Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 12:12

ikke schreef:
Soms wil het paard gewoon niet.

Waarom moet een paard het allemaal maar goed vinden? Waarom mogen wij wel een voorkeur hebben maar het paard niet?

Niemand zegt dat elk paard alles maar goed moet vinden. Er wordt gezegd dat het handig kan zijn om je paard ook hier op te trainen. Net als op buiten rijden, longeren, trailerladen, springen en al die andere dingen die wij mensen nou eenmaal doen met paarden.

Evercreek

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 12:20

Zelfs als je de enige bent waar het paard mee om gaat en je bent niet van plan het paard ooit te verkopen; er kan altijd iets met je gebeuren, lichamelijk of financieel. Ik denk dat het aan de eigenaar is om ervoor te zorgen dat het paard succes in zijn leven heeft, zelfs als dat niet (meer) met jou kan. Een paard waar iemand anders niets mee kan zal waarschijnlijk het handelstraject in komen en dat moet je als liefhebbend baasje nooit willen.

A little consideration and a little thought for others makes all the difference. - Eeyore

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:06

Het was ook gewoon geen match.
En dat mag zeker! Ben daar dan ook gewoon eerlijk in richting de eigenaar.
Maar ondanks dat ze er flink afgevallen is heeft ze goede zelfreflectie, en ze weet nu wat ze wel wil.
En even rustig aan met het lijfje.
Zaterdag reizen we naar België. Ik denk dat dat qua karakter een leuke match is.

Zaterdag gaan we kijken

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:05

Ik duim voor jullie! :)

A little consideration and a little thought for others makes all the difference. - Eeyore

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:41

Op de mijne rijdt ook niemand anders meer. Paard heeft er geen last van, ik des te meer dus doen we het niet meer. :') Paard heeft ook geen bijrijder nodig, die paar keer dat ik rijd is zat en dan zorg ik liever dat ik mezelf opzet voor succes dan juist telkens problemen te hebben. (Want niemand rijdt hetzelfde, zelfs niet met dezelfde 'methode')
maar eens met ruitje, als je ze te koop zet is het wel zo eerlijk, ook vooral naar het paard, om ze erop voor te bereiden.

En dan heb je alsnog dat het met rijden fout kan gaan. Omdat de combinatie elkaar niet snapt, er iets gebeurt of het gewoon niet past. Maar dan heb je wel de stappen genomen om het paard iig voor te bereiden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:55

ikke schreef:

Waarom moet een paard het allemaal maar goed vinden? Waarom mogen wij wel een voorkeur hebben maar het paard niet?

Vind ik een mooie want deels vind ik dat ook, dat je naar een paard moet luisteren. Maar dan moet je dat eigenlijk doortrekken, dus dan moet hij ook nooit te koop zeg maar? Ik vind het eerlijker om het in training op te bouwen, dan ze 'ineens' voor het blok te zetten.

Ik heb er wel eens een gehad die ging staken in het verkoopproces, die vond verschillende mensen stom... best lastig :+

Veel succes zaterdag Joko!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:15

Mijn eerste paard kon ik kopen omdat hij zich echt amper door vreemden ( vooral : mannen) liet rijden.
Stond te koop bij een grote commissionair, maar zoals dat op hoger niveau gaat: er op stappen en vrij gauw even alle oefeningen uitproberen en druk erop en dat pikte hij niet. Hij werd snel bang en dan ging ie heel eng doen.

Ik reed toen L2, dus was dat mij mij zeker niet aan orde nog :D .

Savana ( mijn freiberger) kan ik zo iemand op zetten en mee naar buiten laten gaan. Of een keer wat dressuur mee laten rijden.

Maar zou het ook eerlijker vinden , een paard hier wat aan te laten wennen voordat je ze te koop zet. Al vind ik dat met hele jonge dieren nog wel n ding...maar daar kun je ook niet elke kijker oo zetten vind ik. Niet iedereen kan een jong paard rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:35

ruitje schreef:
ikke schreef:

Vind ik een mooie want deels vind ik dat ook, dat je naar een paard moet luisteren. Maar dan moet je dat eigenlijk doortrekken, dus dan moet hij ook nooit te koop zeg maar? Ik vind het eerlijker om het in training op te bouwen, dan ze 'ineens' voor het blok te zetten.

Ik heb er wel eens een gehad die ging staken in het verkoopproces, die vond verschillende mensen stom... best lastig :+

Veel succes zaterdag Joko!

Waarom zou een paard niet verkocht mogen/willen worden?

Stippeltje wilde best verkocht en wilde ook graag bij mij komen alleen zag ze over het hoofd dat ze dan ook moest verhuizen. Ook dat kwam uiteindelijk goed.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:40

Jij zegt dat een paard aan mag geven dat hij het niet leuk vindt.
Maar dat is natuurlijk best lastig Als je je paard wil verkopen, dan kun je dat beter van te voren alvast een keer testen met een andere ruiter.

