[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 21:08

Fiber zou ideaal zijn voor jullie! Hoop dat dat doorgaat voor je.

En dit is je link naar je topic, [BEU] [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk, kun je hem ook aan andere mensen geven en voor alle liefhebbers van Frankrijkavonturen, aanstippen zou ik zeggen!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 09:52

ZOOO genoten zojuist. Het begint wat kouder te worden hier 's nachts en de ochtenden zijn wat frisser, maar nog steeds geen jas. Zo ongeveer. Het gras is dan nog nat, de zon staat laag en schijnt door al die miljoenen druppeltjes. Ik doe de meisjes naar buiten en dan schijnt de zon die laag staat 'door' hen heen. Ze hebben dan een silver lining en hun staarten lijken doorschijnend. Dan briest Callas en grote pluimen damp verdwijnen dan langzaam omhoog. En dat ze dan lekker kunnen grazen in een boomgaard en ze het leven fijn vinden, dan geniet ik om hen zo te zien genieten.

On the downsite, Poupette haar gezichtje vinden we erg akelig. Ik ben van zinkzalf overgegaan op betadinezalf. Als dat niet helpt ga ik een corto-soort zalfje halen bij de da na het weekend. Het lijkt met betadine iets rustiger. Gisteren, dus al na 3 dagen heb ik Poupettes achterbeentjes nog een keer gewassen met zooi tegen de luizen. Ze bleef stampen. Vandaag zag ik dat ze haar rug weer schuurde. Dus ondanks dat ik haar helemaal gewassen heb, vind ik het niet afdoende werken. Dus na het weekend maar weer aan de gang met haar. Ik geef Poupette nu zo'n van alles wat poeder om haar meer weerstand te geven.
Callas heb ik ook gisteren gewassen, daar is alles ok mee.

Heb haar gisteren gereden, en voor het eerst op het erf met echt losse teugel gereden in stap. Ook de terugweg naar stal, voor het huis heeft ze het erg goed gedaan. Alleen een rondje boerderij gereden, veel spanning, maar braaf gedaan. Samen met Erwin een paar bospaden gedaan, verschrikkelijk veel spanning, ze was erg braaf, verschoot helaas wel een paar keer van de geluiden van Erwins fiets, maar op een punt waar ik diep moest bukken om onder takken door te gaan, ben ik afgestapt. Ik had het gevoel dat dat elastiekje waar ik op zat zou afgaan als ik zou bukken onder die takken door, want dat heeft ze al eerder op dat punt geïnterpreteerd als galopcommando en de takken hangen door het fruit nu zo laag, dat ik dan ws op de grond had gelegen. Vanaf daar zijn we de laatste 50m of zo naar huis gewandeld en daarna heb ik haar dan met luismiddel gewassen. Ik vond haar toch erg braaf, alhoewel ik liever had dat ze wat minder gespannen was geweest, maar ja. Als ik nu op het erf met losse teugel kan sturen, dan is het kennelijk een kwestie van wennen, en kennelijk went ze erg langzaam...

Gisteren iemand in de arm genomen die ons gaat helpen bij de aankoop van het terrein, we vertrouwen die verkoper voor geen meter. Komt zijn beloftes niet na. Als we zijn terrein erbij kunnen kopen, heb ik al gelijk een nieuwe plek voor de rijbak bedacht. Dus waar we nu aan het ontwortelen zijn, dat laten we even voor wat het is. Wie weet gaat het sneller dan we denken...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:12

Klinkt als een heerlijke dag, van dat soort momenten kan ik het ook meest genieten <3

En spannend mbt het land!

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:04

Spannend Mo en goed dat jij bent afgestapt en dat Callas te handelen bleef. Leuk om te lezen en ik ga duimen voor het land!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:25

Mijn eerste gedachte bij je eerste alinea, ik wil dat filmpje zien :D . Nee hoor, sommige momenten moet je voor jezelf houden.

Fijn gereden, leuk om te lezen.

