Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1841
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:41


DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:22

sterregoud schreef:
Annet Muller ter Veen heeft een essay geschreven over leven met wolven. Vorig jaar heeft zij ook 2 wolven bij haar terrein gehad, en deze waren niet schuw, lieten zich moeilijk wegjagen.


https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... b126QjtiiI


Daar heeft ze een mooi en duidelijk stuk geschreven :j

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:50

Skessa_ schreef:
Hannanas schreef:
Het is net als met zwerfhonden; de groei gaat exponentieel. Dus in Nederland hebben we nog “weinig” wolven maar dat is enkel een kwestie van tijd. Ik denk dat de huidige Nederlandse wild-telling er weer aan komt?

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/151565 ... he-onzeker



Maar nou las ik vd week in een artikel dat we ongeveer 20 wolven hebben in NL. Daar klopt toch niks van? Volgens mij was het in een filmpje op de veluwe laatst al een roedel te zien van een stuk of 12. Dan lopen er in Limburg en in Drenthe ook nog een aantal rond en het fokt maar door. Dat moeten er toch inmiddels echt wel een stuk meer zijn dan 20 ????


Zo te lezen zijn er dit jaar 16 welpen geboren, dus daar klopt inderdaad niets van. Wolven zijn vast productief, maar dat zou wel heel optimistisch zijn.
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... n-dit-jaar

Roedel in Limburg 12/13 wolven november 2022
https://www.tvl.be/nieuws/unieke-beelde ... del-146210

Roedel Noord-Veluwe 8 wolven januari 2021
https://www.youtube.com/watch?v=xgpzJt3kA1Y
En november 2022 9 stuks
https://www.facebook.com/1491495363/vid ... 114944646/

Over Drenthe kan ik zo gauw niks vinden, maar wel berichten over een wolvenpaar vanaf 2021. Wellicht hebben die ook voor nageslacht gezorgd. Gezien het aantal aanvallen daar, klinkt het logisch dat er meer zitten, maar dat is gokken. Wellicht ook vanuit Duitsland?

Een deel van deze wolven zullen misschien bij die 16 welpen horen, geen idee hoe hard die beesten groeien :+

En dan nog een aantal zwervende wolven.

40/50 klinkt dan realistischer.



Edit: In Italë een jager die zijn hond aan het uitlaten was, aangevallen door twee wolven..!
https://news.italy24.press/local/239166 ... i9HxM-hmr4

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:32

Drenthe zijn 3 pups als ik het goed heb. Dus roedel van 5 dieren.

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 00:13


Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 00:19

:= _O-
Afbeelding

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:22

Zo, ff weer tijd om te reageren.
Ik denk trouwens dat ik het hier ook bij laat want vermoed dat we het niet eens gaan worden. ;)
(Ik heb na vorige week niet alle reacties meer gelezen -beetje druk- maar ik vermoed maar zo dat ze op hetzelfde neerkomen als in de vorige 230 pagina's?)

Op zich snap ik de angst ook heel goed en vooral als mensen niet weten (of geloven ;) ) dat de wolf ook juist goed nieuws kan zijn.
Maar, zoals ik ook al eerder aangaf, begrijp ik de hypocrisie ook niet zo goed van de mensen die het wel prima vinden dat er iedere dag 6 miljoen beesten in Nederland gedood worden voor onze consumptie. (en die in andere landen)
Die beesten leven in erbarmelijke omstandigheden; 99% van het vlees dat we eten komt uit de bio-industrie.
Ook dat met beter leven ster en dat wat je bij de keurslager koopt- worden niet al te prettig vervoerd en bij het slachten gaat er ook heel veel mis, waardoor ze gruwelijk aan hun eind komen.
Bij 6 miljoen slachtingen per dag, gaat dat duizenden keren verkeerd.
Ik vind dus die tientallen beesten per jaar die wellicht gruwelijk verscheurd worden door een roofdier, daar lang niet tegenop wegen en geen reden om ze te bejagen, terwijl diezelfde beesten wel een positief effect op ons land en klimaat enz hebben.

Ik zag o.a. een reactie op mijn post over het eventuele aanvallen en doden van mijn eigen paarden en dat ik 'dan wel anders zou praten'.
Nou nee. Natuurlijk ben ik ontzettend verdrietig als er een van mijn dieren dood gaat, waaraan dan ook.
Maar ik geef niet de ziekte, de botbreuk, de dierenarts óf de wolf de schuld. Sommige dingen kan ik helpen voorkomen door ze zo goed mogelijk te houden en beschermen. Gebeurt het dan toch, dan heb ik blijkbaar iets niet goed gedaan dus kan ik alleen mezelf of het lot, toeval of domme pech de schuld geven.
Voor mij nog steeds geen reden om ze te bejagen.

