Wie heeft er ook dit ras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-01 17:06

Ik heb net een nieuw paard gekocht, een Wurtemberger. Het schijnt dat niemand in Nederland dit ras heeft.Nog niet ontmoet tenminste.Het zijn hele grote paarden, ietwat lomp, doet me denken aan een groninger. Hij is echt heel tof en komt uit Duitsland samen met nog een Hannoveraan.OOk een heel gaaf beest, vooral als je van springen houdt. Echt een talentje, vader is nationaal kampioen en hij is 5 jaar en heb gisteren al 1.25 met hem gesprongen. Echt gaaf, wil er ook echt verder mee gaan.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:07

wow klinkt heeeel gaaf!
Heb je al foto's??? Ik ben namelijk reuze benieuwd!

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-01 17:23

Ik heb wel foto's, ik zal ze proberen om op de pc te zetten.Helaas vertrek ik morgen naar Duitsland om een een broertje van mijn hengst te trainen en dus ben ik effies niet op bokt, maar als ik terugben doe ik het!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:35

Een meisje bij mij op de vereniging heeft ook een Wurtemberger (ik geloof dat het volluit Baden-Wurtenberger heet ofzo) en dat is pas een knap paard, echt een plaatje! Een voskleurige merrie van 1.65m. en lopen dat ze kan! Echt geweldig! Albina heet ze.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:38

nooit van gehoord ik heb een groninger dus als ie daar op lijkt heb je vast een heel super paard Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:43

wel van gehoord, nog niet in het echt gezien.
Als je foto's hebt zou ik ze graag gebruiken voor mijn site, als jij dat goed vind uiteraard

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 21:31

HEE, volgens mij ken ik jou?! Zal even mailen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 10:05

Ben ook erg benieuwd naar foto's!

Heb zelf ook een paard wat een beetje weg heeft van een groninger, maar net niet helemaal. Zonder papieren, wie weet is het ook een Wurtemberger...


Groetjes Mieke

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:51

Heb nog meer informatie over de Württemberger.

De Württemberger is het oudste van de 6 warmbloedsportpaarden die in Duitsland worden gefokt: hij wordt sinds het begin van de 19de eeuw in de stoeterij in Marbach gefokt uit materiaal dat zich toen al 200 jaar lang had gevormd.
De stoeterij in Marbach, een van de grootste Europese fokcentra, werd in 1573 opgericht. Al kort daarna vestigde de stoeterij een naam voor goede gebruikspaarden, die zowel in het tuig als onder het zadel uitstekend dienst deden. Deze paarden ontwikkelden zich uit kruisingen met de vele rassen die in Marbach aanwezig waren, variërend van Spaanse en oosterse paarden tot zware paardenrassen. De Württemberger wordt beschouwd als een van de klassieke Duitse warmbloedrassen. Hij kwam in de 17de eeuw tot stand, toen plaatselijke merries van gemengde afkomst werden gekruisd met Arabieren. Ook Spaanse en Berbermerries en Friese hengsten maakten hun opwachting in de 17de eeuw. Zonder zijn Arabische achtergrond te verloochenen, dankte de vroege Württemberger veel aan de Anglo-Normandische hengst Faust, een paard van het Cob-type. De grootste invloed op het moderne ras kwam echter van de Trakehner-hengst Julmond, die in 1960 naar Marbach kwam en kan beschouwd worden als de stamhengst van het ras. De moderne Württemberger heeft iets van zijn gedrongenheid verloren, maar is een goed geproportioneerd rijpaard. Het is een robuust paard met een lange levensduur, heeft een rustig temperament en is goedkoop in onderhoud. De gangen zijn energiek en zuiver en verraden de invloed van de Arabier.
De stokmaat is 1,65 m en hoger.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 18:18

Heb een half jaar stage gelopen in Stuttgart, dat ligt in Baden Wurtemberg.
Veel van die paarden gezien, een paar ontmoet opeen beurs. Errug leuke en mooie paarden, die ik zag waren nog zwaarder als groningers! Echt toffe paarden.

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:54

Ik weet niet of het wat toevoegd maar hier nog een stukje inf:

Over de Württemburger

De Württemburger is één van de klassieke Warmbloedrassen van Duitsland. Aanvankelijk was het fokdoel een licht veelzijdigheidspaard te fokken, maar de nadruk kwam later te liggen op een sportpaard. Het is en blijft een gewillige werker.



Lichaamsbouw

Ooit werd de Württemburger ontwikkeld als een boerenwerkpaard met een cobachtige gebouw, maar heeft nu een lichtere bouw. Toch blijft het een zwaargewicht rijpaard, met een compact lichaam.
Hoewel de Württemburger enigzins gewoon oogt, heeft het ras een juiste en goed geproportioneerde bouw. Hij heeft een goed aangezette hals, goede benen, en een gevoelig hoofd met een vriendelijke en moedige uitstraling.
De Württemburger heeft een stokmaat van 1.64 of hoger, en komt voor in de kleuren vos, bruin of zwart, of andere effen kleuren.



Geschiedenis

De afkomst van de Württemburger is in zoverre interessant dat dit moderne type pas honderd jaar wordt gefokt. De oudere Württemburger bestond echter al drie-honderd jaar eerder. Sinds de 16e eeuw wordt de Württemburger systematisch gefokt op de oudste en befaamde Duitse staatsstoeterij die gevestigd is in Marbach, en is in 1573 door Hertog Christoph von Wirttenburg opgericht. In de 17e eeuw werden Berbers en Spaanse merries aan het ras toegevoegd, samen met een aantal Friese hengsten. De naam van de eigenlijke stamvader van het ras was Faust, een Anglo-Normandische hengst. Nog later is het bloed van Trakehners en Arabieren gebruikt, om het ras te veredelen. Dit alles resulteerde in de Württemburger zoals we die nu kennen.



En verder...

Het voornaamste verschil tussen de Württemburger en andere Duitse Warmbloeden is dat de Württemburger veel Arabisch bloed voert. Dit is niet alleen te danken aan het Oostpruisisch bloed, maar vooral aan de beroemde stapel Arabieren van de Marbach-stoeterij.



Invloeden

Schweiken
Arabier
Engels Volbloed
Trakehner

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:09

Gaaf! Ik heb die Paarden Encyclopedie CDrom en daar staat een hele mooie foto op! Toen was ik gelijk al helemaal verliefd op dat ras!!!

Matjes
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Echt

Re: Wie heeft er ook dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:38

Hey,

ik heb zelf ook 'n Wurtemberger gehad. Hij is enkele jaren terug verkocht geworden, maar ik kan alleen zeggen: Top ras!
Echt eerlijk, betrouwbaar en aanhankelijk. Springen heeft hij (voor hij 'n trailer-ongeluk had) blijkbaar op L niveau gedaan.
De Wurtemberger is idd stevig gebouwd, zoniet wat lomp. Karakter is stabiel, niet vaak last van gekke ideen in z'n hoofd en is erg vriendelijk.

Ik zou er veel voor over hebben om hem weer terug te krijgen. Eerlijk paard, mooi karakter, stevige bouw, flink uithoudingsvermogen, stabiel en betrouwbaar, mooie gangen.

Groetjes

ps google eens, dan vind je veel over hen. Vooral afbeeldingen zijn erg mooie foto's

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Wie heeft er ook dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:42

Ik heb even een Mod gewaarschuwd, dit topic is al ruim 6 jaar oud Nagelbijten / Gniffelen

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wie heeft er ook dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:10

Topic is inderdaad érg oud, slotje Lachen