Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 06:26

Asciugamano schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

Dus omdat jij niet de mogelijkheid hebt om jouw beesten beter te beschermen, moet een inheemse diersoort maar wijken?

Ik zou wel een tijger willen. Lijkt me wel mooi, op m'n balkon.
Waarom zou dat niet kunnen?



Nee, die diersoort was niet in Nl toen ik 25 jaar geleden mijn paard kocht en in de bossen in een weiland stalde.
Die was er ook niet toen ik dit huis kocht, met hoge hypotheek om datzelfde bejaarde paard een mooi pensioen te geven met open stallen en veel beweging ivm haar artrose.
Nooit gedacht dat ik al 10.000 euro extra aan stallen uit moest gaan geven en ze zelfs dan nog niet overdag veilig rond zou kunnen laten lopen.


Die diersoort Die nu weer terug is na 200 jaar, levert ontzettend veel overlast op en die gaat alleen maaar erger worden. Er zijn hier inalleen maar verliezers, ook de wolf zelf

Jouw tijger op jouw balkon is jouw keuze, maar laat je hem loslopen in je dorp en vreet hij ineens katten, honden en kindjes op,ja, dan hoort hij hier niet thuis.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 07:44

Cambiar schreef:
Oakland1990 schreef:
Zonder over leefomstandigheden te praten. Hier viel het een tijdje terug ook op dat West-Vlaanderen opvallend positiever naar de terugkeer kijkt/keek dan Limburg. In West-Vlaanderen is simpelweg nog geen wolf te bekennen. Denk dat het altijd makkelijker praten/denken is als je het niet van dicht bij meemaakt. Ooit hadden we hier de Waasland wolf. Nou die hebben ze nooit levend gevonden. Dat was thans ook Oost-Vlaanderen.

Die liep exact waar ik nu zit, op het stuk dat nu van natuurpunt is.
Werd gezegd dat het een ontsnapte pup vanuit Puyenbrouck waar vroeger wolven gehouden werden.
https://m.standaard.be/cnt/dst12012001_ ... WHbw%3D%3D
Ik heb gans het verhaal gehoord van een jager, die de betrokkene blijkbaar kent die het arme wolfje gedood heeft.
Er zijn ook malafide praktijken gepleegd door flauwe plezante jagers die interessant wilden doen.
Zo hebben ze hun honden losgelaten op schapen en ook een kippenhok. Zo gezegd voor de grap.


Was toen nog een andere tijd met DNA enz maar toen stond ook elke dag wel iets in de krant met onduidelijke beelden van iets wat op een wolf leek. Ik heb daar als kind echt slapeloze nachten van gehad. Ik heb dat van Puyenbroeck nooit mee gekregen maar heb wel altijd gedacht dat het een hybride was of losgelaten door een gek die hem toch niet als huisdier kon aanhouden.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:45

Kun je misschien kort aangeven wat er in het linkje staat? Het is niet voor iedereen te lezen.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:51

Vzv ik begrijp heeft ene Jos zijn wolven lokroep uitgeprobeerd door te gaan huilen als een wolf en toen kwam daar een wolf op af. Die tamme wolf waar men het steeds over heeft. En nu vindt hij dat daar iets aan moet worden gedaan. Raar verhaal en rare actie.

[o]

DuoPenotti

Berichten: 28845
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:54

Precies Lynn

Ik woon hier ook al langer dan dat de wolf er is.
Ik heb paarden die ouder zijn dan dat de wolf er is.
Ik heb er geen rekening mee kunnen houden met zijn terug keer dus daar op kunnen anticiperen.
En niemand had ook maar ooit gedacht dat hij in terug zou komen, laat staan in deze getale.
Je kan niet meer spreken over een inheems dier.

Had dat dier hier al die tijd nog geweest hadden denk ik heel wat minder mensen paarden.
Maar was ook betreft vergunningen en omheiningen de regels automatisch al anders geweest.
Want die hadden dan altijd al rekening gehouden met de wolf.

