Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:33

Waarom zou je de leermeester afzeggen? Juist bij onzekerheid klinkt het als een fijn paard :)


happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:34

maakt op zich niet uit, behalve in de centjes :-). En wie weet hoe ver we komen. En inderdaad, het veilig voelen is voor mij het alleberlangrijkste, en dat had ik wel bij dit paard!

B+12 L+4

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:38

Aatrox schreef:
Ik denk dat het voor de helden onder ons heel belangrijk is om je veilig en comfortabel te voelen vanaf het moment dat je op het paard stapt.. Althans zo ga ik op erop zitten en vanaf daar rijd ik ook verder, wij zijn zaterdag 3 paarden wezen bekijken in Polen en ondanks dat paard 3 een stuk minder rillerig eigenlijk was dan paard 1 voelde ik me op paard 1 een stuk zekerder..

Dat een paard veel meer kan en hoger heeft gelopen dan jouw ambities hoeft niks te zeggen he, kan je alleen maar enorm veel van leren. Heb je het andersom (meer ambitie dan je paard) dan is het wel een ander dingetje maar hoe jij het nu beschrijft zou ik daar zeker nog een keertje gaan kijken!

Op elk potje past een dekseltje en ik denk dat je eigen angst het beste te 'trainen' valt met goede begeleiding en het correcte paard, dan is het alleen maar fijner als dat je eigen paard is waar je nog veel plezier van gaat hebben de komende jaren toch? Of heb je ook de ambitie om elke week op een ander te stappen? :D


Absloluut niet! mijn eigen paard (die recent is ingeslapen) stond de laatste twee jaar met pensioen en genoeg aanbiedingen van stalgenootjes, maar ik vind dat niet leuk! ik wil met mijn eigen paard waar ik een band mee krijg/heb samen groeien/dingen van leren

B+12 L+4

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:39

Dan zou ik zeker kijken naar een paard waar jij meteen van denkt, oke hier voel ik me veilig (genoeg) op en met dit paard wil en kan ik aan mijn eigen vertrouwen en angsten gaan werken, hoe fijn zou dat zijn.

_Tarzan

Berichten: 11153
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:51

happy2014, ik herken mijzelf in jou haha!
Mijn huidig paard is ook eigenlijk veel braver dan mijn vorige (die in maart is ingeslapen) maar toch staat hij te koop omdat ik hem gewoon niet durf te rijden. Zo stom dat ik geen vertrouwen krijg want hij doet letterlijk niks (Ja oke hij tilt een achterbeen op, that's it :') ). Ik kan je dus alleen het advies geven om op je gevoel af te gaan, als dat dus bij de leermeester goed zit zou ik voor letterlijk safe gaan.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:56

Het is zo bijzonder wat voor je gevoel bij paarden kan hebben en hoe minder braaf ze dan eigenlijk kunnen zijn hoewel je er wel zo alles mee durft.

_Tarzan

Berichten: 11153
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:59

Mijn vorige is best wat keren in volle galop ervandoor gegaan buiten hoor, maar toch bleef ik gaan, Fuego doet niks en ben ik al bang om een rondje stap/draf op de wei mee te doen :+
Raar soms hoe ons gevoel werkt!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:17

herkenbaar hoor! mijn vorige durfde niet alleen het bos in na een val van mij waarbij ik mijn rug brak. Vertouwensbreukje...

Toch heb ik ondanks fratsen van midden langs sloten omdraaien, gewoon gezorgd dat we weer safe zonder ander paard heb bos in konden. Maar ik kende hem ook als mijn broekzak, wist wat zijn nukken waren en wat ik waar kon verwachten..

B+12 L+4


MyWishMax

Berichten: 25233
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:23

happy2014 schreef:
maakt op zich niet uit, behalve in de centjes :-). En wie weet hoe ver we komen. En inderdaad, het veilig voelen is voor mij het alleberlangrijkste, en dat had ik wel bij dit paard!


