[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Anoniem

[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:27

By popular demand dan toch maar een volgtopic over mijn Pennypony Auroch en alle avonturen die we in de toekomst gaan beleven. :D

Maar eerst een overzichtje van het moment van aanschaf, tot nu:

Ruim een jaar geleden was ik eindelijk klaar met studeren en als cadeautje voor mezelf ging ik langzaam op zoek naar een paard. Nadat ik twee jaar in de rensport had gewerkt als work rider was voor mij de keuze niet heel moeilijk: het werd een volbloed, eentje die rechtstreeks van de baan kwam. In eerste instantie had ik hier en daar wat navraag gedaan naar paarden die ik zelf verzorgd en/of gereden had, maar die waren of al verkocht of werden aangehouden door hun eigenaren. Dan maar de sales in de gaten houden. Ik woonde zelf nog tijdelijk in Nederland vanwege covid, maar had beoogd in augustus 2021 terug te zijn in Engeland. Een paard kon eventueel tijdelijk bij een vriendin staan, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken.

Mijn eerste poging werd uiteindelijk afgeslagen ruim boven mijn budget, dus de zoektocht ging verder. Tijdens de Tattersalls July Sale was het raak: er werd een driejarige dochter van Iffraaj, mijn favoriete hengst, geveild. Zes keer gekoerst, nooit beter geplaatst dan 7de, het eerste veulen van haar moeder en een toprating van slechts 58, wat vrij benedengemiddeld is. Ik zocht al het beeldmateriaal op dat ik van haar kon vinden - naast de foto's en het filmpje op de site van Tatts ook nog een foto op Instagram die voor mij alleszeggend was over haar karakter: als tweejarige bij de races, haar groom met een arm over haar hals geslagen en een lijn die er losjes en ontspannen bij hing. Uit ervaring weet ik dat je dan wel een brave hebt als er zo'n beeld van je geschoten wordt.

Op basis van haar stamboom had ik nooit verwacht dat zij wel binnen mijn budget zou blijven, maar op een mooie woensdagochtend klikte ik op het knopje 'Bid' en een paar tellen later hoorde ik 'Sold online' en had ik mijn eerste eigen paard gekocht, Auroch:
Afbeelding

Doel? Geen, gewoon plezier maken, dat was het belangrijkste.

Auroch verhuisde naar mijn vriendin Molly, waar ze heerlijk een "paar maanden" kon spelen met vriendjes:


Helaas werd juli augustus, augustus september, september oktober en ik zat nog steeds in Nederland. Half oktober ging ik even heen en weer naar kantoor in Norwich voor een dagje en bracht ik ook een flitsbezoek aan Auroch:
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen hield Molly me keurig op de hoogte van alle avonturen die Auroch beleefde, zoals een romantisch diner voor twee met Anna, een van Molly's volbloeden:
Afbeelding

En een poging tot pole fitness:
Afbeelding

In juni was het moment dan eindelijk daar dat ik terugging naar Engeland. Vlak voor ik aankwam vroeg Molly of ik het leuk zou vinden om met Anna en Auroch een stukje te rijden. Paard heeft een jaar stilgestaan, ik heb geen idee hoe ze is onder het zadel, had geen hoofdstel met bit en zij geen ervaring met bitloos gereden worden, maar: ja, natuurlijk wil ik er even op!
Afbeelding

Daarna begon de nieuwe uitdaging: het vinden van een geschikte stal. Auroch maakt zich nogal snel zorgen, zeker als ze niet met andere paarden staat en gaat dan rondjes lopen. In een box vertoont ze dit gedrag het meeste en bij Molly was het goed te beheersen omdat ze daar aan huis stond en de routine elke dag hetzelfde was, maar we waren het erover eens dat een pensionstal waar ze 's nachts binnen zou moeten staan echt te druk zou zijn voor haar. Helaas zaten alle grass liveries rondom Newmarket vol en moest ik het verder van huis zoeken. De missie is echter geslaagd en ze staat momenteel op een topstal waar ze 24/7 buiten staan het hele jaar door, zodat haar garnaaltjes geen overload krijgen.