Was er geen dwaas als Lelieveled die beweert dat 120 wel oke is, dat ze alleen in de nacht of schemer jagen en schuw zijn, ipv dat je die op de Veluwe nog net geen halsband aan kunt doen.
Dan had iedereen zelf de keuze, ik wil een paard, kan ik die wolf veilig stallen.
Dat was dan een keuze vooraf!
Niet nu, waar regels niet zijn aangepast op dat er hier wolven lopen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

joyce83

Berichten: 5178
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:02

Duopenotti daar sluit ik mij bij aan. Wolf diep in het bos wild etend oke. Als we kippen zouden hebben zou ik er ook alles aan doen om veilig te houden voor vos, marter etc. Maar dat is nog te doen qua kosten en oppervlakte.

Bij paarden loop je tegen flinke kosten aan en/of regels. Als ik zeker wist hoe de wolf weg te kunnen houden bij de paarden dan zou ik dat doen. Maar niemand weet wat zeker werkt.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:07

Precies mijn konijnen zitten in een soort van fort, rondom nertsengaas ook onder de ren ingegraven, alle spleetjes dicht gemaakt. We hebben hier marters, wezels, vossen en buizerds maar gaat al drie jaar goed. Overigens loop ik dagelijks langs een dassenburcht, ook in de schemer en in het donker en we hebben in bijna vier jaar één keer een das gezien. De vossen zien we sporadisch en één keer een wezel oid gezien. Dat noem ik schuw.
Een wolf zou vanaf een uur of 6/7 in de ochtend minder actief moeten zijn, niet omdat het een nachtdier is maar omdat er dan veel menselijk verkeer op gang komt. Of het nou zomer of winter is. Maar blijkbaar is hij niet zo schuw.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:19

ikkedus schreef:
Vzv ik begrijp heeft ene Jos zijn wolven lokroep uitgeprobeerd door te gaan huilen als een wolf en toen kwam daar een wolf op af. Die tamme wolf waar men het steeds over heeft. En nu vindt hij dat daar iets aan moet worden gedaan. Raar verhaal en rare actie.


Die Jos heeft wel zelf wolven in een opvang en kan dus zeer goed duiden waarom deze wolven positief menselijk contact hebben gehad. Feit dat die wolf op klaarlichte dag ook rustig aan komt gewandeld tot op 200m en dan lekker verder gaat liggen eten is allesbehalve normaal. Dat is die mens zijn punt. Hij zegt er ook bij dat deze wolf eigenlijk letterlijk een keer een schop nodig heeft en dat dat de enige redding van dat dier is.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:28

tamary schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

Dat is problematisch, maar dat maakt wolf nog geen dagdier en daar ging het om.
We kunnen meer uren actief zijn in de winter door electriciteit en dus licht, maar dat veranderd erg weinig aan het ritme van een roofdier als de wolf, die loopt nl op de zon.


De wolf wordt alleen wel steeds meer en meer gespot als de zon hoog aan de hemel is.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:53

Citaat:
Was toen nog een andere tijd met DNA enz maar toen stond ook elke dag wel iets in de krant met onduidelijke beelden van iets wat op een wolf leek. Ik heb daar als kind echt slapeloze nachten van gehad. Ik heb dat van Puyenbroeck nooit mee gekregen maar heb wel altijd gedacht dat het een hybride was of losgelaten door een gek die hem toch niet als huisdier kon aanhouden.



Klopt
Citaat:
Download de app
De Standaard
GRATIS - In Google Play
BEKIJK
Dit artikel is exclusief voor abonnees, maar we bieden het u gratis aan.
,,Waaslandwolf is gedumpte welp''

WACHTEBEKE -- Komt de wolf van het Waasland uit het provinciaal domein van Wachtebeke? Het heeft er alle schijn van. Volgens verschillende bronnen werden tientallen welpen uit het domein aan particulieren doorverkocht.

