Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:18

Ja, maar ik dus niet door Britt. Want al zou ze paard geen pijn willen doen, de manier waarop er gereden wordt en ook aan de hand is in ieder geval regelmatig met druk en precies waar bij andere ruiters over gevallen wordt, maar wordt bij haar door de vingers gezien, want leuk imago. En ook hoe zij sommige vragen of twijfels beantwoord heeft in het verleden vond ik gewoon precies hetzelfde als de knhs. Zeker geen frisse wind.

Dat is dus meteen het lastige. De paardensport bestaat ook uit te veel groepen om 1 woordvoerder te hebben die voor iedereen kan spreken. De knhs is toch voor wedstrijden, dan mis je enorm groot stuk. En zelfs als wedstrijdruiter (maat 1e plaats paardenliefhebber) vind ik dat de knhs veel meer moet ingrijpen en ook ontwikkeling sneller moet op gebied van welzijn. Want ik weet nog wel tig dingen op te noemen die op wedstrijd gebied beter moeten en kunnen. Maar ook op recreatie gebied, op algemeen gebied voor ieder paard en ga maar door...

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 16:24

Je kijkt teveel naar de details!
Een willekeurige persoon van de straat ziet dat echt niet!

Mensen die tegen paardrijden zijn hoef, en kan, je niet overtuigen.
Het gaat om algemene de publieke opinie.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:40

Jij mag wel aangeven je niet vertegenwoordigd te voelen, dan mag ik dat toch ook.

Ik zou vertegenwoordigd willen worden door iemand die ook in onze wereld een goed voorbeeld is. En niet door iemand die ook dingen laat zien die in onze eigen wereld al controversieel zijn,maar door sommige door de vingers gezien worden omdat ze zo enthousiast overkomt.

En dat die details niet door leken gezien worden zou ik ook niet te hard durven roepen. Juist door de aandacht zoals deze motie. Dan wil je iemand die niet alleen een vlotte babbel heeft, maar die ook dingen uit kan leggen. En het liefst ook nog heel duidelijk kan aangeven dat wij sommige dingen ook te ver vinden gaan en keihard afkeuren. Dat niet de hele paardenwereld leed goedpraat.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 16:49

MyWishMax schreef:
Jij mag wel aangeven je niet vertegenwoordigd te voelen, dan mag ik dat toch ook.

Ik zou vertegenwoordigd willen worden door iemand die ook in onze wereld een goed voorbeeld is. En niet door iemand die ook dingen laat zien die in onze eigen wereld al controversieel zijn,maar door sommige door de vingers gezien worden omdat ze zo enthousiast overkomt.

En dat die details niet door leken gezien worden zou ik ook niet te hard durven roepen. Juist door de aandacht zoals deze motie. Dan wil je iemand die niet alleen een vlotte babbel heeft, maar die ook dingen uit kan leggen. En het liefst ook nog heel duidelijk kan aangeven dat wij sommige dingen ook te ver vinden gaan en keihard afkeuren. Dat niet de hele paardenwereld leed goedpraat.

Geef eens een voorbeeld :)

Wie zijn de "wij" die dingen te ver vinden gaan?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:38

Britt is er de laatste jaren helaas niet fijner gaan rijden, die mening deel ik helaas ook wel.
Maar helaas lest ze bij de mensen die fijn rijden niet hoog in het vaandel hebben staan, presteren wel.
Ik hoop ook dat Britt dat weer eens anders gaat doen.
Wel denk ik dat zij inderdaad een andere uitstraling heeft naar het publiek.
Ze komt over en is denk ik ook een hele sympathie meid.
Die zich niet te groot voelt tegenover bijvoorbeeld kinderen.
En daardoor zal er idd wel eens meer door de vingers gezien worden. Maar ook dat houd vast een keer op.

Jammer, want enkele jaren terug had ik wel het idee dat zij de jonge ruiters mee kon gaan nemen in een vriendelijkere toekomst.
En vriendelijk staat bij mij niet gelijk aan niet streng/duidelijk kunnen zijn tegenover een paard.
Juist duidelijk zijn is vriendelijk richting een paard, want zo weet die tenminste wat de bedoeling is.
En als ze dat snappen kun je vanzelf iets minder op je strepen gaan staan verschillend tegenover het paard wat je hebt

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Benzz

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:40

Ik zou eerder kiezen voor een Jeroen Dubbeldam of een Willem Greve. Beiden welbespraakt en intelligent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:45

Maar dat zijn voor de jonge (manege) ruiters van nu oude knarren :D
De jonge ruiters die de toekomst gaan zijn.

