Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Flubberboot

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:03

Ik ga vanavond kijken bij een veulentje, zijn er naast beenstand en hoeven verder nog dingen waar op te letten/voor uit te kijken?

Succes Kincess!!

Net een paar jaar te vroeg Rocamor! Helaas! Klinkt wel leuk!!

Pedro <3 B+13 || L1+12 || L2+10

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:17

Gebit
Beetje alles aan de buitenkant

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:59

Meeste hebben nog een dikke teddyvacht dus voel even onder de buik ivm navelbreuk

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:51

Gosh ... ik zoek een nieuw paard, karakter op zich geen probleem, als de klik er maar is. Alleen, nu op zoek naar een jong paard, net zadelmak om binnen een 5-tal jaar als mentor door te kunnen geven aan mijn dochtertje (nu nog tje). We zijn nogal van het langere type mens, dus minstens 165cm schofthoogte en allround mogeljkheden ... iemand een goede tip?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:16

Mariella1973 schreef:
Gosh ... ik zoek een nieuw paard, karakter op zich geen probleem, als de klik er maar is. Alleen, nu op zoek naar een jong paard, net zadelmak om binnen een 5-tal jaar als mentor door te kunnen geven aan mijn dochtertje (nu nog tje). We zijn nogal van het langere type mens, dus minstens 165cm schofthoogte en allround mogeljkheden ... iemand een goede tip?

PB gestuurd.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:42

Flubberboot schreef:
Ik ga vanavond kijken bij een veulentje, zijn er naast beenstand en hoeven verder nog dingen waar op te letten/voor uit te kijken?

Succes Kincess!!

Net een paar jaar te vroeg Rocamor! Helaas! Klinkt wel leuk!!

Jij ook succes! Laat maar weten hoe het veulentje was. Wat de rest zegt inderdaad, gewoon goed even de 'buitenkant' bekijken en ook vragen stellen hoe bijvoorbeeld het karakter van moeder is en hoeveel hij in de hand komt (of is gekomen? veulen van dit jaar of vorig jaar?). :)

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:50

Ik ga ook langzamerhand weer op zoek naar een nieuw paard. Mijn huidige paard is al op leeftijd en ik merk dat ze het werk in de bak toch soms toch wat zwaar vindt. Ik zoek een betrouwbaar dressuurpaard met fijne bewegingen, merrie of ruin, bij voorkeur met wedstrijdervaring, max. leeftijd 14 jaar, stalgebrek hoeft geen probleem te zijn. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat een reeel bedrag is voor zo'n paard

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:13

Er zijn inderdaad ook veel dingen om op te letten en we hebben allemaal onze eigen verwachtingen ... staat er op dit forum nergens zo'n standaard checklist? Met zoveel gebruikers, ervaringen en reacties zou dat misschien toch wel kunnen niet?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:15

Die heb je toch al een paar keer gekocht in het verleden? In welke prijsklasse zocht je toen en viel je zoektocht toen mee of tegen?
Dan weet je wel een beetje in welke richting je moet zoeken gok ik....

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 23:42

Sky_As schreef:
Die heb je toch al een paar keer gekocht in het verleden? In welke prijsklasse zocht je toen en viel je zoektocht toen mee of tegen?
Dan weet je wel een beetje in welke richting je moet zoeken gok ik....

Zeker weet ik wel een richting, ik kijk op Sporthorses en Marktplaats, maar ik vind de kwaliteit regelmatig niet matchen met de gevraagde prijs, maar dat kan mijn idee zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:53

Is het paard wat je met vorige zoektocht gekocht hebt niet meer goed dan? Dat is dan toch nog vrij jong want toen had je toch eenzelfde eisenlijstje? Met 14/15/16 zouden ze toch nog niet te oud mogen zijn of het te zwaar moeten vinden als het gewoon gezonde dieren zijn?

En ja, je gaat toch al snel beginnen vanaf 15.000 als je fijne bewegingen wilt en wedstrijdervaring. Misschien iets lager met gebrek of als een kleintje ook mag. Maar de simpele dieren gaan nu al tussen de 10 en 15 en zie ik nog steeds snel verkocht worden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:53

Een volledig gezond en betrouwbaar dressuurpaard kost echt al wat, laat staan als je ook nog wilt dat ze fijn bewegen en wat ervaring hebben. Het ligt er ook wel aan wat je fijn bewegen vind. Is dat eentje met wat extra beweging, of is 'gewoon' correct voldoende?