Na een paar weken in quarantaine gestaan te hebben om te voorkomen dat een eventuele wormbesmetting of droes de andere paarden zou besmetten, kreeg ze groen licht om naar de main yard te verhuizen. Samen met Tessa, de pensionhoudster, brachten we haar en haar gezelschapspony (die op een veilige afstand van haar stond :+ ) naar de main yard, waar ze eerst even naast en daarna in de kudde gezet werd. De volgende dag ging ik even langs na werktijd en kon het niet laten even de bak te verkennen:
Afbeelding

De dagen die volgden bestonden vooral uit een beetje aftasten van wat haar garnaaltjes aankunnen, maar ook kinderen transporteren naar de wei of in haar eentje het erf af voor een kort buitenritje (nog steeds zonder zadel :+ ) over de dijk was geen enkel probleem:
Afbeelding

Springen is niet haar grootste talent, maar aan de hand balkjes lopen gaat inmiddels aardig. :') Al met al: een paard uit duizenden en echt een lot uit de loterij. <3

En dat is maar goed ook, want net nadat ik een zadel van Molly had geleend, kreeg ik een ruime week geleden kreeg ik een appje van de stalhoudster: your pony has hurt herself met een vrij bloederige foto van een wond die duidelijk veroorzaakt was door een trap. De DA werd erbij gehaald en de volgende avond werd het been geröntgend om te zien of het bot beschadigd was. Een klein haarscheurtje was de diagnose en boxrust.

Boxrust is een relatief begrip, want Tessa heeft op het erf kleine minipaddockjes van zo'n 3,5 x 3,5m onder een overkapping waar de paarden voor of na het rijden even in kunnen staan. Hier staat 'Crippy' momenteel in, wat haar garnaaltjes heel blij maakt.

En dit is hoe haar been er momenteel uitziet:
Afbeelding

Onze dagen nu bestaan uit hooi eten (in het geval van Auroch) en ernaast zitten met een boekje (in het geval van yours truly), terwijl ik ook ondertussen wat oefen met voedsel weigeren en mooi staan. Nadat er afgelopen maandag nieuwe foto's gemaakt zijn, is de DA er gerust op dat ze vanaf volgende week een lichter verband om mag en ook langzaam de pijnstillers afgebouwd kunnen worden.

Wordt dus vervolgd, met hopelijk iets minder kostbare en meer ontspannen avonturen! :D
Laatst bijgewerkt door Sica op 24-10-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op op verzoek TS


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:44

Leuk! :D

MyWishMax schreef:
Oh ja tof! Ik volg ook! Wat heb je haar alweer lang zeg
Ja, gaat hard! Hoewel we tot een paar maanden terug natuurlijk nog volkomen vreemden voor elkaar waren, maar we zijn wel heel erg naar elkaar toegegroeid sinds ik terug ben. Auroch is ook wel echt een mensen-paard, maar als ik terugdenk aan de eerste weken dat ik hier was en nu, is er wel een verschil. Ook in gehoorzaamheid, want in het begin deed ze vooral alsof ze niet wist waar een halster en touw voor dienen en dat mensen er niet zijn om overheen te denderen. :=

Zelfs de DA viel het op toen ze foto's kwam maken. :)) Ze was tijdens het verbinden van het been de vorige dag al heel braaf toen ik er niet bij was, maar met mij erbij verzette ze echt geen stap, ook niet toen de DA per ongeluk met de plaat tegen haar andere been aankwam. Op een gegeven moment stond ik met m'n hand in m'n zij en had zij haar neus ertussen gewurmd en stond zo te soezen terwijl de DA nog bezig was met röntgenen. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:19

MyWishMax schreef:
Ik vond der vlak na de koop al zo leuk op de filmpjes, maar dit klinkt echt heerlijk. Toch wel een gok via veiling, behalve dat jij natuurlijk veel van die wereld afweet, maar wel een enorm geslaagde!
Ik was met nakomelingen van andere hengsten ook wel wat terughoudender geweest, maar Iffraaj geeft zulke fijne nakomelingen. <3 Allemaal heel mensgerichte en level-headed paarden. Sinds ik in Nieuw Zeeland met een paar Iffraajnakomelingen gewerkt heb, is het toch een stiekeme droom geweest om een dochter van hem te hebben, en dat werd alleen maar bevestigd toen ik met enkele van zijn nakomelingen werkte in Engeland.