12/01/2001 om 00:00 Binnenland
Puyenbroeck, zo heet het provinciaal domein, had jarenlang een kleine roedel wolven in een dierenpark, maar dat park werd eind 1998 opgedoekt. De wolven belandden in een wildpark in Vielsalm.

De welpjes werden tot 1992 verkocht aan erkende handelaren. Maar nadien liep het fout. ,,Niemand in Puyenbroeck kan me vertellen aan wie de dieren na '92 werden verkocht'', zegt gedeputeerde Frans Van Gaeveren (VLD), bevoegd voor de provinciale domeinen.

Dat de wolven in Puyenbroeck ook na 1992 -- tot dan werden de dieren verkocht aan erkende handelaren -- nog welpen hebben geworpen, staat vast. De dieren waren niet gesteriliseerd, een een vrouwtjeswolf werpt ieder jaar vier tot vijf pups.

Vermoedelijk werden die welpen aan particulieren doorverkocht, zonder registratie weliswaar. Boswachter Ronny Van Hoorebeke van de Vlaamse Gemeenschap neemt aan dat de Waaslandwolf een van die welpen is, en in de herfst van vorig jaar ontsnapt of losgelaten is.

Van Hoorebeke heeft enkele jaren zelf gezien hoe iemand het domein buitenstapte met een wolvenpupje. ,,Een personeelslid heeft me toen verteld dat particulieren zonder probleem een welp konden kopen voor 6.000 frank.''

Het is niet de enige twijfelachtige praktijk in Puyenbroeck met wolven. Tien jaar geleden liep een experiment met wolfshonden er faliekant af. ,Ik werd op een dag opgetrommeld door de verzorgers'', vertelt boswachter Paul Waelkens. ,,Ze hadden de avond tevoren een teef van een Duitse herder bij de wolven gestopt. 's Anderendaags werd ik inderhaast opgetrommeld om het dier af te maken omdat de buik van de hond door de wolven opengereten was.'' (wdb)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:20

Cambiar schreef:
Download de app
De Standaard
GRATIS - In Google Play
BEKIJK
Dit artikel is exclusief voor abonnees, maar we bieden het u gratis aan.
,,Waaslandwolf is gedumpte welp''

WACHTEBEKE -- Komt de wolf van het Waasland uit het provinciaal domein van Wachtebeke? Het heeft er alle schijn van. Volgens verschillende bronnen werden tientallen welpen uit het domein aan particulieren doorverkocht.

12/01/2001 om 00:00 Binnenland
Puyenbroeck, zo heet het provinciaal domein, had jarenlang een kleine roedel wolven in een dierenpark, maar dat park werd eind 1998 opgedoekt. De wolven belandden in een wildpark in Vielsalm.

De welpjes werden tot 1992 verkocht aan erkende handelaren. Maar nadien liep het fout. ,,Niemand in Puyenbroeck kan me vertellen aan wie de dieren na '92 werden verkocht'', zegt gedeputeerde Frans Van Gaeveren (VLD), bevoegd voor de provinciale domeinen.

Dat de wolven in Puyenbroeck ook na 1992 -- tot dan werden de dieren verkocht aan erkende handelaren -- nog welpen hebben geworpen, staat vast. De dieren waren niet gesteriliseerd, een een vrouwtjeswolf werpt ieder jaar vier tot vijf pups.

Vermoedelijk werden die welpen aan particulieren doorverkocht, zonder registratie weliswaar. Boswachter Ronny Van Hoorebeke van de Vlaamse Gemeenschap neemt aan dat de Waaslandwolf een van die welpen is, en in de herfst van vorig jaar ontsnapt of losgelaten is.

Van Hoorebeke heeft enkele jaren zelf gezien hoe iemand het domein buitenstapte met een wolvenpupje. ,,Een personeelslid heeft me toen verteld dat particulieren zonder probleem een welp konden kopen voor 6.000 frank.''