In mijn zoektocht kwam ik toch wel tot de conclusie dat de aansprekende, gezonde en brave dressuurpaarden (in een leeftijdscategorie tussen de 5 tot 9 jaar) die ook nog eens een klein beetje extra bewegen/aanspreken toch wel beginnen vanaf de 15k. En dan heb je echt nog geen onwijs getalenteerd of professioneel opgeleid paard. Alles daaronder wat wel fijn liep en aansprekend was, was toch niet helemaal 100% gezond (wat wel beweerd werd in de advertentie), iets minder braaf, niet fijn gereden of nog erg groen.

Ik wilde in ieder geval geen 15k+ uitgeven, maar ook absoluut geen concessie doen op gezondheid nadat ik mijn vorige paard jong moest laten inslapen. Dus heb uiteindelijk een fijn bewegende en heel brave, maar voor haar leeftijd erg groene achtjarige merrie gekocht. Dit was overigens ook nog een hele zoektocht en de woorden "geen handvol, maar een land vol ging" gingen ook zeker niet op...
Laatst bijgewerkt door mavantos op 16-04-25 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoncello
@puppy_freek

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:03

Ik heb redelijk recent gekocht. Maar ook heel afhankelijk van de leeftijd, een 14 jarige is veelal goedkoper omdat het gewoon toch net iets ouder is dan de meeste zoeken, dan een 8 of 10 jarige.

Mijn 13 jarige super brave ruin zat ook in de prijsklasse tussen 10-15k. En dat is braaf, 168, wedstrijdervaring tot M, geen spectaculaire beweger, dressuurgefokt, rx en klinisch goedgekeurd. Heb ik misschien te veel betaald? Kan zijn in de ogen van anderen. Maar hij is zo extreem braaf en lief dat het mij 100% waard was en ik hem niet wilde laten lopen. Onder de 10k zie je dan toch eerder wat complexere paarden en/of meer richting de 14 jaar en/of bemerking.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:28

Gemlo schreef:
Ik heb redelijk recent gekocht. Maar ook heel afhankelijk van de leeftijd, een 14 jarige is veelal goedkoper omdat het gewoon toch net iets ouder is dan de meeste zoeken, dan een 8 of 10 jarige.

Mijn 13 jarige super brave ruin zat ook in de prijsklasse tussen 10-15k. En dat is braaf, 168, wedstrijdervaring tot M, geen spectaculaire beweger, dressuurgefokt, rx en klinisch goedgekeurd. Heb ik misschien te veel betaald? Kan zijn in de ogen van anderen. Maar hij is zo extreem braaf en lief dat het mij 100% waard was en ik hem niet wilde laten lopen. Onder de 10k zie je dan toch eerder wat complexere paarden en/of meer richting de 14 jaar en/of bemerking.

Nog steeds is alle waar naar zijn geld hoor. Denk niet dat je teveel hebt betaald en degene die dat wel roepen hebben zelf misschien een gelukje gehad of hebben het over járen terug.

Limoncello
@puppy_freek

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:41

Ik denk dat het heel erg te maken heeft met in welke leeftijdscategorie je zoekt en wat je exact wil aan africhting en wedstrijd ervaring. Een 14 jarige die L2 gelopen heeft kost een stuk minder dan een 8 jarige op Z niveau.

Denk dat je in het gunstigste geval tussen de 9 en 12K zit en je vanaf dat punt het zo gek kan maken als je zelf wil.

Almelose Ruiterdagen 13 tm 22 juni. Wil je ons helpen? Mail naar schrijvers@almelose-ruiterdagen.nl
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:01

Iedereen bedankt voor de reacties, betrouwbaar is voor mij belangrijker dan hoog geklasseerd (alhoewel ik een leerpaard heel leuk vindt). Het paard wat ik vorige keer heb gekocht is nu ruim 17 en ons andere paard is 20. Vandaar dat ik nu rustig een zoektocht start ook al omdat ik weet dat het niet eenvoudig is en dus langer kan duren

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:31

mavantos schreef:
Nog steeds is alle waar naar zijn geld hoor. Denk niet dat je teveel hebt betaald en degene die dat wel roepen hebben zelf misschien een gelukje gehad of hebben het over járen terug.

Ik denk dat het ook afhangt van je definities van "wedstrijdervaring" en "betrouwbaar". Kan 5K zijn maar net zo goed ook 30K.

