Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:14

denisesilver schreef:
Kan natuurlijk dat een paard thuis al langer op niveau loopt en gewoon even gestart moet worden voor de punten. En een die M loopt zal ook minder opleveren dan een die Z loopt met een goed bevestigde wissel, en daar zal geen jaar overheen gaan, lijkt me.

Maar dat staat er niet. Er staat; een 6 jarige die op B/L nivo loopt en in 1 a 2 maanden gestart wordt in het Z.

Electra63

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:22

Er zijn er zat, die een paard even 2 x starten (versneld) op M of Z-niveau, dat scheelt in de vraagprijs.
Nadeel vind ik, dat het paard dan helemaal niet zoveel gezien heeft en helemaal niet zo ervaren is, als het lijkt. Soms maakt dat niet uit, maar soms wel.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:24

Voor die paarden die dat aankunnen en waarschijnlijk ook wel geschikt zijn voor de hogere sport zal dat niet zoveel uitmaken. Daar moet je waarschijnlijk al wat meer financiële middelen voor meebrengen en dus ook niet meer echt in het segment voor de ‘amateur’ vallen.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:26

Benzz schreef:
denisesilver schreef:
Kan natuurlijk dat een paard thuis al langer op niveau loopt en gewoon even gestart moet worden voor de punten. En een die M loopt zal ook minder opleveren dan een die Z loopt met een goed bevestigde wissel, en daar zal geen jaar overheen gaan, lijkt me.

Maar dat staat er niet. Er staat; een 6 jarige die op B/L nivo loopt en in 1 a 2 maanden gestart wordt in het Z.

Heb er volgens mij glad overheen gelezen. Dacht dat je een algemeen bericht hat getypt :+

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:28

Electra63 schreef:
Er zijn er zat, die een paard even 2 x starten (versneld) op M of Z-niveau, dat scheelt in de vraagprijs.
Nadeel vind ik, dat het paard dan helemaal niet zoveel gezien heeft en helemaal niet zo ervaren is, als het lijkt. Soms maakt dat niet uit, maar soms wel.

Er zijn er helaas zat die dat doen. Betekent niet dat het qua welzijn oke is.

Voor een aantal oefeningen zal je toch een bepaalde verzameling en rechtgerichtheid nodig hebben. Maar goed, gemiddelde Z jurylid ziet dat toch niet meer tegenwoordig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:31

Joh, het was maar een voorbeeld maar een paard wat gewoon goed in het werk staat een heel correct basis gereden is, moet prima vrij snel dat te leren zijn. Z1 is geen hogere wiskunde he?
Natuurlijk heb je ze niet in 2 maanden ineens door de baan fladderen als ze dat voorheen ook niet deden.

Maar dat een paard b/l niveau loopt wil niet zeggen dat je niet al een keer gespeeld kan hebben met een appuyement. En van galop naar stap doen ze in de wei ook dus ook daar is niks bijzonders aan....

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:31

Soms valt het dan ook vies tegen als je gaat kijken bij een bepaald geklasseerd paard. Met springen bijvoorbeeld dat ze al L of M lopen maar nog niet eens een rechte lijn kunnen draven. Ofzo. Maar ze zijn wel L of M!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:34

Niveau bepalen is ook heel moeilijk.
Ik kan met mijn huidige nu waarschijnlijk met moeite een b/l proef rijden.
Toch zijn we al bezig met stap- galop, schouder binnenwaarts en begin van travers.... puur om hem sterker en rechter te krijgen.

Dus tegen die tijd dat die l klaar is, zou hij ook zo het m/z in kunnen waarschijnlijk.
Maar volgens sommige hier zou dat niet kunnen...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:36

Sky_As schreef:
En van galop naar stap doen ze in de wei ook dus ook daar is niks bijzonders aan....

Alleen niet op de manier waarop je het in een Z proef correct dient te tonen!!

Maar goed, die correctheid is er al 25 jaar niet meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:36

Sky_As schreef:
Niveau bepalen is ook heel moeilijk.
Ik kan met mijn huidige nu waarschijnlijk met moeite een b/l proef rijden.
Toch zijn we al bezig met stap- galop, schouder binnenwaarts en begin van travers.... puur om hem sterker en rechter te krijgen.

Dus tegen die tijd dat die l klaar is, zou hij ook zo het m/z in kunnen waarschijnlijk.
Maar volgens sommige hier zou dat niet kunnen...

Klopt helemaal. Dan ben je met kunstjes bezig en niet met netjes opleiden vanuit het skala.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:39

Dus zij gangen gebruiken om recht te richten en sterker te maken zijn kunstjes?
Ik denk inderdaad niet dat we op dezelfde manier rijden dan....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:04

Sky_As schreef:
Dus zij gangen gebruiken om recht te richten en sterker te maken zijn kunstjes?
Ik denk inderdaad niet dat we op dezelfde manier rijden dan....

Ja hoor, voor sommige mensen is zijgangen een kunstje, zoals er wel meer kunstjes vertoont worden.