Het is niet de enige twijfelachtige praktijk in Puyenbroeck met wolven. Tien jaar geleden liep een experiment met wolfshonden er faliekant af. ,Ik werd op een dag opgetrommeld door de verzorgers'', vertelt boswachter Paul Waelkens. ,,Ze hadden de avond tevoren een teef van een Duitse herder bij de wolven gestopt. 's Anderendaags werd ik inderhaast opgetrommeld om het dier af te maken omdat de buik van de hond door de wolven opengereten was.'' (wdb)


Dat is echt 150 euro :=

Maf als je over nadenkt maar er was tegenover nu zo weinig sociale controle en media

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:10

Oakland1990 schreef:
Cambiar schreef:
Download de app
De Standaard
GRATIS - In Google Play
BEKIJK
Dit artikel is exclusief voor abonnees, maar we bieden het u gratis aan.
,,Waaslandwolf is gedumpte welp''

WACHTEBEKE -- Komt de wolf van het Waasland uit het provinciaal domein van Wachtebeke? Het heeft er alle schijn van. Volgens verschillende bronnen werden tientallen welpen uit het domein aan particulieren doorverkocht.

12/01/2001 om 00:00 Binnenland
Puyenbroeck, zo heet het provinciaal domein, had jarenlang een kleine roedel wolven in een dierenpark, maar dat park werd eind 1998 opgedoekt. De wolven belandden in een wildpark in Vielsalm.

De welpjes werden tot 1992 verkocht aan erkende handelaren. Maar nadien liep het fout. ,,Niemand in Puyenbroeck kan me vertellen aan wie de dieren na '92 werden verkocht'', zegt gedeputeerde Frans Van Gaeveren (VLD), bevoegd voor de provinciale domeinen.

Dat de wolven in Puyenbroeck ook na 1992 -- tot dan werden de dieren verkocht aan erkende handelaren -- nog welpen hebben geworpen, staat vast. De dieren waren niet gesteriliseerd, een een vrouwtjeswolf werpt ieder jaar vier tot vijf pups.

Vermoedelijk werden die welpen aan particulieren doorverkocht, zonder registratie weliswaar. Boswachter Ronny Van Hoorebeke van de Vlaamse Gemeenschap neemt aan dat de Waaslandwolf een van die welpen is, en in de herfst van vorig jaar ontsnapt of losgelaten is.

Van Hoorebeke heeft enkele jaren zelf gezien hoe iemand het domein buitenstapte met een wolvenpupje. ,,Een personeelslid heeft me toen verteld dat particulieren zonder probleem een welp konden kopen voor 6.000 frank.''

Het is niet de enige twijfelachtige praktijk in Puyenbroeck met wolven. Tien jaar geleden liep een experiment met wolfshonden er faliekant af. ,Ik werd op een dag opgetrommeld door de verzorgers'', vertelt boswachter Paul Waelkens. ,,Ze hadden de avond tevoren een teef van een Duitse herder bij de wolven gestopt. 's Anderendaags werd ik inderhaast opgetrommeld om het dier af te maken omdat de buik van de hond door de wolven opengereten was.'' (wdb)


Dat is echt 150 euro :=

Maf als je over nadenkt maar er was tegenover nu zo weinig sociale controle en media

Vreselijk.
De bevriende jager vertelde me dat jagers toen voor de grap hun honden los lieten op schapen en een kippenhok. Er stond toen in de krant dat er wolvensporen gevonden waren, maar in werkelijkheid was het de hond van de jager. Als flauwe grap.
1 van die jagers heeft het wolven welpje doodgeschoten zei hij.
Of het waar is, ik weet het niet.
Feit is dat die arme welp het slachtoffer was van vreselijk malafide praktijken.

