zich vind ik best tof!), maar zal daar toch weer doorheen moeten, helaas..


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:51

ah, weer wat geleerd.
In trekhaken heb ik me nog nooit zo verdiept, dat was vroeg genoeg als we eenmaal een goede 4wd hebben, dan pas gaan we 'denken' over wat voor trekhaak. Maar als ik het goed begrijp kun je dus wel aan trekhaken komen van >3500, alleen moet je die dan a.h.w. laten maken/bestellen, omdat ze normaal gesproken niet meer gemaakt worden?
maar 3500 is voor mij meer dan zat, met een evt. 2-paard met inhoud kom je daar toch niet/nauwelijks aan...Tenzij je de zwaarste trailer neemt met 2 erg zware paarden erin misschien..

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 18:57

jura, misschien is dit alles een communicatief. misverstand, maar inderdaad, met E mag de trailer wel meer wegen dan de auto ( met B niet) maar hoe dan ook ( E of B), je mag nooit boven het maximum trekgewicht v/d auto komen; bij jou is dat 1500 zeg je ( en inderdaad, dat hebben de meeste gem. auto's),
dan hebj ij blijkbaar een 2-paard incl. laadvermogen van 1500 kg maximaal.
is in theorie dus mogelijk, ik heb echter nog nooit gehoord v/e 2-paard rond de 1500 kg, de gem. 1.5 paards is al 1300 namelijk. Maarjouw combi zou op zich dus wel kunnen. heb je gewoon een erg lichte trailer met niet te groot laadvermogen ofzo.
ps, ik ben niet echt 'oud en dus/of ervaren', heb echter wel tig info aangevraagd voor 1.5.- en 2 -paards, omdat ik zelf aan t orienteren ben op wat ik wil en mag rijden qua trailer.
voel je vooral niet aangevallen o.i.d.
het is btw ook zo dat er erg veel mensen 'illegaal' rijden, al dan niet bewust.
Vooral ook sinds die E-regel (vroeger kregen mensen t kado inderdaad, mijn ouders hebben t ook maar weigeren te rijden $#@!..)
voor mij nu maar einde discussie over jouw combi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, Mark0919, sterregoud, VogeltjeM en 53 bezoekers