Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:25

Ik kan niet meer editten maar waar ik ook mee zit is dat ik eigenlijk zelf niet eens zag & voelde dat Mac niet helemaal goed liep. Dus ik vind het ook moeilijk om mezelf erop te vertrouwen dat ik het op tijd in de gaten heb als het hierna opnieuw mis gaat. Na al het lezen weet ik inmiddels hoe belangrijk het is om hem hierna heel correct en in balans te gaan rijden, maar ik vraag me af of ik hier kundig genoeg voor ben.. uiteraard kan de juiste instructie me hierbij helpen, maar makkelijk en onbezorgd rijden zal het niet meer worden.

Volgens mij stond het niet duidelijk in mijn vorige bericht maar hij heeft het dus aan beide voorbenen. Beide een 3 op het straalbeen.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:23

Pff heftig zeg, zo’n jong dier. Ik hoop dat je hem nog wel goed kunt houden om in ieder geval samen te genieten, maar na alles wat ik meegemaakt heb met ze, begrijp ik je twijfels ook goed. Ik duim voor jullie.

Ik zag dat Feyre weer fit is, gelukkig maar! Wat een hoop zorgen kunnen ze toch veroorzaken hè. Als het ff niet goed gaat is het altijd vervelend.

Vientje, jullie hebben ook weer een bijzondere ervaring gehad las ik. Knap van pinda dat ze het zo goed gedaan heeft. Heb je er zelf nog last van?

Ik heb alles meegelezen, maar niet helemaal onthouden. Ik heb namelijk ook een echte K week achter de rug. Ik heb Billy in moeten laten slapen |(
Door de regen van een week of twee geleden had hij weer hele dikke pezen. Z’n kogels waren inmiddels ook helemaal doorgezakt door alle blessures en toen ik vorige week zaterdag samen met de hoefsmid hem toch nog even probeerde te bekappen, viel hij zowat om. Dat was echt de druppel (naast de dikke pezen) om te besluiten dat dit zo niet langer kon. Maar jeetje wat deed dat pijn, hij was m’n enige levende verbinding met m’n moeder nog (behalve m’n broer uiteraard, maar dat is anders). Ik besloot nog een keer mooie foto’s te laten maken en dan een datum te plannen. Vorige week zondag was het prachtig weer en zag ik dat er daarna weer ontzettend veel regen aan kwam. Ik kon dus niet langer wachten, dat zou niet eerlijk zijn. Dus dankzij een hele lieve vriendin die die zondag tijd voor me heeft vrijgemaakt heb ik nog prachtige foto’s van hem en zijn kudde. En afgelopen donderdag hebben we hem met 5en laten gaan. Hij was voor zoveel van m’n vriendinnen en omgeving veel meer dan alleen een paard.
Hij was een beetje menselijk in zijn omgang en dat maakte hem heel bijzonder.
Ik ben heel blij dat ik het zo gedaan heb, want na de regen van de dinsdag ervoor strompelde hij alleen nog maar. Hij keek nog vrolijk, dus ik vond het wel heel moeilijk. Maar z’n benen waren echt op en hij blies ook zo snel z’n laatste adem uit dat ik denk dat ie zich voor ons goed hield.

Het verdriet is er niet minder om, maar het is wel een bevestiging voor mij dat ik het goed gedaan heb. Ik hoop dat hij weer met Bonnie en m’n moeder herenigd is. :knuffel:

Afbeelding
Even nog een mooie foto van m’n vriendje delen. Wel al van een paar jaar geleden, maar de andere foto’s heb ik nog niet.

Afbeelding
Dit was tijdens het maken van de foto’s afgelopen zondag. Alsof ze begrepen dat ze mee moesten werken, lukte het in één keer om foto’s met alle vier tegelijk te maken.

