Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:13

BloemBloem schreef:
Helaas hebben we geen afgezette longeercirkel, dus ik ga van de week maar eens aan de slag in de paddock met wat prikpalen, wellicht dat dit beter is.

Wij hebben datzelfde 'probleem' hier en het ook een tijdje zo gedaan. Eerst echt een rondje gemaakt en daarna een vierkant tot hij echt begreep wat de bedoeling was. We hebben hierin ook veel losgewerkt zodat hij echt goed op lichaamstaal luisterde en daarna de overstap gemaakt naar de grote baan. Dat gaat nog steeds soms moeilijk maar stilletjesaan betert het wel.
Ik heb het terugkomende probleem dat ik altijd op die karakterpaarden val :') Vaak prachtig om te zien maar ook een echte uitdaging. Ik heb bij deze ook al regelmatig gedacht: 'waar ben ik nu weer aan begonnen' :') Gelukkig is hij ook gewoon heel schattig.

Muze

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:15

Ik heb vorige week zelf “ gereden”, op touwhalster: dat accepteerde hij prima qua sturen. Beter dan bit.
Stappen/ voorwaarts is nog even lastig, maar uiteindelijk toch een kwartiertje kunnen stappen in de bak.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:23

Waidida,dat is wel een goede van dat ongebroken appelbitje,denk dat ik die ook voor jack ga aanschaffen.
Heb het idee dat ie dit dubbelgebroken water trensje niet zo fijn vind.
Hoop gerommel ermee,hij hapt hem wel zo in dat wel.

Wij zijn vandaag weer de straat op gegaan,samen met zijn grote vriendin muis.
Niks zo fijn recht toe recht an met een jonkie,ik heb voor het eerst gedraaft.
En hij rijd heeeeerlijk!

Longeren snapt ie ook helemaal,hij doet braaf zijn dingetje.
Het is er 1 met een gouden strikje hoor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:02

Hier eigenlijk nooit problemen gehad met het bit. Ja, wat onwennig kauwen in het begin, maar dat was snel over. Geen tips daarvoor dus.

Afgezette longeercirkel is wel echt heel fijn voor jonkies, doen wij ook in het begin. Ik ben nu aan het klungelen met dubbele longe (pff lastig!), en dan zet ik ook een cirkel af zodat mijn geklungel paard niet stoort en ze wat ondersteuning heeft.

Wij hebben er eventjes uitgelegen. Wat pech her en der en toen werd het nat en begon ik een nieuwe baan. Weer eventjes mn ritme vinden.

In juni heb ik een klein sprongetje gemaakt. Ook voor het eerst naar het bos geweest (eng! Ze gedroeg zich als spring en toekomstig eventingpaard echt als een dressuurmiep. Modder was eng, daar ga ik echt niet doorheen!). Ze zal nog veel km's moeten maken voor ze de cross in kan, haha.

Tussendoor is ze behandeld door de osteopaat en nu ben ik weer aan het proberen op te bouwen. Focus ligt op alleen kunnen trailer laden, zodat ik als m'n dochtertje op bed ligt zelf naar de vereniging kan om te rijden. Thuis geen verlichting.

Afgelopen dagen 3x gelongeerd en vandaag naar de vereniging met de trailer. Ging heel goed. Er was een redelijk drukke les bezig toen ik binnen kwam, en een aantal aan het galopperen. Reden om staart op de rug dubbel te vouwen en flink te snorken :Y) Ik dacht dus dat het niets zou worden vandaag. Toch maar even aan de longe gedaan van te voren (nieuwe bloembakken over de gehele bakrand en een nieuw spandoek). Ze ging wel even uit haar plaat. Daarna toch nog even opgestapt en heerlijk kunnen rijden.

Hopelijk kan ik zo een beetje de winter doorkomen en vanaf januari starten in de groepsles dressuur.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 10:34

Wij hebben vandaag voor het eerst gelongeerd met een hoofdstel!
Lijkt misschien heel banaal voor sommigen hier maar door zijn 'lostrek probleem' stond ik er huiverig tegenover. Ik wilde namelijk niet dat als hij ineens beslist dat hij geen zin meer heeft of schrikt een ruk in zijn mond krijgt.
Vandaag stond er na de storm echt nog wel wat wind maar de zon scheen lekker. Dus eerst met een touwhalster onder het hoofdstel zodat we weer even wat afspraken konden maken en hij goed snapte wat de bedoeling was. En daarna een rondje linksom en rechtsom met het touw aan het bit (wel ook nog achter zijn oren door) af en toe dacht hij er nog even vanonder te piepen maar dan kon ik door het bit wel heel makkelijk vragen om hier te blijven.

