babygeitjes in de woonkamer *ze zijn dood*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

babygeitjes in de woonkamer *ze zijn dood*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 16:55

Gisteren zijn er twee baby-geitjes geboren in de stal. Beetje koud maar met een dikke laag stro en een warme moeder moesten ze het kunnen redden.

Vanmorgen waren ze nog levendig maar vanmiddag ging het helemaal mis. Het bruine geitje lag helemaal verzwakt en half dood in het hok, de andere ging nog wel maar holde ook achteruit.

Nu hebben we dus aan weerszijden van de houtkachel een babygeitje liggen en zijn we driftig pogingen aan het ondernemen om ze uit de fles te laten drinken wat ze tot nu toe nog niet echt willen.
Voor de bruine vrees ik het ergste, die is te zwak om te bewegen, het bonte geitje mekkert nog een beetje. Ik hoop dat we die er nog bovenop krijgen.
Als iemand nog tips heeft?

Dit zijn ze trouwens:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Percy op 09-02-03 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 17:21

Het heeft geen zin om de moeder er bij te halen. Ze zijn te zwak om te staan, ze hebben zelfs geen zuigreflex meer. Ik moet elke keer in de speen knijpen om melk in hun bekjes te krijgen. Het bonte geitje slikt het dan wel door maar het bruine geitje is aan het doodgaan Huilen


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 19:02

De dierenarts was de eerste die ik gebeld had maar ze hebben maar twee dingen nodig en dat is melk en warmte. Het flesje werkte nog niet echt dus heb ik ze met een spuitje gevoerd. De een is er nog steeds heel slecht aan toe en ligt met twee kruiken bij de kachel, de ander (bonte) staat weer op zijn pootjes, wel zwak maar die lijkt aardig bij te komen.

Veel meer kan ik niet doen voor ze, het is afwachten. Ze zijn door de kou verzwakt en konden toen ook niet meer opstaan om te drinken. En dan gaat het snel bergafwaarts met zulke jonge dieren.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 21:43

Van dat aanbod maak ik maar wat graag gebruik als we zover komen Sarabande Lachen

Ze hebben gisteren wel gedronken bij de moeder en dus ook biest gehad, ik hoop dat het even genoeg was, moedergeit is best schuw en we gaan haar wel proberen te melken maar dat zal ik samen met mijn man moeten doen (gelukkig is het weekend).
Ik kan ze niet bij moeder laten want dan raken ze weer onderkoeld en een vrij grote bange geit in mijn huis is ook niet echt een optie Scheve mond Bovendien moeten ze toch kunnen staan en een zuigreflex hebben anders hebben ze er nog niets aan.
De sterkste kan nu weer een beetje staan, de zwakste is er heel erg aan toe. Vincent heeft gekeken of hij een pupilreflex had maar die is al niet meer aanwezig. Toch mekkert hij nog en als ik het bekje laat vollopen slikt hij ook nog.
Ik ben bang dat die het niet gaat redden, de bonte heeft gelukkig nog een kans.

Ik ben er wel aardig druk mee.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 00:38

Ze leven nog steeds, de bruine tot onze grote verbazing eigenlijk maar het is een vechter.

Ik hoop zo dat ze de ochtend halen.

Hier staan foto's van vanavond
[ITP] De zwakke babygeitjes

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 01:40

Dank je wel, ik hoop ook heel erg dat het goed afloopt.

Ik ga vanavond maar laat naar bed en dan kan de rest van de familie vroeg op. Op die manier hoeven ze niet zo lang zonder voeding. We hebben de kachel extra opgestookt en straks stop ik ze met kruiken in een paar grote dozen.
Iets beters weet ik ook niet te verzinnen op het moment.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 12:39

Helaas heb ik weinig goed nieuws te melden, het bruine geitje is vannacht overleden en het bonte geitje is nu ook zwaar verzwakt.

Ik heb de moeder gemolken en probeer de voeding naar binnen te krijgen maar het gaat heel erg slecht.
De dierenarts geeft haar maar heel weinig kans, de enige optie is sondevoeding maar ook dan is de kans maar heel klein dat ze het gaat redden. De vraag is of we haar dat dan nog aan moeten doen.

Mijn dochter is vannacht bij het bruine geitje geweest toen die overleed en is nu vreselijk verdrietig.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 00:20

Het andere geitje leeft nog, ik ben zo ongeveer de hele dag bezig geweest met voeden want het gaat druppel voor druppel. Ze heeft wel gepoept en geplast (op mijn schoot) Haha!

De oudste was er vannacht bij, dit geitje gaat vannacht bij haar op de kamer. Het is wel hard als ze daar doodgaat maar een dochter die de hele nacht van boven naar beneden gaat is ook niets.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 02:51

Bedankt voor het duimen allemaal Lovers

Ik heb haar net weer gevoed en straks gaat ze bij mijn dochter op de kamer. Mijn man wil morgen, als ze er nog is (hoop, hoop, hoop), moedergeit binnenhalen in de hoop dat ze dan bij haar kan drinken.
We worden hier met zijn allen wel steeds handiger in het melken.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 12:49

Ook de tweede heeft het niet gered vannacht. We zijn hier met zijn allen behoorlijk van slag daardoor Huilen
Ik heb nu een heel leeg gevoel.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 19:44

Eigenlijk had ik helemaal geen tijd om zoveel uur met de geitjes in de weer te zijn maar ik had het er graag voor over gehad en nu mis ik de hele tijd iets.

Mijn jongste was net moedergeit aan het volstoppen met voer want, dacht ze, dan zou ze wel weer kindjes krijgen Haha!
Ik weet nog niet wat ik doe. Deze geitjes waren helemaal de bedoeling niet en de moedergeit en een van de twee bokken moeten eigenlijk ook weg maar dit vind ik ook geen afsluiting dus misschien laat ik haar toch nog een keer dekken. Dat is misschien wel beter voor de kinderen.
De ellende is dat sinds de MKZ geitjes een stuk moeilijker kwijt te raken zijn.

We hebben ze inmiddels begraven en allemaal afscheid genomen, ze liggen bij elkaar in een doos.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 10:25

Ik weet niet waarom ze dood zijn gegaan. Buurman boer zei dat het te koud was geweest, de dierenarts dacht ook dat de kou de reden was. Schapenlammetjes hebben natuurlijk wel een dikkere vacht. En misschien was er toch iets anders aan de hand.
Gisteren hadden ze precies een week oud moeten zijn. Daar werd ik wel naar van.

De afgelopen nacht is de geit terug gegaan naar de bokken (noodgeval) dus de kans dat ze gedekt wordt is heel erg groot. Ik wil wel graag nog een keer lammetjes maar ik wilde ook net minder geiten, dat is niet echt verenigbaar met elkaar natuurlijk Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, Claudia1993_, Em_, josien_m_, MairiMacBran, Miiej, mooney, Sanet, SentiBot, Slmt9, Vagabondo, XladyX en 105 bezoekers