Afbeelding
En de laatste foto van m’n lieve oudje, toen hij nog even van de wei mocht genieten.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:40

Ach Kruimel jij ook ontzettend veel sterkte Y;(

Wat een slecht nieuws zo allemaal achter elkaar in dit topic :(

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:47

Ach jeetje Kruimel, heel veel sterkte met het verlies van je maatje :(:) Het klinkt alsof je een hele goede, sterke beslissing voor hem hebt genomen :(:)

En Anouk ook slecht nieuws over Mac, pfff heftig zeg zo'n diagnose bij zo'n jonkie :(:) Wat een moeilijke situatie zrg, snap dat je aan jezelf gaat twijfelen maar je hebt er hulp bij gehaald zodra het duidelijk werd dus je kan jezelf echt niks verwijten. Als je een paard elke dag ziet/rijdt sluipt er altijd wat gewenning in :(:) Vaak filmpjes maken en door een objectief iemand laten checken hielp mij bij Miep heel erg voor die onzekerheid iig. En wat de keuzes betreft, neem vooral je tijd en dan wordt het vanzelf duidelijk :(:)

Pinda en ik hebben geen trauma's overgehouden aan de traumaheli zoals het er nu uitziet :+ Zondag was ze heel zoet met rijden :)

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:26

wat een verdrietig nieuws kruimel, -O- en idd zoals vientje zegt een goede en sterke beslissing :(:) heel veel sterkte :knuffel:

Anouk wat ontzettend vervelend nieuws, ik heb er zelf niet echt ervaring mee maar kende iemand en die kon het goed managen met speciaal beslag en lessen gericht op rechtrichten.

fijn dat het met Feyre beter gaat!

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:14

Wat ontzettend zuur Anouk. Hopelijk lukt het om hem nog goed te managen.

Kruimel, heel veel sterkte. Heftig.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:45

Sterkte met je verlies Kruimellover Y;(

Anouk, wat een rotnieuws. Ik weet hoe het voelt, datzelfde heb ik ooit met een 4 jarige meegemaakt. Het was niet mijn paard maar het schuldgevoel was er niet minder om dat we het niet gevoeld hadden. Dat is de ellende met 2 kapotte voorvoeten, dan zijn ze niet perse zichtbaar kreupel. Ze was wel soms wat krabbelig in de wendingen en ze verloor hoogte als je meerdere hindernissen achterelkaar sprong. Maar ze was pas net ingereden dus daar dachten we niet veel over. Helaas had ze hko, 4tjes aan beide voorvoeten.
Vreselijk.
Ik hoop dat Mac opknapt de komende weken.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:28

Bedankt allemaal!

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:42

Kruimel :(:) Sterkte!
Afscheid nemen is altijd zo moeilijk!


Jeetje Anouk wat een naar bericht!
Neem het jezelf niet teveel kwalijk. Juist als ze aan beiden voeten pijn hebben is het lastig te zien en voelen.
Hopelijk is er toch nog een toekomst voor jullie.

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:23

Gaver, ik baal.. We hebben een nieuw paard met droes op stal. -O-
Komende 6 weken en met wat pech veel langer mogen we, natuurlijk, het terrein niet af.
Natuurlijk zie ik nu net allemaal leuke ritten en clinics voorbij komen .
Belangrijkste is natuurlijk dat het zieke paard weer opknapt en er geen ándere paarden ziek worden maar toch...|(

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:12

Ik was weer een tijdje onder een steen gekropen. Ik was bang helemaal gefrustreerd te raken van al jullie progressie en leuke plaatjes. Bij sommigen is dat zeker het geval, maar ik lees nu dat het zeker niet bij iedereen altijd feest is. Wat een verdriet, nare blessures, paard kwijt, paard ingeslapen. Pfff ik voel echt met jullie pechvogels mee. Droes op stal, wordt je ook echt niet blij van, ik hoop maar dat de andere paarden het niet krijgen.

Lisette zit helaas weer in de lappenmand. Weer getrapt in de kudde en dat moet echt een flinke optater geweest zijn. Inmiddels heb ik ze uit de kudde gehaald en staat ze nu met een oude merrie. Volgende week gaat ze naar een ander adres met een paddock voor haar alleen. Ik vrees dat ze met de hengstigheid de problemen gaat opzoeken, want we hebben echt geen idee wie het doet. Ze lijkt met iedereen in de kudde goed op te kunnen schieten.