Ik vond dat echt een moeilijk dilemma, langs de ene kant kan je met het bit wel fijner communicaren maar ik wil ook niet de persoon zijn die het bit als controlemiddel gebruikt.

Het bitje aannemen doet hij nu dus goed! Ik doe het bakstuk langs 1 kant los en dan stop ik het bit erin als het hoofdstel al aan is. Ik denk dat hij het aandoen van het hoofdstel in het begin wat eng vond met dat je dan toch anders doet dan het halster.

Maar ik ben blij dat we nu toch deze manier hebben gevonden. Ik denk ook dat de nieuwe bitjes ertoe bijdragen, ik gebruik nu kunststoffen, ongebroken, flexibele bitten. En dat lijkt voor hem wel fijn te zijn. Ik merk ook dat hij bij het appelbit meer kauwt en drukker is met zijn mond, zeker als ik het wat hoger (de normale hoogte dus) hang. Met dat van br heeft hij het veel minder (is ook wel een ander hoofdstel dus misschien vindt hij dat in het algemeen fijner dan de micklem).

Anyhow blij baasje!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:11

Waidida, je kiest voor een super voorzichtige aanpak en daar is niets mis mee.
Aan de andere kant moet je het ook allemaal niet moeilijker maken dan het is en niet noodzakelijk meegaan in het echte commerciële.

Als ik denk dat ze aan een hoofdstel toe zijn, neem ik gewoon een traditionele, eenvoudige optoming. Een oud, soepel, traditioneel hoofdstel met een dubbelgebroken of enkelgebroken watertrensje van de juiste breedte, heel gewoon, correct aangelegd, met de neusriem correct toe ( mooi 2 vingers ertussen krijgen)
Meestal gaat dit prima.

Pas als ik een echte reden heb, ga ik verder zoeken. En eerlijk gezegd, die keren dat ik daarvan afweek (hackamore, rubberbitje, d-trens, pelham) bleek dat toch maar een tussenoplossing en kwamen we na verloop van tijd toch weer uit bij een metalen bustrensje of watertrensje, beetje anatomisch gevormd, zoals ze nu bijna allemaal zijn.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:22

Ben ik het zeker mee eens hoor!
Ik was begonnen met de micklem omdat dat het enige was met een ring op de neus en sidepull met bit mogelijkheid. Maar ik merkte wel dat dit goed was voor tijdelijk maar het zat toch niet goed genoeg voor lang.

Nu heeft hij dus gewoon een hoge neusriem met een passend anatomisch kopstuk.
Bij de micklem merkte ik echt dat ik met de riempjes in de problemen kwam vanaf er het bit aan zat.

En ik heb enkel dubbelgebroken watertrensen. Door de heftige reactie daarop ben ik naar het ongebroken rubber bit gegaan en dat blijkt voor hem dus echt wel veel fijner!
Ik wilde gewoon niet dat voor hem het bit iets negatiefs werd (door bv een ruk eraan tijdens het longeren)

Maar hij is wel een beetje een dominant paard dus ik ben ook aan het leren hoe ik daarmee om moet gaan.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:21

Hi mag ik ook mee kletsen? afgelopen juni een 3 jarig dressuurpaard gekocht. In augustus begonnen met beleren, ik had iemand aan huis die 2-3 x per week kwam, de andere dagen deed hij niets, lekker in het land lopen met de anderen.
Wij zijn boomloos en bitloos begonnen, omdat hij wolfskiesjes had. Toen de tandarts geweest was bit geïntroduceerd en eerst met dubbele teugels gereden, 1 aan kaptoom en 1 aan bit. Nu kunnen we inmiddels lekker de bak doorrijden in alle gangen, enkel galop is nog lastig, vooral in de bochten verliest hij zijn balans. Hierbij wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas is de rijbak ontzettend nat, dus nu maar even een weekje vakantie, hopelijk volgende week weer oppakken. Ik twijfel sowieso of ik hem de winter rust geef, of toch rustig aan door train, 2 x rijden 1 x longeren/grondwerk. Wat doen jullie?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 22:03

Welkom Desi2409.