En dan missen we nog een fijne dressuurruiter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:48

Rien :D

Verder vind ik wel dat er wat mag veranderen. Naast het rijden voornamelijk in het houden van paarden. 6 uur per dag vrije beweging zou echt het minimum moeten zijn. En dan niet in een 20x20 paddock.. ook meer verstrekking van ruwvoer en oog voor een gezond stalklimaat.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:06

DuoPenotti schreef:
En dan missen we nog een fijne dressuurruiter.

Jeroen heeft wel ooit de Ernest van Loon prijs gekregen. Toen konden ze geen dressuurruiter vinden die aan het profiel voldeed :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:34

denk dat de SRP en het afwegingskader heel andere "äfwegingen" zullen maken dan bv een RvdS aanstellen om orde op zaken te stellen, JD en WGr zou misschien in het commerciele plaatsje passen gezien de opmerking van de SRP

"De SRP zal dus betrokken zijn bij opstellen van dit afwegingskader waarbij wij de realiteit in de praktijk uiteraard zullen inbrengen. En ook zullen wij aangeven wat er in de praktijk al gebeurd en wat in de praktijk kan werken“, zegt de SRP.""

We gaan we beleven hoe ze het gaan uitwerken en met wie.
Hoop wel dat ook de basiswedstrijdsport het belangrijkste onderdeel wordt,

TEAMNL loskoppelen van de basiswestrijdsport/organisaties zodat je door kunt stromen van de basiswedstrijdsport naar de commerciele sport.
En dan zou RvdS ook heel goed passen

Back to........... ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 22:31

Benzz schreef:
Ik zou eerder kiezen voor een Jeroen Dubbeldam of een Willem Greve. Beiden welbespraakt en intelligent.

Ik denk persoonlijk eigenlijk dat het helemaal niet iemand uit de sport moet zijn.
Dan krijg je namelijk altijd het label financieel belang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:23

Elisa2 schreef:
Ik wordt ze moe van mensen die elkaar napraten en zeggen dat een stang en trens dierenmishandeling is terwijl ze er nog nooit mee gereden hebben. Hoe weet je dat dan? Als je het nog nooit gevoeld hebt zelf?

Waarom hoort een zweep niet thuis in de paardensport, hoe wil je mennen zonder zweep?

Het zit echt niet in het middel maar in hoe ermee omgegaan wordt, zoals al zo vaak gezegd wordt.

Ben het ermee eens dat Anky geen goede woordvoerder is voor de sport, er wordt vaak helemaal niet goed uitgelegd waarom er iets gebruikt wordt en hoe dat precies werkt. Ik hoop wel dat mensen hier mee lezen en kijken zodat ze eens gaan snappen dat het allemaal vele lagen en nuances heeft.

Je oordeelt over dingen die je niet weet. Je kent mensen die reageren niet allemaal, dus je weet niet of ze mensen napraten of gewoon een eigen mening en eigen ervaring hebben.

Je weet helemaal niet of mensen met S&T gereden hebben. En wie zegt dat jij daar zo goed in bent?

Er zijn heel veel mensen nog lang niet aan S&T toe, maar ze rijden er wel mee.......Blijkbaar is dat heel interessant.

Wij zijn de slechtste menners, maar we hebben wel jaren gemend en altijd zonder zweep. Hadden hem vaak wel mee, maar vergaten hem net zo vaak. Reden ook zonder oogkleppen. Zegt niks over alle anderen, maar men neemt ook wel heel makkelijk aan dat iets "nodig" is omdat iemand ooit daarmee begonnen is.
Ik ken overigens meer mensen die wel zonder mennen en tegenwoordig ook bitloos bijv.

Kan wel een dik boek schrijven over verkeerd gebruik van de zweep en een nog veel dikker boek over verkeerd gebruik van sporen.

Anky is nu zelf aan het reageren en ze begrijpt het gewoon echt niet. Maar helaas nog genoeg brave volgers die haar de hemel in prijzen om wat ooit was. tja.......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:37

fransje23 schreef:
Je kijkt teveel naar de details!
Een willekeurige persoon van de straat ziet dat echt niet!

Mensen die tegen paardrijden zijn hoef, en kan, je niet overtuigen.
Het gaat om algemene de publieke opinie.

Maar de mensen die het niet zien, interesseert het misschien ook niet.

Hier wandelen niet paardenmensen en die willen toch regelmatig een praatje maken. Ze kennen het principe van een pp niet en zijn heel nieuwsgierig, maar ook altijd heel positief en vol complimenten. Dat zijn dus wel altijd mensen met honden, dus ga er maar even vanuit dat het dierenliefhebbers zijn.

Door wie de sport vertegenwoordigd zou moeten worden zal een eeuwige discussie zijn, waar je nooit iedereen tevreden kan stellen.

