Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:52

Britt1 schreef:
<3 *\o/*
Mijlpaal!

[ Video ]


Oh wat heerlijk!! *\o/* Hoe voelde hij? :D

Vind wel dat je lang hangt, dat kan voor hem erg onprettig en onstabiel aanvoelen. Zeker omdat je vanaf de grond opstapt (hoezo geen krukje?) Is er een reden dat je lang aan een kant hangt? Voor hem is het prettiger dat je sneller gaat zitten.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:44

Captain schreef:
Britt1 schreef:
<3 *\o/*
Mijlpaal!

[ Video ]


Oh wat heerlijk!! *\o/* Hoe voelde hij? :D

Vind wel dat je lang hangt, dat kan voor hem erg onprettig en onstabiel aanvoelen. Zeker omdat je vanaf de grond opstapt (hoezo geen krukje?) Is er een reden dat je lang aan een kant hangt? Voor hem is het prettiger dat je sneller gaat zitten.

Geen idee, want ik ben dat niet :)
Ze deed het heel rustig verder, het was de eerste keer, dus eerst zien hoe hij reageerde op hangen. Daarna een paar keer direct opgestapt.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:07

Ohhh Britt wat gaaf voor de 1e keer er op! Hij ziet er super chill & braaf uit :j

Plutolover, ik vind het ook heel lastig om voor 2 verschillende paarden 'actief' te verzorgen. Ben stiekem blij dat m'n ene bijrijdpaard is verkocht, dan heb ik alle tijd voor het jonkie. Ik werk zelf fulltime in de paarden, oftewel: de hele dag buiten in weer en wind. Als ik dan op het werk al 6 paarden heb getrained, heb ik soms echt geen fut meer voor nóg 1-2 paarden :+ Dan is het goed met een jong paard, ik doe zo 2-3 x in de week wat met haar, en dan kom ik nog een paar keer om gewoon even lekker in het weiland te knuffelen. Ze staan 24/7 buiten en de eigenaar voert ze hooi, dus ze hoeft me ook helemaal niet elke dag te zien :D

Hier gaat het super met Tessla. We hebben 1,5e week lang sneeuw en ijs gehad, dus ze heeft wat vrij gekregen, en dat heeft haar goed gedaan. Ze heeft nu een paar keer een zadel opgehad, aan de lange lijnen gewerkt en gister voor het eerst met stijgbeugels naar beneden gelongeert. Waar het longeren eerst echt een drama was, deed ze dat nu echt ontzettend goed! Was dus goed om het gewoon even links te laten liggen :j Ze was wat gespannen, maar het waaide ook enorm en ze deed verder helemaal geen gekke dingen en ik merk dat ze veel meer vertrouwen in me heeft gekregen de laatste tijd. Ik denk dat ik morgen weer eens een stukje met haar ga wandelen. Van het terrein (en haar paardenvrienden) weg is tot nu toe nog wel een dingetje geweest, ben benieuwd hoe ze dat gaat doen nu we weer een paar weken verder zijn

Twee weken terug voor de eerste keer helemaal opgezadeld met hoofdstel en al
Afbeelding

En gister, met het nieuwe touwhalster dat ik voor kerst van haar eigenaresse heb gekregen. Zo lief en groen staat haar echt super <3
Afbeelding

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 20:51

Piekosjj schreef:
Ohhh Britt wat gaaf voor de 1e keer er op! Hij ziet er super chill & braaf uit :j

Plutolover, ik vind het ook heel lastig om voor 2 verschillende paarden 'actief' te verzorgen. Ben stiekem blij dat m'n ene bijrijdpaard is verkocht, dan heb ik alle tijd voor het jonkie. Ik werk zelf fulltime in de paarden, oftewel: de hele dag buiten in weer en wind. Als ik dan op het werk al 6 paarden heb getrained, heb ik soms echt geen fut meer voor nóg 1-2 paarden :+ Dan is het goed met een jong paard, ik doe zo 2-3 x in de week wat met haar, en dan kom ik nog een paar keer om gewoon even lekker in het weiland te knuffelen. Ze staan 24/7 buiten en de eigenaar voert ze hooi, dus ze hoeft me ook helemaal niet elke dag te zien :D