Thanks, Neonlight! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:01

Vandaag weer een nieuw veeartsbezoek. Hij was er net een paar minuten, samen met twee studenten, toen ik aankwam, dus kon ik Auroch mooi zelf even vasthouden en meekijken met hoe de wond er nu uitziet. Er zit wel wat beginnend wildvlees op, maar het ziet er verder allemaal schoon uit zonder sporen van infectie of ontsteking. De pijn lijkt ook steeds minder te worden, dus we mogen de pijnstilling gaan afbouwen om te kijken hoe dat gaat. De DA heeft er weer een wat dikker verband omheen gedaan in de hoop dat de druk de groei van de keloid tegengaat, maar dat is vooral esthetisch en kan later altijd nog verwijderd worden.

Ze gedroeg zich uiteraard weer voorbeeldig en wilde alleen maar knuffels en snoepjes van mij en de studenten. <3 De DA zei na afloop ook nog dat hij er maar weinig kent die er zó rustig bij staan zonder sedatie. Zelfs met het schoonmaken van de wond geeft ze echt geen kik. Ik heb zelf ook even gezellig met de studenten staan praten - nadat één van hen vroeg of mijn achternaam nou Duits of Nederlands is en opmerkte dat ik wel een beetje een accent heb, maar dat het noch Duits noch Nederlands is, vertelde ik dat ik in Zuid Afrika gewoond heb als kind, waarop zijn medestudente, die afkomstig bleek te zijn uit Botswana, riep "ik ook!" De vader van de jongen had zelf in München gewoond, vandaar dat mijn achternaam hem was opgevallen. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:40

Bedankt voor alle lieve reacties. <3 Ik ben elke dag weer ontzettend blij omdat snoetje te zien. :D

_Denise_ schreef:
Jaaa een terugleestopic! :9

Fijn dat de wond zonder infectie aan het genezen is. Compressie is idd bij ons mensen ook een goede methode om hypertrofie te beperken. En siliconenpleisters, maar dat blijft denk ik niet plakken op een paard. :+
Kan hem natuurlijk altijd opplakken en dan een beetje vet wrap eromheen doen. <<)

ikke schreef:
Oh, een volgtopic vanuit mijn favo (vakantie)land; van een gezellige Bokker met een leuk paard! Dat laten we niet lopen natuurlijk :D

Fijn dat die wond goed gaat. Zoiets is altijd even een zorgenkind.
Maar dan weet je ook meteen waar opvoeding goed voor is al weet jij dat zonder zoiets ook wel
Jup, haha. Hoewel het natuurlijk ook wel een stukje karakter is als het op zoiets aankomt - het ene paard reageert nu eenmaal heftiger op pijn dan het andere. Je ziet aan Auroch wel dat ze het niet leuk vindt, maar zolang ik zeg dat het oké is, ondergaat ze het wel. Alleen na afloop, als de DA klaar is met verbinden en uit de weg is, slaat ze even een keertje uit, maar dat mag ook als je net een kwartier doodstil gestaan hebt terwijl er iemand met je zere been in de weer is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:58

We staan nog steeds op rust, is nu te nat om op te zitten om een boekje te lezen en jambette ging voor geen meter vandaag, dus dan maar een nieuw kunstje oefenen. Uiteraard met bloopers, want anders is het ook maar saai:


:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:39

Dobby is free! (Voor twee uurtjes per dag mag ze samen met Poco in een wat grotere paddock.)

Afbeelding

Dit is hoe het been er nu uitziet, met wat klei erop:
Afbeelding
De plek is wel wat dik, maar de wond zelf is rustig, en dat is het belangrijkste. Hoe het er na afloop uitziet, is puur esthetisch, dus daar kan ik me totaal niet druk over maken. :D

Rula, Poco en Auroch willen graag meer wortels en snoepjes :))
Afbeelding
Hier zie je ook meteen mooi wat voor opstelling ze op stal hebben. Zo hoeven ze niet in eenzame opsluiting in een box, maar kunnen ze wel op boxrust. :) Deze pens worden ook gebruikt als de manegepaarden bijvoorbeeld een tijdje moeten wachten op hun volgende les, zodat ze niet een uur lang vastgebonden staan, maar even met een berg hooi kunnen relaxen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 01:08

Bootsiebob schreef:
Wat een heerlijk dier en fijn dat ze even wat beweging kreeg samen met Poco
Jaaaaa, eindelijk! En ze is inderdaad zo'n heerlijk paard. <3 Ik moet mezelf elke keer weer even knijpen om te zien of ik niet droom. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:49

