Beginner.....hoe beginnen met uitleg/les??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Beginner.....hoe beginnen met uitleg/les??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 16:40

Hallo,

Voor de bokkers een vraag:

Je krijgt een kind die nog nooit iets met paarden heeft gedaan voor het eerst in je les wat doe je en hoe pak je het aan??

Als jij les zou geven wat en hoe zal je les geven??

-Kennismaking en vertrouwen winnen.
-Pony leren kennen en vertrouwt proberen te laten zijn.
-De verzorging van je pony uitleggen.
-Het tuig en hoe je het moet gebruiken en opzadelen.
-Uitleg waarvoor de teugels en beugels dienen en hoe op maat maken.
-Hoe je moet opstijgen en afstijgen en dat een paar maal herhalen en oefenen.
-Hoe je de teugels op de juiste wijze moet vasthouden te paard.
-Juiste beenligging uitleggen.
-Uitleggen hoe je de pony voorwaarts krijgt en welke hulpen.
-Eenmaal voorwaarts het gevoel van de pony een paar rondes laten wennen.
-Uitleg/begin/herhalen van een paar makkelijke oefeningen.

Wat zouden jullie doen en zouden jullie de eerste keer ook laten draven??

Groetjes: Corina

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:42

ik zou beginnen met een algemeen verhaal over ponys zeg maar. karakter, poetsen enz. daarna pas het opzadelen, opstijgen en een rondje stappen. daarna pas de hulpen en dergelijke. dit is ook afhankelijk van de leeeftijd van het kind denk ik.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:56

Op de manege waar ik gewerkt heb ging het als volgt.
De pony voor de priveles stond opgezadeld op stal, werd samen met het kind van stal gehaald. De teugels zijn gedraaid en de keelriem er doorheen. Pony wordt naar de bak gebracht door het kind met *in dit geval dan* mij ernaast. In de bak wordt aangesingeld, ik leg uit hoe je ongeveer de lengte van de beugels kan schatten vanaf de grond (beugel naar de oksel) en het kind krijgt of een voetje, of de beugel wordt redelijk lang gemaakt, zodat zelf opgestegen kan worden (beginnerspony was redelijk groot, waardoor ik vaak voetje heb gegeven).
Daarna de beugeles goed op maat (redelijk kort, zorgt voor meer steun).
Daarna in stap gymnastiekoefeningen (zwaaien met de armen, links naar rechts draaien met armen in verschillende posities, met en zonder beugels, oren aanraken, staart aanraken, tenen aanraken enz. enz.). Daarna ga ik meestal in stap het lichtrijden voorbereiden, gaan ze redelijk soepel staan en zitten in een behoorlijk tempo, laat ik ze aandraven om het eens te voelen, hierbij is het logisch als ze het lichtrijden niet kunnen...
Redelijk snel meestal weer naar stap terug, tenzij ze het lichtrijden goed oppakken... Meestal laat ik ze de laatste 5 minuten zelf de teugels pakken en in stap alvast wat sturen, van hand veranderen en afwenden neem ik meestal in dat stappen even mee... Op die manier leren ze ook al om zelf te sturen, wat handig is tegen de tijd dat ze wat verder zijn.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:58

Het allerbelangrijkste in het begin is dat het kind er plezier van heeft en vertrouwen krijgt.
Niet te snel gaan en het aantrekkelijk houden dus.

Als hier vriendinnetjes op de pony komen rijden hou ik ze altijd aan de longeerlijn en laat ze pas draven als ze zelf ook aangeven dat aan te durven. Teugels geef ik ze dan in elk geval niet in handen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:27

.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-03-23 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:43

HMmm wij deden wel de eerste les al draf en niet meteen de teugels pakken. Ook de houding was niet iets om meteen de eerste les veel aandacht aan te besteden, het eerste wat ze moeten leren is balans houden in het zadel (dus door die gymnastiek oeneningen). Daarna, als ze de balans een beetje vinden vertel ik wel hoe ze moeten zitten, maar naar mijn mening kunnen ze beter eerst goed balans hebben en komt de houding dat stukje bij beetje vanzelf (als ze de benen optrekken zeg je dat ze die lang moeten maken, zitten ze krom zeg je daar wat van) maar niet zeggen van je moet zo en zo zitten, want dan gaan ze helemaal verstijfd zitten en overal op letten dat ze goed zitten...
Dit is naar mijn ervaring (heb geen instructiecursus ofzo gehad) de handigste methode...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:48

Meteen gaan poetsen! Meteen naar de pony iig, want DAAR kijkt het kind naar uit. Kinderen kunnen zich niet lang en goed concentreren, en een half uur theorie vinden ze niets.
Poetsen dus, en jij gaat gewoon zadelen. Dat leren de kinderen bij mij later pas, want alles kun je niet in een keer leren.