Hier gaat het super met Tessla. We hebben 1,5e week lang sneeuw en ijs gehad, dus ze heeft wat vrij gekregen, en dat heeft haar goed gedaan. Ze heeft nu een paar keer een zadel opgehad, aan de lange lijnen gewerkt en gister voor het eerst met stijgbeugels naar beneden gelongeert. Waar het longeren eerst echt een drama was, deed ze dat nu echt ontzettend goed! Was dus goed om het gewoon even links te laten liggen :j Ze was wat gespannen, maar het waaide ook enorm en ze deed verder helemaal geen gekke dingen en ik merk dat ze veel meer vertrouwen in me heeft gekregen de laatste tijd. Ik denk dat ik morgen weer eens een stukje met haar ga wandelen. Van het terrein (en haar paardenvrienden) weg is tot nu toe nog wel een dingetje geweest, ben benieuwd hoe ze dat gaat doen nu we weer een paar weken verder zijn

Twee weken terug voor de eerste keer helemaal opgezadeld met hoofdstel en al
[ Afbeelding ]

En gister, met het nieuwe touwhalster dat ik voor kerst van haar eigenaresse heb gekregen. Zo lief en groen staat haar echt super <3
[ Afbeelding ]

Ziet er super uit! Leuk he om met zulke ogenschijnlijk simpele dingen te oefenen :)
En een paar keer per week wat met je jonkie doen is toch meer dan zat? Genoeg te verwerken in zo'n proces.
Ik vind het superleuk allemaal, benieuwd naar wat zondag weer brengt !

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:00

Ja echt de simpelste dingen kunnen opeens heel veel tijd kosten! Het heeft Tessla serieus weken geduurd voordat ze voetjes kon geven. Ze snapte het gewoon écht niet! Aan de andere kant is ze heel koel en geeft ze helemaal niks om dingen als het zadel of over haar hangen.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 23:58

Ook lekker de tijd geven en niet forceren. Ik heb het geluk dat ik mijn pony dus al heb sinds hij 10 maanden was. Ik weet precies wat hij wel en niet kent. Zo was bekappen ook echt drama in het begin, maar met veel geduld en oefenen is dat helemaal goed gekomen en geeft hij zijn voetjes nu gewoon zelf aan (echt nooit gedacht destijds dat dat zou lukken). Ook sinds hij jong was niet voorzichtig gedaan: om hem heen wapperen met dekens, bezems en weet ik wat. Ondanks dat hij nu nog steeds spanning kan oplopen van voor mij onlogische dingen, heeft hij al zoveel geleerd. Een zadel kon ik er echt zonder problemen op zwiepen voor de eerste keer, aansingelen geen probleem en hoofdstel met bitje deed hij ook niks op. Toch bijzonder he eigenlijk. Lief!

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:43

Wat leuk om te lezen allemaal! Ik ga dit voorjaar ook weer beginnen met een jong paard, wel spannend hoor… Afhankelijk van hoe het gaat ga ik hulp inschakelen of zelf aan de gang, doorrijden doe ik zelf met begeleiding van mijn instructrice. Ik was niet van plan om helemaal opnieuw te beginnen maar je wordt verliefd en dan doe je gekke dingen…. Mijn merrie staat nu nog in de opfok en komt dit voorjaar naar huis. Het is inmiddels 17 jaar geleden dat ik een paard heb beleerd, inmiddels een berg meer ervaring maar aan de andere kant ook een stuk ouder en wat minder onbevangen. Ik kijk ernaar uit met jullie mee te kijken en de voortgang te delen!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:51

Super leuk om mee te lezen :D Rafiki wordt komend jaar ook beleerd. We zijn inmiddels wel bezig met wat licht grond- en hersenwerk om hem mentaal wat uit te dagen en leren zijn grote lijf te gebruiken.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 20:25

Leuk Dandelion en Dioxide, benieuwd hoe het bij jullie zal gaan!

