Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:37

Ja ben ik ook heel blij mee. Ik wil op termijn nog kijken naar 1 of 2 pensionpaarden erbij. Zit er zelfs aan te denken aan een opgroeiplek voor veulen/jaarling/twenter. Want ik zie hoe goed dat werkt bij mijn jonkie. Maar mijn voorkeur heeft dan wel merrieveulens en koudbloed. Dat type past het beste bij de huidige kudde.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 07:46

Vandaag wordt mijn ukje weer bekapt.
Hielen staan heel hoog dus er gaat iets vanaf.

Hoe vaak “ doen” jullie iets met jullie jonkies?
Ik ben er een keer of 4 per week, nu hij dichtbij staat.
Even aaien, wat kruiden en gras snacken, stukje lopen, even wat kammen/ voetjes , en extra slobber geven…( dit wissel ik af, dus niet alles ineens )

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 07:50

Ik ben er 5 dagen in de week om te mesten en voeren, maar doe maar 2 dagen in de week iets. En dat iets is dan een stukje wandelen, poetsen of wat rommelen in de bak.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:07

De mijne is 3, ik ben er elke dag en doe 5x per week iets met hem, maar hele korte sessies van 15/20 minuten.

Gisteren even de barebackpad opgehad. <3
Afbeelding

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 08:10

Oh wat een knapperd!!

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:20

Ik ben er twee keer per dag, en heb hem elke dag in de hand. Echter met dit weer doe ik 1/2 keer in de week echt iets met alleen hem.
Hij vind schriktraining leuk. De gekste atributen haal ik te voorschijn. Probeer ze dagelijks samen even de bak in te knallen zodat die bolle van mij ff flink doorsjouwt. En jonkie gaat dan mee met de trailer, in zn eentje, super stoer, om te wandelen in het bos af en toe.

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:30

Mijn jonkie is nog maar 2 ik ben er zo'n 5 dagen in de week maar veel meer dan een borstel erover en een keer een klein stukje wandelen (1x per week max) doe ik niet. Ze mag vooral lekker gras eten momenteel :+

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:05

Ik doe 2x in de week 'iets' met mijn bijna 3 jarige.

Ene keer een rondje aan de longe, andere keer een tut en poets sessie, gisteren even de dubbele lijnen genomen en het sturen geoefend op men positie.

Voor de rest lekker lui leventje voor hem :D

Hij was het niet eens met de aquatraining, aka een plas water in de roundpen _O-

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 21:14

Dat is ook wel heeeeeeel gemeen.
Weet je niet dat daar krokodillen inzitten??

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-21 19:17

Vandaag even lekker gras en kruiden gesnoept ( hoog gras en kruiden, hij staat 24/7 buiten op een paddock paradise met kort gras en ruwvoer).
Ben wel blij met m’n keus hem op deze grote stal te zetten. Er gebeurt veel, veel te oefenen en te zien…
Zoals de waterspuit vandaag, dat was toch wel even spannend.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:05

Ik zou het ook niet erg vinden om er een HK topic van te maken. Ik post ook mee in het 'Paarden die in 2021 beleerd gaan worden'-topic, maar dat is toch iets formeler en ik plaats er eigenlijk alleen als ik iets nieuws heb gedaan of iets bij te dragen heb op de vraag van een ander. Plus de nadruk ligt daar meer op rijden/zadel- en ruitermak maken, daar ben ik nog niet aan toe.

Op het moment doe ik eigenlijk niks. Hij krijgt z'n natje en z'n droogje en dat is het. Ik kan heel slecht tegen de hitte. Paard ook, merk ik. Wel grappig, het is duidelijk aan te merken dat het een ras/kruising is met noordelijke/koudbloed invloeden ipv. veel volbloed. Hiervoor had ik een quarter en die stond zelfs met 40 graden nauwelijks te zweten. Mijn jonkie wordt al traag en klam als het over de 25 graden komt :')

Ik merk wel dat hij weer een beetje praatjes begint te krijgen en wat energie over heeft, dus als het ietsje koeler wordt gaan we wel weer aan de slag. Heb wel een beetje al mijn plannen laten varen, ik hobby rustig wat aan en ik zie wel waar het schip strandt. Ben momenteel te druk met werk en privé leven om er uren mee bezig te zijn op een dag :)

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 17:53

Hoe oud is de jouwe?

Zo leuk, mijne is toch best dapper. Vandaag startten ze de shovel naast hem en hij keek even en ging toen toch verder met slobber eten. Terwijl ze een meter verder aan t boren waren en af en toe met een ladder rondliepen.

