paard (met opzet) niet gechipt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paard (met opzet) niet gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:46

Sven is niet gechipt, en ik was ook van plan dit zo te laten. In Zweden is het niet verplicht, en ik ben niet zo blij met het idee van een chip erin. (bovendien is het bij het reizen tot nu toe onnodig geweest, en inmiddels heeft hij een officieel ingevulde schets in z'n paspoort)

Ik wil hem dit jaar (denk ik) nog niet landelijk starten, alleen in de Pavo Cup laten meelopen. Ik denk dat ik ook daarvoor een officieel bezwaar in zal moeten dienen bij de NHS.

Is er iemand bekend met die procedure? Waar kan ik er meer info over vinden (want de NHS is natuurlijk vooral van mening dat ik er maar een transponder in moet laten zetten)

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:26

Tjah het is maar beter dat ie er niet in zit, lekker als ie gaat zweven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:10

zweven doet ie volgens mij niet zo gauw, maar je kunt ook niet voorspellen wat ie wel gaat doen, en daar is het me voornamelijk om te doen. Ik ben verdorie zuinig op mijn paard.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 02:20

Ik heb hetzelfde als jou zep, daarom zit er nog steeds geen chip in, ik ben er dus absoluut niet voor dat er een of ander vreemd voorwerp in dit paard wordt geplant. Aangezien dat ik in NL zit en toch wil beginnen dit jaar zal er 1 in moeten lijkt mij, zeker voor die regionale concoursjes, ik bedoel; ik denk niet dat ze daar een uitzondering voor gaan maken.
Ik hoop dat het je lukt, mocht je info vinden zou je het dan door willen geven a.j.b?
En of het nut heeft, die chips? Daar stel ik ook mijn vraagtekens bij?

Iig succes, ik hoop dat het je lukt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:00

chantal1 schreef:
Aangezien dat ik in NL zit en toch wil beginnen dit jaar zal er 1 in moeten lijkt mij, zeker voor die regionale concoursjes, ik bedoel; ik denk niet dat ze daar een uitzondering voor gaan maken.
Ik hoop dat het je lukt, mocht je info vinden zou je het dan door willen geven a.j.b?
En of het nut heeft, die chips? Daar stel ik ook mijn vraagtekens bij?

Voor onderlinge wedstrijden hoeft het natuurlijk niet,
maar wanneer je voor promotie start moeten ze je paard kunnen identificeren.
Liefst dmv een chip, anders moet er dna getrokken worden en als ze je controleren nemen ze en plukje manen om het na te laten kijken.
Al die kosten die ze daar iedere keer voor moeten maken moet je zelf betalen. Het kan dus wel aardig oplopen wat kosten betreft.

Ik hoor zovaak gruwel verhalen, maar alleen van de echt ANTI chippers, van mensen die er niet zoveel bezwaar tegen hebben hoor ik nooit wat. In al die jaren heb ik nog nooit een verhaal gehoord van een paard waarbij het mis gegaan is, of het is van hear say.

Of het bij de PAVO cup verplicht is weet ik eigenlijk niet...
Ben er wel benieuwd naar eigenlijk!
Volgens mij hebben Eyes en Jura beide een paard welke niet gechipt zijn dus zij weten van ve hoed en de rand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:01

Volgens mij is de procedure dat je dan , behalve bezwaar maken, ook het DNA moet laten vaststellen.
Omdat dit bij Ilindra al was gedaan ivm met een afstammelingen onderzoek heb ik er toen ook naar geïnformeerd (al een paar jaar geleden).
Het antwoord was dat het een mogelijheid was maar dat als ze het paard op een wedstrijd wilde controleren er elke keer haren zouden worden getrokken voor DNA onderzoek en dat de kosten voor dat onderzoek voor mijn rekening zouden zijn en dat liep aardig in de papieren.
Ik heb ze toen toch maar laten chippen.

Het beste kun je even de KNHS bellen 0577-408200, daar kunnen ze je het precies vertellen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:08

Sjuimpje, ik heb van iemand gehoord dat haar paard een enorm abcess had gehad tgv de chip. HEt is uiteindelijk net goed gekomen, maar omdat de eigenaresse geen bezwaar heeft tegen chippen heeft ze dit nooit naar buiten gebracht. Waarom, omdat ze bang was aangevallen te worden door anti-chippers!