LunarEclipse schreef:
Oh wat fijn even de benen strekken :) Goed om te lezen dat de wond rustig is.
Dat filmpje, geweldig :D
Kent ze nog meer kunstjes?
Voedsel weigeren kan ze, mooi staan en ik ben ook bezig aan de jambette, maar dat is nog een work in progress. Ze is niet zo vlot van begrip. :)) Daarnaast werk ik ook aan wat meer praktische dingen, zoals hier komen, rekoefeningen en achteruit gaan, want mevrouw is best wel needy en in your face. Kusje is daarom ook verreweg haar favoriete kunstje; het liefst staat ze de hele dag met haar bovenlip over je gezicht te wrijven. :')

Wat leuk, vierhoef! :D Wat doe jij zoal met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:41

Juut schreef:
Wat een kneuzenhoek, je laatste foto :')

Maar wat een tof dier heb jij!
Ze hebben zelfs even met z'n vieren gestaan. :') Het was echt een kneuzenboel. _O-

ruitje schreef:
Jaa ik volg!!

Leeeeuk! *\o/*

Sintara schreef:
Oo hoe leer jij jambette aan? Ik heb mel wel pootje geven geleerd, en ze houdt hem dan ook hoog en vast tot ik het zeg.
Maar ze strekt dr been nooit uit xd
Op advies van Captain heb ik even geholpen door haar het beoogde commando voor de jambette te geven en als ze het been optilde, het zelf even naar voren te strekken en daar te belonen. :) Dat maakt het wel iets duidelijker voor haar, want Auroch is ook niet echt het soort paard dat zelf die voorbenen snel naar voren steekt. Ik heb ook het idee dat ze het vrij lastig vindt, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met wat gebrek aan kracht omdat ze natuurlijk al zo'n tijd niet aan het werk is.

_San87_ schreef:
Ja jeetje, ik ontdek dit topic nu pas <3.

Fijn dat de dame weer beter gaat. Waar komt de naam Auroch vandaan? Het klinkt niet heel, euhm, lady like :D.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aurochs - in het Frans wordt het ook zonder -s gespeld, maar ze is dus genoemd naar een rundersoort. _O- Ik vond de naam in eerste instantie echt vreselijk en wilde iets anders bedenken, maar ik ben er aan gewend geraakt en vind het ergens ook wel een krachtige naam. :D

vierhoef schreef:
op het moment vooral dressuurmatig aan de slag en wat springen, het doel is om eventing te gaan rijden met hem *\o/*
Aaaaah, leuk! Ik wilde soms dat ik daar ook het lef voor had, haha. Is dit je eerste eventer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 01:47

Vanmorgen had mevrouw blijkbaar even een gekke 10 minuten waarin ze fanatiek aan het galopperen was door de paddock. Emily, een van de stalhulpen, had uit pure wanhoop maar wat wortels in het gras gegooid in de hoop dat Poco en Auroch daardoor afgeleid zouden raken en zich wat rustiger zouden houden. Tegen de tijd dat ik op stal was, stond ze er inmiddels gewoon rustig bij en had ze verder geen pijn aan het been, waarop ik dacht: als ze als een debiel rondjes kan gaan rennen, kan ik er ook wel even tien minuten op zitten.

Stalhoudster was het daar niet helemaal mee eens, die wilde toch eerst nog weten wat de DA daarover te zeggen had. Die was maandag geweest namelijk, maar vrijwel alle informatie daarover is een beetje zoekgeraakt in de communicatie tussen degene die erbij was en ons (ik was er zelf niet bij en zij ook niet). Wat ik begrepen had van de dame die er wel bij was geweest, was dat ze de laatste röntgenfoto's nog eens wilden bekijken en contact zouden opnemen als er wat bijzonders op te zien was, dus ik dacht: geen nieuws is goed nieuws, dus een rondje stappen moet wel lukken. Helaas zijn er blijkbaar toch wat zorgen om eventuele dode botsplinters die nog op de plek zitten, dus ze moet weer terug op boxrust en woensdag worden er weer foto's gemaakt.