Daarom niet zomaar afschrijven. Ik zou eerlijk gezegd, als het in budget past, dat geld voor hoger niveau echt over hebben voor dat veilige gevoel.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:18

MyWishMax schreef:
happy2014 schreef:
maakt op zich niet uit, behalve in de centjes :-). En wie weet hoe ver we komen. En inderdaad, het veilig voelen is voor mij het alleberlangrijkste, en dat had ik wel bij dit paard!


Daarom niet zomaar afschrijven. Ik zou eerlijk gezegd, als het in budget past, dat geld voor hoger niveau echt over hebben voor dat veilige gevoel.

Dit x100!!! Echt absoluut, dat veilige gevoel is goud waard voor de angstige ruiter. Als je hem kan betalen zou ik me echt niet laten tegenhouden doordat hij hoger geschoold is. En wie weet krijg je er nog lol in ook :j

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:08

happy2014 schreef:
maakt op zich niet uit, behalve in de centjes :-). En wie weet hoe ver we komen. En inderdaad, het veilig voelen is voor mij het alleberlangrijkste, en dat had ik wel bij dit paard!

Kun je het betalen?

Dan moet je niet zeuren en dat beest opladen!

Echt, al was ie olympisch gestart; wat boeit dat?
Je hoeft ten eerste aan niemand te verantwoorden waarom jij dan niet op De Spelen verschijnt en ten tweede ben JIJ degene die ermee aan de gang gaat en dat doe je alleen met overgave als je je vertrouwd voelt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lieser
Berichten: 1472
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:27

ikke schreef:
happy2014 schreef:
maakt op zich niet uit, behalve in de centjes :-). En wie weet hoe ver we komen. En inderdaad, het veilig voelen is voor mij het alleberlangrijkste, en dat had ik wel bij dit paard!

Kun je het betalen?

Dan moet je niet zeuren en dat beest opladen!

Echt, al was ie olympisch gestart; wat boeit dat?
Je hoeft ten eerste aan niemand te verantwoorden waarom jij dan niet op De Spelen verschijnt en ten tweede ben JIJ degene die ermee aan de gang gaat en dat doe je alleen met overgave als je je vertrouwd voelt.

Op zich snap ik wel dat je bang bent dat het paard zich gaat vervelen (of zoiets) als hij dit soort uitdaging gewend is en bij jou als nieuwe eigenaar recreatief wordt ingezet. Wij hebben om die reden een eventer laten staan.

Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:30

Ik denk dat het een paard echt niet interesseert of hij nou wel of geen piaffe mag doen in een bak.
Denk dat een eventer ook niet te vergelijken is met een dressuurpaard.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:45

Captain schreef:
Ik denk dat het een paard echt niet interesseert of hij nou wel of geen piaffe mag doen in een bak.
Denk dat een eventer ook niet te vergelijken is met een dressuurpaard.

Paarden die hard willen werken, willen hard werken. Dat is iets waar je oog voor moet hebben, maar op welk niveau ie dat gedaan heeft of doet, is volstrekt niet relevant.

Ik heb nog wel ergens een foto van een blij PSG-paard over de Drunense Duinen.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:46

Ik snap wel dat je twijfelt, zou ik misschien ook hebben. Hij kost waarschijnlijk een pak meer aan “opties” die je eigenlijk niet nodig hebt.
Je kan het geld wel hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan moet uitgeven.
Maar zoals gezegd is een vertrouwd gevoel ook geld waard.. Veel succes met je keuze :)

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:58

Kalea schreef:
Ik snap wel dat je twijfelt, zou ik misschien ook hebben. Hij kost waarschijnlijk een pak meer aan “opties” die je eigenlijk niet nodig hebt.
Je kan het geld wel hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan moet uitgeven.
Maar zoals gezegd is een vertrouwd gevoel ook geld waard.. Veel succes met je keuze :)

Dat is volstrekte onzin.

De enige vraag die happy zich moet stellen: vind IK dat paard dat geld waard en kan IK dat verantwoorden aan mijn bankrekening? Indien Ja, dan opladen en meenemen.

Waarbij ik er dan vanuit ga dat happy zich conform haar (zijn?) naam voelt op dat paard.

Gezeik krijg je toch wel want er is altijd wel iemand die iets te zeiken vind over je paard.