Dat is niet hetzelfde als een correct gereden paard, maar hey, als het punten oplevert is het goed!
Ik kreeg daar laatst nog een demo van dat ik dacht: oh? zijn dat zijgangen :?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:28

Rochiril schreef:
Vroegah zonder internet, stond er gewoon een advertentie in de Hoefslag of ‘In de Strengen’ met wat beknopte info (geslacht, leeftijd, afstamming en schofthoogte) en als het je aanstond dan moest je maar bellen :j

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben geen handelaar en zoek eigenlijk een leuk paard die hier normaal tot het einde der dagen hier blijft staan (afgezien van de merrie die ik 2 weken geleden heb laten gaan dan). En dan zoek je een beetje anders, maar dan zoek ik ook niet naar paarden geschikt voor het hogere werk etc. Dus ja overal is er publiek voor.

Vrees alleen dat ik geen paard ga vinden, na de financiële aderlating die het mij heeft opgeleverd.

In de paardenkrant:
6jr, br r, lief, spr 1 mtr.

Zoiets :D

En dan gingen we ook gewoon kijken.

Tegenwoordig moet je nog net niet een 3D filmpje van de binnenkant van de anus gestuurd hebben zodat 4 instructeurs 'm goed kunnen keuren en dan pas komt iemand kijken :+

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:03

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Er zijn er helaas zat die dat doen. Betekent niet dat het qua welzijn oke is.

Voor een aantal oefeningen zal je toch een bepaalde verzameling en rechtgerichtheid nodig hebben. Maar goed, gemiddelde Z jurylid ziet dat toch niet meer tegenwoordig.

Z is nog steeds basissport he. En ieder gezond paard met 3 correcte gangen kan op dat niveau lopen. Ook in het B-L hoor je al bezig te zijn met minimaal horizontaal evenwicht onder de ruiter, buiging en neem je spelenderwijs oefeningen mee om je paard te gymnastiseren. Je doet nu net of een paard ineens op topsportniveau moet presteren. Als een paard los in het lijf is en hulpen doorlaat, dan is een Z1 proef echt geen hogere wiskunde. Eens, dat de bevestiging nog niet is wat je wilt, maar dat heb ik ook nergens gezegd.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:32

Jullie hebben ook wel ander type paard padoertje. Met de mijne kan dat niet zomaar, want die mist van nature hoop wat je nodig hebt. Maar die kan ook gewoon makkelijk Z lopen, alleen heeft meer tijd nodig. Die vorige had dat met 6 inderdaad gekund zonder dat het kunstjes waren.

Zo heb je paarden in het Z die daar gekomen zijn met wekelijks punten sprokkelen. Die zijn echt niet beter als diegene die kn 1 keer Z gestart zijn. Ik heb liever die laatste als ik ga kopen als die 1e. Want die 1e heeft er dan misschien wel langer over gedaan maar dat zegt niks over het niveau.
Het blijft basis en pas in het Z komt voor het eerst echt verzameling kijken. Het evenwicht wat ze in de M moeten hebben kan je zelfs bij een 'b' paard al hebben als ze van nature makkelijk zo bewegen onder de ruiter.

Maar goed, het grootste probleem zijn juist de ruiters. Die maken eerder dat het paard geen Z kan lopen als het paard hoor. Want ja, elk gezond paard zou dat moeten kunnen halen. Lang niet elke ruiter en helemaal niet als je het correct wil doen. Wel een reden waarom ik in mijn budget liever een groenere koop zelfs als ze 6 zijn dan 1 die verder opgeleid is. Met hoger budget is dat anders maar dan alsnog waren er stallen waar ik echt niets vandaan zou halen, want die manier van africhten is niet mijn manier en ik ga niet meer betalen voor niveau als ik daarna alles opnieuw moet gaan doen om het correct te krijgen. :+

Heb ook al eens paard gekocht waarbij de prijsindicatie helemaal niet klopte. De indicatie lag hoger en of we zijn gematst vanwege passende combinatie en gunnen of die wilde een stel kopers weren met het bijbehorende afdingen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 01:11

Je vond ze ook op die manier in de 'Via via' :P

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:01

ruitje schreef:
Tegenwoordig moet je nog net niet een 3D filmpje van de binnenkant van de anus gestuurd hebben zodat 4 instructeurs 'm goed kunnen keuren en dan pas komt iemand kijken :+

Hmmm, je brengt me op een idee :D

Maar zonder gekheid, als ik de verkoper vraag of een paard in zijn/haar eentje op buitenrit kan, verwacht ik daarna toch minimaal 1 filmpje waarin er buiten gereden wordt. En niet 20 foto's van een stilstaand paard en 4 filmpjes van een drafje in een binnenbak (zoals ik recent ontving). Daar ga ik dan toch niet kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:10

Als verkoper is het echt heel moeilijk, want er wordt om tig filmpjes gevraagd..de een nog gekker dan de ander en vaak zijn de mensen die alle filmpjes vragen niet degene die komen kijken. Ik vind een filmpje waarop het paard goed te beoordelen is in de drie gangen het belangrijkste. Maar gewoon gaan kijken is vaak echt het beste.