Hebben we het over jaartje of 13-14 en levenslang L1 of 8 jaar en Z geklasseerd zeg maar.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:59

mavantos schreef:
Gemlo schreef:

Ik ga mee met Mavantos dat het een correcte prijs is voor zo een paard, als dit paard jou perfect past, en ook nog eens gezond en betrouwbaar is, lijkt me dat elke stuiver waard ;)

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:29

Diortje_vds schreef:
mavantos schreef:

Ik ga mee met Mavantos dat het een correcte prijs is voor zo een paard, als dit paard jou perfect past, en ook nog eens gezond en betrouwbaar is, lijkt me dat elke stuiver waard ;)

Hij geeft mij zoveel vertrouwen dat ik het hem ook absoluut meer dan waard vind! :j

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:56

Mariella1973 schreef:

Ik zag net dat mijn achterbuurvrouw een hele leuke 4 jarige merrie deelde van 165cm
B klaar, verkeersmak, waterbak geen probleem, springt ook al mooi wat hindernissen. Ziet er voor een 4 jarige echt netjes uit. Geen idee van prijs. Je mag een pm sturen voor telefoonnummer. :o

M1+10

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:48

Ik zou best een tweede paard willen, maar dan wel eentje die alleen op buitenrit kan. Maar hoe 'test' je zoiets? Van mijn huidige merrie kwamen we er pas weken later achter dat ze verlatingsangst had/heeft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:59

Lieser schreef:
Ik zou best een tweede paard willen, maar dan wel eentje die alleen op buitenrit kan. Maar hoe 'test' je zoiets? Van mijn huidige merrie kwamen we er pas weken later achter dat ze verlatingsangst had/heeft.

Bij de eigenaar aan geven dat je zo iets zoekt. Ga er van uit dat als je een paard met dat doel koopt, je dit ook uit mag testen.
Als je een springpaard koopt wil je ook een sprong maken, en dat is ook een groot risico voor de huidige eigenaar.

Eventueel vragen of je ook op een, voor het paard vreemde locatie, paard buiten mag zien op buitenrit. Desnoods met eigenaar eerst er op en lopend op afstand achter het paard te voet mee dan zie je vlug genoeg hoe paard reageert op dingen.

Dan zelf een stuk proberen en dan vooral stil blijven zitten. Heb je dan een paard die gewoon lekker zijn ding blijft doen en je mee neemt, is de kans groot dat het goed komt.

Je zou ook nog kunnen kijken of ze het in her koop contract willen zetten?
En dan natuurlijk wel dat je het paard koopt om alleen mee buiten te gaan rijden, dus dat paard dit gewend is en er ( bijvoorbeeld de eerste maand) hierin geen problemen voor mogen doen. Maar dit zal wat lastiger zijn en niet veel verkopers zullen daarmee akkoord gaan.

Je krijgt natuurlijk ieder paard onzeker en lastig buiten, maar bij een goed bevestigd paard mag je verwachten dat dit de eerste weken geen problemen opleveren.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:33

Ik wilde ook graag een pony waar ik alleen mee op buitenrit kon. Tijdens de tweede keer proefrijden zijn we een stukje naar buiten geweest. In de eerste week bij ons op stal meteen ook een stukje geprobeerd en binnen een maand reed ik alleen door het bos. Vond het zelf best spannend, maar mijn tip is gewoon doen en niet te lang mee wachten.

Pony Powerrrrr

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:50

Ik heb bij bezichtiging direct een rondje buiten gedaan. Eigenaresse op haar andere paard en ik op mijn huidige. Voelde op de grond al goed anders was ik nooit opgestapt hoor.

@haflinger_baloe
Baloe mijn gouden meisje: [ITP] Baloe, al 3 jaar mijn goud!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:52

Sky_As schreef:
Eventueel vragen of je ook op een, voor het paard vreemde locatie, paard buiten mag zien op buitenrit. Desnoods met eigenaar eerst er op en lopend op afstand achter het paard te voet mee dan zie je vlug genoeg hoe paard reageert op dingen.

Dat is inderdaad een goed idee. Dan hoeft de eigenaar ook niet bang te zijn dat ik er met zijn/haar paard vandoor ga :)

@Kimberley_, met een ander paard erbij is juist niet de bedoeling. Dat maakt het uitproberen zo lastig.