Hier vandaag tweede training. Mijn hulp longeerde hem eerst en hij was erg fris en bokte erop los :+ . Maar daarna stapte ze er zo weer op. Vanuit het ernaast lopen heb ik de cirkel aan de longe wat ingezet en dat ging ook goed :). Hulp heeft voor het afstappen nog op hem gelegen, dameszit en is er via zijn kont afgegleden "even kijken of we er een circuspaard van kunnen maken". Ja dus :D Zo leuk. Komende week weer gepland. Ik word er blij van hem zo te zien!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:27

Mag ik me hier ook melden? Mijn Welsh cob Abby wordt in mei drie jaar, en ik wil jaar dan ook komend jaar rustig aan gaan beleren. Ik weet niet of ik er in 2022 al op ga zitten, want ze is nog echt een kleutertje.
Ik heb haar in augustus gekocht, en voor zover ik weet ben ik al haar vierde eigenaar. Er is verder heel weinig met haar gedaan, volgens mij is ze alleen gepakt om te vervoeren naar een andere eigenaar. Ze pakt de meeste dingen erg snel op, alleen de smid is een beetje een drama. Dat is echt paniek als ze de geur alleen al ruikt. Daar zal ze dus wel een slechte ervaring mee hebben.

Ik ben nu gestart met grondwerk en de absolute basis, want ze kent niks. Ze was niet eens halstermak toen ik haar kocht. Het is wel een hele vriendelijke pony die graag leert, dus volgens mij komen we er wel!


Afbeelding
Afbeelding


Ik ga nu even al jullie ervaringen bij lezen, ik kan er vast wat van leren.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:36

We hebben gisteravond het nieuwe barepack pad even gepast. Meneer is gelukkig nog even braaf als altijd en reageerde helemaal niet op de singel terwijl hij er al zeker een half jaar geen om heeft gehad.

Afbeelding
Afbeelding

Fijn om bij Valentijn ook even de bevestiging te zien dat het allemaal nog oke is.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:26

Hallo, nu is het echt 2022 :D

Als kers op de taart heb ik 31 dec voor het eerst op Tessla gereden, aka een paar rondjes gestapt. Ze deed het echt super <3 Rustig, relaxed, wat onzeker om zelf te stappen maar dat is natuurlijk begrijpelijk. Vandaag weer een stukje gereden en die onzekerheid was helemaal weg. Ze durfde zelfs wat haar grenzen uit te testen. Dat is de Tessla die ik ken :+ Al met al echt súper tevreden! Aangezien we nog geen rijbak hebben en het super modderig is, gaan we nu alleen nog maar wat stappen en oefenen met sturen, stoppen, been geven etc.

Vrijdag de eerste keer
Afbeelding

En vandaag, heerlijk die verandering in haar blik. Dit is hoe ik haar ken :D
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:31

Wat gaaf Piekosjj! Toch een mijlpaal. Fijn dat ze zo snel haar zelfvertrouwen (her)vindt.
Hoop ergens in het voorjaar ook zo'n foto te kunnen plaatsen.

Thami
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:32

Wat stoer, echt een heerlijk gevoel hè! Ik kom ook langzaam uit mijn paarden winterslaap. Eerst maar met mijn oudere merrie begonnen, maar Miro keek ook al hoopvol dus hoop hem ook weer wat te kunnen oppakken!

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:39

Ja ze is heel stoer, totaal niet bang aangelegd :j En dus ook wel snel wat praatjes. Gok zo maar dat er nog best wat discussies gaan komen in ons leven samen :D :+

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:45

Wij hebben (volgens stamboek ) ook een 3 jarige. Deze kent wel het hoofdstel. maar verder niets en er gaat beslist nog niet op gereden worden. Wij wachten met zadelmak maken tot hij echt 4 jaar is (geboren in de 6 de maand) Longeren kent hij wel maar verder mag hij nog lekker genieten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:26

Leuk er al op gezeten!