Ja, in de prijsklasse die jij voor tante taart hebt betaald vermoed ik dat je het niet erg vond dat je er misschien nog wat dingen bij moest bedenken. (Ik vermoed dat ik in dezelfde range zit als jij overigens hoor, dus het is verder absoluut geen oordeel, ook ik moest altijd concessies doen en er dingen bij bedenken)

Maar mensen die 20.000+ euro aan een paard uit gaan geven, willen toch vaak dat het totaal plaatje een beetje klopt en niet dat ze tijdens het proefrijden half gelanceerd worden omdat paardlief het niet zo fijn vind dat er iemand anders op zit.

Daar zit natuurlijk een groot verschil in. Ook als verkoper is het natuurlijk fijn om te weten wat je paard bij een ander doet.
Dus een verkoop paard een keer laten wennen aan andere ruiters kan geen kwaad lijkt me.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:33

Sky_As schreef:
Jij zegt dat een paard aan mag geven dat hij het niet leuk vindt.
Maar dat is natuurlijk best lastig Als je je paard wil verkopen, dan kun je dat beter van te voren alvast een keer testen met een andere ruiter.

Ja, in de prijsklasse die jij voor tante taart hebt betaald vermoed ik dat je het niet erg vond dat je er misschien nog wat dingen bij moest bedenken. (Ik vermoed dat ik in dezelfde range zit als jij overigens hoor, dus het is verder absoluut geen oordeel, ook ik moest altijd concessies doen en er dingen bij bedenken)

Maar mensen die 20.000+ euro aan een paard uit gaan geven, willen toch vaak dat het totaal plaatje een beetje klopt en niet dat ze tijdens het proefrijden half gelanceerd worden omdat paardlief het niet zo fijn vind dat er iemand anders op zit.

Daar zit natuurlijk een groot verschil in. Ook als verkoper is het natuurlijk fijn om te weten wat je paard bij een ander doet.
Dus een verkoop paard een keer laten wennen aan andere ruiters kan geen kwaad lijkt me.

Ja, op zich heb je een punt, maar als een paard het echt niet voor je wil doen, doet ie het ook niet voor je, al heeft ie een ton gekost. Er zijn wat mensen in dat segment die daarover kunnen mee praten, ook al doen ze dat liever niet.

Ik hoef er niet zoveel bij te bedenken want wat van belang is, toont het paard vrij vlot, of niet.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:11

Ja maar soms kan je het wel willen trainen maar is een paard gewoon niet geschikt voor elke keer andere ruiters. Lando was van iemand die buitenritten organiseert en daar was ie duidelijk niet geschikt voor _O-

Hij kan wat onzeker worden als jij als ruiter het niet zeker weet. Tja als ie dan aan je vraagt van weet je zeker of je dit wil? En jij twijfelt, ja dan kan kan het zijn dat hij dan spoken gaat zien

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:15

Klopt, maar daar ging het hier niet over. Ze hadden het er over dat het paard een keer aan een andere ruiter laten wennen handig kan zijn, zeker als je ooit wilt verkopen....

Maar natuurlijk zijn er paarden die niet kunnen wennen aan al dat gewissel. Maar ook dan is dat fijn om geprobeerd te hebben als verkoper, zodat je als verkoper je klant kunt waarschuwen dat deze een beetje voorzichtig is en moet kijken of ze genoeg zelfkennis en paarden gevoel hebben om er mee verder te gaan....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:10

Het is voor veel paarden wel lastig hoor die verschillende ruiters, vooral als het ook verschillende niveau"s zijn. Het is wel handig om te weten wat een paard dan gaat doen, de ene wordt onzeker, de ander gaat staken of een geheel eigen plan bedenken. Als ze nog niet goed bevestigd zijn is het nog vervelender en eigenlijk niet in het voordeel van het paard als er verschillende ruiters op komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:11

Jokonootje schreef:
Geen angst gelukkig... Wel twijfels aan zichzelf. Ze zoekt het echt bij zichzelf, kan ik het wel, moet ik een eigen pony nog wel willen, waarom val ik er toch af, vind ik dit nog wel leuk, dat soort vragen komen nu allemaal

En is de pony met voorrijden dan ook al vervelend of echt pas bij dochter.
Het kan natuurlijk zijn dat haar ervaring/kunde nog niet zo is en dat het zoekprofiel wat bijgesteld moet worden. Iets wat zeker geen schande is, maar wel belangrijk voor vertrouwen en heelhouden van de dochter.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:18

Ik ben altijd eerlijk over de rijkunsten van mn dochter. En ik ben nuchter genoeg om het op waarde te schatten hoe ze rijdt.