Datzelfde PSG-paard was van mijn instructrice die het nog even "dunnetjes" over deed door naar het Z2 te rijden met hem. Maar iedereen wist waar dat paard vandaan kwam en er waren juryleden die haar lage punten gaven omdat ze vonden dat ze het te gemakkelijk had. Zielig sukkeltje.....

Ja, dat paard deed het met alle vier z'n hoeven in z'n neus, maar je moest het als ruiter wel ook perfect doen want hij deed precies wat je vroeg (niet wat je bedoelde!). Ik kan je uit ervaring vertellen; daar was hij heel scherp in :j Overgang uit galop, niet je been eraan? Nou, dan sta ik stil! (dat was 'm zo geleerd, overgang naar halt vanuit galop).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MyWishMax

Berichten: 25233
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:00

Haha, ja hoog opgeleid betekent niet meteen makkelijk te rijden en scoren. Ik kreeg mijn leerpony niet in galop en deed allerlei zijgangen die ik niet bedoelde, maar blijkbaar wel vroeg. Je leert er wel veel duidelijker van zijn qua hulpen, maar het betekent zeker niet dat je op sloffen door klasses heen gaat.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:09

ikke schreef:
Kalea schreef:
Ik snap wel dat je twijfelt, zou ik misschien ook hebben. Hij kost waarschijnlijk een pak meer aan “opties” die je eigenlijk niet nodig hebt.
Je kan het geld wel hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan moet uitgeven.
Maar zoals gezegd is een vertrouwd gevoel ook geld waard.. Veel succes met je keuze :)

Dat is volstrekte onzin.

De enige vraag die happy zich moet stellen: vind IK dat paard dat geld waard en kan IK dat verantwoorden aan mijn bankrekening? Indien Ja, dan opladen en meenemen.

Waarbij ik er dan vanuit ga dat happy zich conform haar (zijn?) naam voelt op dat paard.

Gezeik krijg je toch wel want er is altijd wel iemand die iets te zeiken vind over je paard.

Datzelfde PSG-paard was van mijn instructrice die het nog even "dunnetjes" over deed door naar het Z2 te rijden met hem. Maar iedereen wist waar dat paard vandaan kwam en er waren juryleden die haar lage punten gaven omdat ze vonden dat ze het te gemakkelijk had. Zielig sukkeltje.....

Ja, dat paard deed het met alle vier z'n hoeven in z'n neus, maar je moest het als ruiter wel ook perfect doen want hij deed precies wat je vroeg (niet wat je bedoelde!). Ik kan je uit ervaring vertellen; daar was hij heel scherp in :j Overgang uit galop, niet je been eraan? Nou, dan sta ik stil! (dat was 'm zo geleerd, overgang naar halt vanuit galop).



Je vergeet erbij te zetten “dat vind ik volstrekte onzin” respect voor andermans mening is een mooie deugd… Ik snap het gevoel wel van twijfel om veel geld uit te geven voor iets wat boven je verwachtingen ligt. Heel fijn als jij dat niet doet, hoeft toch ook niet..

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:43

Als je paard een leermeester is hoef je minder geld aan menselijke trainers en instructeurs uit te geven.Want het beste leer je van een ervaren paard.Ik zou ervoor tekenen hoor.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:50

anjali schreef:
Als je paard een leermeester is hoef je minder geld aan menselijke trainers en instructeurs uit te geven.Want het beste leer je van een ervaren paard.Ik zou ervoor tekenen hoor.


Dat klopt niet. Want je moet de leermeester wel leren bedienen en de knopjes te vinden.

Ik heb nu een Z2 paard terwijl ik zelf dat niet rij. En geloof mij. Ik spring ongevraagd wissels, travers wanneer ik wil aangalloperen. Je moet JUIST enorm alert zijn en jezelf willen ontwikkelen o zo een paard. En Die van mij wordt echt niet blij van alleen maar recreatief rijden. Hij wil echt werken.

oji

Berichten: 4236
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:55

Ben ik de enige die wel enige kanttekeningen zet bij het hoger opgeleide leerpaard?

