Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:13

oji schreef:
Ikke je hoeft niet altijd meteen af te gaan als ik iets post. Happy geeft zelf aan dat het niveau verschil maakt in de “centjes” dus ik heb niets via een ander kanaal, ik grijp niets volledig uit de lucht maar ik lees voor ik iets post.

Als je dan meer leest dan alleen datgene wat je past, had je gelezen dan had je ook gelezen dat ik schrijf:


ikke schreef:
Laten we wel wezen: het is een paard. Het is een paard waar happy2014 happy van lijkt te zijn en waarvan de prijs haar niet gillend weg heeft doen lopen.
Als het daarnaast dan een gezond paard is; wat is er dan mis mee?

Blijkbaar past de prijs wel ongeveer binnen het beschikbare budget anders had ze het paard waarschijnlijk niet eens in overweging genomen.

Blijkbaar heeft het paard ook geen signalen afgegeven dat ie Happy2014 niet zit zitten.
Blijft over wat voor elk paard geldt:
Is ie gezond?
Kan happy2014 met dit paard doen wat ze graag wil (en meer)?

De rest is echt flauwekul die er aan de haren bijgesleept wordt om opvattingen die er niet toe doen, kracht bij te zetten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:08

Ik lees alleen wat mij past? Wat past mij dan Ikke?? Ik heb nl geen idee wat mij past in deze discussie. Krijg eerder het idee dat jij Happy probeert te pushen dat ze dit paard vooral moet kopen.
Mij maakt het niet uit of ze dit paard koopt of niet. Ik hoop dat ze een paard koopt waar ze al haar dromen mee kan verwezenlijken. Misschien is dat deze, misschien niet.

Het enige wat ik wil aangeven is dat ze goed moet doorvragen om erachter te komen of het paard door een kundige ruiter braaf gereden is of dat het paard daadwerkelijk van zichzelf braaf is.
Wat is er op tegen om mensen, zeker als ze snel angstig zijn in hun rijden en daardoor de kans op een mismatch des te groter, te adviseren kritisch door te vragen en goed na te denken voor ze een paard kopen?

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:12

Ik ben het met Oji eens hier, vooral voor een angstige ruiter belangrijk om te kijken of het paard van zichzelf braaf is of braaf is als die aan het werk is en blijft.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:00

oji schreef:
Ben ik de enige die wel enige kanttekeningen zet bij het hoger opgeleide leerpaard?

Je betaalt een hoop extra voor het niveau. Dat is veel geld, wat het ongetwijfeld waard zal zijn, maar voor iets waar je zelf weinig waarde aan hecht. Tegen de tijd dat jij dat niveau gaat bereiken is dit paard misschien wel te oud om nog op dat niveau iets te betekenen.

Maar goed, ik ben het ermee eens dat braaf ook zijn geld zeker waard is. Maar in hoeverre kun je daar werkelijk iets van zeggen nu. Het paard loopt op veel hoger niveau dan jouw rijvaardigheid, dus is waarschijnlijk een zeer vaardige en zekere ruiter gewend. Paard zit fysiek waarschijnlijk lekker in de spieren en in zijn vel. De ruiter die ervoor gezorgd heeft dat dit paard zo fijn en betrouwbaar te rijden is, gaat dit dier niet voor jou "onderhouden".

Wat als die rijdbaarheid minder wordt door dagelijks een minder zekere, of zelfs onzekere, ruiter. Wat als het paard door mindere rijvaardigheid (en dat is zeker geen schande, er zijn er maar weinig die het lichte tour niveau hebben) minder fijn, los in zijn lijf en minder in zijn bespiering gaat zitten. Is ie dan nog zo meewerkend, braaf en zoveel vertrouwen gevend? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het is in mijn ogen zeker iets om over na te denken en na te vragen bij de verkoper. Hoe was dit paard in zijn jongen jaren, was ie ril, was ie meewerkend of was ie brutaal en probeerde nog wel eens uit, maar is braaf geworden door een hele consequente ruiter die niet verblikte of verbloosde bij wat bravoure.