Wat sneu voor Poupette. Weet je wat ik wel eens gebruikte voor de rainrot van mijn paard , Pyoderm.
Dat wordt gebruikt voor honden en katten, te koop bij de dierenarts. Ik zag het van de week bij mijn dierenarts staan en is online ook te bestellen. Is antibacterieel, maar zacht voor de huid.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:44

Poppetje vind ik ook heel sneu. Het is zo'n schatje.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 17:10

Hi allemaal,
even heel kort, enorm druk gehad, schitterend weer, veel werken, geen tijd voor filmpjes maken, wel regelmatig gereden, ministukjes gegaloppeerd. Land gaan we een bod doen, maar meneer wil niet aan buitenlanders verkopen. Nare man. Poupette voor de 3e keer met anti-luis gewassen lijkt nu goed te gaan. Haar gezicht werd beter met beterdine ;-)
We gaan 4 dagen vakantie vieren, naar vrienden bij marseile. Dag heen dag terugrijden. Heb een franse oppas gevonden op een kwartier hier vandaan. Erg leuke meid. Ze ging heel goed met de paardjes om.

Afijn van de afgelopen weken ons filmpje
https://youtu.be/T5FbYONZc2c
Callas en ik komen ook nog heel even voorbij. Was goed, maar ze was weer erg dribbels zullen we maar zeggen.

Fijn weekend allemaal

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:52

Bedankt weer voor het leuke filmpje. Heerlijke vijgentaart. Gezellig varen met vrienden , fijne ritjes met Callas en de wild camera blijft geweldig. Wat heerlijk dat leven in Frankrijk ;)

Ratna Paardentrack in Frankrijk

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:12

Heel handig zo'n Pelle(teuse). Erwin kan er goed mee werken.
Mooi gebied Mo en de paardjes zien er goed uit.
Ik vond het erg netjes dat je buuf vertelde dat je ah filmed was.
Wel tuk dat hij zijn land niet verkoopt omdat je een buitenlander bent.
Wij kregen hier land aangeboden om te kopen voor een normale prijs, maar was net te ver en we wilden de paardjes zo graag aan huis. Dus niet gedaan. Maar het aanbod was eerlijk. Balen voor jullie. Misschien als je er wat langer woont. En huren of pachten?

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:08

Heb je een link naar dat "kasteel" ??? Pak direct m'n koffers als dat binnen budget valt. Wauww

# Never regret something that once made you smile #

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 19:30

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_v ... t-Blancard.
Ik heb geen verkoopadvertentie of zo. Het restaurant aan de overkant zei dat het te koop was. Ik denk dat je voor dit kasteel toch aan een getal met minimaal 7 cijfers moet denken. 8 zou me ook niet verbazen, @Stoer

Over het land, die buurman in het filmpje is niet de verkoper. De verkoper woont in een ander dorp. Huren wilde hij ook niet, pachten al helemaal niet, we mogen er zelfs niet overheen lopen met de paarden, als we dat zouden willen. We mogen alleen de heggen onderhouden als we daarvoor op zijn grond moeten zijn. De enige troost is dat hij bekend staat als grote schoft en mogelijk de overlijdens van de voorvorige bewoners van ons huis een handje geholpen heeft. We gaan het zien. We doen per brief nu een officieel bod en als hij dat niet doet, gaat het over. Dan kunnen we alleen maar hopen dat zijn kinderen over een tijdje geld nodig hebben, Pien.

En inderdaad het leven in Frankrijk op deze plek althans is voor ons heel fijn, Tamara.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:27

Ik had me maar een heel klein beetje verkeken op hoe groot het is hihi.. Maar het is echt prachtig. We zijn hier langzaam aan het oriënteren op een project in Frankrijk.

Vind het onwijs leuk om zo met jullie mee te lezen allemaal

# Never regret something that once made you smile #

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 07:49

Leuk filmpje weer! Die voor en na foto's ook, heel erg mooi geworden.
En dat wild is zo genieten, er loopt in Frankrijk zoveel meer wild dan in Nederland heb ik het idee!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 14:46

Hey allemaal, long time no speak.

