Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 20:30

Elke keer weer, als ik erop ga kan er NIET serieus gereden worden... Ik word het echt zat. En nu helemaal...

Gister had ik les, en ik stapte erop en het leek rustig te gaan, rustig losstappen enzo, zonder gekke sprongen. 1 dekentje eraf, en weer gaan stappen. En ja hoor, daar begon het weer.. Telkens eruit naaien. Er hoeft maar iemand zn pony een tikje te geven en zoeffff.. Alles is eng, er hangt een jas aan de bak.. BRRR ENG HOOR! Boos!
Ik was rustig aan het draven, al een paar gemene bokacties achter de rug.. Boos! Frusty En ineens begint ze weer.. En nu echt gewoon een rodeo! Frusty Ze buigt haar rug echt helemaal bol, en probeert haar hoofd tussen haar benen te doen, en bokken maar, voor omhoog, achter, voor, achter.. Boos!
Hup, trekt ze zo de teugels uit mijn handen.. Kop tussen de benen en verder gaan.. allebei de beugels kwijt. Daar zat ik dan, op een verschrikkelijk gemene bokkende pony, zonder teugels en beugels... Toen kwam er een hele gemene bok maar ik bleef zitten, maar ik kreeg zooo'n verschrikkelijk harde klap in mijn rug. Ik begon te janken, en gelijk stond ze stil.. Afgestapt en mn rug deed echt ontzettend zeer. Huilen
Toen ben ik voorzichtig naar achter gelopen, deed echt heel erg veel pijn.. Longeerlijn + zweep gepakt en is mijn instructrice haar gaan longeren. Ze was heeelemaal geflipt, rennen, rare sprongen.. Frusty
Toen ze rustig was ben ik er weer opgegaan, stappen ging nog redelijk, maar toen ik aandraafde.. Zo'n zeer in mijn rug. Huilen
Nu heb ik overal spierpijn, en echt zo erge pijn in mijn rug en nek....
Ik ben het nu echt zat.. Ik wil niet dat ik straks niet meer durf te rijden.. Maar ik wil wel rijden, niet op deze manier, maar serieus!!
Nu kan ik weer een tijdje niet rijden... Huilen Ik ben het écht beu...


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 20:43

Ja dat is een heel goed idee, maarhelaas kan ik vaak 's avonds pas rijden, en na 6 uur mogen we niet meer longeren. Boos!
Ze had voor de les niet lang stilgestaan.. 1 dagje en toen is ze gewoon op de wei geweest.
Zelfs als ik met haar ga wandelen is het vaak zo..

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 20:52

Het probleem is dus dat ik vaak laat thuis ben van school.
Maar als ik de tijd heb, dan longeer ik haar sowiezo voor het rijden. Dus als ik 's middags tijd heb dan longeer ikhaar en dan ga ik rijden. Maarja, helaas is dat dus niet het geval...


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 21:05

Ik heb nog nooit iemand anders erop gehad dus ik weet het niet. Maar het lijkt me dat ze het bij iedereen doet, want als iemand anders haar longeert doet ze het ook.
Het is gewoon die kou, denk ik.
Ik had idd bijna 2 weken niet meer gereden, maar vanaf woensdag heb ik gewoon weer gereden behalve zondag dan.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 21:23

Steef schreef:
Hup, longeren die bok, netjes bijgezet zodat ie wel aan het werk blijft, let wel op zijn ademhaling!! Niet dat je hem helemaal kapot jaagt en er dan op gaat zitten!
En ga er nou eens aan rijden, haal die slof er maar af, want die gebruik je volgens mij ook niet helemaal zoals het hoort en trek je hem alleen ronder mee zodat hij nog verder door kan bokken. En ga erop zitten en galopeer aan en zet hem dan aan het werk! Niet zeiken, rijden!!