Als ze 2 weken na de verhuizing nog niet 100% is dan moeten we maar naar de kliniek. Ik maak me best zorgen, zoals jullie begrijpen. DA vond haar niet superslecht lopen voor een fikse kneuzing en ze gaat zeker wel vooruit, maar mij te langzaam.

Ook nog een ander huis gekocht. Volgend jaar juli verhuis ik naar Noord-Holland. Lekker de rust en de ruimte op zoeken. Ook veel meer mogelijkheden om Lisette te stallen daar in de omgeving. Dat is hier inmiddels echt een probleem.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:07

Fransje hè bah dat is balen hopelijk gaat het idd niet verder op de andere paarden en loopt het met een sisser af!
Wel balen dat je nu even “vast” zit …

Anouk jemig wat een naar bericht! Ik heb wel sucess verhalen erover gelezen dus ik ga heel erg voor je duimen dat het te managen is.

Kruimellover heel veel sterkte

Sosha ik wilde bijna hetzelfde typen want helaas zit Sydney in het zelfde schuitje. Ook in de kudde getrapt en nu een einchuss been opgelopen. Gister wilde ik haar uit de wei halen en het paard uit de kudde zet haar in de hoek en slaat met 2 benen op haar (dus al dikke) achterbeen ik hoorde hem gewoon tegen het bot aanklappen. Ze had hier ook meteen een flinke zwelling van dus meteen naar de dierenarts met haar. Het is niet ver maar moet wel een stukje over de weg en het waaide flink dus madam was behoorlijk fris. Ik haf een zweepje mee omdat ze soms over mij heen wil lopen en dan blijft ze net wat meer achter mij. Op de terugweg was ze zo aan het drammen dat ik haar achteruit wilde zetten en met de zweep precies in haar oog prik dus ik kon weer terug om zalf mee te nemen.
We hebben nu voor 5 dagen antibiotica dus hopelijk slinkt haar been weer. Zij is ook erg opdringerig tijdens haar hengstigheid en zit ook veel onder de bijt wonden en plekken maar als het zo blijft wil ik haar niet meer in die groep hebben dus kijken hoe we het oplossen. Ik hou mijn paard graag heel.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:21

Als bij ons in de kudde een paard dat soort streken laat zien, zoals in een hoek drijven of overdreven opgefokt of jagen, dan gaat dat paard bij ons uit de kudde en niet het slachtoffer. Maar ja, als we niet weten wat er gebeurd, dan wordt het lastig.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:48

Wat een akelige berichten allemaal zeg :\ Van hopelijk kortdurende blessures tot wel echt hele serieuze zaken. Sterkte allemaal!

Afbeelding

Afbeelding

Feyre is back {:} Het was echt een hele nare, spannende tijd maar nu kunnen we weer gaan genieten!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:03

Oh wat fijn Berdien, ze ziet er ook weer super happy uit !
Hopelijk kun je het in de toekomst voorkomen.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:35

Och jeetje wat een narigheid hier allemaal, Sydney en Lisette in elkaar getimmerd en nu flink on de lappenmand :(:) wat klote zeg...ik hoop op voorspoedig herstel :(:)

Enorm balen van die droeg zeg Fransje, duimen dat het met een sisser afloopt en Joya OK blijft :(:)

Gelukkig wel heel goed nieuws van Feyre, ze ziet er weer uit als haar happy zelf! *\o/*

Hopelijk komt Miep niet bij de kudde-perikelen club, vanavond getuige mogen zijn van hoe de Fries die er nu bij staat haar alle hoeken van de paddock liet zien -O- het leek de eerste paar dagen zo goed te gaan...