We zijn 4 dagen met de camper weggeweest, dat kon omdat we nu een goede oppas hebben. Goud waard. Was erg fijn om even aftand te kunnen nemen van iets moois om naar terug te keren. We zijn wel onderweg een wiel verloren, maar ach...

Woensdagavond waren we terug. Vanmorgen is er een echte hoefsmid geweest. Had nog plaats in zijn cliëntèle, niet zo gek hij vraagt voor 2 ponys 144 euro! Hoppa, met een half uur was hij weer weg. Ik ben voor 2 pony's 60 euro gewend. Callas 40 en Poupie 20. Errug! Ben in staat mijn oude smid in de herault te bellen en hem het werk te gunnen en dan zijn reiskosten te betalen, ben ik volgens mij nog goedkoper uit ook.

Ik realiseerde me daardoor hoe bijzonder en belangrijk een vertrouwde smid is. Wat in ieder geval erg fijn is, dat hij bevestigde wat ik al vond, dat Poupette helemaal Geen HB heeft zoals de DA dacht. Het zijn idd groeiringen en stressringen en voedselschaarste of overvloed. En ja ze heeft gekke rechte hoefjes maar het is ook een vreemd paardje. En ja ze loopt op de buitenkant van haar voetjes door haar rare beentjes, ook dat zij zo en alleen de binnenkant bij houden.

Wat ik fijn vond aan deze smid was dat hij de zolen niet aanraakte van beide merries niet. Wat ik dan weer gek vond is dat hij de hoefrand zover wegknipte dat ze helemaal op hun zolen lopen. Wat ik ook bijzonder vond was dat hij helemaal niet uitkrabde. Poupette heeft nl altijd een soort groeiseltje (niet steunsel) dat wij wegknippen, maar hij zei, als het lichaam dat daar wil laten groeien zal het nodig zijn, dus niet weghalen.

Mijn zorgen over Callas' rotstraal, zag hij helemaal niet. Hij vindt het helemaal geen rotstaal, ja wel diep, maar zo zijn haar voeten kennelijk. ok. Regelmatig met blauwspray behandelen. Absoluut geen teer in de straalgroeven doen, dat sluit de bacteriën op. Teer wel op de zolen doen om zolen harder te maken en gevoeligheid voor steentjes te verminderen.

Dus ik heb mixed feelings over deze smid. Kundig, ja denk het wel, maar ook erg jong en nonchalant, wat me iets het gevoel gaf van weinig ervaring. Maar goed. We houden het zelf nu bij zoals het nu weer is en ik laat hem dan 2x pj komen met de wisseling van de grote seizoenen.

Ondertussen ben ik vanmorgen weer door mijn rug gegaan toen ik mijn slippers op wilde pakken. Balen weer 4 dagen niet rijden. Zo schiet het niet op.

Iedereen fijn weekend!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:56

Teer als preventie kan nut hebben, maar het sluit af tegen zuurstof en rotstraalbacteriën zijn anaroob (dol op zuurstof arme plekjes). Daarom dat open snijden bij rotstraal en dus meer zuurstof toegang een belangrijk deel is van behandeling. Blauwspray (mits er alcohol of antibiotica in zit) desinfecteerd, dus remt/stopt bacteriegroei en daarmee rotstraal of het begin daarvan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:02

Klinkt als een interessant verhaal, die smid. Is smid eigenlijk een beschermd beroep in Frankrijk? Of heb je hier ook een onderscheid tussen bekapper en smid?
Wel bijzonder dat hij zo gigantisch veel vraagt. Is er zo'n schaarste dat hij dat gewoon kan doen? Of is dat een normale prijs in jullie regio?

Hoefwand wegknippen zodat ze op hun zool lopen klinkt niet zo fijn, nee. Vooral dat hij daarna aanraadt om de zool in te smeren met teer om die te verstevigen is vreemd. Ze zullen best wel eens gevoelig kunnen gaan lopen nu.