De komende maand staan goed leren vast staan, stukje verder wandelen en de waterslang/ spuit plaats op de planning.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:39

Ah super leuk topic! Ik kom er wat later bij alleen :=
Toen ik mijn paard had gekocht was ze 3 en onbeleerd. Ik heb haar wel als 3,5 jarige beleerd. Maarja dat was echt 1x en soms 2x in de week erop. En dan 1 rondje in de longeercirkel of de bak. Ik heb het echt zo langzaam opgebouwd dat mensen soms echt afvroegen waarom ik niet sneller ging werken. :') Maar ik wilde haar echt al haar tijd geven om op te groeien naar een mooi en goed rijpaard :)
Het duurde ook wel een jaar voordat ik het eerste sprongetje met haar had gemaakt. En dat terwijl ze een springpaard is.
Ik zag wel vaak andere paarden van haar leeftijd die al echt spieren hadden alsof ze al 10 jaar waren en dagelijks bereden werden. Maar dat lekker negeren en langzaam werken met je paard natuurlijk. :D
Daarnaast heb ik wel gelijk elke dag wel wat met haar gedaan. Al is het alleen maar in het bos wandelen, vrijheidsdressuur truckjes oefenen en weet ik veel wat allemaal. Haar ook gewoon lekker in de paddock zetten en foto's maken vind ik een geweldige hobby *-:)

[o]

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 18:42

Ja leuk he, die foto’s. Vind ik ook leuk om te doen.
Ben je nu meer met springen bezig of dressuur?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:13

Mijne is vandaag 2 geworden. Ondanks dat hij meer interesse had in gras, toch even klein feesttje gevierd inclusief vlaggetjes, bloemenkransjes en een opblaas '2'. Voor de duvel niet bang toenn ik alles om zn nek hing.

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 23:24

Hahaha geweldig! Mijne wordt volgende maand 2, je brengt me op ideeën!
En gefeliciteerd!

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:06

Hutcherson schreef:
Mijne is vandaag 2 geworden. Ondanks dat hij meer interesse had in gras, toch even klein feesttje gevierd inclusief vlaggetjes, bloemenkransjes en een opblaas '2'. Voor de duvel niet bang toenn ik alles om zn nek hing.


Haha mooi!
Gefeliciteerd :D

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:33

Ik heb een Spaanse 5 jarige gekocht. Kon vrijwel niks, was puur zadelmak denk ik. Ookal werd ie verkocht als paard met l niveau. Door blessure heeft ie na een half jaar rustig opbouwen een jaar stilgestaan. Heeft em goed gedaan wag uitgezwaaid band opgebouwd. En nu dan weer bezig met het doorrijden. Hij zit nu op zeg maar b niveau. De basis kan hij redelijk, maar dan houd het ook op. Wel heeft hij aanleg voor het hogere werk. Dus blessures goed in de gaten houden en doortrainen is m'n doel. In de toekomst komt er wel een tweede bij die echt voor de sport is. Wederom een jonkie. En ik ga denk ik alles op de zelfde manier doen. De tijd nemen. Ik rijd ook niet langer als een half uur 3 kwartier en het is voonlrnamelijk stappen en draven.

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:30

Gefeliciteerd Hutcherson!

Ik maak ook foto's van alles en nog wat. Sowieso 1x per maand met de spiegelreflex, om goed de groei te zien en bij te houden. Leuk voor later. Maar ook elke dag wel van nieuwe dingen, of gewoon lekker in de wei.

Hier hebben we afgelopen week gespeeld met water. Raar joh :D
Vooral de slang is spannend :j. Plassen zijn geen probleem gelukkig.
Afbeelding

En van de week was na de storm de verbindingsdraad tussen buiten omheining en de binnenomheining van de weitjes gebroken. Dus daar stond geen stroom op. Mevrouw had dat heel snel door bij het stripdraadje :=
En toen we het gefixt hadden ook heel snel de eerste klap stroom te pakken. En dan gewoon nog een keer proberen of het echt niet kon :')
Afbeelding

En ze is weer aan het groeien. Ik hoop toch wel dat ze niet al te ver doorschiet :')
Afbeelding

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 12:44

Hebben jullie, diegenen die wandelen, ook een naamplaatje aan t halster?
Aanraders daarvoor?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)


Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:47


Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 23:58

Die tag vind ik te groot voor aan halster/ touwhalster..
Of valt t mee?
Laatst bijgewerkt door Muze op 24-06-21 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:58

Ik heb inderdaad precies zo'n zelfde tag, met daarop de naam van het paard en ons telefoonnummer. Fijne dingen! Qua maat inderdaad wel een beetje onhandig, maar daar doen we het dan maar mee. Hiervoor had ik een kleiner metalen tagje, met de telefoonnummer en naam erin gedrukt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:34

Dat is wel handig. Ik moest meteen aan zo'n kokertje of gegraveerd plaatje voor katten en honden denken. Die zijn ook wat kleiner denk ik, maar bungelen misschien wel wat meer.

Even offtopic Sadira maar ik zie in jouw profiel dat je Shakirah hebt verzorgd, en volgens mij komt Sadira van dezelfde stal(?) ik verzorg daar nu ook een paardje :D

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:09

Ik had voor mijn haflinger een hondenpenning. Die zijn vrij klein. Ik heb 'm op een gegeven moment van halster naar zadel verhuisd en mijn zadel verkocht maar vergeten de penning er af te halen :x
Dus ik moet nog een keer een nieuwe bestellen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Damelza, Dark7, Hannanasjuh, joyce83, Karlijn_dv, Lauke, lonniejj, Maaike_Ma, MarjanB, mirriejj, Ptl4ever, Radiostilte, Rianneko, robbie88, santaju, sterregoud, SusanH, Ubermetrics en 92 bezoekers