Herkenning bij paarden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-01 18:40

Vanmiddag was ik een buitenrit aan het maken met Ironique, voor het eerst weer in de 'oude' omgeving . (ze heeft 5 maanden in Groningen gestaan, nu weer in Drachten waar ze al eerder 2 1/2 jaar heeft gestaan).
Ik zat me af te vragen in welke mate paarden omgeving herkennen. Ik had het idee van wel, ze wist nog precies waar ze hard mocht enzo, maar andere dingen, zoals 'enge' dingen waar ze eerder niet zo makkelijk langs wilde, leveren nu geen problemen meer op.
Hetzelfde geldt voor de stal, ondanks dat ze een andere box heeft, heb ik toch het idee dat het vertrouwd is voor haar. (of het komt om dat ik zo blij ben dat ze daar weer staat Haha! )

Wat zijn jullie ervaringen? Denken jullie wel/niet of paarden zulke dingen herkennen? En waarom wel/niet?

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 19:09

Ik denk wel dat paarden sommige dingen herkennen.
Zo reed ik laatst in eht bos en dan weten ze meteen dat daar een heuvel is en dat ze daar hard mogen... dus ja ik denk van wel

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 23:42

Ik weet het zeker. Waarom? nou heel simpel. Ik heb met mijn paard ooit in Westenschouwen op een weitje gestaan, twee zomers. Ik reed daar in het bos en over het strand. Om naar huis te gaan reed ik in het bos altijd over een bepaalde splitsing, ik had geen andere keuze. Drie jaar is ze niet in dat bos geweest, maar ze wist feilloos waar ze af moest slaan richting wei, waar ze op dat moment helemaal niet stond. Vorig jaar weer een weitje gehuurd bijna op dezelfde plek, en ja hoor feilloos afdraaien in het bos, terwijl het zeker vijf jaar geleden is dat ze er voor de laatste keer was geweest en zelfs het bos veranderd was!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:48

Ja hoor. Ik reed vroeger op een pony die bij verschillende mensen in de buurt had gestaan. Wel, zij ging bij elke van hen de tuin als je haar liet doen ook al was ze op sommige plaatsen al tien jaar weg.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:11

Zeker weten dat paarden het herkennen.
In de eerste week dat ik in egmond stond reed ik langs de weg/plek waar we 5 jaar geleden hebben gestaan. Wat doet meneer loopt gewoon die weg in.

Toen ik wegging bij mijn eerste stal en na 3 jaar weer terug kwam wist hij in die omgeving nog precies de weg en was nog even kijkerig bij een bepaald huis(waar hij ooit eens vreselijk geschrokken is)als voorheen.
Dus ik denk dat paarden een heel goed geheugen hebben.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 20:45

Min vriendin d'r paard schrok een keer toen ze weer op het erf kwamen waar de bak staat.
Vondt ik heel raar, maar toen zei die mevrouw die haar 1 keer in de week les gaf dat er iets nieuws stondt op het erf, haar pony had dat ook gezien en toen moest het natuurlijk weer helemaal bekeken worden van alle kanten!
Ik had het echt niet gezien, terwijl ik daar toch elke week kwam.
-Alice-