Voordeel van niet verplicht van 10 tot 6 op kantoor zitten, is dat ik er nu wel weer zelf bij kan zijn, maar het was wel weer even een domper en ik voel me ook best wel een beetje down. :') Niet zozeer vanwege het rijden, maar vooral vanwege de onzekerheid en het wachten zonder heel goed te weten waarop ik nou precies wacht. Op een gegeven moment gaat dat in een berg hooi naast je paard zitten zonder te weten hoe lang dat nog duurt ook een beetje vervelen. :+ Ook was het best wel een klap dat we weer een flinke stap terug moeten zetten nadat alles heel goed leek te gaan en voorspoedig leek te genezen. Poco en Auroch in de paddock zetten gebeurde ook op advies van de DA.

Auroch zelf is verder gewoon comfortabel en vindt de hele dag hooi vreten niet zo'n ramp gelukkig. Ze is nu al een ruime week helemaal van de pijnstilling en de antibiotica af en dat gaat verder prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:00

Bedankt voor alle lieve berichten. <3 Doet me echt goed, ook al heb ik nog niet eerder gereageerd, want de laatste dagen waren wat hectisch (naast m'n paard is nu ook m'n auto kreupel _O- ).

ikke schreef:
Dat is een fikse tegenvaller, zeg!

Maar hoe loopt ze?

Botsplinters is meestal pijnlijk, van wat ik begrepen heb van mensen die ervoor geleerd hebben. Dat combineert, voor mijn gevoel, niet helemaal in je verhaal.
Ik had hetzelfde gevoel als jij inderdaad, maar vandaag met stappen op het harde was het toch wel een beetje pijnlijk. Niet katskreupel, maar je ziet wel dat het wat oncomfortabel is voor d'r.

Vandaag zijn er dus weer foto's gemaakt en er zit duidelijk wel wat dood botweefsel. Geen splinters o.i.d. gelukkig, maar er is wel wat weefsel afgestorven aan de oppervlakte van het bot en er was ook heel duidelijk een kanaaltje te zien van het bot naar de huid toe waar het lichaam probeert om e.e.a. af te voeren. De DA gaat even met de chirurg overleggen, maar het ziet ernaar uit dat ze toch willen gaan opereren. Met een beetje mazzel kan dat gewoon staand, want het zit gelukkig wel op een gunstige plek en ze reageert goed op sedatie.

Enerzijds balen, anderzijds is de kans groot dat het herstel met een operatie veel sneller gaat, en ik vind het ook wel fijn dat we nu weten wat er precies aan scheelt en dat er ook een plan van aanpak gemaakt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:29

Ja, precies. Liever dit dan een "we kunnen niet echt een reden vinden waarom het niet geneest zoals zou moeten" of een "zet 'r nog maar vier weken op boxrust, dan kijken we daarna wel een keer." :=

Helaas moet ik een heel wiel vervangen, want Essex potholes zijn zo next level dat mijn band het wel overleefd heeft, maar de velg niet. :') (Kun je nagaan dat ik nog aan het versnellen was tot 30mph en pas op zo'n 20mph zat...) Maar er is er eentje onderweg, gelukkig voor niet al teveel geld op de kop kunnen tikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:55

Vanmiddag belde de DA en ze willen toch gaan opereren. Gelukkig wel staand, dus in deze opeenvolging van kaknieuws is dit wel het minst kak. Ik ben altijd zooooo bang dat ze stukgaan bij het opstaan na een narcose, dus dat de chirurg het staand op de kliniek wil doen is echt een pak van m'n hart. Stalhoudster vindt het geen probleem om haar weg te brengen en weer op te halen, topmens!

En dan duimen dat we het nieuwe jaar ook (zo goed als) nieuw kunnen beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:17

Nieuw verblijf, nieuwe kleur verband! *\o/*
Afbeelding




Maandag is ze dus geopereerd op de kliniek. Tessa was zo lief om haar af te willen zetten voordat haar dochtertje naar school moest en om haar dochter daarna af te zetten met de twobox, maar daarvoor moesten ze wel vroeg op. Vi is gelukkig een makkelijk kind, die vond het allemaal helemaal prachtig en hoopte dat ze te laat op school zou zijn (helaas :') ). Blijkbaar belde ze 's middags haar vader op om uitgebreid over haar avontuur te vertellen. _O-