Pinda gaat als een speer, we zijn nu aan het werken aan meer activiteit vanuit het achterbeen. Eergisteren had ze het ineens door, en mooi dat ze het vindt om te mogen showen :wow: kanonneponnie werd helemaal fanatiek :+:
Helaas geen beeldmateriaal daarvan, maar onze meer gematigde werkjes in de bak zien er nu zo uit:
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:18

Wat lekker dat Pinda het zo goed op pakt.
En Miep is niet welkom in de kudde-perikelen-club, is gewoon geen gezellige club ;(

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:55

Ah zo flut als ze blessures oplopen van andere paarden! Heb daar in het verleden ook mee te maken gehad.
Joya voorkomt meestal dat in problemen komt tenzij ze jaloers is.. Als een ander paard mijn aandacht opeist moet die weg!

Fijn dat je zo goed gaat, Vientje!

Vind het nu de spannendste tijd qua droes. Hoop zo dat het isoleren van het zieke paard voldoende is en er niet meer paarden ziek worden.
Als er na de incubatietijd geen nieuwe gevallen zijn ga ik pas aftellen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:57

Ah heerlijke pinda!! Zo blij dat jullie jullie draai hebben gevonden!

Berdien gelukkig gaat het nu beter maar wat zal jij wat grijze haren erbij hebben gekregen!

Sosha ja het is maar een klein groepje van 4 maar ik vind het geen rustige groep. Syd is ook echt geen lieverdje echt een merrie merrie is het maar ze is nooit echt gemeen. Het zijn 2 ruinen en 2 merries waarvan de andere ruim rudi is haar broertje hun gaan altijd goed samen. Wel echte broer zus relatie dus de ene dag heeft er eentje een bijtwond en de andere keer de andere. Maar de andere ruin kan heel raar uit de hoek komen ik heb het al eens eerder gezien maar nu was het echt heftig. Syd kon geen kant op die stond in de hoek en hij draaide zich om en sloeg terwijl ik op een meter afstand stond. Als ze nu eens tegen hem niet zo aardig zou doe. Zou het mss klaar zijn maar haar liefde voor hem is een beetje te….Sinds ze in deze groep staan heeft ze ook hele erge verlatingsangst wordt een kwestie van heel veel eruit halen en oefenen hopelijk wordt het dan minder.
Gelukkig lijken de medicijnen te werken vandaag een dun been! Wel nog wat vocht maar veel minder dan gister. Ze is er gelukkig (even af kloppen) niet kreupel op dus ik hoop dat het hierbij blijft!

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:58

Oh ja, superfijn dat het weer zo goed gaat Berdien!

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:38

Hier even een korte reactie. Ik ben met vakantie en niet overal wifi, voor iedereen met blessureleed sterkte en beterschap en duimen dat het allemaal meevalt.
Anouk heel veel sterkte; zo’n diagnose is niet niks. Maak jezelf geen verwijten, die kreupelheid op 2 voeten is toch lastig te merken. En het gaat sluipenderwijs. Hij moet nu revalideren tot de ontsteking weg is. Ik ken gevallen waarbij het al heel lang goed gaat. Er zijn verschillende oorzaken (erfelijkheid, doorbloeding, voeding, belasting) Bij de laatste telt ook een goede stand van de voet. Daarom zou ik persoonlijk niet het pad van het natuurlijk bekappen opgaan. Het is superbelangrijk dat Mac goed op zn voeten wordt gehouden en makkelijk kan afrollen. Zoek een goede en kundige smid die hem ruim op de ijzers zet. En die zijn helaas niet goedkoop… Speciaal beslag is misschien maar tijdelijk nodig maar nooit meer zonder ijzers laten ook al is hij pijnvrij. Vraag eventueel een beslagadvies bij hoofcare. Vooralsnog is er nog veel aan te doen, maar niet meer springen helaas.. :(:)

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:38

Fijn dat Feyre weer beter is Berdien!

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:39

Kruimel, heel veel sterkte.!!!!!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:49

Afgelopen weekend was er een boerenrennen waar ik voor ingeschreven had. Dat gaat natuurlijk niet met mijn lammetje maar ik kon een leenpaard meenemen, een 4 jarige Freiberger. Wat een heerlijk dier was dat <3

Afbeelding
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:07

Zeker een gaaf dier :~
Hoe gaat dat in zijn werk, zo'n boerenrennen ?