Mijn merrie heeft steunsels, zoals veel andere paarden. Maar die haal ik liever toch weg... Niet alles wat er groeit is goed! Bijzondere uitspraak.

Blauwspray ben ik ook fan van. Ik heb al menig wondje daarmee kunnen genezen, dus op zich zou dat voor rotstraal ook prima kunnen werken. Waarom ook niet.

Balen van je rug! Nu hoop ik op een paar dagen slecht weer voor je, zodat het niet te zonde is dat je er niet op kunt.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:16

Ik kan alleen een tip geven, voor het geld dat je nu betaald hebt voor de hoefsmid kun je de Hoofnerd fundamentals cursus doen.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:52

Dure smid Mo. Win waren en zijn kwijt voor bekapoen 25 euro (Polie) en Hercule 4 kant beslag 55 euro.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:54

Klinkt als een heerlijke mini vakantie, weer lekker op kunnen laden. Wel heel rottig dat je daarna weer door je rug bent gegaan...

Qua bekapper inderdaad wel flink aan de prijs en snap dat je twijfels hebt over de werkwijze. Er zijn inderdaad stromingen die het liefste niks doen aan de zool/steunsels maar daar ben ik zelf wat minder van (doe het bekappen nu zelf 4 jaar). Ik ga mee in het afvies van fardoe, die online cursus is giga leerzaam en denk dat jullie het daarna volledig zelf kunnen doen. Ze heeft ook een gratis rotstraal ebook online staan, die is ook al heel interessant.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 20:15

Hi allemaal

JudithO schreef:
Klinkt als een interessant verhaal, die smid. Is smid eigenlijk een beschermd beroep in Frankrijk? Of heb je hier ook een onderscheid tussen bekapper en smid?
Wel bijzonder dat hij zo gigantisch veel vraagt. Is er zo'n schaarste dat hij dat gewoon kan doen? Of is dat een normale prijs in jullie regio?

Hoefwand wegknippen zodat ze op hun zool lopen klinkt niet zo fijn, nee. Vooral dat hij daarna aanraadt om de zool in te smeren met teer om die te verstevigen is vreemd. Ze zullen best wel eens gevoelig kunnen gaan lopen nu.

Mijn merrie heeft steunsels, zoals veel andere paarden. Maar die haal ik liever toch weg... Niet alles wat er groeit is goed! Bijzondere uitspraak.

Blauwspray ben ik ook fan van. Ik heb al menig wondje daarmee kunnen genezen, dus op zich zou dat voor rotstraal ook prima kunnen werken. Waarom ook niet.

Balen van je rug! Nu hoop ik op een paar dagen slecht weer voor je, zodat het niet te zonde is dat je er niet op kunt.


@Judith, Ik denk dat smid een vrij beroep is. Ik denk we dat er marechals zijn die niet beslaan. Mogelijk ook vanwege de natuurlijke stroming die er in Frankrijk gaande is onder de smeden. Ik ken de prijzen in deze regio niet. De d.a. vroeg normaal tarief 40 per paard. Zonder voorrijdkosten. Ik denk dat het veel te duur is. De teer moet ik er niet opsmeren omdat hij anders bekapt heeft dan ik gewend ben, maar hij legde het verschil uit waar je teer wel moet gebruiken en ik haalde het hier aan omdat Callas gevoelige zolen heeft (gehad). Ik kon echter vandaag niet zien hoe ze liep omdat ik na hem door mijn rug ging. En nee helaas is het prachtig weer.

tamary schreef:
Teer als preventie kan nut hebben, maar het sluit af tegen zuurstof en rotstraalbacteriën zijn anaroob (dol op zuurstof arme plekjes). Daarom dat open snijden bij rotstraal en dus meer zuurstof toegang een belangrijk deel is van behandeling. Blauwspray (mits er alcohol of antibiotica in zit) desinfecteerd, dus remt/stopt bacteriegroei en daarmee rotstraal of het begin daarvan.