Je betaalt een hoop extra voor het niveau. Dat is veel geld, wat het ongetwijfeld waard zal zijn, maar voor iets waar je zelf weinig waarde aan hecht. Tegen de tijd dat jij dat niveau gaat bereiken is dit paard misschien wel te oud om nog op dat niveau iets te betekenen.

Maar goed, ik ben het ermee eens dat braaf ook zijn geld zeker waard is. Maar in hoeverre kun je daar werkelijk iets van zeggen nu. Het paard loopt op veel hoger niveau dan jouw rijvaardigheid, dus is waarschijnlijk een zeer vaardige en zekere ruiter gewend. Paard zit fysiek waarschijnlijk lekker in de spieren en in zijn vel. De ruiter die ervoor gezorgd heeft dat dit paard zo fijn en betrouwbaar te rijden is, gaat dit dier niet voor jou "onderhouden".

Wat als die rijdbaarheid minder wordt door dagelijks een minder zekere, of zelfs onzekere, ruiter. Wat als het paard door mindere rijvaardigheid (en dat is zeker geen schande, er zijn er maar weinig die het lichte tour niveau hebben) minder fijn, los in zijn lijf en minder in zijn bespiering gaat zitten. Is ie dan nog zo meewerkend, braaf en zoveel vertrouwen gevend? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het is in mijn ogen zeker iets om over na te denken en na te vragen bij de verkoper. Hoe was dit paard in zijn jongen jaren, was ie ril, was ie meewerkend of was ie brutaal en probeerde nog wel eens uit, maar is braaf geworden door een hele consequente ruiter die niet verblikte of verbloosde bij wat bravoure.

Er is nl een heel groot verschil tussen braaf gereden en braaf van karakter. Dat verschil merk je niet bij een paar bezichtigingen, maar maakt alle verschil of dit dier dat extra geld daadwerkelijk waard is voor jou.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:10

oji schreef:
Ben ik de enige die wel enige kanttekeningen zet bij het hoger opgeleide leerpaard?

Je betaalt een hoop extra voor het niveau. Dat is veel geld, wat het ongetwijfeld waard zal zijn, maar voor iets waar je zelf weinig waarde aan hecht. Tegen de tijd dat jij dat niveau gaat bereiken is dit paard misschien wel te oud om nog op dat niveau iets te betekenen.

Maar goed, ik ben het ermee eens dat braaf ook zijn geld zeker waard is. Maar in hoeverre kun je daar werkelijk iets van zeggen nu. Het paard loopt op veel hoger niveau dan jouw rijvaardigheid, dus is waarschijnlijk een zeer vaardige en zekere ruiter gewend. Paard zit fysiek waarschijnlijk lekker in de spieren en in zijn vel. De ruiter die ervoor gezorgd heeft dat dit paard zo fijn en betrouwbaar te rijden is, gaat dit dier niet voor jou "onderhouden".

Wat als die rijdbaarheid minder wordt door dagelijks een minder zekere, of zelfs onzekere, ruiter. Wat als het paard door mindere rijvaardigheid (en dat is zeker geen schande, er zijn er maar weinig die het lichte tour niveau hebben) minder fijn, los in zijn lijf en minder in zijn bespiering gaat zitten. Is ie dan nog zo meewerkend, braaf en zoveel vertrouwen gevend? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het is in mijn ogen zeker iets om over na te denken en na te vragen bij de verkoper. Hoe was dit paard in zijn jongen jaren, was ie ril, was ie meewerkend of was ie brutaal en probeerde nog wel eens uit, maar is braaf geworden door een hele consequente ruiter die niet verblikte of verbloosde bij wat bravoure.

Er is nl een heel groot verschil tussen braaf gereden en braaf van karakter. Dat verschil merk je niet bij een paar bezichtigingen, maar maakt alle verschil of dit dier dat extra geld daadwerkelijk waard is voor jou.

Joh, er is helemaal geen bedrag genoemd, dus tenzij je het via een ander kanaal weet, is het volstrekt uit de lucht gegrepen!

Je kunt elk paard verprutsen; Bokt staat er vol mee maar als je fatsoenlijke begeleiding hebt en een passend management kunt voeren, is er geen enkele bijzondere reden waarom het niet kan.