Misschien is het beste een goed team met uit elke hoek een lid. Je wil mensen die vooral hun argumenten goed kunnen onderbouwen. Zowel ANKY als Britt kunnen dat beiden totaal niet. Daar prikken de anti paardrijden groepen ook echt zo door. Die hebben ook mensen die elke tekst ontleden en je dan op alles pakken.

Zoals Anky haar eigen reacties nu, is ze wakker dier en pvvd gewoon gratis voer aan het geven. Je moet ze juist niks geven en heel goed doseren welke info je strekt.

Het mooiste is als je ze al kan aftroeven met goede voorbeelden. Laten zien dat welzijn echt hoog op de agenda staat en de nodige maatregelen in de sport al zijn genomen. Dat zou ook iets zijn, waar iedereen achter kan staan.

Snap sowieso niet dat zogenaamde paardenmensen zo tegen welzijn en ontwikkeling om leed te voorkomen zijn. Wat is het probleem? Heel eerlijk? Het zal mij worst wezen wie de GP wint of op de OS rijdt. Wat maakt het mij uit of een X niet meer start vanwege de manier van trainen. Dat raakt mij en de meeste hier op Bokt echt niet.
Door juist met z'n allen te zeggen; we zijn tegen leed en welzijn is nu nr1, geef je ze minder kans om de sport aan te pakken. Dat maakt de paardenmensen sterker en de anti groep een stuk zwakker.

Maar hier denken mensen ng steeds dat ze hun helden moeten steunen en schoppen tegen veranderingen gaat werken. Bang om zelf ook te moeten leren en ontwikkelen. Zonde, ik heb ooit geleerd dat dat juist de charme is van paardrijden, je raakt nooit uitgeleerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:18

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wordt ze moe van mensen die elkaar napraten en zeggen dat een stang en trens dierenmishandeling is terwijl ze er nog nooit mee gereden hebben. Hoe weet je dat dan? Als je het nog nooit gevoeld hebt zelf?

Waarom hoort een zweep niet thuis in de paardensport, hoe wil je mennen zonder zweep?

Het zit echt niet in het middel maar in hoe ermee omgegaan wordt, zoals al zo vaak gezegd wordt.

Ben het ermee eens dat Anky geen goede woordvoerder is voor de sport, er wordt vaak helemaal niet goed uitgelegd waarom er iets gebruikt wordt en hoe dat precies werkt. Ik hoop wel dat mensen hier mee lezen en kijken zodat ze eens gaan snappen dat het allemaal vele lagen en nuances heeft.

Je oordeelt over dingen die je niet weet. Je kent mensen die reageren niet allemaal, dus je weet niet of ze mensen napraten of gewoon een eigen mening en eigen ervaring hebben.

Je weet helemaal niet of mensen met S&T gereden hebben. En wie zegt dat jij daar zo goed in bent?

Er zijn heel veel mensen nog lang niet aan S&T toe, maar ze rijden er wel mee.......Blijkbaar is dat heel interessant.

Wij zijn de slechtste menners, maar we hebben wel jaren gemend en altijd zonder zweep. Hadden hem vaak wel mee, maar vergaten hem net zo vaak. Reden ook zonder oogkleppen. Zegt niks over alle anderen, maar men neemt ook wel heel makkelijk aan dat iets "nodig" is omdat iemand ooit daarmee begonnen is.
Ik ken overigens meer mensen die wel zonder mennen en tegenwoordig ook bitloos bijv.

Kan wel een dik boek schrijven over verkeerd gebruik van de zweep en een nog veel dikker boek over verkeerd gebruik van sporen.

Anky is nu zelf aan het reageren en ze begrijpt het gewoon echt niet. Maar helaas nog genoeg brave volgers die haar de hemel in prijzen om wat ooit was. tja.......

Niemand begrijpt het en is ergens goed in behalve jij hè? Misschien moet je inderdaad maar eens een boek gaan schrijven. :j

Ben heel benieuwd naar het mennen zonder zweep.. lekker verantwoordelijk ook. *sarcasme modus uit*

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Nou, wij rijden onze dravers ook zonder oogkleppen en zweep, zo vreemd vind ik het dus niet.

Extremely rare and Beyond Compare

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:34

Ik ben wel benieuwd, heb ooit gehoord dat je wellicht niet verzekerd bent op buitenrit als je bitloos rijdt?

Hoe braaf Lando ook is, ik durf niet bitloos naar het bos :+ hij wil nog wel eens wat harder dan ik wil en dan is het terug krijgen naar draf wel eens wat lastiger _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:34

Met mennen is een zweep verplicht, voor de veiligheid en omdat het je beenhulp is. Iets wat je ook leert op mencursus en in de lessen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

MarjanB schreef:
Ik ben wel benieuwd, heb ooit gehoord dat je wellicht niet verzekerd bent op buitenrit als je bitloos rijdt?

