Hoe het soms in Spanje er aan toe gaat...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Hoe het soms in Spanje er aan toe gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 19:51

* Ze geven de paarden geen water in de box want anders krijgen ze te vaak koliek.
* Ze geven de paarden maar 2 keer per dag drinken, met z'n allen uit dezelfde drinkbak, want anders plassen ze te veel en wordt de stal zo snel vies.
* Ze geven de paarden zo weinig ruwvoer als mogelijk want anders kost het teveel en is de stal te snel smerig omdat ze dan meer poepen.
* Ze geven stro om te eten en om op te liggen want hooi is alleen voor veulens en drachtige merries.
* Ze geven de paarden 1x per dag bijna 3 of 4 kilo krachtvoer want dat scheelt toch zoveel tijd.
* Ze maken de stallen lekker klein zodat het paard niet kan rollen en daardoor ook niet klem kan komen te liggen.
* Ze vormen bij het beslaan de hoef naar de vorm van het ijzer, waarom zou je moeilijk doen?
* Ze laten een veulen vanaf het moment dat hij van zijn moeder is tot aan zijn 3e jaar in een stal staan en kijken er verder niet naar om want dan kan hij ook geen slechte dingen aanleren.
* Een dikke laag stro op de vloer is niet nodig want dan duurt het uitmesten zo lang, als er haast nix in ligt is alles vies en dan kun je alles weggooien zonder uit te sorteren.
* Wormenkuur geef je op de lege maag want dan werkt het beter. (Is dat echt zo of hoort die niet in dit rijtje thuis?
* Als je paard dun en ingevallen is rijdt je hem gewoon een maand niet, dan issie zo weer dik!

Ik had er nog meer maar die zet ik er later wel bij. Zoals het hier staat gaat het er serieus aan toe waar ik sta met mijn paard. Ik probeer zelf zo goed mogelijk al deze tekortkomingen op te lossen maar geef mij maar lekker Holland! Sommige dingen kan ik echt ZO KWAAD om worden...

Dus voor de mensen die vroegen waarom ik niet liever hier blijf, dit zijn alvast een paar redenen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:56

Dat zijn wel hele rare manieren van omgang met paarden...maar ja, die Spanjaarden hebben een heel ander manier van omgang met dieren. Neem de gemiddelde straathond, zwerfkat. Neem het stierevechten, dat is al het beste voorbeeld. Ik denk dat de gemiddelde Spanjaard, als hij in Nederland gaat kijken, ook niet weet wat hij ziet.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:08

Jeetje dat is ook geen stijl!

En dat zijn paardenliefhebbers?!

Maar er zijn ook wel mensen in Holland die er zo over denken hoor....

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:27

zo lekker vaag!!Echt heel raar!!Weten zeker niet hoe je met een paard moet omgaan??Ik vind dit echt niet kunnen!!!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:32

Dan zal het vaak wel even slikken wezen voor je ! En helaas heeft het natuurlijk geen nut als je er wat van zegt of als jij het anders wilt met je paard.

Tijdens de Haagse Paardendagen een paar jaar geleden stonden wij naast de paarden uit Jerez. Het zijn echt hele rare manieren die ze er op na houden. De twee grooms zaten 's morgens om 8.30 uur al aan hun "geheime" voorraadje sherry en de ruiters waren vreselijk arrogant.

Raar volkje, die Spanjaarden ....

Arrogante

Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:39

Nou echt niet alles wat daar staat is waar!! ik heb ook een spaans paard een andalusier, hij komt ook uit spanje daar is hij geboren. Maar hij heeft wel tot zn 3e los in de kudde gelope! ze laten de paarden niet in een stal staan! En hooi kunne die paarden niet zo goed tegen, alleen heel droog hooi met kruiden. Ze mogen geen gewoon hooi want dat is te eiwitrijk, en dan krijgen ze eiwit vergifteging. En trouwens in spanje is bijna geen hooi beschikbaar!!! daarom geven ze meer stro!!! dus nou nie zo raar gaan praten over de spanjaarden want ze hebben daar ook hun redenen voor.
En je moet niet vergeten dat heel de klassieke rijkunst ( dressuur) daar is begonnen! De mensen rijden met veel meer ontspanning in de teugels enal! Hier in nederland zitte ze maar in zn bek te trekken en staan er niet bij stil dat hij ook nog een bit in zn mond heeft!
Zo dit was weer ff een preekje. Hehe da lucht op!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:47

Ik denk dat je de titel wel goed moet lezen, Arrogante Haha! . Ze heeft er expres "soms" bij gezet en niet dat het overal in Spanje zo toegaat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:34

Spanjaarden staan bepaald niet bekend om hun respect voor dieren, dus als dit waar is verbaast mij dit niet. Maar waar haal je deze gegevens eigenlijk vandaan? weet je dit van een enkele stal in Spanje waar je ooit geweest bent, of weet je dat van meerdere spaanse stallen?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:40

in tunesie hadden ze ook geen waterbakken en moesten we de paarden ook telkens uit stal halen!
beetje raar allemaal!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:41

