Fitz in het weiland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-01 00:15

Sinds zondag staat Fitz dus in het weiland. Zondagavond leek het allemaal goed te gaan, maar toen had hij de 3 uur durende rit vanuit Almelo en zware dagen achter de rug.

Gisteren heeft hij er dus echt een zooitje van gemaakt. Hij was eerst over het hek gesprongen en stond in een ander land!!
Vervolgens is hij de hele kudde aan het opjagen geweest en waren alle paarden incl. Fitz zeiknat. Ook konden de andere mensen hun paard niet eens uit het land halen omdat Fitz dat steeds verhinderde. Iedereen had natuurlijk commentaar op mijn paard en ik voelde me echt niet fijn.

Vandaag ging het gelukkig al wat beter, maar echt rustig grazen zit er geloof ik niet in.

Wie van jullie kent ook paarden die het gewoon niet naar hun zin hebben in het weiland en hoe lang zal ik het nog aankijken?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-06-27 00:16 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 00:19

Ik begrijp uit je verhaal dat ie "stalpaard"is geweest altijd?
Misschien is het zinnig er een maatje bij in te zetten? Wij hadden vroeger een C-pony op stal van de dochter van de eigenaar, die kon overal bij in.
Nescio heeft de gewoonte shetlanders te slopen Extreme duivel , maar meestal gaat het met zo'n kleintje wel goed.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 00:40

Ik denk dat je het nog wel even (een paar dagen Verward) aan kan kijken hoor Fitz! Fitz heeft nattuurlijk even lekker lopen genieten van die enorme "vrijheid"...er staat bij ons sinds afgelopen zondag ook een nieuw paard op het land, een ruin en die was ook over het draad heen gesprongen en ging de merries opjagen...Escala vond het niet erg want die was dus zo hengstig als wat en die vond dat wel leuk zo'n (halve) kerel om haar heen, maar Univers is de sloot in geraakt enm die moest er door de brandweer uit getakeld worden, heel vervelend! Maar darna hebben ze dus opnieuw een apart stuk afgezet voor de ruin maar deze keer met een groot stuk er tussen zodat hij niet zo in de verleiding ou komen om weer naar de merries toe te racen...moet er wel bij zeggen dat dit stuk toen af is gezet met iets meer draad en er stond ook een tikje meer stroom op... Knipoog Enne, hoe gaat het met Fitz op het land als je er niet bij bent? Misschien kan hij ook in het land met een (liefst oudere ruin???) paard dat zich niet door Fitz op de kop laat zitten...stekte in ieder geval en ik hoop maar dat Fitzie zijn draai op het land gauw gevonden heeft!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-27 08:06 ]</font>

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 00:55

Sjakila is precies zoals jij Fitz omschrijft. Bij haar heeft dit gedrag ongeveer twee weken geduurd zonder dat je er iets aan kon doen. Momenteel is ze lekker rustig en geniet ze ervan. Nu is ze niet meer gek omdat ze in het land staat, maar omdat ze eruit moet.
Ik denk dat je het gewoon nog een poosje aan moet kijken en verwacht dat je spoedig veranderingen zult ondervinden.
Succes ermee!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 08:04

Jeetje Fitz....denk je hem een pleziertje te doen...ondankbaar wicht! Party!!
Maar ja, hij is het natuurlijk niet gewend he. Ik zou het nog een paar dagen aankijken, hij moet zijn plekje veroveren in de groep en dan zal het wel loslopen.
Staan ruinen en merries door elkaar daar?
Bij ons staan ze gescheiden en dat gaat super. Marillion was dus een week de wei niet opgeweest, maar was totaal niet gek. Gewoon kop aan de grond en vreten. De anderen deden alsof ie nooit was weggeweest, gelukkig!

Succes, ik hoop wel dat ie gauw went, want dat zou wel zonde zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 08:54

Ik heb zelf ooit een een paard gereden dat niet op de wei kon. We hebben hem in een koppel van ongeveer 5 wat oudere paarden en pony's gezet. Dit paard dacht dat ie de hengst was van de kudde en was de hele dag om de andere paarden aan het heen rennen om zijn kudde maar bij elkaar te drijven. Ook probeerde hij steeds een oudere merrie te dekken terwijl hij al heel lang ruin was Verward . We hebben het een maand aangezien maar het ging echt niet. Hij werd broodmager omdat hij zich geen tijd gunde om te grazen en de hele dag aan het rennen was. Hij was ook niet meer te rijden want hij wilde alleen nog maar naar de wei galopperen om bij zijn kudde te zijn.
Kun je niet vragen of Fitz een uurtje de wei op mag en probeer die tijd dan langzaam op te bouwen. Het kan best dat hij zich na een tijdje gaat vervelenop de wei en dan rottigheid gaat uithalen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 09:22

omdat fitz altijd stalpaard is geweest kent hij dit niet.en de kudde-paarden-taal zal hem ook ietwat ontvreemd zijn in de laatste jaren.kijk het een paar dagen zaan,hij word gauw genoeg een keer op zn nummer gezet en is de rangorde bepaald.geef het even tijd.hij kent dit gewoonweg niet!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:17

Die Fitz! gek beest!

Toen ik Toon vorig jaar juli kocht had hij al maanden in het land gestaan bij zijn vorige eigenaar. Dus dat was hij gewend.

Bij mij echter, belandde hij in een voor hem onbekende groep ruinen en hij was doodongelukkig. Hij stond maar bij het hek te wachten tot hij eruit mocht en als iemand anders zijn paard uit die groep haalde, glipte Toon altijd het hek uit.

Hij is ook een keer de sloot ingejaagd door een paar dominante ruinen. Sindsdien durfde hij het land niet in als er paarden vlakbij het hek stonden. Dan moest ik eerst met een zweep het land in en alle paarden wegjagen, eerder kreeg ik Toontje er echt niet in!

Hij graasde wel, maar was duidelijk niet gelukkig en wilde alleen maar dat land uit. Heel sneu!

De hele winter heeft hij buitengelopen in dezelfde groep en hij werd gelukkig wat stoerder en liet zich niet zomaar meer door iedereen de kaas van het brood eten. Maar de helft van de tijd stond hij toch nog steeds voor het hek te wachten tot hij eruit mocht, ditmaal kwam dat doordat er in de winter niks meer te eten was en Toon liever op stal staat. Echt waar. Daar kun je namelijk altijd nog je stro opeten! Haha!

Ik heb dus een paard dat graag op stal staat, maar voor zijn hoefkraakbeenverbening is het gewoon beter dat hij de hele dag in beweging is, bovendien vind ik dat een paard buiten hoort, maar ja, als je paard dat niet vind? Verward

Nu gaat het veel beter, hij staat me ook niet meer op te wachten bij het hek (soms best jammer, scheelt weer een stukje lopen) maar al met al heeft het best een tijd geduurd!

Groetjes Mieke