@Tamary, ja dat legde hij idd ook zo uit. Hij zei dat ik een spray moest kopen als ik me zorgen maken, hij vond het niet nodig overigens. En toen hij uitlegde wat het was, wist ik dat het Nederlandse blauwspray moet zijn. En daar heb ik nog tig busjes van.

fardoe schreef:
Ik kan alleen een tip geven, voor het geld dat je nu betaald hebt voor de hoefsmid kun je de Hoofnerd fundamentals cursus doen.


Dat heeft helaas niet zoveel zin @Tamara/Fardoe (2 tamars achter elkaar is verwarrend) want het is Erwin die het bekappen en raspen doet. En hij gaat geen cursus doen. Hij heeft op internet wat filmpjes bekeken van natuurlijke bekappers en samen redden we het al vele jaren om het samen te doen. Ik wijs aan wat hij moet wegknippen en wat hij moet raspen en dat gaat naar nu blijkt dus gewoon goed. Ik heb in mijn jonge jaren op Deurne gezeten en die kennis zit er nog wel redelijk in en ook filmpjes op yt helpen. De da kon al niet zoveel van de voeten afknippen en deze smid ook niet zo, dus ik denk dat we het wel goed doen. Ik heb hem laten komen omdat ik het zeker wilde weten of poupette niet of wel HB was. Niet dus. En ik wilde weten of Callas nu bezig is rotstraal te krijgen of niet. Niet dus. Het is denk ik goed om af en toe een prof erbij te halen en de rest blijven we gewoon zelf tussendoor doen.

pien_2010 schreef:
Dure smid Mo. Win waren en zijn kwijt voor bekapoen 25 euro (Polie) en Hercule 4 kant beslag 55 euro.


@Pien, ja erg duur. Ik heb mijn hele Franse leven vanaf 2001, 40 euro voor een paard betaald en 20 euro voor een shetje en nooit voorrijdkosten hoeven te betalen en dat terwijl de vorige smid meer dan een uur in de auto zat om bij ons te komen. Maar als er verder niemand te vinden is volgende keer dan zal ik hem toch maar weer laten komen, dat zal dan ergens in mei zijn waarschijnlijk.

Cera_D schreef:
Klinkt als een heerlijke mini vakantie, weer lekker op kunnen laden. Wel heel rottig dat je daarna weer door je rug bent gegaan...

Qua bekapper inderdaad wel flink aan de prijs en snap dat je twijfels hebt over de werkwijze. Er zijn inderdaad stromingen die het liefste niks doen aan de zool/steunsels maar daar ben ik zelf wat minder van (doe het bekappen nu zelf 4 jaar). Ik ga mee in het afvies van fardoe, die online cursus is giga leerzaam en denk dat jullie het daarna volledig zelf kunnen doen. Ze heeft ook een gratis rotstraal ebook online staan, die is ook al heel interessant.


@Cera, het was fijn, maar wel heel erg schrikken dat we zowat in het ravijn lagen omdat het wiel eraf liep omdat Erwin vergeten was de wielmoeren aan te draaien. Maar goed, ook dat hebben we weer overleefd, nu nog even mijn rug weer overleven...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 01:24

Ik ga mee met de tip van Cera_D , het gratis rotstraal e book is zo te downloaden en staat vol informatie.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 16:12

Mo! Je zegt zo even tussen neus en lippen door dat je een wiel verloren bent onderweg, "maar ach.." en dan volgt er doodleuk dat het gebeurde tijdens langs een ravijn rijden, en bijna een ongeluk opleverde?! O:)
Pfff gelukkig is het goed gegaan. Wees een beetje zuinig op elkaar!
:=

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-21 16:33

Ik ga het boek downloaden over rotstraal.

Veldbloem schreef:
Mo! Je zegt zo even tussen neus en lippen door dat je een wiel verloren bent onderweg, "maar ach.." en dan volgt er doodleuk dat het gebeurde tijdens langs een ravijn rijden, en bijna een ongeluk opleverde?! O:)
Pfff gelukkig is het goed gegaan. Wees een beetje zuinig op elkaar!
:=


Hi Veldbloem, ja het was idd wel erg schrikken. Helaas film ik altijd alles, maar hiervan schrokken we zo erg en moesten we meteen in actie komen dat filmen niet in me opkwam. Erwin had thuis e.e.a. aan de dubbellucht vervangen. Dubbellucht betekent dat er twee wielen naast elkaar op de as zitten, dus de achteras van onze camper heeft 4 wielen.