Hoe braaf Lando ook is, ik durf niet bitloos naar het bos :+ hij wil nog wel eens wat harder dan ik wil en dan is het terug krijgen naar draf wel eens wat lastiger _O-

Kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen.
Zowel dan slaat PvdD helemaal de plank mis nu.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Dat ik het dan al die jaren overleefd heb :D. Dit is weer typisch zoiets uit de hele paardensport: we doen het al jaren zo dus hoort het zo, waag het niet om het anders te doen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een draver een wat prettiger dier in de omgang vind dan een tuigpaard, dat vind ik meer heethoofden, een draver is wat meer mensgericht, misschien dat dat het ook wat makkelijker maakt.

En dat van die verzekering en bitloos is niet waar.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

als hij - dhr Ploegmakers - nou eens doet en handhaafd wat hij zegt:

Duurzaamheid en publieke acceptatie
“Door deze zorgen aan te pakken, komt paardenwelzijn in evenwicht tussen de eisen van de sport en het welzijn van de deelnemende paarden. Dit is niet alleen essentieel voor de gezondheid en veiligheid van paarden, maar ook voor de duurzaamheid en publieke acceptatie van paardensportactiviteiten.”

Regels essentieel
“Regels over paardenwelzijn in de paardensport zijn essentieel om te garanderen dat paarden ethisch worden behandeld en gezond en veilig blijven tijdens training, competitie en daarna. Paarden zijn non-verbaal en vertrouwen volledig op mensen om hun behoeften te interpreteren en hen te beschermen.”

Gevaar voor welzijn
“De mening van topruiters dat de FEI geen regels zou moeten maken over bijvoorbeeld de strakheid van neusriemen, bepaalde bitten etc. omdat ‘zij’ het beste weten wat hun paarden nodig hebben en wat het beste is voor hun paard, is kortzichtig en vormt een gevaar voor het welzijn van het paard om meerdere redenen:

“Zelfs experts kunnen fouten maken: hoewel topruiters veel ervaring kunnen hebben, zijn ze niet onfeilbaar. Ze kunnen een situatie verkeerd inschatten, bezwijken onder de druk om te presteren of beslissingen nemen die beïnvloed worden door persoonlijke vooroordelen of emoties.”

Bron:
https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... rtzichtig/

Maar dan wel graag intercontinentaal.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Nee, als je een x aantal ongelukken hebt meegemaakt en paarden beleerd dan praat je wel anders. Je hebt inderdaad gewoon geluk gehad, wil niet zeggen dat het verantwoord is.

Of dat het iets is wat gedaan wordt omdat het zo hoort.

-Kurt Albrecht-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Bij de dravers rijden ze op de kortebaan zonder zweep. In Noorwegen rijden ze al 20 jaar in de koersen zonder zweep. Geen ongelukken, en dat op topsnelheid. Het schijnt dus gewoon te kunnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

prompter schreef:
Dat ik het dan al die jaren overleefd heb :D. Dit is weer typisch zoiets uit de hele paardensport: we doen het al jaren zo dus hoort het zo, waag het niet om het anders te doen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een draver een wat prettiger dier in de omgang vind dan een tuigpaard, dat vind ik meer heethoofden, een draver is wat meer mensgericht, misschien dat dat het ook wat makkelijker maakt.

En dat van die verzekering en bitloos is niet waar.

Heb je daar bewijs van? Ik kan er namelijk niks over vinden

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

kom jij met je dravers ook echt buiten door steden en over wegen?
Want veel kan met stem, maar in sommige situaties is hem nog even kunnen bijkriebelen met zweepje toch wel fijn.
Daarnaast is wat iemand hierboven al aanhaalde, verzekeringstechnisch is hier bij ons, een bit en zweep verplicht. Bekend niet dat je die zweep ook moet gebruiken, maar wel bijhebben.
En bitloos mennen, tja ieder zijn ding, ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk en als je buiten je erf komt, heb je ook een verantwoordelijkheid naar andere weggebruikers toe.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

prompter schreef:
Bij de dravers rijden ze op de kortebaan zonder zweep. In Noorwegen rijden ze al 20 jaar in de koersen zonder zweep. Geen ongelukken, en dat op topsnelheid. Het schijnt dus gewoon te kunnen.

maar daar rijden niet ineens auto's of bejaarden op elektrische fietsen rond wel? Hier in de baan gaat ook alles zonder zweep, buiten het erf, gaat ie mee en is ie ook weleens nodig om bij te kriebelen.