Ik rijd allang niet meer met slof hoor... Alleen toen een paar daagjes omdat het toen heel erg was. Nouja. Nu is het nog erger maar ik pak de slof er niet meer bij.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 21:26

BTW, ze is 3,5, geschoren maar staat helemaal niet op veel brok.
Ik weet wel dat het aan de kou ligt, maar ik word zo wel bang van dr... Nu kan ik sowiezo een tijdje niet meer rijden met mijn rug, maar ik probeer haar nu iedere dag te longeren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 21:39

Het is gewone basisbroek die ze voeren op stal.
Ik probeer haar dus iedere dag te longeren, maar normaal rijd ik haar ook niet iedere dag. Ze komt de gehele dag op de wei.
En Steef, ik rijd haar niet altijd op slof, alleen toen een paar dagen. Maar nu allang niet meer...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 21:46

Zo ziet mijn rij-schema eruit zeg maar:

Eerst losstappen met dekens, dan de bovenste deken eraf, en dan heb ik nog een uitrijdeken met zadeluitsparing erop, dan stap ik een kwart rondje ongeveer en draaf ik aan. Meestal galopeer ik nog met de deken op, maar soms haal ik hem eraf als ze warm gedraafd is en dan draaf ik nog een stukje en galopeer ik aan.
Ik heb donderdag bij de les echt ontzettend veel gegalopeert aan 1 stuk, en dat hielp wel heel goed natuurlijk.
Maarja, ze begint dus echt al vanaf het begin.. Zelfs al als we naar de bak lopen...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:15

Het gebeurt altijd, dus idd ook in de les. Afgelopen maandag was mijn les nog niet begonnen, maarja ik hoor dan natuurlijk wel van iedereen "blijven zitten".
Ik houd haar zoveel mogelijk voorwaarts, maar wanneer ze zon bokpartij gehad heeft ben ik wat angstiger en rijd ik haar iets meer terughoudend dan dat ik normaal doe. En daar kan ik niet zoveel aan doen, want dan ben ik gewoon even geschrokken, maar vlak daarna zet ik haar wel weer aan het werk.
Inprincipe is het geen dominantie probleem. Ze luisterd ontzettend goed naar me, maar nu met die kou wanneer ik met haar ga wandelen en een stukje wil draven of wat harder doorstappen krijg ik gelijk vreemde sprongen. Verder, ik ben altijd concequent vanaf de grond, dus ik denk niet dat dat het probleem is. Ze ziet me wel echt als baas zeg maar. Als ik Ho zeg staat ze stil, als ik Terug zeg loopt ze naar achter. Als ze wat doet wat niet mag en ik zeg UH! Dan doet ze het niet (al is dat de laatste tijd ook wat moeilijker, maar dat komt vast omdat ze aan het puberen is)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:23

Thanks voor de tips allemaal. Lachen
Wat denken jullie over het straffen TIJDENS een bokpartij?
Ik hoor namelijk van verschillende mensen dat ik een tik met de zweep moet geven wanneer ze aan het bokken is... Al lijkt mij dat zelf absoluut geen goed idee, maar vraag me toch af wat jullie daarvan denken.
Al is het wel een goed idee, waarschijnlijk denk ik daar niet eens meer aan dan. Schijnheilig Het enigste wat ik denk bij zon moment is "Blijven zitten.."

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:29

Ik zal je vertellen, meestal als ze aan het bokken is, dan floepen er automatisch wat vervelende woorden uit... Schijnheilig Ik heb laatst een keer gehad dat ik aan het rijden was in de bak, en er waren kleine kinderen.. En toen riep ik ontzettend hard "G*dverdomme Kl*te Ho*r" Haha gewoon automatisch.
Ze schudt bijna altijd emt haar hoofd voordat ze begint, dus vaak kan ik wel ingrijpen. En dan mopper ik ook op haar.. Maar als ik op haar bokkende bolle rug zit, dan denk ik er niet meer aan om op haar te mopperen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:51

Fijn dat jij dat kunt dan...
Maar met ontzettend veel pijn in mijn rug, terwijl ik amper kan lopen ga ik dus echt niet op mijn pony zitten.
Misschien dat jij dat zou doen, maar IK niet.
Ik rijd dus wel altijd met zweep maar ze is er heel gevoelig op, en ik heb het lef niet om haar een flinke tik te geven wanneer ze begint.
Ik denk dan aan mezelf en niet aan mijn pony, ik wil graag blijven zitten....

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:53

Het bokken is begonnen sinds ze geschoren is en het kouder werd. Dus het lijkt mij dat het echt de kou is.
Toevallig heb ik een week geleden haar rug en eht zadel na laten kijken omdat ik dacht dat dat er wat mee te maken had, en ik ook dacht dat ze drukkingen had (waardoor ik dus 2 weken niet gereden heb) maar dat bleek Brand te zijn.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 23:18

Cassidy schreef:
En kan Brand niet voor irritatie zorgen? En komt Brand dan niet door een slecht passend zadel?


Brand komt door teveel eiwitten.