Ik reed in mijn eigen auto achter Tessa aan en realiseerde me halverwege dat ik voor Jan Doedel 'passport' op mijn hand had geschreven de avond van tevoren, want daar had ik die ochtend helemaal niet meer aan gedacht. :+ Eenmaal aangekomen was Vi over het erf aan het rondstuiteren terwijl we op de DA en haar stagiaires wachtten, want de receptie was nog niet open. Ik vroeg aan Violet of ze wist of het paspoort in de cabine lag, waarop ze heel bijdehand naar haar moeder toe liep en vroeg: "mum, did you forget the passport? >;) " :') Ja dus - we hoopten dat ze er niet naar zouden vragen en hoewel dat bij de stagiaires inderdaad het geval was, was MK, de veearts, een stuk wakkerder, dus nadat we Auroch even in haar box gezet hadden, Tessa snel naar school was vertrokken en ik nog wat administratieve zaken doornam, kon ik nog een keer op en neer rijden om het paspoort te halen.

Net toen ik die had gedropt en op weg was naar m'n auto, kwam ik een van de andere artsen tegen die net zijn dienstauto aan het klaarmaken was en nog zei hoe rot hij het voor ons vond dat ze toch geopereerd moest worden. Alle staff hier op de kliniek is zo vreselijk lief en betrokken. Zijn afsluitende woorden waren nog: "she's in great hands, we have an amazing team here," zo lief.

Nadat dat alles geregeld was, ben ik direct naar huis gegaan en nog voordat ik een hap van mijn brunch kon nemen, werd ik al gebeld door de chirurg: alles was goed gegaan, ze hadden het staand met sedatie en plaatselijke verdoving kunnen doen en de volgende dag mocht ze mee naar huis! *\o/* Mijn eerste reactie was vooral: dat was snel, daarna kwam pas de gigantische opluchting. Later die middag werd ik weer gebeld door de chirurg en kreeg ik bijna een hartverzakking, maar gelukkig wilde ze alleen toestemming vragen of ze mochten sederen, want madame was rondjes aan het lopen, de trut. := Verder ging het prima en heeft ze er weer een hoop fans bij dankzij haar charmes.

Thuis was ze ook weer wat unsettled en de afgelopen twee dagen is ze licht gesedeerd geweest (oké, woensdag was ze wat zwaarder gesedeerd dan voorgeschreven, want een van de stalhulpen had bedacht om tegen de instructies van de DA in te gaan en haar meer te geven). Tessa was laaiend; ik heb me echt kapot gelachen, want ze was nog half van de wereld toen ik aankwam. Gaf niks, want zo kon ze wel even rustig grazen aan de hand.

Vandaag was de eerste controle en de DA was heel positief verrast over hoe het eruit zag. Bij het ophalen had de chirurg me al wat foto's laten zien van de wond en dat zag er al heel goed uit, maar blijkbaar geneest het nu zelfs boven verwachting snel! Ze is ook volledig van de pijnstilling af al een paar weken en waar ze vorige week nog wat gevoelig was, is ze nu weer helemaal rad! *\o/* We hebben nu dus ook groen licht gekregen om haar wat meer ruimte te geven, en dat is het stukje gras waar ze nu staat, naast Moppet, de pony van Tessa's dochter.

Momenteel staan op de planning nog röntgenfoto's ter nacontrole over anderhalve week, en hopelijk is dit hoofdstuk dan ook weer afgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:22

ikke schreef:
Leuk hè, die bij-de-handse kids :D :D

Maar klinkt als dat het goed verlopen is +:)+ Op naar volledig herstel.
Ja, Violet is hilarisch! Ze is ook echt feral, maar op een leuke manier. Laatst kwam ze ook naar haar moeder toe met een dode duif die ze ergens op het erf had gevonden "look mum, it's dead!" "Yes, Violet, it's dead, now put it away." "But look, it's dead!" _O- Ze heeft ook allemaal matchy-matchy hat silks en shirts waar ze heel trots op is, dus laatst zei ik: "kom, jockey, dan geef ik je een voetje als een echte jockey." Prachtig vond ze dat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 02:46

