De perfecte hoefsmid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

De perfecte hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 01:35

Het lijkt erop dat die bestaat, ja echt. De hoefsmid die ik nu inmiddels al anderhalf jaar heb, maakt kleine wondertjes mogelijk. Mijn paard heeft al een hele tijd nogal moeite met het hoefsmidgebeuren, het was altijd een hele heisa om het gedaan te krijgen. Alles al geprobeerd tot pramen en sedalin aan toe, soms ook samen. Hij heeft ook 2 jaar zonder ijzers gelopen, maar door omstandigheden moesten er onlangs toch weer ijzers onder.
Mijn huidige smid was inmiddels al zover dat het bekappen redelijk probleemloos verliep gelukkig, maar het was wel weer spannend toen er toch weer ijzers onder moesten. Vorige keer heb ik hem voor de zekerheid sedalin gegeven en het ging best goed. Vandaag kom ik hem niks geven en moest het dus naturel met hooguit hulp van een praam.
Enfin, eerst de ijzers eraf... dat ging zonder enig probleem . Het bekappen ging ook super, hij sprong welgeteld 1 keer weg per voet. Maar toen moest er genageld worden en dat gaf altijd het grootste probleem... tot vandaag. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, de eerste voet ging eigenlijk feilloos, voor ik het wist zat het ijzer eronder *LOL* . Bij de tweede voet was het iets lastiger, maar in vergelijking met 'vroeger' ging het super, hij kwam 1 keer omhoog bij de laatste nagel en dat was al.
Mijn smid is echt een toppertje!! Het enige wat ie extra heeft is geduld en begrip voor mijn paard. Hij schopt niet, hij slaat niet, hij doet gewoon normaal en laat mijn paard in zijn waarde en kennelijk is dat de toverformule. De problemen die mijn paard had, kwamen voort uit angst en onzekerheid en zeker niet uit ongemanierdheid, deze smid begrijpt dat gelukkig en pakt het goed aan.
De manier waarop hij mijn paard op de ijzers zet is ook super, hij verstaat zijn vak echt heel goed en die mening wordt o.a. gesteund door mijn veeartsen.
En dat allemaal voor 1 cappuccinootje Haha!.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 01:48

We hadden vandaag wat weinig tijd en het bleef bij 1 cappuccino, normaal gesproken krijgt ie wel meer hoor Haha!.
We voeren trouwens ook een interessante discussie over het natural balance beslag, volgende keer als hij er is, gaan we weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:44

Dorine, mijn paard heeft hetzelfde verhaal, ooit had hij een smid die weliswaar heel erg goed was, maar over nul geduld beschikte.

Sjuim, het is LaBjespaard he Haha!.

Universe, niet te geloven toch? Zo zie je maar weer...

Eleonoor, mijn smid heeft inmiddels zo'n beetje uitgelegd wat de principes zijn van het NB beslag, over het roll-over point en hoe het ijzer draagt bijvoorbeeld. Aangezien hij ook klanten heeft die het graag onder hun paard zien, volgt hij ook clinics en cursussen hierover. Hij heeft niet een hele duidelijke mening pro of contra, hij ziet ook geen reden om alle paarden op NB te zetten of juist niet. We hebben het ook over goed en slecht beslaan en in hoeverre je sommige dingen nu aan het NB beslag toe moet kennen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:21

Sjuim, die aftekening wordt ook wel eens Lampje genoemd en dan is het Lampjespaard Haha!.

Maaike, ik ben er echt heel erg blij mee dat het nu zo kan. Deze smid doet het gewoon zoals ik het wil en gelooft ook dat ik mijn paard ken. Het valt mij vaak op dat anderen het beter moeten weten en dan maar roepen dat ie onopgevoed is en vervelend, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Met trailerladen heb ik hetzelfde gehad, ik werd al bloednerveus van al dat gezeur. Een keertje even de tijd genomen om dingen te doen op mijn manier en probleem opgelost.
Mijn paard heeft trouwens nooit naar de smid gebeten of getrapt, heeft alleen maar geprobeerd weg te komen door weg te springen of omhoog te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:11

AnneOmie, die ongeduldige smeden met hun praatjes hoef ik niet meer bij mijn paard te hebben. De veroorzaker van het probleem is er zoeentje, wel heel erg goed, alleen niet qua gedrag. Hij heeft er met een hamer op staan slaan, in de hoop hem rustig te krijgen. Tipje: angst sla je er niet uit, dat lukt alleen met geduld. De smid die ik nu heb, gaat gewoon door met zijn werk en doet verder weinig met mijn paard. De allereerste keer was echt leuk, toen ging hij gewoon bij hem zitten en een beetje kletsen met een bakje koffie; paard stond daar en na een minuut of wat kwam ie toch wel even kijken naar deze 'hoefsmid', die zich niet alszodanig gedroeg. Klasse toch, zo'n gozer.
Lelijk is ie ook niet trouwens, wel verschrikkelijk aardig.

Diana, hij woont vlak naast waar Pipo's paarden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:17

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:
Lelijk is ie ook niet trouwens, wel verschrikkelijk aardig.


Heb wel uit hele betrouwbare bron, dat ie een beetje stout is! Haha!
[/quote]

Mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:27

En dan moet ik helaas tot mijn spijt zeggen dat mijn smid ook geen nieuwe klanten meer aanneemt, anders zou het een uitkomst voor je zijn. Hij komt wel veel bij ons op stal en doet daar de meeste paarden, niks voor jou, Ouderkerk??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, DDDara, Desi_2409, Igniss, janneke584, kimmetje26, Monique1963 en 132 bezoekers