Argentijnen schijnen net zo lomp met hun paarden te zijn.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:30

In heel veel Zuid-europese en andere zuidelijke landen gaan ze niet zo met dieren als wij, ik heb idd ook nare situaties gezien in Spanje maar ook hele goede, maar het is een feit dat ze daar wat makkelijker met dieren omgaan....
Jammer dat het er bij jou op stal zo aan toegaat, kan je hem niet verplaatsen? Piropo is ook verplaatst (Madrid) omdat de stalknecht ruzie met de baas had en zijn ongenoegen ging botvieren op Piropo's hoofd Boos!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:41

ja maar in Nederland zijn paarden ook weer te snel verwend!
maar natuurlijk liever Ned dan dat andere

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:13

Jeetje, dat klinkt middeleeuws zeg!!! Niet dat het in Nederland er allemaal zo geweldig aan toe gaat op sommige stallen, maar ik kan mij voorstellen dat je hierdoor nog meer naar ons kikkerlandje verlangt. Hoe denkt Suevje er eigenlijk zelf over Knipoog ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:39

Desiree schreef:
Maar waar haal je deze gegevens eigenlijk vandaan? weet je dit van een enkele stal in Spanje waar je ooit geweest bent, of weet je dat van meerdere spaanse stallen?

Ze woont in Spanje.

De mevrouw van het centro Lusitano had ook fijne verhalen van de omgang met paarden (en dieren in het algemeen) in Portugal (okee, is geen Spanje maar is volgens mij wel wat te vergelijken). Natuurlijk zijn er ook uiztinderingen, stallen waar ze wel goed bezig zijn maar ik denk dat ze over het algemeen daar heel anders naar een paard kijken dan wij.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:50

Helaas zijn er inderdaad mensen in Spanje die zo met hun paarden omgaan. Zo heb ik er nog wel een paar:

* als je paard staat te schuren omdat hij vreselijke jeuk heeft, dan zet je de zijkant van de box af met schrikdraad, zodat 'ie niet kan schuren.
* als je beginners op een buitenrit mee laat gaan, die het eng vinden als een paard hard gaat, dan doe je gewoon een scherper bit in, is íe nog makkelijker terug te houden.
* heb je wat weinig controle over je paard tijdens het longeren, daar heb je hele "handige"neusriemen voor, met scherpe ijzeren prikkels aan de binnenkant van de neusriem, dan voelt íe de druk op zijn neus tenminste.

En zo zijn er nog meer voorbeelden.
Gelukkig zijn er ook stallen waar het er heel anders aan toe gaat. Het zijn met name de nogal "traditioneel" ingestelde Spanjaarden, die niet open staan voor nieuwe dingen. By the way, ik heb 8 maanden op een Spaanse stal gewerkt, en heb in die tijd veel andere stallen gezien, dus ik weet uit eigen ervaring hoe het eraan toe kan gaan.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:57

Jeej , en jij staat er nog dan ?Kan je misschien niet naar een andere stal verhuizen als het daar echt zo slecht is... .Maar 2x per dag water en in Spanje is het dan zo warm.In de zomer als demanegepony's op de wei stonden moest de waterbak (was zo'n oud bad) wel 5keer per dag aangevuld worden!

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:08

Tss wat is dit nou voor manier om met paarden om te gaan!

Ik Turkije gaan ze er gelukkig wel goed mee om!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:14

Katrien"]
[quote="Desiree schreef:
Maar waar haal je deze gegevens eigenlijk vandaan? weet je dit van een enkele stal in Spanje waar je ooit geweest bent, of weet je dat van meerdere spaanse stallen?

Ze woont in Spanje.
[/quote]
En ze haar paard daar ruim een jaar geleden heeft gekocht en er dus bijna elke dag komt Knipoog

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:41

cloris schreef:
In heel veel Zuid-europese en andere zuidelijke landen gaan ze niet zo met dieren als wij, ik heb idd ook nare situaties gezien in Spanje maar ook hele goede, maar het is een feit dat ze daar wat makkelijker met dieren omgaan....
Jammer dat het er bij jou op stal zo aan toegaat, kan je hem niet verplaatsen? Piropo is ook verplaatst (Madrid) omdat de stalknecht ruzie met de baas had en zijn ongenoegen ging botvieren op Piropo's hoofd Boos!


ben ik het niet mee eens, ik woon sinds 2 maanden in Rome en daar rij ik op een stal waar ze super omgaan met paarden, nog beter dan in nederland. ik kan er zo nog een aantal opnoemen die toppie zijn. spanje kan misschien anders zijn dat weet ik niet, maar niet alle zuid-europese landen zijn zo vaag bezig!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:55

hey
wij gaan verhuizen naar Spanje. Maar ik ga er zeker voor zorgen dat mijn ouders een huis nemen met veel grond aan. Dan bouwen we daar zelf een stal op en alles wat ik nodig heb. Een automatische drinkbak zal er zeker zijn, en eten krijgt hij 2 keer per dag (nu ook) Alleen ivm hooi moet ik nog gaan zoeken.
xxx