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:13

Loretta schreef:
tamary schreef:
Dat is problematisch, maar dat maakt wolf nog geen dagdier en daar ging het om.
We kunnen meer uren actief zijn in de winter door electriciteit en dus licht, maar dat veranderd erg weinig aan het ritme van een roofdier als de wolf, die loopt nl op de zon.


De wolf wordt alleen wel steeds meer en meer gespot als de zon hoog aan de hemel is.

En dan is er dus meer een probleem, aangezien dat afwijkend gedrag is met als oorzaak honger. Dat kan je een menselijke fout noemen, als je dan de schuld legt bij het niet beheren van de wolvenpopulatie zodat die wel genoeg wild te vreten hebben omdat er bij lage aantallen wolven genoeg wild is om ze te voeden. En de EU-wetgeving voorziet in die gevallen, bedreiging van andere diersoorten, zowel wild (want ook beschermd) als vee is reden voor afschot. Er staan echter dromerige zo willen wij dat de wereld is figuren tussen die denken dat wolven niet meer vreten dan de wildpopulatie aankan. Dat dat bewezen niet het geval is, wordt niet geaccepteerd. Helaas is dat wel de groep waar de overheid naar luisterd en die anders genoeg financiele middelen heeft om de boel via de rechter te traineren zodat de situatie enkel nog ernstiger wordt en beheer via afschot veel moeilijker.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:18

Ik ben het direct mee eens dat de wolf in Nederland gemonitord/ verjaagd moet worden.
Maar het grootste probleem zit denk ik in de zwervers die op zoek gaan naar een eigen gebied en dus ook de grens overkomen.
Voor de wolf bestaat de grens niet, die wil gewoon. Een fijne plek.
En dan kunnen we hier de wolf niet willen, maar dat is ijdele hoop.
Als passant komt ie toch.
Dus naast het monitoren, verjagen of wat dan ook.
Onze dieren zullen we beter moeten gaan beschermen.
Dan maar weer in de nacht op stal, betere omheining etc etc
De wolf is er en blijft er, en als er in Europa niet gezamenlijk een beheersplan komt blijven de roedels uitbreiden.
En die gaan allen op zoek naar een plek en voedsel.
De weide op de hei gebruik ik alleen nog maar om te hooien daar gaan ze niet meer op.
Ze staan om huis. Gaan in de avond op stal.
De afrastering is verhoogd, bovenste draden naar buiten gericht.
En een klap stroom erop.
Is het genoeg, ik hoop het.
Maar de wolf weer echt kwijtraken/ verjagen daar moet op Europees gebied afstemming overkomen.
Anders blijft ie ook in Nederland opduiken of zich vestigen

ZwarteHeks

Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 07:30

Ik kom hier even binnenvallen. Ik lees altijd mee, maar ik heb vannacht dus een droom gehad dat ik zelf wolven aan het verjagen was met een mestvork. :')

Maar even alle gekkigheid op een stokje, ik weet niet of dit al genoemd is of dat dit überhaupt werkt. Maar kunnen wolven net zoals honden en katten niet tegen bepaalde geluiden? Dus dat je bijv. Beweging sensors plaatst rondom een wei en bij beweging dat er een geluid afgaat waar de wolf niet tegen kan? Ik heb echt geen idee hoor, zit te brainstormen na mijn droom :')

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

dierenfan
Berichten: 9563
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 12:07

Mijn honden reageren totaal niet op verjagers. Ik wordt er wel knettergek van. Mijn ervaring is dat het niet werkt. Geeft misschien een onprettige prikkel maar honger en prooidrift winnen het er zeker van.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:08

Mijn schoonouders hebben ook van die verjagers die hoge geluiden maken maar onze hond reageert er ook totaal niet op, mijn schoonouders horen het zelf niet maar ik wel en ik vind het een heel irritant geluid.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:17

En je zou na moeten gaan of je paarden het niet horen/irritant vinden.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:18

Anne_GTI schreef:
Ik zoek nog zo'n sticker voor op de auto...
"Ik rem voor dieren, behalve wolf en das want dan geef ik gas"

Want dat zijn geen dieren?