Mijn paard wordt absoluut niet gechipt, waarom? Ik zou zelf geen chip willen hebben, dus waarom zou ik mijn paard wel het risico laten lopen? Zo heeft iedereen een eigen reden.

Alle wedstrijden georganiseerd door de KNHS vallen onder de KNHS reglementen, dus moet je je paard identificeren dmv chip of DNA. Wil je niet chippen moet je een officieel bezwaarschrift indienen bij de directeur van de KNHS (adres en namen zie hun site). Daarin duidelijk aangeven dat je je paard niet wilt chippen en waarom niet. Je krijgt daarop een antwoord met een overzicht van de kosten. Helaas stimuleerd de KNHS het DNA niet en kan soms onnodig lang de procedure tegenhouden. Dus, zit er bovenop en zorg dat ze hun werk gewoon doen.

In mijn omgeving zijn meerdere met ongechipte paarden en hebben nog niet de dure DNA controles gehad terwijl ze bv wel meerijden in selectiewedstrijden. Mijn eigen mening is dat ik het geld wel over heb als het de gezondheid van mijn paard maar niet benadeeld.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:23

Eleonoor schreef:
Sjuimpje, ik heb van iemand gehoord dat haar paard een enorm abcess had gehad tgv de chip. HEt is uiteindelijk net goed gekomen, maar omdat de eigenaresse geen bezwaar heeft tegen chippen heeft ze dit nooit naar buiten gebracht. Waarom, omdat ze bang was aangevallen te worden door anti-chippers!

Ik besef ook dat het niet compleet risicoloos is,
maar dat is een simpele enting ook niet.

Ik heb ook geen enkel bezwaar dat er mensen zijn die absoluut niet willen laten chippen,
laten we dit topic daar verder ook niet mee vervuilen.
Ben nog steeds nieuwsgierig of je aan de PAVO zonder off. identificatie mag deelnemen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:49

Nog een kleine reactie op enten. Je paard laat je enten om een groter risico van ziekworden te verkleinen. Enten is inderdaad een risico, maar dat weeg je af tegen een groter risico dat je paard zonder enten ziek kan worden. Net als de overweging of je implantaten neemt omdat je zonder bv niet kan lopen. Chippen neemt geen ander gezondheidsrisico weg, dus als je chipt wil nog niet zeggen dat je paard daar van profiteren kan wat wel het geval is bij enten. Snap je deze beweegreden?

Door wie wordt de Pavo Cup georganiseer? Zit de KNHS erachter? Zo ja, dan moet je paard voorzien wordne van identificatie. Vraag anders de regelementen op www.pavo.nl en dan weet je het ook.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:06

mijn paard is ook niet gechipt!!is dat heel erg dan??

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:05

Nou, nee, dat is niet heel erg denise zolang je geen officiële wedstrijden rijdt want daar is het verplicht.
Sjuimpje, bedankt voor de ruime toelichting! Lachen
Ik weet het niet met dat chippen iets zegt me dat ik het beter niet kan doen, maar waarom? Tja, omdat het dus een risco kan meebrengen en mijn gevoel zegt dat.
Ik ga eerst eens bij de KNHS informeren en de kosten voor dat DNA onderzoek enz. opvragen, ik zal toch wel moeten, ik weet dat bij ons op de wedstrijden vaak naar het paspoort wordt gevraagd, heb je niet bij ja dan hang je toch als je pech hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 08:50

Ik heb er eentje mèt paspoort maar ongechipt Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:16

Sjuimpje"]
[quote="chantal1 schreef:
Aangezien dat ik in NL zit en toch wil beginnen dit jaar zal er 1 in moeten lijkt mij, zeker voor die regionale concoursjes, ik bedoel; ik denk niet dat ze daar een uitzondering voor gaan maken.
Ik hoop dat het je lukt, mocht je info vinden zou je het dan door willen geven a.j.b?
En of het nut heeft, die chips? Daar stel ik ook mijn vraagtekens bij?

Voor onderlinge wedstrijden hoeft het natuurlijk niet,
maar wanneer je voor promotie start moeten ze je paard kunnen identificeren.
Liefst dmv een chip, anders moet er dna getrokken worden en als ze je controleren nemen ze en plukje manen om het na te laten kijken.
Al die kosten die ze daar iedere keer voor moeten maken moet je zelf betalen. Het kan dus wel aardig oplopen wat kosten betreft.

Ik hoor zovaak gruwel verhalen, maar alleen van de echt ANTI chippers, van mensen die er niet zoveel bezwaar tegen hebben hoor ik nooit wat. In al die jaren heb ik nog nooit een verhaal gehoord van een paard waarbij het mis gegaan is, of het is van hear say.

Of het bij de PAVO cup verplicht is weet ik eigenlijk niet...
Ben er wel benieuwd naar eigenlijk!
Volgens mij hebben Eyes en Jura beide een paard welke niet gechipt zijn dus zij weten van ve hoed en de rand.
[/quote]

ik denk ook niet dat er veel mis kan gaan, die chip zit in de hals. zwerven doen ze niet zover dat er echt iets kan gebeuren.
ik wil gewoon geen rotzooi in mijn paard. ik heb hele mooie papieren dat vind ik goed genoeg.
straks jatten ze je paard gaan ze de chip eruitsnijden
weet niet of dat echt mogelijk is hoor Haha!

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:19

hoi ik heb kort geleden Snoocky ook laten chippen, en ik hoorde van de dierenarts dat het helemaal geen kwaad kan, als het maar goed gedaan wordt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:04

Ik ben op de laatste I&R vergadering geweest d.d. vrijdag 13 december en er komt per 1 januari 2004 en nieuw uniform paspoort met chip voor ALLE paardachtigen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:10

Ik maak me daar niet zo druk om. Dat alle paarden voorzien moeten worden van een chip is puur een slimme truc van Virbac die ze leverd. De problemen bij de slacht, zeker in buitenland, van nederlandse gechipte paarden is duidelijk nog niet opgelost.
Daarbij komt kunnen runderen die niet voorzien zijn van oormerken ook DNA geregistreerd worden. Aangezien deze vrijheid van registratie al bekend is bij de ministeries verwacht ik dat DNA voor paarden geen probleem moet zijn als registratie middel.
Echter, waarom moet Nederland weer voorop lopen op regels als europees nog niets geregeld is (behalve dan de verplichting van het paspoort). Echt iets typisch Nederlands om weer een stap te ver te gaan.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:10

Ik maak me daar niet zo druk om. Dat alle paarden voorzien moeten worden van een chip is puur een slimme truc van Virbac die ze leverd. De problemen bij de slacht, zeker in buitenland, van nederlandse gechipte paarden is duidelijk nog niet opgelost.
Daarbij komt kunnen runderen die niet voorzien zijn van oormerken ook DNA geregistreerd worden. Aangezien deze vrijheid van registratie al bekend is bij de ministeries verwacht ik dat DNA voor paarden geen probleem moet zijn als registratie middel.
Echter, waarom moet Nederland weer voorop lopen op regels als europees nog niets geregeld is (behalve dan de verplichting van het paspoort). Echt iets typisch Nederlands om weer een stap te ver te gaan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:19

Dat Nederland altijd voorop wil lopen ben ik het met je eens Eleonoor, ze worden trouwens ook vaak teruggefloten hoor. Maar per 1 januari 2004 komt er een Uniform paspoort met chip volgens de nieuwe EU regels die per 18 januari 2003 uitgegeven worden. Dus alle veulens die in 2004 geboren worden krijgen een paspoort met chip. Verschillende stamboeken waren op die dag aanwezig, oa KWPN en NRPS dus je kunt eventueel eventjes informeren bij je eigen stamboek. Oude paspoorten blijven gehandhaafd dus.....weet trouwens niet of die dieren alsnog gechipt moeten worden?????Weet ook niet of hier een wet voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 07:55

Ik heb ze niet laten chippen. Ik vind het niet nodig. Ik rij dus alleen maar recreatief ... vandaar.