Er is nl een heel groot verschil tussen braaf gereden en braaf van karakter. Dat verschil merk je niet bij een paar bezichtigingen, maar maakt alle verschil of dit dier dat extra geld daadwerkelijk waard is voor jou.


Dit is precies mijn angst en is ook wat ik bij verkoper heb aangekaart. Een vriendin van mij had ook een braaf paard omdat zij nergens om geeft. Geen beren op de weg ziet en haar paard dus ook zo rijdt en vertrouwen geeft, consequent is en duidelijk grenzen stelt.. Bij mij ziet hij spoken en toen zij hem later verkocht, was hij ook niet zo braaf meer.

Mijn eigen paard was braaf vanuit karakter en bloedlijn ( burggraaf). Die kreeg niemand gek, zelfs ik niet

Het paard waar ik naar ben wezen kijken, is al vanaf zijn derde in bezit van eigenaar ( aan de ene kant fijn, aan dr andere kant vind ik het ook een dingetje) Eigenaar rijdt vriendelijk en goed. Paard wordt ook gereden door dertien jarige en vond een interview terug van eigenaresse van 2 jaar geleden waarin aangegeven werd ( toen was er nog geen sprake van verkoop) dat iedereen er mee weg rijdt en beestje nog nooit een stap verkeerd heeft gedaan. Dat geloof ik zeker, maar wat ik zeg, zij heeft hem al van jongs af aan.

Anyway, ik heb dit dilemma aan verkoper voorgelegd en zij geeft aan dat het wel echt karakter is. Ze had een 3 jarige en vertelde dat die zo anders is, ziet overal spoken terwijl paard waar het hier om gaat met inrijden gelijk chill was, nooit las verkeerd.
Laatst bijgewerkt door happy2014 op 06-12-21 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

B+12 L+4

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:16

oji schreef:
Ik lees alleen wat mij past? Wat past mij dan Ikke?? Ik heb nl geen idee wat mij past in deze discussie. Krijg eerder het idee dat jij Happy probeert te pushen dat ze dit paard vooral moet kopen.
Mij maakt het niet uit of ze dit paard koopt of niet. Ik hoop dat ze een paard koopt waar ze al haar dromen mee kan verwezenlijken. Misschien is dat deze, misschien niet.

Het enige wat ik wil aangeven is dat ze goed moet doorvragen om erachter te komen of het paard door een kundige ruiter braaf gereden is of dat het paard daadwerkelijk van zichzelf braaf is.
Wat is er op tegen om mensen, zeker als ze snel angstig zijn in hun rijden en daardoor de kans op een mismatch des te groter, te adviseren kritisch door te vragen en goed na te denken voor ze een paard kopen?


Eens, maar ik denk niet dat mijn angst een grotere kans op een mismatch geeft. Juist daardoor neem ik dit soort dingen mee. En heb ik paard waar ik voor de tweede keer ging kijken laten staan ( was te sensibel voor mij en duidelijk braaf gereden doordat eigenaresse een goede leider was). En als ik twijfel ga ik nog een keer kijken en neem eventueel instructrice mee.
Desalniettemin, dank voor de tip(s), altijd welkom. En of het deze gaat zijn of een volgende, gaan we de komende tijd beleven . Ergens loopt vast mijn match rond..

Het is lastig om een goede match te vinden en ik ga er geen haast mee maken. Mijn vorige paard heeft ook een paar maanden geduurd en was zeker niet de eerste die ik heb bekeken ( wel de enige waar ik maar 1 x ben wezen kijken en 5 min op heb gezeten en een uur later heb gekocht )

En voor de nieuwsgierigen onder ons, ik vind het geen probleem om via pb een linkje en prijs te geven. Ik respecteer uiteraard verkoper dus kan daarom hier geen info, filmpjes etc geven.