De pony krijgt hier absoluut niet de schuld het was een erg leuk dier, beetje een karakter dat wel maar niet op een vervelende manier.
Het was gewoonweg geen match, en helaas was het gevolg ervan dat ze ernaast belandde.
De eigenaresse treft hier ook geen blaam. Die is eerlijk in het verhaal geweest.
Het is gewoon een vervelende ervaring geweest maar dat is het dan ook. We waren de eerste kijkers dus zij wist ook niet dat haar pony dit ging doen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:32

Ik bedoel het ook zeker niet als aanval, puur als kritische noot.
En die perfecte match komt vanzelf.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:42

Wil graag iedereen die op zoek gaat naar een paard even waarschuwen.
Paard waarmee ik vorig jaar ben opgelicht staat bij de volgende te koop. Gaat om een Quantensprung 3 x Totilas .
Is een leuk paard maar met een blijvend gebrek waardoor hij een verhoogd risico heeft op blessures. Ga er hier verder geen woorden aan vuil maken, heeft uiteindelijk 4 maanden, een gang naar de rechtbank, een hoop geld en stress gekost om te zorgen dat de vorige verkoper het paard weer terugnam, meer info wil ik via pb delen als een potentiële koper meer info wil.

Wil graag voorkomen dat de volgende opgelicht wordt, als je hem voor een leuk prijsje kan kopen en het risico wil accepteren dan is dat prima, paard is niet volledig afgeschreven, maar dit gebrek staat niet in de advertentie vermeld. De klinische keuring die erbij zit is van de dierenarts waartegen ik momenteel nog een tuchtzaak heb lopen, dus ook daar staat het niet in vermeld.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:57

Eef Bam, wordt hij aangeboden als fijne eventer/allrounder?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:49

Ja :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 05:48

Wij gaan vrijdag bij een Freiberger kijken. Is herstellend van een peesblessure, dus waarschijnlijk niet geschikt voor ons. Maar ja, het is wel een Freiberger, dus ik wil het toch een kans geven. Ik ben benieuwd naar het medische verhaal.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:33

Dan weet ik over welke jij het hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:46

Eef_Bam schreef:
Wil graag iedereen die op zoek gaat naar een paard even waarschuwen.
Paard waarmee ik vorig jaar ben opgelicht staat bij de volgende te koop. Gaat om een Quantensprung 3 x Totilas .
Is een leuk paard maar met een blijvend gebrek waardoor hij een verhoogd risico heeft op blessures. Ga er hier verder geen woorden aan vuil maken, heeft uiteindelijk 4 maanden, een gang naar de rechtbank, een hoop geld en stress gekost om te zorgen dat de vorige verkoper het paard weer terugnam, meer info wil ik via pb delen als een potentiële koper meer info wil.

Wil graag voorkomen dat de volgende opgelicht wordt, als je hem voor een leuk prijsje kan kopen en het risico wil accepteren dan is dat prima, paard is niet volledig afgeschreven, maar dit gebrek staat niet in de advertentie vermeld. De klinische keuring die erbij zit is van de dierenarts waartegen ik momenteel nog een tuchtzaak heb lopen, dus ook daar staat het niet in vermeld.

Goede waarschuwing, in de advertentie staat dat hij klinisch en rontgenologisch ggk is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:09

Via de pb had ik een aantal adresjes van Freiberger fokkers gekregen en contact gehad met een aantal, maar helaas zijn ook die paarden allemaal ruim boven budget. (10k)

Ergens wil ik graag kennismaken met het ras om te zien of ik dan op termijn misschien mijn budget zou willen stretchen, maar ik wil ook niemands (incl mijn eigen) tijd verdoen. Ik weet dat ik het nu gewoon niet kan/wil betalen dus als ik dan nu wel een leuke tegenkom moet ik die ook laten schieten.

Ergens wil ik gewoon niet meegaan in de gekte… 10+k voor een recreatiepaard… Ik heb het er eigenlijk gewoon niet voor over. We werken beide gewoon in loondienst en het is ‘maar’ een hobby.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:13

Lieser schreef:
Wij gaan vrijdag bij een Freiberger kijken. Is herstellend van een peesblessure, dus waarschijnlijk niet geschikt voor ons. Maar ja, het is wel een Freiberger, dus ik wil het toch een kans geven. Ik ben benieuwd naar het medische verhaal.

Ik vraag me altijd af waarom je dit zou willen?
Herstellende vind ik nog wat riskanter dan hersteld en alweer een tijdje zonder problemen op niveau aan het werk. (Kan ook bosritten oid zijn).
Het paard kan prima herstellen, maar waarom zou je al willen starten met een dergelijk probleem die nog niet volledig genezen en belast is?
Geen veroordeling oid, maar ik vraag het me echt af.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:16

Ik ben wel boven m'n budget uitgekomen. Niet specifiek voor een freiberger hoor. Ik zat net hetzelfde, zo'n klap geld voor een recreatiepaard.. maar een vriendinnetje zei, ik heb uiteindelijk ook veel te veel betaald voor m'n paard en nooit een seconde spijt van gehad. Toen dacht ik ook.. ja dat is ook weer zo.. uiteindelijk vergeet je het wat je er voor neerlegt..

Zou je niet eens bij een bokken met een freiberger kunnen gaan kijken. Een die niet te koop staat maar gewoon om kennis te maken met het ras? Dan verspil je niet zomaar iemand zijn tijd, omdat men weet wat het doel is? En ik kan mij niet voorstellen dat mensen dat erg vinden!