We hadden het over de -al dan niet- verbetering van de biodiversiteit, o.a. in het Yellowstone park, door de herintroductie van de wolf.
Nou vond ik alleen maar links die dat bevestigen en anderen blijkbaar alleen het tegenovergestelde.
(Ik laat Facebook e.d. ff buiten beschouwing. Ik neem aan dat we het wel eens zijn dat dat niet echt een betrouwbare bron is?)
Los daarvan merkten mensen op dat Europa geen Yellowstone heeft en de Veluwe, qua grootte, niet te vergelijken is.
Nee, dat klopt. Maar in Europa zijn onderzoeken bekend van een natuurgebied dat weliswaar nog steeds kleiner is dan het Yellowstone, maar vergelijkbaar; een park in Polen.
Onderzocht door Nederlandse en Belgische wetenschappers. Ook daar positieve gevolgen n.a.v. de terugkeer of groei van de wolvenpopulatie.
V.w.b. de Veluwe; de wolf leeft daar nog te kort en het aantal is te klein om er wat fatsoenlijks te kunnen zeggen en of gevolgen te kunnen zien.

Iemand meldde het uitsterven van soorten wild in Rusland, in de 18e en 19e eeuw, als gevolg van de groei van de wolvenpopulatie.
Dat vond ik wel een interessante want kende ik niet.
Ik kan er echter niet veel over vinden maar wat ik vond, nl. dat die populatie inderdaad bejaagd moest worden omdat ze te groot werd en inderdaad veel wild opvrat, was dat de reden daarvoor o.a. was dat de edelen het niet zo leuk vonden dat die wolf 'hun wild' uitroeide. ;)
Een reden waarom die wolvenpopulatie de kans kreeg om zo erg te groeien was o.a. omdat in de decennia daarvoor de tijger fanatiek bejaagd werd en in aantal kromp.
De tijger was natuurlijk een geduchte tegenstander van de wolf en 'viste voor een deel in dezelfde vijver'.
Doordat daar er veel van verdwenen, kreeg de wolf meer kans om zich te vermeerderen.

De angst voor aanvallen op mensen is ook niet echt terecht want komt nauwelijks voor.
En áls het al gebeurt, dan meestal uit zelfverdediging of omdat wolven te weinig schuw zijn gemaakt, door toedoen van de mens zelf.
(Ik zou dan eerder pleiten voor het bejagen van die domme mensen dan dat arme dier dat daar de dupe van moet worden, haha! :D )

Heel lang verhaal, kort samengevat:
Nee, ik ben niet tegen de terugkeer van de wolf.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:27

Oja, ik zag ook reacties van mensen met weinig vertrouwen in natuurorganisaties omdat die juist de boel zouden afbreken , i.p.v. beschermen.
Vanmorgen kwam ik langs een artikel op de site van staatsbosbeheer, over de uitbreiding van bos (en over de kap)
https://www.staatsbosbeheer.nl/wat-we-d ... t=aanplant

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:41

Asciugamano ik heb jou reacties echt niet door gelezen. Ik breek al af met wederom die ontzettend domme vergelijken met slachtvee.

Als wij het hebben over veiligheid van weide dieren dan heb ik het toch niet over de behandeling van slachtvee??
Mijn paarden en vele andere weide dieren gaan die gang nooit maken!!
Die vergelijking is zo ontzettend stom en als dat het enige is wat jij kan bedenken dan heb ik medelijden met je

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:47

Inderdaad houdt eens op met de vergelijking. Ik eet al 24 jaar geen vlees meer en als zou ik het wel doen, kunnen we het nu gewoon weer over de wolven hebben en onze (huis)dieren. :z

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:51

Tancreda4 schreef:
Skessa_ schreef:
Ja dat lijkt me al een stuk realitischer := Te belachelijk voor woorden dat ze uberhaupt niet eens weten hoeveel van die beesten hier al rondlopen :?


Waarom is het belachelijk? Het gaat om een schatting. Weet jij hoeveel vossen, reeën, Dassen, marters er etc rondlopen? Ook een schatting. Zolang ze los leven gaat 't op basis van waarnemingen, maar zal 't altijd een schatting blijven.

Maar 20 is wel een hele scheve schattig. Nav de waarnemingen idd rond de 50 eerder.

In lierop, wat voor slachtoffer was dat?

Ik las ergens dat het suf is dat je geen maatregelen neemt in gebieden waar de wolf niet voorkomt, want het kan de eerste keer zijn. Ergens snap ik die opmerking. Maar ik neem ook geen maatregelen, want nog 'veilig' in de randstad. Misschien een kwestie van tijd, maar ook hier is het lastig de juiste maatregelen te nemen.