B+12 L+4

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 06:57

Wel eens met oji inderdaad en begrijp heel goed dat jou dit tegenhoud happy, dat zou ik denk ik ook hebben. Je hebt paarden die gewoon graag werken en je hebt paarden die het niet uitmaakt of ze 1x per week of 1x per maand mee op een ritje mogen :+ Mijn vorige en ook mijn huidige trouwens, doen echt niet gek als je een tijd niet rijd en er dan opstapt, zo ene moet ik ook echt gewoon hebben!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 07:44

Problemen problemen problemen echt jongens wat een gemiep hier

Heb je een klik?
Heb je lekker gereden?
Voelde het safe?
Voldoet ie aan je eisen?

kopen die hap ongeacht wat ie loopt of gelopen heeft

Ik kocht de mijne als een 3-jarige wakker paard en ik vind haar leuk….nu is ze 13 en inmiddels een wakker schaap in wolfskleren en ik vind er geen kak aan
Ik kan niet doen wat ik zou willen nu niet nooit niet geen vertrouwen meer in maar is wel leukste paard in de wereld

Een band kan altijd veranderen ook als je het niet zou willen.
Geniet ervan dat je iets hebt gevonden wat bij je past anders stuur je maar de gegevens naar mij door :D ik zie het wel zitten

30-11-2015
03-07-2018

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 08:00

Haahha tita, het zou geen bokt zijn als er geen beren op de weg worden gezien :')
Opzich snap ik het 'commentaar' wel, het is gewoon goedbedoeld advies, maar als happy zich bij dit paard happy voelt moet ze zeker ongeacht wat bokt vind er voor gaan, daar ben ik het volledig met je eens! :D

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Getup

Berichten: 8221
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 08:37

Er mag toch wel met Happy meegedacht worden , iedereen z'n mening ( wat het niet altijd makkelijker maakt ).

Ik hoef persoonlijk geen leuk paard, waar ik niets mee kan. Die verkoop ik en daar is nu iemand heel gelukkig mee.

corinadrenth

Berichten: 1853
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:20

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost van het topic
Laatst bijgewerkt door balance op 08-12-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan aanwijzingen

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:26

Happy uit toch zelf haar twijfel hier en vraagt om advies. Dan geven Bokkers dat, dat is uiteraard typisch Bokt, anders zou het maar een stil forumpje zijn.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:33

Happy hoeft alleen maar de vragen beantwoorden en ze moet toch zelf doen

30-11-2015
03-07-2018

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 10:55

Sowieso, alle tips en adviezen zijn altijd welkom. Natuurlijk maak ik mijn eigen keuze, maar tips en adviezen kunnen, ook gaan ze linkom en rechtsom, wel helpen tot inzichten te komen :-). We hoeven het absoluut niet met elkaar eens te zijn, maar iedereen kan eruit halen wat voor hem of haar geldt.

Dat gezegd hebbende...ik heb de leermeester net afgezegd (als er nog iemand op zoek is, het is echt een heel gaaf paard ;-) ). Zoals ik in mijn eerste post al aangaf, ik zat te dubben. En dubben doe je niet voor niets. En wellicht moet ik eerst op een andere manier aan mijn angst werken of wel met een eigen paard waar ik mij 1000% safe bij voel.

Voor nu dus even on hold. Ik ga ook morgen naar stal om mijn kastje leeg te maken en aan te geven dat ik niet terug kom. Neemt niet weg dat ik het toch niet kan laten om stiekem mijn ogen open te houden en rond te blijven kijken. Wie weet wat er ook nog via via op mijn pad komt..

B+12 L+4

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:08

_Tarzan schreef:
Heb er een paar doorgestuurd gekregen zit wel wat leuks tussen, maar ook veel oude, dus ga gewoon even kijken, is toch in de buurt :D


wanneer ga je kijken Tarzan? ben benieuwd of er iets voor je tussen zit!

B+12 L+4

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:28

Oh Burggraaf...geweldige karakters. Dan ben je ook wel een beetje verwend :+

Ik bedoelde ook met als je angstig/onzeker bent, de kans op een mismatch groter is gewoon omdat de spoeling van geschikte paarden dunner is. Als angst of onzekerheid niet in de weg zit is het gewoon zoveel makkelijker om een klik te maken met een paard.