Ken genoeg paarden die voor een predikaat of verkoop ff snel Z gestart zijn, maar dat zijn toch vaak niet degene die dan ook fijn na te rijden zijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Alles valt of staat met hoe ze gereden/ opgeleid zijn denk ik..voor mij zegt een klassering niet zoveel maar het trekt wel een ander publiek met andere prijsklasse.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:31

Heb er ook liever 1, waar de basis goed is ; de oefeningen komen wel

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:32

Ik had bij mijn haflinger een hele compilatie gemaakt met alles erop en eraan, dus dressuur alle gangen en op buitenrit, viaducten etc. alles stond erin. En hoe vaak ik dan de reactie kreeg: Meer info... hoeveel info wil je hebben? welke info?

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:42

Ik heb nooit filmpjes kunnen maken als ik alleen op buitenrit was. Of je moet paar seconden oren genoeg vinden. Ik was dan alleen of ze moesten de 1e paar meter bij trailer vandaan of juist op terugweg naar trailer goed genoeg vinden.
Maar zo'n filmpje zegt ook weinig. Je zal toch echt zelf moeten gaan voelen, dat een paard het op een bekend terrein met bekende ruiter kan zegt niet dat die het meteen op vreemd terrein met vreemde ruiter ook kan. Ze kunnen perfect route 1 alleen lopen en route 2 niet. Dan heb je filmpje van route 1 en zegt het alsnog niks. Of ze kunnen zonder ander paard maar niet zonder degene die filmt en dus op de fiets mee is :') of ze doen het wel, maar niet op manier die veilig voelt voor de koper. Mijn vorige kon perfect alleen op buitenrit, we gingen alleen regelmatig op onze tenen ergens langs en van links naar rechts over het pad. Ik vond het geen probleem, mijn moeder ging niet alleen want die vond het spannend.

Wij hebben juist altijd gekeken of ze braaf en gezond waren. Geschikt voor recreatie maar niet voor basis sport is zo'n onzin en als je geen gedoe wilt zou ik nooit aan zo'n paard beginnen. Als ze de basis niet aan kunnen lichamelijk kunnen ze ook geen buitenritten aan waarbij de bodem vaak slechter is en ze juist zelf balans moeten houden en lijf goed gebruiken. Dat haat ik zo bij dergelijke paarden/advertenties. Nee, niet geschikt voor de sport maar wel recreatie hoor. Mijn da lacht daar ook om en vindt zelfs dat zo'n paard eigenlijk bijna gezonder moet zijn en makkelijker uit zichzelf correct moet gaan. Tenzij er hele goede ruiter op zit die ook continu blijft trainen tijdens buitenrit, maar dat is meestal niet zo.

Maar goed, wij hebben nooit echt filmpjes ergens van gevraagd. Gewoon in telefoongesprek vragen gesteld en geluisterd hoe iets omschreven werd of juist niet. Daarna kijken en dingen die we belangrijk vonden juist zelf uittesten en niet met de verkoper of zijn/haar ruiter. Dan heb je een veel eerlijker beeld of het ook bij jou kan. En gewoon iemand meenemen met veel kennis die er eventueel ook op kan om te voelen en adviseren op basis daarvan. Veel filmpjes komen toch niet overeen met de werkelijkheid. Soms wel, heel vaak ook niet. De meesten plaatsen alleen de beste dingen in advertenties.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:29

Hm ja goed, leuk. Heb je een 6-jarige die Z geklasseerd is, en die mate van verzameling een of met geluk twee proefjes volhoudt, en verder amper ervaring heeft met op wedstrijd/ander terrein rijden. Bij wijze van spreken hè mensen :Y)
Ken van vrienden ook een die het sport predikaat heeft gekregen, maar die je echt de blaren op je handen loopt :')

Nee, ik ben blij dat ik ze jong koop. Vind dat eerste stuk van het traject ook het leukste. En dan kan je zo snel of zo langzaam gaan als je wilt.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:32

En een filmpje kan ook 20393947 filmpjes zijn waaruit 1 mooie is gemaakt natuurlijk!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:04

Ik ben na jaren ook weer op zoek naar een eigen paard. Vroeger vrij fanatiek dressuur gereden, maar dat hoeft niet meer zo. Zoek vooral een braaf gezond dier waarmee ik naast wat dressuurmatig rijden en een keer een sprongetje, ook relaxed mee naar buiten kan (alleen of met anderen). Leeftijd tussen 4-10 jaar, ongeveer tussen de 1.60-1.70 (ook afhankelijk van bouw), moet gekeurd mogen worden. Hoeft geen bewegingswonder te zijn maar wel gewoon rad natuurlijk en moet tenminste een fatsoenlijke rem en stuur hebben. Ik kijk nu ook wat rond naar dravers, mag ook een of andere kruising zijn, ben alleen geen Tinker fan. Iemand toevallig tips voor een adresje waar ze mogelijk fijne dravers aanbieden? Stal Westfriesedijk is me bekend, ervaring met hen hoor ik ook graag.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:10

Welke regio?

M1+10