Dat heb ik ook. Ik woon ook in de randstad, gelukkig hier nog geen wolf. Maar ik heb ook geen idee hoe ik mijn shetlander veilig zou moeten stallen hier.
Het is hier enorm lastig om een plekje te vinden waar ze lekker buiten kunnen lopen. Nu heb ik een plekje waar ze in een kleine kudde met shetlanders staat. Maar hier is geen mogelijkheid om haar op stal te zetten.
Ze staat op een pension, dus ik ben wat dat betreft ook afhankelijk van de stal eigenaar.
Moet ik haar dan verhuizen naar een plekje dat ze op stal kan, maar veel minder buiten... Echt een heel moeilijke keuze hoor.

Ik hoop maar dat de wolven voorlopig nog niet deze kant op komen.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:03


Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:04

Asciugamano schreef:
Maar, zoals ik ook al eerder aangaf, begrijp ik de hypocrisie ook niet zo goed van de mensen die het wel prima vinden dat er iedere dag 6 miljoen beesten in Nederland gedood worden voor onze consumptie. (en die in andere landen)
Die beesten leven in erbarmelijke omstandigheden; 99% van het vlees dat we eten komt uit de bio-industrie.
Ook dat met beter leven ster en dat wat je bij de keurslager koopt- worden niet al te prettig vervoerd en bij het slachten gaat er ook heel veel mis, waardoor ze gruwelijk aan hun eind komen.
Bij 6 miljoen slachtingen per dag, gaat dat duizenden keren verkeerd.
Ik vind dus die tientallen beesten per jaar die wellicht gruwelijk verscheurd worden door een roofdier, daar lang niet tegenop wegen en geen reden om ze te bejagen, terwijl diezelfde beesten wel een positief effect op ons land en klimaat enz hebben.


Ik vind dit echt een non-argument dat ik voorstanders van wolven in NL wel vaker zie gebruiken.
Omdat er dieren voor consumptie gedood worden is het oke dat dieren levend en wel uiteengereten worden door wolven zonder dat ze überhaupt geconsumeerd worden? Gelukkig gaat de bio industrie aan banden in relatie met de stikstofmaatregelen. 90% van de dieren die door de bio industrie worden verwerkt wordt hier niet eens geconsumeerd.
Het is gewoon een heel andere discussie die je niet met de wolvendiscussie moet vermengen. Ze zijn niet vergelijkbaar.
Ik ben tegen de bio industrie en niet per se tegen de wolf in Nederland.
Maar ik vind wel dat de Wolf in Nederland moet worden gereguleerd, want onze postzegelparkjes natuur zijn niet geschikt voor een predator van dit formaat dat geen natuurlijke vijanden heeft. Dat is meer dan logisch te bedenken dat dit fout moet gaan. En te dom om te denken dat je dit maar aan de "natuur" over moet laten.

Hierboven een artikel van een 70 jarige man die met zijn hond werd aangevallen door wolven in Italie. Hond dood en man op de intensive care. Het is net niet in een tragedie geëindigd, alhoewel wel voor de hond.
Dit kan ook hier gebeuren; alle signalen wijzen al in die richting (wolven die zich makkelijk aan mensen laten zien en/of volgen zeker als ze een hond bij zich hebben). Als dat hier dan echt gebeurt, geloof ik best, dat het wolvenbestand gereguleerd gaat worden, maar moeten we daar per se dan op wachten? Dat is toch ook superdom?

DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:10

Ik tem dat argument sinds een paar dagen voortaan elke keer.
Ik ben er klaar mee.
Dat veganisten riedeltje word maar lekker gehouden in een topic waar dat gepast is.
Bij en wolf hoort dat offtopic geneuzel niet thuis.

Wolven die angst zaaien, dieren gewond achter laten en dan verder nog wat doden wie weet hoe langzaam.
Dieren die buiten staan, die dus niet in een stal zitten en door de wolf dat steeds meer wel moeten.
Dat heeft niets in een topic te maken over wolven. En heeft ook niets te maken met ander tegengeluid, maar gewoon de boel trollen wegens gebrek aan fatsoenlijke argumenten.

DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:12

@babootje
Ja daar gaan wij op wachten.
Want onze regering loopt zelden voorop in slimme beslissingen, dus hier zeker ook niet.
Eerst moeten er mensen gegrepen worden, nadat er eerst een hoop bij gefokt is, dus er uiteindelijk meer wolven bejaagd gaan worden... zoiets zal het wel gaan worden.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:25

Ik ben vegetariër en zou het fijn vinden om niet in een hokje geduwd te worden.
In mijn ogen zal slachtvee alleen maar meer opgehokt worden en er gaat echt niemand minder vlees eten omdat de wolf dat ook graag eet. Wolven leveren alleen maar minder dierenwelzijn voor alle mogelijke prooidieren op en uiteindelijk minder hobbymatig gehouden buitendieren. Lang leve de bio-industrie zeg maar.

sterregoud
Berichten: 1841
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:27

Juist de biologische boer die zijn dieren lekker veel buiten op grasland laat lopen, die ervaart dreiging en schade door de wolf, en zal de boel moeten gaan ophokken. Niet goed voor het dierenwelzijn.

DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:31

Precies dat, dus elke keer dat offtopic gezeur over de bio industrie past hier niet.

Je kan best voorstander zijn van de wolf, maar kom dan minstens met andere, kloppende, redenen.
Bio diversiteit klopt daar ook niet onder.
Want de wolf pakt wat makkelijk is, dus een jong diertje en laat een zwijn met flinke tanden wel met rust.
Waar ze in Yellow stone park ook al achter zijn gekomen...laat staan in natuurpark Nederland.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:38

We zouden er hier goed aan doen ons licht op te steken in landen met veel ervaring met wolven en met beheer van de wolven populatie, zoals bijvoorbeeld Zweden. Die hebben goed gekeken naar wat passend is in welk gebied, en daar een quotum op gezet.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:44

@Asciugamano: lees onderstaand essay maar even. Het geeft antwoord op al jouw vragen en legt ook uit waarom jouw argumenten geen stand houden. Bijv. waarom Yellowstone nu juist geen goed voorbeeld is van biodiversiteit veroorzaakt door de wolf. Met alle links erbij zodat je zelf kunt controleren of alles dat is opgeschreven ook klopt.
Ik vond het een zeer informatief stuk trouwens.


sterregoud schreef:
Annet Muller ter Veen heeft een essay geschreven over leven met wolven. Vorig jaar heeft zij ook 2 wolven bij haar terrein gehad, en deze waren niet schuw, lieten zich moeilijk wegjagen.


https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... b126QjtiiI

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:54

Skessa_ schreef:
Ja dat lijkt me al een stuk realitischer := Te belachelijk voor woorden dat ze uberhaupt niet eens weten hoeveel van die beesten hier al rondlopen :?


In België weten ze exact hoeveel er zijn maar dat wordt niet bekend gemaakt. Ik vermoed dat het in Nederland niet anders is ?

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:08

sterregoud schreef:
Juist de biologische boer die zijn dieren lekker veel buiten op grasland laat lopen, die ervaart dreiging en schade door de wolf, en zal de boel moeten gaan ophokken. Niet goed voor het dierenwelzijn.
maar ook de goedwillende paardenhouder die nu noodgedwongen zijn dieren moet binnen houden.
En er word zo veel om een beter welzijn gepleit....

Ik heb voor volgend jaar geen veulens op komst. Ben er niet zo heel rauwig om. Moet er niet aan denken ze niet 24/7 met de moeders buiten te kunnen hebben zoals dat hoort.

Flubberboot

Berichten: 2870
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:14

SusanH schreef:
We zouden er hier goed aan doen ons licht op te steken in landen met veel ervaring met wolven en met beheer van de wolven populatie, zoals bijvoorbeeld Zweden. Die hebben goed gekeken naar wat passend is in welk gebied, en daar een quotum op gezet.

Het verschil met de meeste van die landen is dat zij 1000x grotere natuurgebieden hebben. Wij hebben te weinig natuur voor de wolf. Hij hoort hier gewoon niet. Vergeleken met Zweden (iig, de gebieden die ik ken), zijn wij een grote stad.

DuoPenotti

Berichten: 29471
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:16

Dan is het quotem hier waarschijnlijk in bijna heel Nederland als dat daar de wolf naar de stad zou trekken. Tenminste zo denk ik dat het quotem werkt. :)
Bevolkingsduchtheid plus m2 groen is x aantal wolven toegestaan.

Dus denk dat het voor vele hier dan einde oefening is.

Nikass

Berichten: 16697
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:10

Flubberboot schreef:
SusanH schreef:
We zouden er hier goed aan doen ons licht op te steken in landen met veel ervaring met wolven en met beheer van de wolven populatie, zoals bijvoorbeeld Zweden. Die hebben goed gekeken naar wat passend is in welk gebied, en daar een quotum op gezet.

Het verschil met de meeste van die landen is dat zij 1000x grotere natuurgebieden hebben. Wij hebben te weinig natuur voor de wolf. Hij hoort hier gewoon niet. Vergeleken met Zweden (iig, de gebieden die ik ken), zijn wij een grote stad.


Het is naïef en verspilde energie om maar te blijven roepen dat de wolf hier niet hoort.
De wolf IS er, en ook als je op ze gaat jagen zullen ze blijven komen. Dus accepteer gewoon dat ze er zijn en leer er mee te dealen.
Trek de politiek aan zn jasje om eens wat meer te doen voor bescherming van vee en hobby dieren en probeer ondertussen zoveel mogelijk je eigen dieren te beschermen.
Dan besteed je je energie nuttiger én effectiever.