Voorzichtige update: vandaag kwam de DA om nog een laatste keer te röntgenen ter controle en ik vroeg hoe het zat met weer aan het werk gaan als alles goed was. In principe hebben we groen licht om de training te gaan opbouwen als het bot er goed uitziet. Eén nadeel: het röntgenapparaat deed het niet, dus volgende week nog maar eens proberen. :') Auroch zelf staat nu overdag op de track samen met de Shet, zodat de kudde weer aan haar aanwezigheid kan wennen en zijzelf en Moppet makkelijker naar het erf te halen zijn 's avonds. Ze voelt zich verder goed, is rad en de wond is nu wel gewoon dicht, dus ik verwacht niet veel verrassingen meer. Met een beetje geluk is het volgende week dus gedaan met haar luizenleventje. ~~}>

Leuk volbloedgerelateerd nieuwtje van mijn kant: ik heb mijn eerste publicaties in de Racing Post binnen. *\o/* Onder andere hier: https://www.racingpost.com/bloodstock/s ... ent/590353 en in het overzicht hier: https://www.racingpost.com/bloodstock/s ... ale/590381

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:44

*\%/* *\%/* *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

De DA is nog niet geweest voor een laatste controle, maar Auroch staat inmiddels weer 24/7 op het land zonder problemen, dus ik dacht: een paar minuten stappen en draven kan geen kwaad. :)) Meer zat er toch niet in, want ik lig zelf ook in de lappenmand met een gekneusd bekken, maar ik kon het niet laten er toch even op te kruipen vandaag.

En wát een wereldpaard is ze! <3 Het opstappen met een blok kent ze niet, dus dat is nog wat vreemd en lastig, maar zodra je erop zit, is ze zo ontzettend safe. Zelfs in deze vrieskou en met toch een paar maanden het equivalent van boxrust, is er geen gekkigheid, geen spanning, frisheid of bakkabouters, ook al gebeurde er genoeg om haar heen.

Ik was vanwege die bekkenkneuzing zelf aanvankelijk een heel klein beetje gespannen, want ik kan het me momenteel niet veroorloven om er vanaf te vallen — ik ben bang dat er dan wel iets breekt —, maar die spanning verdween echt als sneeuw voor de zon zodra ik in het zadel zat. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:30

_San87_ schreef:
Yay, Auroch <3. Knapperd.

Let je wel even op je eigen gezondheid, ook :P.
Dat vergt zelfdiscipline en common sense. Van beide heb ik bijzonder weinig. _O- Maar zonder gekheid: ik moet het inderdaad wat rustiger aan doen. Het is alleen zo moeilijk. :')

Sherivey schreef:
Bikkel hoor, erop klimmen met een gekneusd bekken.
Hoop dat verdere pech jullie bespaard blijft
Ik kan je vertellen dat ik daarna het bad in gekropen ben en m'n rechterbeen met de hand de auto in moest tillen, want die ging nergens meer heen. _O- Dagelijkse bezigheden gaan wel aardig momenteel, maar die beweging onder je van een paard, en dan ook nog op een half tree zadel, was toch weer wat teveel van het goede. Dus ik zie het wel de komende weken: op dagen dat ik niet teveel pijn heb, is er ook genoeg leuks wat ik aan de hand kan doen met 'r. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:19

Sintara schreef:
Yaay *\o/* braaf paard! Hoe zeg je auroch eigenlijk, vast niet au -rog ? Xd
Haha, nee, ik spreek het op z'n Engels uit, dus OH-rok. :D

Raineri schreef:
Super leuk!! Super braaf dier is het ook. Fijn dat alles goed gaat. Nu hebben jullie wel weer genoeg pech gehad voor de komende periode
Hopelijk blijft het hier inderdaad bij en kunnen we volgend jaar gewoon lekker op avontuur. *\o/*

Anoniem

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:20

Met kleurpotloden? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:34

Vandaag hadden we de laatste röntgencontrole en het is officieel: ze is zo goed als genezen! *\o/*

Ik had geen tijd met de DA afgesproken, maar meestal komt ze rond 10u, dus ik was er al wat eerder zodat ik Auroch vast naar voren kon halen. Hoop drama en gedoe, want er waren niet veel andere paarden op het erf en het ene paard dat er wel was, ging na een paar minuten de bak in. Ik dacht dus gewoon wat rond te scharrelen over het erf, maar dat had wel redelijk wat discussies tot gevolg. >;) Gelukkig heb ik een hekel aan paarden zonder manieren, dus ze heeft inmiddels ook ervaren wat er gebeurt als ze haar middelvinger naar me opsteekt. ~~}> Daarna was ze opeens schaapmak, héél apart. :))