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:01


Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:31

Echt schandalig Boos!
Die arme diertjes in die hitte heel weinig drinken .
dit is echt triest,
Ja in nederland zijn de paarden/pony's maar vverwend

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:05

marleentjevb"]
[quote="cloris schreef:
In heel veel Zuid-europese en andere zuidelijke landen gaan ze niet zo met dieren als wij, ik heb idd ook nare situaties gezien in Spanje maar ook hele goede, maar het is een feit dat ze daar wat makkelijker met dieren omgaan....
Jammer dat het er bij jou op stal zo aan toegaat, kan je hem niet verplaatsen? Piropo is ook verplaatst (Madrid) omdat de stalknecht ruzie met de baas had en zijn ongenoegen ging botvieren op Piropo's hoofd Boos!


ben ik het niet mee eens, ik woon sinds 2 maanden in Rome en daar rij ik op een stal waar ze super omgaan met paarden, nog beter dan in nederland. ik kan er zo nog een aantal opnoemen die toppie zijn. spanje kan misschien anders zijn dat weet ik niet, maar niet alle zuid-europese landen zijn zo vaag bezig!
[/quote]

Omdat jij toevallig 1 stal kent in Italie betekend dat niet dat ze in Italie allemaal goed zijn voor hun paarden. Ook vanuit Italie heb ik verhalen gehoord waar de haren je van te berge rijzen. Vergeet niet, Rome is een rijke stad. Kom je verder zuidelijk ziet het er heel anders uit....

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:09

Cassidy"]
[quote="marleentjevb"][quote="cloris schreef:
In heel veel Zuid-europese en andere zuidelijke landen gaan ze niet zo met dieren als wij, ik heb idd ook nare situaties gezien in Spanje maar ook hele goede, maar het is een feit dat ze daar wat makkelijker met dieren omgaan....
Jammer dat het er bij jou op stal zo aan toegaat, kan je hem niet verplaatsen? Piropo is ook verplaatst (Madrid) omdat de stalknecht ruzie met de baas had en zijn ongenoegen ging botvieren op Piropo's hoofd Boos!


ben ik het niet mee eens, ik woon sinds 2 maanden in Rome en daar rij ik op een stal waar ze super omgaan met paarden, nog beter dan in nederland. ik kan er zo nog een aantal opnoemen die toppie zijn. spanje kan misschien anders zijn dat weet ik niet, maar niet alle zuid-europese landen zijn zo vaag bezig!
[/quote]

Omdat jij toevallig 1 stal kent in Italie betekend dat niet dat ze in Italie allemaal goed zijn voor hun paarden. Ook vanuit Italie heb ik verhalen gehoord waar de haren je van te berge rijzen. Vergeet niet, Rome is een rijke stad. Kom je verder zuidelijk ziet het er heel anders uit....
[/quote]

ik ken er meer in italie, en ook in het zuidelijke deel. daar worden de paarden ook goed verzorgd, tuurlijk zullen er veel stallen in italie zijn waar ze niet zo goed voor paarden zijn maar ik wilde even zeggen dat in zuidelijke landen ook mensen bestaan die veel van deze dieren houden.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 22:33

Het zijn idd de traditioneel ingestelde Spanjaarden die zo zijn, ze hebben heel erg veel trots en ze weigeren af te stappen van wat hun denken dat goed is. Het gaat van generatie tot generatie over en hoewel de jongere generatie (van nu zeg maar) wel weer wat meer ruimte laat voor nieuwe ideeen, is de generatie van daarvoor (zeg maar rond de 50 en oud) nog helemaal vastgeroest.
Niet alleen deze generatiekloof maar ook het grote cultuurverschil speelt een rol. Zij gaan zoals Cassidy zei heel anders met de dieren om en in hun ogen moet een paard gewoon respect voor je hebben. Zij denken dit te verkrijgen door het paard tot op zekere hoogte bang van hen te laten zijn. Daarom rijden ze ook op een voor ons zeer harde manier, en trainen ze die paarden ook zo.

De hele cultuur is anders, de mensen hebben een andere mentaliteit en het land is, iig in deze streek een stuk armer dan wij in Nederland gewend zijn. Dat houd niet tegen dat ik elke dag op stal rondloop met irritaties: ik krijg geen extra voer voor mijn paard die bijvoorbeeld superveel verbrand, ik krijg geen lucerne hooi omdat hij geen veulen is, dat ik wat in hun ogen veel is, stro pak wordt nog net getolereerd omdat ik veel paarden rijd voor de staleigenaar, overigens op onze eigen Engelse manier.

Ik heb veel heimwee en soms kan ik me zo verdrietig voelen omdat als ik tot laat gewerkt heb en geen tijd heb gehad naar mijn paardje te gaan, ik dan zeker weet dat hij niet genoeg water en voer heeft gehad. En ook kwaad, maar zoals iemand anders al zei, er is nix aan te doen. Ik kan niet naar een andere stal want de rest is nog erger dan hier. Daar geven ze bijvoorbeeld de paarden die voor de lessen zijn maar heel weinig voer want anders worden ze te wild. Ik bedoel, dat is toch struisvogelpolitiek of niet?! :S