Vandaag m’n jonge haf van 3,5 wat langer gelongeerd, jeetje wat kan die soms sprongen maken.. hopelijk doet hij dat niet onder t zadel.

Als het hem niet zint omdat hij afgeleid is.. dan reageert hij best vel. Maar goed dat komt ook wel goed net verhuisd dus hij ziet m’n andere haf dan niet

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 07:02

Welkom petra o

plutolover schreef:
ik was even dit topic kwijt..

Mijn paarden zijn verhuisd. Laatst mijn jonky even aan de longe gehad..Kreeg toch paar fikse uitspattingen.. hoop niet dat hij dat onder het zadel gaat doen.

ook loop ik soort vast met hem in de zin van.. Hij is toe aan werk maar met zn koppie gewoon totaal niet bij..

Ik wil zodra hij gewend is op de nieuwe stal hem 3x per week wat gaan doen met hem, maar ik heb iedeen genoeg van beetje horsmanship tot meer het rechtrichten maar soms heb ik gewoon echt geen zin, ik ben dan gewoon moe.. En dan moet ik de andere ook nog doen haha. Naast het les geven wat ik doe enz. dagen zijn korter.. werk ook 2 dagen op kantoor.. Kortom het gaat mentaal met mij zelf niet zo goed.

gelukkig staan ze 24/7 buiten in een kudde dus ruimte en beweging genoeg

zijn er hier meedere met 2 paarden? hoe doen jullie het? Sinds ik 2 paarden heb kom ik gewoon niet in ritme. En nee ik ga er geen verkopen haha. WAnt het is niet zo zeer dat ik geen tijd voor ze hebt. Het is meer van dat je zo met 1 paard 2 uur bezig bent en het vroeg donker is, en ik in donker niks ziet.. dus rij ik liever geen auto in het donker.. Dus ik voel mezelf nogal opgejaagt.

Als ik kijk wat sommige al doen met hun jonge paarden, dan denk ik.. ik loop achter... Maar ik loop niet achter.. Maar mijn hoofd zegt van wel..

oke snappen jullie mij nog?? ik mezelf niet meer haha


BRITT: WAT GAAF ZEG!!!


Pff ja luxe probleem he. Ik heb 2 jonge kinderen en 3 paarden aan huis. Soms denk ik echt ik verkoop 2 paarden en ga weer lekker volpension staan maar ik weet gewoon dat alles in de winter even super rot lijkt maar het straks allemaal wel weer meevalt. Ik zit soms te denken aan een verzorgster maarja als er dan wat gebeurt voel ik me daar toch verantwoordelijk voor dus daar heb ik niet zo'n zin in. Hoop echt dat het beter wordt als de kids straks op de basisschool zitten.

Wat een leuke foto's en filmpje weer zeg! Erg leuk om allemaal te volgen en inspiratie en motivatie op te doen hier ook zo eentje die super lief is maar ook recht overeind kan gaan als ze haar zin niet krijgt. Dan denk ik ook altijd oh help niet met mij erop graag haha.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:44

Oeh ik had deze even gemist. Had me al gemeld in het 2021 topic maar had besloten mijn merrie iets langer de tijd te geven.

Wat een leuke puppy's hier allemaal! Heerlijk om te zien en jullie te volgen.

Dit is Caya, mijn Barock Pinto toen ik haar kocht op 2 jarige leeftijd.
Afbeelding

Nu is ze ruim 3.5 en ze is er echt klaar voor om wat meer uitgedaagd te worden. Gek hoe je dat aanvoelt.
Ik doe alles heel rustig aan en ben al lang met haar bezig met grondwerk en longeren, wandelen, gekke dingen op haar rug en dat soort dingen. En ik heb er inmiddels ook opgezeten en een rondje gestapt links en rechtsom. Zo heerlijk!

