Als je je merrie wilt laten dekken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mark
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-01 12:51

Ik heb een stermerrie die ik uitbreng in de sport.
Ze heeft al een veulen gehad en die is dit jaar goedgekeurd als dekhengst.
Nou gaat het toch een beetje kriebelen bij mij.
Een lief veulentje erbij.
Maar hoe werkt nou zoiets. Ik merk aan Paulien echt niet als ze hengstig is dus zou ik vaak voor niets bij een hengsten boer staan. En hoe lang kan je doorrijden als ze drachtig is. Toen wij haar kochten was ze drachtig, maar nog niet aangereden dus dat was wat anders. Ik vrees namelijk dat ik dan geen wedstrijden meer kan rijden Help!!
Wil ze kroon worden dan moet ze toch echt voor haar 10 jaar een veulen hebben, anders mag ze vlg. het new Forest stamboek geen verrichtingsproef meer doen, en dan is het sloes met fokken. Weet iemand van jullie hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 14:04

Ik merkte ook nooit iets aan Isolda met hengstigheid ed.
Maar als je iedere dag met je paard gaat schouwen, dan zie je zelfs de kleinste verandering. Ik deed bij Is. KI, dus moest ze opgevoeld worden. Een boel kosten extra dus als ik daar voor niets zou staan! Ik heb heeeel goed naar haar gekeken en het is me gelukt. Na 3 keer...
Je kan nog heel lang doorrijden, maar met sport weet ik dat niet. Ik heb in septembet nog een marathon gereden, dat was geen probleem zei de veearts.
Maar verder weet ik het dus niet omdat ik daarna geen wedstrijden meer had.

Tsja, en dan moet je kiezen, een veulen of wedstrijden.... De keuze zou bij mij snel gemaakt zijn Lachen

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 16:55

Ik zit ook met dat probleem van het niet kunnen zien of onze merrie hengstig is.
Wij hebben geen ruin of hengst (ook niet in de buurt).
Zijn er nog andere truckjes????
Petra

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 19:26

Trucjes weet ik niet, maar Isolda reageerde later (toen ik zelf wat handiger werd in het zien)zelfs op vreemde merries!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 20:06

in principe moet je letten op de kleine dingen,zoals als de stal natter is dan anders,en dat al een paar dagen,duidt op hengstigheid.of als je in de buurt van andere paarden komt dat ze zich anders dan normaal gedraagt.wat betreft het rijden, je kan erg lang door rijden hoorals je een week of 3 of 4 van te voren maar ermee stopt en het trainen langzaam afbouwd.en je kunt nog zat een tijd lang wedstrijden rijden alleen niet elke week en ook dit moet je rustig afbouwen.zorg dat je je paard goed in de gaten houdt en pas evt. de voerbehoefte aan

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 20:06

in principe moet je letten op de kleine dingen,zoals als de stal natter is dan anders,en dat al een paar dagen,duidt op hengstigheid.of als je in de buurt van andere paarden komt dat ze zich anders dan normaal gedraagt.wat betreft het rijden, je kan erg lang door rijden hoorals je een week of 3 of 4 van te voren maar ermee stopt en het trainen langzaam afbouwd.en je kunt nog zat een tijd lang wedstrijden rijden alleen niet elke week en ook dit moet je rustig afbouwen.zorg dat je je paard goed in de gaten houdt en pas evt. de voerbehoefte aan