Laten we wel wezen: het is een paard. Het is een paard waar happy2014 happy van lijkt te zijn en waarvan de prijs haar niet gillend weg heeft doen lopen.
Als het daarnaast dan een gezond paard is; wat is er dan mis mee?

ELK paard is potentieel een draak; als je er maar verkeerd genoeg mee om gaat.
Bij sommige paarden is die marge kleiner dan bij andere paarden maar zelfs daar kun je mee leren omgaan.


als je wist wat Oogappeltje allemaal uitgevreten heeft bij diverse ruiters, zou je je, net als die doorgewinterde paardenman, afvragen of je daar wel vrijwillig op moet gaan zitten.
Maar als je de juiste toon aan slaat, kun je geheel vrijwillig op dat "levensgevaarlijke" paard stappen en er geweldige ritten mee maken. Zo moeilijk is Oogappeltje niet, maar als het moet, moet je wel je punt durven maken.

Dat geldt voor elk paard. Je moet ze netjes opvoeden en netjes opgevoed houden!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:43

Ik sluit me wel aan in het onderhouden stuk wat Oji aankaart. Heb zelf een Z1 opgeleid paard gekocht in februari. Niet eens lichte toer dus. Zijn vorige eigenaresse was dit wel, PSG-niveau. Ik mis dezelfde kunde en rijvaardigheid om hem in de lichamelijke conditie te houden zoals ie was toen ik hem kreeg. Ook mijn zit is minder gebalanceerd en onafhankelijk en heb hem helaas ook scheef gereden (werken we aan). Ik heb juist heel veel geïnvesteerd in allerlei lessen. Heb voor de aanschaf van m’n paard een ander paardje gereden wat rijtechnisch de basis had: stuur, rem en gas. En daar had ik wel wat meer ontspanning mee: we bakten er samen niks van. Nu voel ik toch een zekere druk om mn paard op niveau te houden. En ik frustreer mezelf als ik niet snel genoeg leer. Als je zelf niet zo snel last van hebt van dit soort gevoelens, dan gewoon doen! Want aan de andere kant is het mijn leermeester tot en met! Mijn topper en kanjer. Kon me geen beter eerste paard wensen. Hij geeft direct feedback onder het zadel zonder gemeen te worden. Elke zit, elke hulp wordt gelezen. Super interessant, heel stabiel, maar ook confronterend want je wilt je paard heel graag iemand gunnen die wel weet wat ie doet haha

oji

Berichten: 4236
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:43

[quote="ikke"]
Joh, er is helemaal geen bedrag genoemd, dus tenzij je het via een ander kanaal weet, is het volstrekt uit de lucht [\quote]

Ikke je hoeft niet altijd meteen af te gaan als ik iets post. Happy geeft zelf aan dat het niveau verschil maakt in de “centjes” dus ik heb niets via een ander kanaal, ik grijp niets volledig uit de lucht maar ik lees voor ik iets post.

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:49

Snap de twijfel van Happy ook wel. Vraag is; kun jij er alles mee gaan doen, wat je er mee wilt doen ? Zo ja; als je je er goed op voelt en het verder voor jou een fijn paard is, en je het geld er voor over hebt; gewoon doen.

Kan me ook prima in de post van Oji vinden...

Mijn eerste paard was PSG afgericht met piaffe/ passage knoppen erop. Kreeg m inderdaad in t begin niet eens in galop. Makkelijk was ie verder ook niet. Maar ik wilde lekker dressuur rijden en toen ik door had hoe het moest, vloog ik zo de klassen door ( soms letterlijk en niet altijd positief :D ) omdat hij alles al kende. Kon er ook prima mee naar buiten, mits ie verder goed getraind werd.

Was er iemand gekomen die vooral t bos in wilde en af en toe eens n rondje bak; onmogelijk ( en heb t na z'n wedstrijd pensioen echt geprobeerd, maar zelfs op z'n 23e was t geen fulltime bospaard. Wel aan de hand als handpaard, maar er op....nope ..)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, carina, estell__, fransje23, GoogleAdsense, Maanon_, onpaard, rien10, Rijsa, StonedRomy, Symke, xRooss en 76 bezoekers