We horen in een haarspeldbocht ineens een vreselijk kabaal, dusdanig erg dat nog geen centimeter doorrijden aan te bevelen was. Dus meteen op de rem, maar de auto wilde niet sturen. Dus we kwamen midden in de bocht stil te staan. 2m verder was een ravijn, we hadden wel in de bomen blijven hangen, maar toch...

Dus we renden de auto uit om te kijken wat dat vreselijke geluid was, er gaat van alles door je hoofd, zit er iemand achter op wat we niet konden zien op de camera's (we hebben ook achterop camera's), is de uitlaat er gewoon afgevallen, zijn we met de bumper achter een andere auto blijven hangen...? Allemaal dingen die vreselijk zijn, maar toen we om de wagen heen renden, zagen we niets van dat al, maar wel een van de dubbellucht op links die helemaal scheef onder de camper uitstak.

De wielmoeren waren dus losgekomen. Erwin had ze vergeten aan te draaien. We blokkeerden totaal het verkeer. Enorm veel stress. De binnenste van de twee banden had de klap opgevangen maar was compleet plat. Gevaren driehoek uitgezet en ik ben (helaas had ik mooie kleren aan en in de stress kwam het niet in me op om een spijkerbroek aan te doen) in mijn nette kleren met nette schoentjes, kilometers teruggaan lopen om de wielmoeren die dus weg waren te zoeken. Ik heb er 1 gevonden en al mijn tenen waren kapot. Gelukkig had een meneer er ook twee gevonden en die kwam hij brengen.

Toen moest Erwin de wagen opkrikken, maar er waren van die rijsporen, dus de krik haalde niet de hoogte. Dus planken onder de krik. Ondertussen was ik terug en heb ik wat auto's langs de camper kunnen leiden. Er was ook een minivrachtwagen en die had maar 2cm over echt, voordat hij in het ravijn zou donderen. Toen was er een heel grote vrachtw met een heel onbeschofte chauffeur die begon te schelden dat we ons moesten verplaatsen maar dat kon niet omdat we alleen maar het ijzer over hadden, de kapotte banden waren er al af.

Dus één reserveband eronder gekregen en ons een paar meter verder laten rollen heel zachtjes en toen stonden we wat beter. Maar op 1 band kun je met zo'n camper niet verder dat is te zwaar, daarom zit er ook dubbellucht. Ondertussen moest ik op de bestuurderstoel blijven zitten en remmen want we stonden heel schuin uiteraard in een haarspeldbocht. De handrem was wel aan, maar daar heb je weinig aan als je wagen op de krik staat.

Daarna hebben we het wiel dat het minst kapot was, gepaard met het reservewiel. De 3 moeren (van de 6) erop gedraaid en 1 moer van de andere kant gejat. Toen konden we in ieder geval weer rijden. Iedere paar km gestopt om de moeren aan te draaien, want de gaten voor de wielmoeren waren door het trillen helemaal uitgelubberd. Naar garages gegaan maar wielmoeren schijnen specifiek te zijn en een wiel konden we zo snel niet vinden, want de steek is bij iedere wagen weer anders en het moet ook dubbellucht zijn.

Afijn, we hebben onze vakantie 'gewoon' vervolgd, hebben het toch nog 2 dagen heel fijn gehad en we zijn er niet door gaan scheiden ;-)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:06

En omdat alles goed is afgelopen weer een fantastisch verhaal voor de volgers van je topic.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:48

Pfoe wat een avontuur. Ben blij dat je het zo na kan vertellen!

So much <3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Arjette15, GoogleAdsense, herous, IndianSu, janneke584, Lanoca, Pien63, Thami, Vagabondo, YvonneV en 87 bezoekers