Ik kom meestal niet verder dan 1 x rijden en 1 x grondwerk. En tot nu toe lukt het op die manier,
Soms voel ik mij wqt schuldig dat we niet meer doen, maar dan denk ik: " Ach wat, de meesten lopen nog onbeleerd in de weide en de mijne doet al buitenritjes. Ik heb gewoon nog een zee van tijd”.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:06

Hier hetzelfde hoor, hij is dan wel nog niet echt onder het zadel maar meestal doe ik twee keer per week iets met hem. Ik vind ook dat dat geen kwaad kan. Zou het sneller gaan als je vijf keer in de week an het werk gaat? Vast wel, maar we hebben nog tijd zat!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:51

Wauw Desi, jij gaat goed zeg! Wij doen nu 2x per week 15 min longeren en 1x aan de lange lijnen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:05

Dank voor jullie reactie, rijden is ook maar 20 min en we nemen nu ook uitstappen buiten mee. Ik vind op buitenrit gaan ook leuk en ook goed voor jong paard, maar ben zelf niet zo'n held, Elmira degene die hem ingereden heeft, doet dit. Het is de bedoeling dat zij dan op hem gaat en ik op mijn oude merrie.

We willen ook nog oefenen op vreemd terrein en ook dan gaat zij er eerst op, zo fijn. Maar dat zit allemaal in de planning, maar wanneer? misschien pas volgende maand ofzo, of de maand erna... ook ik heb geen haast. Hij wordt in mei pas 4 dus hij is best jong. Hij moet het geestelijk ook allemaal verwerken.

Met dubbele lijnen longeren doe ik wel eens, maar lange lijnen? bedoel je dan dat je erachter loopt Bloembloem?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:08

Jeetje Desi, dat ziet er al héél netjes uit!! :D

Hoeveel paarden zijn hier nu in hun 3e levensjaar en in hun 4e levensjaar?

Die van mij wordt morgen exact 4.5 jaar en is deze zomer 2.5 maand weggeweest om gereden te worden.
Van het longeren kende hij een begin.
Opstappen en afstappen kende hij ook al.

Ik ben al sinds zijn 2 jaar bezig met Horse Agility dus hij kende wel al heel wat op de grond.
Maar dat is absoluut niet hetzelfde als er op :')

De trainer trainde hem 4x per week 20-25min. Dat is bij mijn paard echt een succesformule!

Soms langer, maar dan was het kwestie van on the spot plotse momentjes oplossen.

Ik train hem zelf in een goede week 4x.
In een minder goede week 2x.

In een goede week is het 2x longeren, 2x handwerk en rijden.
In een minder goede week gewoon longeren en er eventueel heel kort op zitten.

Ik heb énkel een buitenpiste met een hele bomenrij aan de rand van de piste (hoge, stervende bomen).
We wachten op een vergunning om ze uit te doen, want de takken komen bij regelmaat naar beneden met dit weer.

Dus we houden het veilig :')

Het is wennen, zo'n jong ding...
Be (Be Formidable is de naam) is eigenlijk echt héél wijs voor een 4.5 jarige Haflinger!
Ik heb nu 3 jaar niet meer gereden dus ook voor mij is het zoeken en vooral mijn hersenen moeten zich resetten dat het niet mijn vorige volleerde paard is.

Ik neem nu elke 2 weken les en heb al 100 werkpunten.
Ook al 14 kilo afgevallen voor mijn paard, nog 9 te gaan :)

Mijn eigen houding is een flink ding.
Links heb ik een kapotte knie.
In de rug heb ik 5 gebroken rugwervels en dus vaak een hernia.