En natuurlijk kan een band veranderen. Een zekere ruiter kan door een nare val onzeker worden, angstig en de klik kan verloren gaan. Dat heb je niet in de hand.

Maar als al onzekere ruiter kun je door het juiste paard te kopen, weer zekerder worden en geweldig veel plezier gaan beleven. Daar heb je wel zelf de hand in door heel goed op te letten wat je koopt. Dan heb je nog geen garantie, maar door simpel het lijstje van Tita af te lopen en verder niet dieper na te denken is de kans op weinig plezier wel een heel stuk groter.

Happy doe ermee wat je goed dunkt.

Ikzelf ben bv nooit angstig of onzeker geweest. Dat ben ik nog niet. Ik ga nu een veulen proberen te fokken uit mijn merrie met een best wel complex karakter. Tegen de tijd dat ik, op zijn vroegst over 5 jaar, dat veulen eens ga beleren, ben ik achter in de 50 en heb inmiddels al heel wat staal in mijn lijf. Dus ja ook ik ga als 1e prio voor een geschikte hengst een makkelijk een meewerkend karakter kiezen, gewoon omdat ik niet meer die risico's onnodig op wil zoeken. Ha ha Burggraaf en zijn nazaten staan erg hoog op mijn lijstje met hengsten, juist om zijn karakter :D

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:40

Ik ben zeker verwend! Mijn burggraaf was niet alleen lief en megabraaf, maar ook nog knap. Echt, zulke karakters vind je maar weinig. Op stal zeggen ze ook al dat ik dit niet meer ga vinden haha. Die hebben ook vaak staan kijken als zij "hele enge dingen" aan het doen waren op het terrein en die van mij er zonder blikken of blozen langs ging.

en helemaal eens hoor!! de spoeling wordt zeker veel dunner. Ik wou dat ik wat meer van jou had, gewoon gaan met die banaan en niet nadenken over angs...helaas krijg ik dat knopje niet uit. Maar een paard wat vertrouwen geeft, kan ik ook steeds meer vertrouwen geven, dus dan komen we er wel.

Afbeelding

B+12 L+4

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 15:11

Leuk paard zeg mijn type

De klik met mijn merrie is enorm maar onder zadel denk ik echt elke keer appelflap WHYYYYYYY Doe normaal maar ze is zo snel ik altijd te laat

Ik leer zitten maar hoeft van mij niet zo nodig :D ben ik te oud voor

Happy zou je de advertentie en prijs vsn leermeester doorsturen

30-11-2015
03-07-2018

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 15:14

@tita, ik stuur je een linkje! hij is echt heel leuk!!

B+12 L+4

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-21 15:16

Happy, wat is je doel?

Je zou eens kunnen kijken naar springgefokt. Die zijn vaak (op een uitzondering hier en daar) vaak wat chiller in het hoofd.

Ik heb mijn springgefokte vierjarige bijvoorbeeld losstaand met een bak hooi ervoor volledig kunnen scheren. Zonder sedatie uiteraard haha. Ook onder het zadel kijkt ze nergens van op. Toch zit er genoeg go in om fijn te kunnen rijden.

Ik verwacht alleen niet hoger dan basis dressuur met haar te gaan rijden, gezien haar horizontale bouw. Maargoed, dat is het doel ook nooit geweest.

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 15:25

Oh wat een vriendelijk hoofd Happy.

Ja ik ben echt Burggraaf fan. Naast super karakter ook heel fijn bewegen en springen. Hij is nog dv verkrijgbaar en staat ook op mijn lijstje maar weet niet of het exterieurmatig helemaal een goede match gaat zijn met mijn merrie en of mijn merrie makkelijk genoeg drachtig wordt voor dv sperma. Maar goed dat is mijn puzzel voor deze winter :D

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 15:34

upendo schreef:
Happy, wat is je doel?

Je zou eens kunnen kijken naar springgefokt. Die zijn vaak (op een uitzondering hier en daar) vaak wat chiller in het hoofd.

