[VOLG] Van semi-wild naar …

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Re: [VOLG] Van semi-wild naar …

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 21:04

Sam heeft zijn halster nog altijd om gelukkig. Afbeelding

Ik heb er wel een beetje moeite mee met hoe ik nu verder wil. Hij vindt het super spannend als ik hem wil pakken, sommige dagen blijft hij paniekerig rondjes rennen door zijn paddock. Andere dagen heb ik hem rustig, zijn we bezig met wat aanrakingen en raakt hij uit het niets in paniek. Of nouja, mijn grote teen die beweegt of dat ik net te vaak knipper met mijn ogen :’)

Dus dan zit ik nu met het dilemma: ga ik op dit punt blijven hangen net zo lang tot ik hem zonder problemen kan pakken? Of maken we er geen ‘big deal’ van en ga ik als ik hem heb gewoon van alles doen zonder er al teveel bij stil te staan dat alles eng is.

Ergens klinkt dat laatste vrij logisch en het stilt mijn stiekeme ongeduld. Maar: verpest ik het dan juist niet met hem?
Aan de andere kant ook weer: we hangen nu al 3-4 maanden op dit punt en het werkt klaarblijkelijk niet. Dus dan wellicht maar gewoon proberen alles over een andere boeg te gooien?

Uiteraard wel op een vriendelijke manier en ik wil hem ook geen learned helplessness toebrengen, dus daar hou ik dan wel rekening mee. Maar met de mindset: joh niks aan de hand ik ga je gewoon borstelen en een zachte ‘stel je niet aan’ gedachte. Ipv: hier is een borstel, ik beloof je dat hij niet eng is en wat goed dat ik je er 1 seconde mee mag aanraken.

Hoop dat ik het een beetje goed kan beschrijven wat ik bedoel, zonder dat het heel heftig of kleinerend naar Sam toe over komt.

Stof om overna te denken :)
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:12

Is het een binnenvetter of toont hij zijn emoties heel snel? Bij binnenvetter zou ik het rustiger aan doen, bij expressief kun je juist sneller wat doorgaan omdat je zijn grenzen dan sneller ziet.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:43

Hoe train je het als je hem wilt pakken? Welke stappen neem je dan? Hoe benader je hem, hoe pak je hem, hoe beloon je hem, hoelang duren deze trainingen/hoevaak doe je dit?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:13

Lastige situatie. Heb je al eens gekeken naar de methode van Tristan Tucker? Dat zou misschien goed kunnen werken voor hem.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:46

Nou, ik neig wel naar even een beetje doorpakken.
Het paard verwildert nu weer en leert ook dingen aan die je niet wil (zoals jou negeren, wegrennen).
Het zijn gewoontedieren, ik zie dat niet snel vanzelf veranderen. Wel als hij nieuwsgierig naar je was en dichtbij kwam staan als je bijv voert of uitmest en je van daaruit met kriebelen de band opbouwt met het paard. Dan was het anders.
Maar als hij alleen maar uit de buurt blijft terwijl hij nu in een gedomesticeerde omgeving leeft, dan denk ik dat je hem even moet helpen met het ontdekken van het nieuwe normaal.
Als er een veearts bij moet komen wil je je paard ook uit de wei kunnen halen. Of als hij uitbreekt weer kunnen pakken. Hoefsmid, dergelijke dingen.

Jouw paard is nog jong en zal het je vast wel vergeven als je een ietwat dwingendere houding gaat aannemen. Dan heb je over een half jaar oid een normaal hanteerbaar en misschien al beleerd paard die een leuk en veelzijdig leven leidt.

Ter vergelijking of waarschuwing: mijn verzorgpaard is een voorbeeld van wat er gebeurt als je een paard nooit hanteert of opvoed. Na 2 maand veel geduld kan ik haar soms iets langer dan een tel aanraken aan wang of hals. Nodig hoefverzorging nodig maar ik sta erbij en kijk ernaar.. en dichterbij komen is nog steeds niet mogelijk.
Zij is al 13 en ik weet ook niet of het ooit lukt haar over de grens naar handmak worden heen te krijgen.
Een jonger paard die nog geen pijn heeft en nog geen negatieve ervaringen is dan een stuk kansrijker maar ‘vanzelf’ wordt ie misschien niet handmak, net als mijn vz paard die dus wel brok komt eten en snoepjes aanneemt maar zich gewoon pertinent niet laat vangen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:22

Totaal niet vergelijkbaar maar ik merk bij mijn (halve) welsh cob, welke wel echt welsh gedrag heeft, dat hij dingen heel snel spannend vind maar zich er heel goed doorheen laat leiden.
Ik denk dat doorpakken met een rustige hand, hem best kan helpen.
Dan kan hij zien dat er geen moorden gebeuren en dat jij hem veilig houdt en bij spannende dingen hem ook weer naar de rust toe leidt.

Hoe vaak ik gesnurk in m'n oor heb omdat hij dinosaurussen, heksen en demonen op de weg ziet en mij dan alsnog heel braaf mee loopt en zijn vertrouwen in mijn handen legt, is ontelbaar maar geeft mij ook altijd weer kracht en motivatie om nog meer samen met hem te doen om dat vertrouwen nog meer uit te breiden.
Het is een heel leuk samenspelletje wat ik nog met geen enkel ander paard op deze manier heb gehad.

Want ook; hoe minder ik met hem doe, des te schrikkeriger hij wordt bij spannende situaties.
Consistentie is key :j

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 15:06

Hier weer een update, er is weinig gebeurd in de tussentijd. Maar wel een hoop nagedacht.

Sam gaat zondag naar een nieuw huisje, ik heb te weinig tijd om echt grote stappen met hem te kunnen maken. Daardoor blijven we telkens hangen en begint hij juist weer banger te worden.

Hij gaat naar een fijn huisje met lieve mensen, ik heb er alle vertrouwen in dat hij het goed gaat krijgen daar.

Nog even spannend hoe we hem het vrachtwagentje op gaan krijgen, maar daarna sluiten we dit hoofdstuk af.

Niet zoals de planning was, maar wel het eerlijkst naar hem toe <3

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:03

Ah.. jammer.
Was benieuwd naar het verloop. Maar de praktijk van jou leven en keuzes gaan natuurlijk wel voor de nieuwsgierigheid van de volgers hier.
De nieuwe eigenaar niet toevallig ook een bokker?
Moet hij lang reizen?
Spannend idd of het laden straks gaat lukken. Jammer van je mooie paardje, ik vond jullie wel een match qua hoe je ermee omging en hoe hij op je reageerde. Het is jammer dat het verslechterde toen het halster af raakte.

Sterkte met afscheid nemen van het paard en de plannen die je er in beginsel mee had.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 23:27

Zeker jammer, maar wel het eerlijkste naar hem toe. Volgensmij zit de nieuwe eigenaar niet op Bokt, maar ik kan over een tijdje wel vragen of ik hier een update mag plaatsen :)
Hij moet een klein uurtje reizen, dus dat is wel te overzien.

Dankjewel!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Wat leuk dit topic. Ik volg je verhaal ook op tiktok..

Ik herken je verhaal. Onze juul was in een zelfde staat toen hij bij ons kwam.

Halsteren was echt een wow moment voor ons. Even stilstaan en van genieten.

Ik heb toen hij het halster eenmaal om had verder geoefend met halsteren. Een touw halster er overheen.

Wij werken r+, dit soort paarden ( in mijn beperkte ervaring) weet dat ze onder druk weg kunnen komen. Die moet je naar je toe laten komen.

2.5 jaar later heb ik een uit de kluiten gewassen schoothond.