Maargoed, blijkbaar is het allemaal mijn eigen schuld.
Waar ik, en mijn instructie het niet mee eens zijn...
Misschien ben ik wel een watje, dat ik nu niet ga rijden met zeer aan mijn rug... Maar ik heb geen zin om straks wéér een klap in mijn rug te krijgen (dit is de 2e x) en dat ik straks nog meer last van mijn rug heb.
Maarja dat zal wel aan mij liggen dan...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 23:27

Ik bén niet bang, ik ben wél te bang om haar een flinke tik te geven wanneer ze begint.
En nee, ik ga er zeker niet overna denken om haar eruit te doen. Dat gebeurt gewoon niet, klaar. Ik denk dat het allemaal weer goed komt.
Ik heb verschillende ponies versleten nu, en ik ben van mening dat camilla gewoon de pony is die echt bij me past.
Maar nogmaals, Ik ben NIET bang, ik ben alleen bang dat ik mezelf nog meer aan doe als ik er nu weer opklim...
Misschien dat jij dat stom vind, maar ik niet en zo ook mijn ouders e.d. niet.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 08:42

Pril schreef:
Ik vraag me eigenlijk af waarom je haar geschoren hebt als je pony toch nog heel jong is en niet consequent gereden wordt. Een geschoren paard in de kou verandert al snel in een tijdbom. Scheren doe je meestal alleen als je fanatiek traint en de vacht in de weg zit. Maar goed, je kunt het haar er helaas niet meer aanplakken Haha! komt wel weer terug.

Verder ben ik het eens met wat de meesten hier zeggen: rijden die hap! Gewoon heel consequent iedere dag aan het werk. Desnoods goed loswerken aan de longe en vervolgens flink eraan rijden. Tja als je paarden hebt moet je soms even hard voor jezelf zijn. Je kunt niet ieder pijntje gebruiken als excuus om niet te rijden. Je hebt vast geen serieuze blessure aan je rug anders had je wel in het ziekenhuis gelegen. Dus huppakee, geen gezeur en anders pony naar de trainer sturen!


Waarom ik haar geschoren had. Omdat devacht in de weg zat! Ze had een ontzettend dikke vacht en was binnen 2 sec. al nat en ontzettend snel moe en sloom. Vorig jaar hebben we haar ook geschoren gehad, en toen was ze gewoon ontzettend braaf, dat ze geen vachtje had maakte haar niets uit. Maar het scheelt natuurlijk wel ontzettend veeld at ze toen drachtig was zonder dat wij het wisten.
Dat rondjes draaien ga ik eens proberen. Mn rug doet al minder zeer dus misschien dat ik er straks opkruip.
Bedankt voor de tips iig..

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 13:58

Ik ga straks maar rijden denk ik, als het tenminste gaat met mijn rug.
Ik heb ook vaak gedacht van "wat moet ik met haar, ik kan haar beter weg doen" Maar onze band is inprincipe echt ontzettend goed, ik geef heel veel om haar en zij is de eerste pony die me echt laat voelen wat houden van een pony is..
Iig bedankt voor de tips, ik ga het straks maar even proberen. En dan ga ik ook gelijk regelen dat ze minder brok krijgt. Ze krijgt nu 2 kg basisbrok per dag, hoeveel moet het worden dan?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 14:21

Ze is nu al best mager, het begint nu wat beter te worden sinds ze maismeel krijgt en snijmais.. maar in die snijmais zit dus weer teveel eiwitten, dus dat moet ook geminderd..
Dan maar meer hooi dus?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 14:21

mrnino schreef:
KIJK GOED OF JE ZADEL WEL PAST>
DE MEESTE PONY~S DOEN RAAR AL PAST HET ZADEL NIET !!!!!!!!!!



Zoals ik eerder al zei, heb ik vorige week nog helemaal na laten kijken...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 18:40

Oké, we hebben het gevonden.....
Ik heb haar vandaag eerst heel eventjes aan de longe gegooit, maar er was niets aan de hand dus ik ben erop gegaan. Ik zat erop en ben gelijk aangedraafd, en het begon gelijk... Het viel op het begin nog mee totdat ze een keer voor omhoog kwam en begon te stuiteren. Ik werd gelijk hartstikke bang, en begon gelijk van de schrik te janken en te zeggen dat ze eruit ging. Manda, een vrouw die bij ons op stal les geeft, was er ook. Ze zei wat ik moet doen zodat ze stopte en gelukkig hielp dat. Toen vroeg ze of mijn zadel wel goed lag, dus ik zei dat volgens iedereen het zadel toch wel goed ligt, neit perfect maar ook niet verkeerd ofzo. Dus toen zei ze nou het lijkt er op dat ie niet goed ligt. Dus ik afgestapt, ze drukt op haar rug achter het zadel en gelijk zakt ze in elkaar! (niet helemaal natuurlijk maarje begrijpt wel wat ik bedoel) Dus ik het zadel eraf gehaald, het zijn dus toch drukplekken. Boos! Overal waar ze duwde op haar rug kroop Camilla helemaal in elkaar en liet ze zo onderhand haar tanden zien!! Pijn dus.. Verdrietig Ik heb toen gekeken of het zadel van een stalgenootje goed lag, en die lag goed. Dus ik ben daar eens mee gaan rijden om te kijken of het beter ging, en eerlijk waar ze liep zo super.. Op het begin was ze wel even gestressed maar toen ze merkte dat het geen zeer deed ontspande ze helemaal en liep ze echt SUPER, zo goed had ze nog nooit gelopen!!
Dus het is toch het zadel.. Ik mag nu het zadel van mijn stalgenootje lenen totdat ik een nieuw zadel heb. Zaterdag komt de zadelmaker nog even kijken of het wel écht aan het zadel ligt, maar dat kan dus bijna niet anders...
Wat een grote fout. Ik voel me nu echt heel schuldig! We dachten dat het eiwitbultjes waren, maar blijkbaar dus toch drukkingen (wat ik op het begin al dacht) Arme pony!!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 18:41

jamylover"]
[quote="Cassidy schreef:
Misschien is een westernzadel wat voor je? Heb je nog een knop om je aan vast te houden...

Haha, en als je dan vergeet om hem vast te komen met het trouwgereedschap op de knop terrecht komen? No thanks Haha! Pling

Inderdaad, zodra je merkt dat ze haar hoofd tussen haar benen gooit, zorgen dat ie voorwaarts gaat. Rijd hem maar flink door. En gewoon een keer een goeie jets geven. En nu niet opgeven hoor, kijk eens naar mij. Haha, ik ga maar door, hoe vaak ik er ook naast lig. Misschien ka je een keer privéles nemen. Heeft bij mij ook erg geholpen. Weet nu tenminste hoe ik mijn lastige knol moet aanpakken Haha!

Veel succes, enne, de lente komt er weer bijna aan, dus nog ff doorbijten hoor!
[/quote]

Ik heb dus 2 x in de week les. Knipoog Maargoed, de oorzaak is er.. Boos!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 19:09

De drukplekken zijn gelukkig niet zo erg, omdat toen ik al dacht dat het drukkingen waren, ik dus 1,5 week niet gereden had. Nu zie je alleen nog een andere kleur haren en iets verdikte plekjes, maar niet veel.
Bij ons op stal heb ik iemand laten kijken en die zei dus dat het zadel redelijk lag, neit perfect maar ook niet verkeerd.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 20:07

Yentl, ik straf haar zeker wel als ze aan de hand zo doet hoor! Knipoog
Renske, ze ging niet plat tegen de grond hoor! Maar je zag gewoon haar rug inzakken zeg maar. Ik let er nooit echt op hoe ze haar hoofd houd, wat jij al zegt vind ik het belangrijker dat ze ontspannen loopt. En dat heb ik vandaag gevoeld hoe dat voelt.. Echt super. Lovers
Ik hoop dat ik snel een nieuw zadel heb!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 20:13

Nee, ik heb dit zadel nu een maand of 7/8. Toen we het kochten was ze dus drachtig, en was ze veel breder.. Dat zal het probleem geweest zijn. Want toen lag het super!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 13:05

Ik denk nu dus dat ze niet teveel brok krijgt. Want toen ik gister reed met dat andere zadel was ze eerder sloom als snel en moest ik haar soms zelfs vooruit trappen.
Ik laat sowiezo de zadelmaker van het weekend even kijken, en dan zal ik met mijn ouders overleggen of ik een fysio of dierenarts langs mag laten komen. Ik zou dat natuurlijk graag willen, maarja mijn ouders werken niet altijd mee..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, Bloemetje75, desi92, Iloveiswan, jitskenienke, MariekeR, Mira283, paljaslaura, Pova, Sanne_com, Tieme, W1ckedWitch en 141 bezoekers