Wees dus aub lief met volgende foto :')

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:23

@Mi_amore, ziet er toch al goed uit vind ik hoor! Ik denk dat het er vaak in het begin nog een beetje knullig uitziet met jonge paarden, niks van aantrekken! Maar respect dat je na 3 jaar zelf niet rijden, met een jonkie durft!
Wij hadden vandaag weer les en zijn aan dubbele lijnen gaan longeren. Voor het eerst aan het bit en dat blijkt heel goed te werken! Ik heb zo toch net iets meer te zeggen dan gewoon aan een halster.
We hebben ook even een andere setup geprobeerd om meer met buiging aan de slag te kunnen. Er zaten echt zulke mooie stukken bij! Ik wilde graag een foto maken maar dat was dus net op een wiebelig momentje, de andere heeft hij niet gepakt :+ Er waren echt stukken waar die in een mooie aanspanning liep en zelfs een beetje aan de teugel!
Ik heb nu ook wel in gezien dat het niet altijd slecht is als het bit een keer iets harder inwerkt, zolang ik zelf maar niet trek. Af en toe 'botste' hij wel eens tegen het bit aan maar vanaf hij weer doet wat de bedoeling is gaat de druk er ook weer af, en het is niet dat ik tegentrek. Ik blijf gewoon mijn eigen baan lopen en als hij dan tegen het bit aanbotst is dat een beetje zijn eigen schuld. En dat lijkt hij ook wel echt te begrijpen want hij wordt er helemaal niet gefrustreerd door.
Ik heb zelfs het gevoel dat hij de duidelijkheid van het bitje wel fijn vindt. Ik zit komende tijd dus even op cloud 9!

Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:01

Mijn merrie is inmiddels al 5,5 jaar. Ze is van februari 2020. Sinds dit jaar februari onder het zadel. (zadelmak sinds oktober 2024, verhaal hoendat zo gelopen is, is eerder in het topic wel te vinden.)

Ik heb inmiddels niet meer het gevoel op een "net zadelmak" paard te zitten. Ik kan er over het algemeen lekker aan rijden en hoef niet meer zo ontzettend na te denken. Heb ook al eens een paar keer "gewoon wat rondjes gereden". Lang teugeltje en beetje flierefluiten. Dat leverde in het begin echt storing op, haha. Ze vond de ondersteuning wel prettig in het begin, losse teugel snapte ze niets van. Mijn instructrice zei daarover: "hoe oud is je dochtertje?" (Die was toen 1,5) "Als die rent en je laat haar handje los, valt ze ook toch?" En dat vond ik wel een mooie metafoor.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:52

@ Ma Amore.

Je zit er best goed op hoor!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:53

De kleine vandaag deed zijn eerste galopje aan de longe vandaag! Hij had een beetje aanmoediging nodig maar sprong uiteindelijk wel zonder gekkigheid aan. Ik denk dat hij het gewoon erg moeilijk vindt nog. Hoe hebben jullie dit ervaren bij jullie jonkies?

Ik ga overigens een nieuwe bijnaam moeten verzinnen want meneer is weer gegroeid en is dus niet zo klein meer :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:36

Ja de galop op de cirkel is vaak erg moeilijk voor de jonkies. Daarom gaat men ook graag met de jonkies naar buiten zodat ze lange stukken rechtuit kunnen galopperen. Die van mij heeft ook heel lang moeite gehad met de galop in het rondje. Ik heb het bij draven gehouden tot hij de balans had ook goed te galopperen, en nog steeds is het af en toe wel een dingetje.
Maar mijn rondje is niet groot en mijn Reus wel.

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 05:08

Ik heb ook net een 2,5 jarige merrie gekocht. Deze maand gaan de wolf kiezen er uit. En in december gaan we rustig starten met grondwerk en basis. Ze is al super aanhankelijk en rustig. Ik heb altijd en nog steeds ruinen daarvoor. Nu is het mijn eerste merrie en merk het wel al . Veel gevoeliger. Het is mijn eerste onbeleerde paard. Heel dit traject wordt gelukkig ondersteund door ervaren mensen. Benieuwd waar we terecht komen. Ik wou graag let een onbeschreven blad beginnen. Bij onze andere paarden moesten we altijd wel ergens lang iets corrigeren of bijwerken aan de basis wat jammer is van de tijd. Wel leer je er enorm van. Maar toch. En ergens wil ik graag, als is het eenmaal, weten hoe je een jong paard start.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:37