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:20

Mensen hier in de buurt hebben zo'n ding in de voortuin staan tegen de katten. Wat een rot geluid..Boven een bepaalde leeftijd zou je dat niet meer moeten horen maar ik hoor het wel.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:26

DuoPenotti schreef:
Precies Lynn

Ik woon hier ook al langer dan dat de wolf er is.
Ik heb paarden die ouder zijn dan dat de wolf er is.
Ik heb er geen rekening mee kunnen houden met zijn terug keer dus daar op kunnen anticiperen.
En niemand had ook maar ooit gedacht dat hij in terug zou komen, laat staan in deze getale.
Je kan niet meer spreken over een inheems dier.

Had dat dier hier al die tijd nog geweest hadden denk ik heel wat minder mensen paarden.
Maar was ook betreft vergunningen en omheiningen de regels automatisch al anders geweest.
Want die hadden dan altijd al rekening gehouden met de wolf.

Was er geen dwaas als Lelieveled die beweert dat 120 wel oke is, dat ze alleen in de nacht of schemer jagen en schuw zijn, ipv dat je die op de Veluwe nog net geen halsband aan kunt doen.
Dan had iedereen zelf de keuze, ik wil een paard, kan ik die wolf veilig stallen.
Dat was dan een keuze vooraf!
Niet nu, waar regels niet zijn aangepast op dat er hier wolven lopen.


De wolf is wel degelijk inheems.
Dat jij nog niet zo oud bent en korter dieren houdt, doet daar niks aan af.
Je eigen leeftijd en tijdsduur van het houden van dieren als maatstaf neemt, heeft niks te maken met eventuele rechten op leven.
Als je zo redeneert, moeten we met z'n allen met nog veel meer dingen stoppen want veel diersoorten die hier altijd geleefd hebben en nog leven, helpen we met z'n allen om zeep door onze levensstijl. ;)

Ik denk ook niet dat dat het is.
Wat het wel is is dat het eenieder gewoon niet zo goed uitkomt. Emotioneel of financieel. (of beide)
En eigenlijk hypocriet dus.


DuoPenotti

Berichten: 28845
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:30

Dat doet er wel toe.
Dat jij liever anders ziet kan.

En ja dat we de wereld om zeep helpen is een feit. Minder fokken van mensen is de enige optie. Helaas niet populair.
Dus voor nu de wolf bejagen.
Tegen de tijd dat er weer 5 miljoen mensen in Nederland wonen en asfalt terug is gegeven aan de natuur kunnen we verder praten..

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:37

DuoPenotti schreef:
Dat doet er wel toe.
Dat jij liever anders ziet kan.

En ja dat we de wereld om zeep helpen is een feit. Minder fokken van mensen is de enige optie. Helaas niet populair.
Dus voor nu de wolf bejagen.
Tegen de tijd dat er weer 5 miljoen mensen in Nederland wonen en asfalt terug is gegeven aan de natuur kunnen we verder praten..

Kijkende naar de geschiedenis qua wolf is actief schuw houden door populatiebeheer van de wolf altijd noodzakelijk geweest om samen te kunnen leven incl. een wildstand die zowel wolf als mens duurzaam kon voeden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:39

DuoPenotti schreef:
Dat doet er wel toe.
Dat jij liever anders ziet kan.

En ja dat we de wereld om zeep helpen is een feit. Minder fokken van mensen is de enige optie. Helaas niet populair.
Dus voor nu de wolf bejagen.
Tegen de tijd dat er weer 5 miljoen mensen in Nederland wonen en asfalt terug is gegeven aan de natuur kunnen we verder praten..


Tja, zullen we dan maar alle (moeite voor de) natuur afschaffen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Celebi, KaasSouffle_, Mark0919, Sjafrane, Yavanna en 42 bezoekers