Paardenstress

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Paardenstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 14:19

Ik heb soms last van paardenstress Haha! . Dit uit zich in: vaak naar het toilet, groenig uiterlijk, klamme handen, nogal prikkelbaar, denken (en daar zit um de kneep) dat ik de zaak niet meer onder controle heb, algeheel gevoel van onbehagen Misselijk .

Meestal heb ik er geen last van. Afgelopen jaar eigenlijk helemaal niet. Maar nu is de paardenstress in volle hevigheid teruggekeerd Frusty . Ik rij op vrij veel verschillende paarden en bij de meeste paarden heb ik er geen last van (maar bij sommige....).
Ik weet ook dat de paardenstress volkomen irreeel is (it's al in the mind). Ik blijf heus wel aan boord en met wat coaching van de kant kan ik mezelf ook wel duidelijk maken dat ik niet moet mutsen maar gewoon moet rijden (sterker nog: het paard waar ik de meeste paardenstress bij heb is een paard dat eigenlijk niet eens zoveel rare dingen doet, ik rij wel op raardere bokken }> ).
Uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd goed, en rij ik best lekker Haha!. De paardenstress is vaak wel over op het moment dat ik aan het rijden ben. Maar goed, die paardenstress van tevoren.....

Meer bokkers die hier last van hebben? En hoe lossen jullie het op?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:14

Ja soms van tevoren wel s als ik al een tijdje niet heb gereden omdat ik weet dat het dan raar kan gaan met Maffick,maar ik ga dan gewoon door en zeg tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen en dat het altijd goed gaat.Ik ben er nog nooit afgevallen(ff afkloppen Haha! )

Echt een oplossing heb ik er niet voor

Maar waar komt jou stress vandaan?Ben je bang dat je er afvalt,of ben je bang dat het paard niet goed loopt of raar gaat doen?
Want dat maakt ook nog een heel vershil natuurlijk

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 15:30

Het is meer een soort 'angst voor het onbekende'. Ik ken dit paard niet goed en weet dus nog niet goed hoe hij reageert in bepaalde situaties en hoe ik dat het beste op kan pakken.
Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar vooral van tevoren vind ik het flink spannend Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:52

Toen ik nog op de manege leste had ik daar ook vreselijk veel last van. Als ik er eenmaal op zat, dan ging het wel. Dan was het meestal over... Maar de tijd tussen het opzadelen en opstijgen.. Dat was voor mij het ergste.
Mijn oplossing: koop een eigen paard Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 16:03

Hehehehe. Dat helpt maar ten dele....

Ik ben ook zo'n iemand die blij 'ja' zegt als er een paard gereden moet worden Lachen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:42

Zo voelde ik me nu altijd vlak voor een wedstrijd, vandaar dat ik dan ook liever buitenrij Lachen

Ik heb zo snel ook geen tips voor je helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:51

Klinkt zeer bekend hoor. Ik heb het gehad toen ik Mileen net had en ik een duivel in Fjordenkleren gekocht bleek te hebben Haha! Ik moest mezelf echt dwingen om met haar te gaan rijden, ik ging met pijn in m'n buik naar stal.
Ik heb er geen oplossing voor, je moet ergewoon doorheen...

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:14

Heb ik ook wel es last van hoor, omdat ik meestal op een ander paard/pony rijd op de manege...en dan voel ik ook zo'n spanning..soms is et wel een beetje vervelend maargoed...Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:09

Ik heb het ook heel erg. Een soort van faalangst is eht denk ik. Zodra je er op zit is het over. Heb het vooral met mijn eigen paard. Met die van anderen niet (ja met die van SANEX) Haha! . BIj de hengstenhouder moest ik altijdop de hengsten en dat wou ik altijd graag. Nu krijg je me haast met een stok nog niet op die van me zelf. Terwijl ik wel weet dat ze nooit zou bokken of andere vuile dingen doen.
Maar daar moet ik maar even weer doorheen denk ik

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:50

Ik heb er ook last van en rij ook bijna nooit meer op een ander paard, dan mijn eigen merrie, want daar ben ik mee vertrouwd.
Ik heb jarenlang op alle gekke bokken uit de hele omgeving gezeten.
Ik denk ca. 25 pony's en paarden (waaronder hengsten) zadelmak gemaakt, een dubbel aantal paarden verder doorgereden en als ik er nu aan denk krijg ik al de kriebels. Er is gewoon te veel gebeurd denk ik, op een gegeven moment ben ik gaan beseffen dat ik te vaak geluk heb gehad met rare valpartijen of paarden, die door het lint gingen.

Ik vind het vaak wel jammer, ik vond het altijd heel leuk om paarden aan te rijden en kreeg ook vaak complimenten over het resultaat. Ik ben nu gewoon te schijterig geworden. vorig jaar reed ik vanwege drukte een poosje wat paarden v/d stal, waar mijn paard staat bij. Dat ging best goed en dan krijg ik ook wel weer wat meer zelfvertrouwen. Als er andere mensen bij zijn, ga ik ook echt wel op een paard zitten, waarvan ik weet dat hij zeker hard gaat bokken. Maar alleen durf ik dat niet.

Ik durf echt niet met een vreemd paard de weg op of het bos in. En ik moet ook zeker weten dat het paard de dag ervoor nog uit de stal geweest is, ander ga ik er ook echt niet op. Het is heel vreemd, want ik weet dat ik er absoluut niet snel af val, dat ik de paarden goed kan houden en dat er eigenlijk niets kan gebeuren. Maar toch, blijf ik bang.
Het is echt iets tussen de oren geworden en dat heb ik helaas ook met springen.

Als ik toch doorzet, blijk het natuurlijk altijd mee te vallen, maar dat gepieker en nare gevoel van te voren is echt niet leuk.