Leuk! En heel begrijpelijk hoor, dat was voor mij dezelfde reden om voor een onbeleerde te kiezen.
Ik kan nu op de mijne zitten en hij kan aan de hand stappen maar ik denk dat ik het inrijden toch aan mijn instructrice overlaat.
Mijn 'grondpersoon' heeft toch minder tijd dan ze in het begin deed uitschijnen waardoor ik er nu dus alweer een maand niet heb opgezeten.
Nu zal hij vast pas volgende winter naar haar toe kunnen, dus wie weet zijn we in de tussentijd zover dat het eigenlijk niet meer nodig is. Maar het is wel ergens fijn dat hij dan de basis meteen goed meekrijgt en ik denk ook dat ze me beter zal kunnen helpen als ze hem zelf al eens gevoeld heeft.
Het enige probleel is dat ze hier met twee staan en de andere dus voor die tijd alleen zou staan. Dat is heel lastig

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:12

Zelf doen is zo leuk! En iedereen die het zelf doet moest het een keer voor het eerst zelf doen.

Reus doet het echt super goed, buiten, dressuur matig en vandaag ben ik er voor het eerst zonder zadel op gegaan. Ik vond het best spannend want hij is heel groot en zelfs met krukje moest ik echt een flinke sprong maken om op ze rug te komen. Maar hij gaf er niets om! Toen zijn we meteen lekker naar buiten gegaan ff rondje stappen!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 17:55

Hier vandaag weer lekker met Reus bezig geweest. Omdat we gister hadden gewerkt aan de Rechter galop die wel moeilijk is en dat uiteindelijk heel goed gelukt was hadden we vandaag een rustigere dag op de planning.
Ik dacht hoe leuk zou het zijn om is zonder zadel en zonder hoofdstel het terrein rond te rijden. Zonder zadel had ik vorige week voor het eerst gedaan maar zonder hoofdstel was nieuw. Gewoon halstertje om touwtjes er aan en er op gesprongen en we hebben heerlijk een dik half uur over het terrein gereden lekker rustig stappen zodat hij weer een goede en leuke ervaring heeft en leert dat rijden niet altijd werken is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:50

Hoe gaat het hier bij iedereen? Nog niet verdronken in de plassen?

Wij zijn weer voornamelijk aan het longeren en ik moet zeggen dat dat echt goed gaat sinds we het met hoofdstel doen. Vandaag ook voor de eerste keer dubbele lange lijnen in de menpositie gedaan. Paard was helemaal in de war dat hij mij niet kon zien maar op het einde kon ik wel een semi rechte lijn stappen.

Eergisteren ook voor het eerst naar de tandarts geweest en hij was echt suuuuper braaf. Onze 28 jarige daarentegen heeft een mooi toneel opgevoerd :+

Ik kreeg trouwens ook foto´s binnen van onze aller eerste fotoshoot samen! Ik word elke keer meer verliefd op dit paard!
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:38

Mooie foto waidida! Fijn dat hij het lange lijnen so braaf doet
Wat heerlijk dat ie zo braaf is Dddara.

De mijne had sinds juli stilgestaan, was zelf druk met andere zaken. Dacht dan kan ze mooi uitgroeien maar er is geen cm bijgekomen :+ .

Heb haar 3 weken geleden verhuisd naar een pensionstal om weer aan de slag te gaan. Ze moest heel erg wennen, stond al sinds ze 3 dagen oud was dag en nacht buiten in een kleine kudde en nu ineens op een pensionstal. Ze heeft een week alleen maar gebruld als een hengst ipv een merrie. Daarna weer begonnen met rijden. Ook van bit geswitcht naar een ongebroken kunstof bit want ze vond een gewoon bit echt niet fijn. Sindsdien lijkt het kwartje ineens te vallen. Ipv onderhals erop en de rug vast begint ze nu steeds vaker het bit aan te nemen en de hals en de passen te verlengen.
Afbeelding

Alleen de spiegels kan ze nog niet aan wennen, ze blijft enthousiast brullen als ze zichzelf in de spiegel ziet :D .

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:27

Hahaha die kleintjes zijn zo leuk als ze spiegels voor het eerst zien :') !

Hier gaat alles verder goed! Vanochtend is de osteo geweest bij Shelby en behalve een wat stijve nek aan de linkerkant en wat ongebalanceerde hoeven ging het helemaal goed! Stijve nek komt waarschijnlijk van de tanden wisselen en rommelen in het gebit. Ongebalanceerde hoeven is helaas het gebrek aan goede bekappers/hoefsmeden. Ik ga het wel aangeven bij de huidige smid en kijken of het verbeterd.