Dan rijden. Eerst een paar keer op en af laten stappen op de goede manier.
Stappen aan de longe, zitoefeningen, uitleggen hoe ze goed zit, enz...
Dan stukje draven (paar keer een paar voltes), en proberen om te gaan lichtrijden.
Weer stappen. Afstappen, en afverzorgen.

De tweede les weer lichtrijden oefenen, zit en eventueel opzadelen leren (als het kind groot en sterk genoeg is iig).

3e - 5e les: zie 2e les

Vanaf ongeveer de 5e les (verschilt per kind): galop erbij. En een paar keer los om pionetjes draven of slalommen (eerst in stap, dan in draf).

Doe niet teveel per les. Probeer ook niet alles meteen te leren, want dat gaat toch niet. Het kind moet ook zelf leren, zoals jij ook hebt moeten leren en gevoel hebt gekregen met paarden.
Het belangrijkste is een lieve, rustige pony en een rustige en geduldige instructie.

Hoe je alles moet uitleggen, tja, dat is toch niet zo moeilijk? Jij weet toch wel wat de juiste beenligging enzo is? Dan kun je dat ook verwoorden. Als je dat niet kan, is het heel simpel, maar dan ben je zelf nog lang niet op het (theoretische) niveau om les te kunnen geven.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:50

Ik heb vaak gedacht over hoe het lessen van een kind eruit zou moeten zien.

In eerste instantie zou het kind een beetje leren hoe een pony aanvoelt in omgang, en hoe het kan reageren.
Vervolgens begin ik wat meer dingetjes los te laten over tuig, verzorging en de bouw en beweging van het paard.
Qua rijden rustig beginnen aan een longeerlijn, speelserwijs, met spelletjes.

Ik vind het belangerijk dat een kind vertrouwd raakt met een pony en er desnoods achtersevoren mee weg kan rijden, dus dat het ook op de pony de pony goed aanvoelt.
Van daaruit ga je werken aan wat houding en en hulpen, maar laat eerst het kind maar lekker aan de longe het gevoel krijgen, wel kun je natuurlijk aangeven de correcte manier van het vasthouden van de teugels, maar eis niet meteen teveel en probeer ook niet teveel in 1 keer te laten leren.

Ohw en belangerijk vind ik interactie, weet wat het kind vindt en wilt en er over denkt.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:37

Ik liet beginnertjes altijd eerst zelf hun lespony poetsen, opzadelen deed ik zelf maar ze moesten altijd wel goed opletten want de volgende keer moesten ze het van mij zelf doen (nou ja..... ik stond er dan achter het in de gaten te houden Tong uitsteken). Afhankelijk van hoe lenig (en zwaar) het kindje zelf was: zelf laten opstijgen en anders tilde ik het erop (tja, klein ukje van net 1.20 wil nog wel eens moeite hebben met een pony van 1.40 of groter Haha!). Dan uitleggen hoe ze de teugels vast moesten houden en hoe ze de voeten in de beugels moeten houden. Toen ik les gaf op de manege werden ze dan gewoon achter een iets ervarene ruitertje gezet en dan hobbelde het wel lekker mee Haha! Als ik alleen les geef, dan begin ik met stappen, halt houden, afwenden, voltes rijden en aan de longe draven. Vooral als het kleine kinderen zijn kun je ze niet teveel in een keer vertellen/leren. Dat is veels te overweldigend voor ze. Bij oudere kinderen kan dit wel maar hou er wel rekening mee dat het natuurlijk leuk moet blijven. Toen ik mijn zus leerde rijden riep ze ook wel eens uit frustratie: Het is net of ik weer leer autorijden! Ik moet aan zoveel dingen tegelijk denken!! Haha! En zij is dus 2 jaar ouder dan ik ben. Als het voor haar al veel is om in een keer te onthouden en te doen is het voor zo'n klein kind helemaal veel!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:37

Als er kindjes bij Tiko komen kijken, laat ik ze zelf ook even poetsen en met Tiko knuffelen. Daarna gaan ze erop en gaat het er vooral om dat ze hem een beetje vertrouwen, als ze het aan durven, laat ik ze ook draven (aan de longe). Gaat het goed en willen ze zelf ook los, laat ik ze ook los door de bak stappen (Tiko zal niets doen). Dit zijn dan wel kinderen die niet voor les komen maar het gewoon leuk vinden om een keer op een paard te "rijden".