Bij de DA dus verder ook geen problemen, ze had toen wel door dat richting de wei trekken niet het gewenste effect had. Voor de zekerheid hebben we haar wel even met een kortwerkende sedatie gesedeerd voor de foto's, die er verder prima uitzagen, dus we hebben (nu echt :)) ) groen licht om weer aan de slag te gaan. Er is uiteraard nog wel wat te zien in het bot omdat ze wet hebben weggeschept, maar het ziet er rustig uit en de rest van het herstel komt mettertijd, en is geen reden om haar nog op rust te laten staan. Ik wilde haar eigenlijk vandaag nog vrij geven, maar werd door de dames op stal overgehaald om er gewoon meteen op te klimmen, dus ik heb nog even gewacht tot de sedatie was uitgewerkt en daarna: gaan!

Afbeelding

Er was weer genoeg te zien uiteraard, want het waaide behoorlijk vandaag, maar afgezien van een beetje kijken doet ze nog steeds niks. <3 Ook niet toen ze nog de enige op het erf was; gek genoeg heeft ze daar onder het zadel helemaal niks van. Die concentratie komt ook vanzelf wel en hopelijk valt ook het kwartje voor de teugelhulpen snel, want dat vindt ze nog wat vreemd met de side pull. En zo niet, komt er gewoon een hoofdstel met bit, daar ben ik ook niet zo moeilijk in. := Verder heb ik gewoon wat gestapt en gedraafd, veel (slangen)voltes gereden en vooral genoten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:41

Ik had wel veel minder pijn in m'n bekken, maar ben verder wel een beetje 'under the weather': koortsig, hoofdpijn, duizelig en m'n ribben doen ontzettend veel zeer, dus misschien toch iets (veel) teveel gedaan de laatste weken, ondanks dat ik echt m'n best deed om ook wat rust te nemen. Het is alleen vrij lastig soms als je alleen bent en ook nog moet werken etc. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:52


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:37

De sidepull is vandaag aan de wilgen gehangen en ik heb toch even een hoofdstel met bit gehaald. De laatste weken had ik wat twijfels over het rijden met de sidepull. In eerste instantie dacht ik dat ze gewoon moest wennen, maar ze bleef ermee lopen als een kameel, er doorheen drammen en wilde gewoon niet ontspannen, kortom: niet hoe ik volbloeden onder het zadel gewend ben, want vaak zijn ze juist super makkelijk over de rug en nageeflijk te rijden. De druppel was voor mij gisteren toen ze ook aan de hand van alles aan het proberen was om eronderuit te komen en duidelijk niet happy was. Voor mij is correct lichaamsgebruik belangrijker dan mijn eigen projectjes of experimenten, dus vandaag heb ik even snel haar mond opgemeten en ben ik (10 minuten voor sluitingstijd _O- ) nog naar een ruitersportzaak gereden om een nieuw hoofdstel + bit te kopen.

Het is dit lekker simpele exemplaar van Shires geworden icm een dubbelgebroken bustrens. Uiteraard wilde ik hem meteen testen, dus Pon-Pon uit het land gevist, opgezadeld en gegaan, en wát een verschil. Ze liep zo lekker licht, koppie naar beneden, geen gedram, veel beter geconcentreerd. Doordat ze met de sidepull haar hoofd elke keer zo raar hield en ik geen zin had in paniekerig geren of een paard dat uit balans raakt, had ik nog niet gegaloppeerd, maar vandaag heb ik twee korte galopjes meegepakt en ze deed het super! *\o/*

Volgende stap is een dressuurzadel aanschaffen, want ik rijd nog op een renzadel, maar ik wilde eerst het juiste hoofdstel vinden. Voor de meesten klinkt dat waarschijnlijk een beetje als de omgekeerde wereld, maar een renzadel met bijbehorende houding en gewichtsverdeling is natuurlijk wat ze gewend is en doordat ik daar zelf ook (tijdelijk) prima mee uit de voeten kan in wat dressuurmatig basiswerk, wilde ik van daaruit verder gaan werken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazai, elisespunky, GoogleAdsense, josien_m_, Keizerinnnn, Lucy_121, Miiej, SentiBot, sterregoud en 100 bezoekers