Caya is braaf, maar zeker geen dooie. Erg blij met deze troela en hoe ze het doet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:41

Was even niet meer zo vaak op bokt, wat word hier gezellig gekletst :D !

Ik had ervoor gekozen om Dottie in training te zetten. Gedacht dat ze misschien wat meer tijd zou nodig hebben voor alles.

Maandag zijn ze met haar begonnen en ze neemt alles zo snel op! Vele sneller als ik verwacht had. Dinsdag ochtend kreeg ik dit filmpje :')

En vandaag ging ze zo door de bak


Dat ging toch wat sneller als ik gedacht had :x

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:08

Vorig jaar werd het hem niet door allerlei omstandigheden. Dit jaar hopelijk wel. Roos wordt dit jaar vijf dus het is wel eens tijd. Ze begint ook 'vervelend' te worden dus ik denk dat ze wel wat uitdaging kan gebruiken.

Mijn prinses:
Roos, araloosa, 1,49
Afbeelding

Afbeelding

De spullen ben ik in ieder geval in orde aan het maken.

Afbeelding

Maar we gaan rustig beginnen met wandelen. Daarbij wil ik haar wel graag een hartslagmeter om doen. Ze lijkt spanning namelijk heel plotseling en snel op te bouwen waarna ze vrij explosief reageert. Ik wil graag weten wat er van binnen gebeurt bij haar en hoe snel ze hersteld. Dus eerst een singeltje waar de hartslagmeter aan kan.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:14

Wat een prachtige merrie Malenka! Herken het gedrag way je omschrijft in de mijne ook. Die had ook echt aandacht en uitdaging nodig en nu is ze veel makkelijker en liever te hanteren. En wat voor zadel is dat? Ziet er erg fijn uit :j

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:44

Dank je Piekosjj. Ik verwacht ook dat ze straks weer veel makkelijker is. Al zal ze altijd een paard met een mening blijven. Het zadel is een Sommer Spirit DS. Speciaal ontwikkeld voor lange ritten.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:00

Wow Gichke, wat knap al zo snel! Wanneer ga je er zelf op?

En Malenka inderdaad een super mooi en fijn zadeltje en een mooi paardje.
Caya werd ook stik vervelend. Ze bedenken hun eigen werk wel als ze niet voldoende uitdaging krijgen van ons, het is alleen niet altijd het gewenste werk in onze ogen, haha.

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:34

Merriemens schreef:
Caya is braaf, maar zeker geen dooie. Erg blij met deze troela en hoe ze het doet.


Jullie zijn goed bezig, leuk!


gichke schreef:
Maandag zijn ze met haar begonnen en ze neemt alles zo snel op! Vele sneller als ik verwacht had.


Ze galoppeert al +:)+ , gaaf, dat gaat inderdaad vlot!

Malenka schreef:
Vorig jaar werd het hem niet door allerlei omstandigheden. Dit jaar hopelijk wel. Roos wordt dit jaar vijf dus het is wel eens tijd. Ze begint ook 'vervelend' te worden dus ik denk dat ze wel wat uitdaging kan gebruiken.


Mooi paard Malenka. Heerlijk om aan de slag te gaan, toch? Je geeft haar in ieder geval ruim de tijd.

In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, ga ik de mijne toch laten beleren. Dat komt omdat ik besloten heb hem (in eerste instantie) western te gaan rijden. Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar wel bijrijdpaarden gehad die in de basis western beleerd waren. En als ik op neck-reining rijdt, en zeker op één hand, ben ik veel en veel meer ontspannen in mijn lijf. Dat vind ik belangrijk. Het ziet er ook cool uit, bonuspuntje!

Zadelmak maken doe ik wel zelf, daarna mag hij naar een (bitloos) westerntrainer. En ik ga zelf ook lessen per direct. Superveel zin in! Later wil ik wel ook met hem gaan springen, maar dat komt over een paar jaar wel.