Ik heb mijn springgefokte vierjarige bijvoorbeeld losstaand met een bak hooi ervoor volledig kunnen scheren. Zonder sedatie uiteraard haha. Ook onder het zadel kijkt ze nergens van op. Toch zit er genoeg go in om fijn te kunnen rijden.

Ik verwacht alleen niet hoger dan basis dressuur met haar te gaan rijden, gezien haar horizontale bouw. Maargoed, dat is het doel ook nooit geweest.


daarom was mijn vorige (BurggraafxNimmerdor) ook springgefokt idd :P

ik hoef ook niet hoger dan basis hoor!

B+12 L+4

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 15:36

oji schreef:
Oh wat een vriendelijk hoofd Happy.

Ja ik ben echt Burggraaf fan. Naast super karakter ook heel fijn bewegen en springen. Hij is nog dv verkrijgbaar en staat ook op mijn lijstje maar weet niet of het exterieurmatig helemaal een goede match gaat zijn met mijn merrie en of mijn merrie makkelijk genoeg drachtig wordt voor dv sperma. Maar goed dat is mijn puzzel voor deze winter :D


ja toch, die hele uitstraling zegt toch "ik ben lief en braaf ;) "

B+12 L+4

Fly_high

Berichten: 3277
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:00

Echt een schattig en lief koppie happy!

Mijn jongere merrie (die inmiddels weer verkocht is) was in omgang ook een enorme lieverd maar onder het zadel moest je heel wat lef hebben :+ dus daar zou ik me niet zo op verkijken. Ik had het trouwens niet eens helemaal door, dat ze zo'n lastig paard was, vond het zelf gewoon een gevoelig groen paard dat vanuit het groene weleens wat geks kon doen maar niet extreem ofzo, maar dan stapten er kijkers op en konden er niets mee. Terwijl ik haar zelf als amateur in SGW heb uitgebracht etc. Ze was erg onbetrouwbaar onder andere amateurs, uiteindelijk dus sterk afgeprijsd naar een prof gegaan. Lesson learned :+

Ik hou het dan toch voorlopig bij 1 paard voor mezelf en volgende komt er pas als opvolger. Gelukkig is eentje dat ik over heb precies wat ik in een paard zoek :o beste aankoop ooit. Vanuit die ervaring kijkend zou ik zeggen dat je vooral je gevoel moet volgen, deze had zoiets dat ik haar meteen wilde hebben. Tijdens mijn tweede zoektocht had dat ene afgekeurde paard als enige ook zoiets bijzonders dat het meteen klikte, het blijft balen dat ik dan maar voor mijn fall back option ben gegaan ipv gewoon niets kopen of weer op een 100% klik wachten. Alweer, lesson learned :+

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie


happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:04

eens hoor Fly_high, dat had ik met de vos van de foto ook, hoefde ik eigenlijk niet meer op te rijden, ik wist dat die met mij mee naar huis ging...

B+12 L+4

Kiwiaa

Berichten: 961
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:00

Ik spring even binnen voor een kleine update, mijn tripje was heel tof! Prachtige domeinen en paarden gezien, heel vriendelijk ontvangen ook telkens (okeee ja ik kwam er om een paard te kopen, maar toch :D ) en ik ben verliefd geworden op een 2,5 jarige hengst. Het is momenteel nog een lelijk eendje, ik heb er mooiere gezien van dezelfde leeftijd. Maar ik zag hem en ik dacht ja <3 zo'n lieve blik, beetje timide gevoelig paard en ik had het er meteen voor. En hij heeft 4 benen!! :)) Mijn verstand zei wel: MOET HET NU ECHT DIE ZIJN 8)7 Maar ja ik wil 'm, hopelijk wordt ie mooi :') Heb wel zijn volle broer gezien en dat is intussen een heel aansprekend paard. Via vrienden die in portugal wonen heb ik de gegevens van een onafhankelijke veearts, dus hopelijk snel afspraak maken om te keuren. Als alles doorgaat zoals ik hoop, zal ik hier wel een fototje plaatsen als hij in België is! *\o/*

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers