Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:37

Mkango schreef:
Maar als jullie, Babootje en Dees, in al die reacties alleen maar willen lezen dat iedereen hier op zoek is naar een bevestigde Z-leermeester, braaf, bomproof, inclusief zadel en hoofdstel en nog geen schrammetje op z'n lichaam, en dat voor 2500 euro, valt er verder niet te discussiëren. Ik vind het alleen ontzettend storend dat dit elke paar dagen weer herhaald moet worden, dat de (potentiële) kopers hier worden weggezet als een stel gierige idioten, woorden in de mond gelegd worden, en verkopers worden neergezet als mega-eerlijke mensen die alles doen vanuit de goedheid van hun hart, nooit een cent meer zouden vragen dan het dier waard is en alleen maar doodbrave paarden aanbieden die allemaal heel netjes gereden zijn en waar niets aan mankeert.


Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:58

Babootje schreef:
Mkango schreef:
Maar als jullie, Babootje en Dees, in al die reacties alleen maar willen lezen dat iedereen hier op zoek is naar een bevestigde Z-leermeester, braaf, bomproof, inclusief zadel en hoofdstel en nog geen schrammetje op z'n lichaam, en dat voor 2500 euro, valt er verder niet te discussiëren. Ik vind het alleen ontzettend storend dat dit elke paar dagen weer herhaald moet worden, dat de (potentiële) kopers hier worden weggezet als een stel gierige idioten, woorden in de mond gelegd worden, en verkopers worden neergezet als mega-eerlijke mensen die alles doen vanuit de goedheid van hun hart, nooit een cent meer zouden vragen dan het dier waard is en alleen maar doodbrave paarden aanbieden die allemaal heel netjes gereden zijn en waar niets aan mankeert.


Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.


Als je het er verder kennelijk mee eens bent, kunnen we deze discussie dan laten rusten? Denk dat dit een mooi topic kan zijn voor mensen die het wat spannend vinden om een paard te kopen (ik zelf :+ ) en graag ervaringen willen delen/adviezen vragen of geven. Het is jammer als deze discussie steeds de boventoon voert.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:03

Ik snap het eigenlijk ook niet waarom daar telkens zo op gehamerd moet worden. In het huizenkoop-topic wordt ook terecht geklaagd over de prijzen omdat die op een paar jaar tijd meermaals over de kop zijn gegaan, waarom zou dat in een paardenkoop-topic dan niet mogen?

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:51

MyWishMax schreef:
Of juist geen getraind oog en zelf niks zien en keuren zien als iets wat je doet als je hoog de sport in wil. Die zie ik ook veel langskomen. Vooral bij 1e eigen paard. Als je dan de prijzen en gekte van nu hebt dan ga je ook mee als je dat kan betalen. En als je dan zonder keuren sneller een paard hebt, want verkoper vindt het wel prettig zo snel afhandelen?


Keuren is ook een momentopname. En soms loopt een paard onder de man net niet goed en is er klinisch niets aan de hand. Wat doe je dan? Ik heb twee adviseurs die mijn keuzes beoordelen. Als zij akkoord gaan, komt de DA. Als die alledrie enthousiast zijn, komt er een koop (nog niet gebeurd). Soms heb ik het gevoel dat ik te kritisch ben. Heb wel een 20k+ budget en wil dan gewoon iets goeds, ondanks de moeilijke markt…

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:12

Ja, een momentopname, maar je sluit er wel ernstige dingen mee uit. En kritisch is juist goed, vind ik. Op gezondheid pas ik mijn eisen niet aan, zelfs niet als het daardoor lastiger wordt.

Maar jij bent dan toch ook niet iemand die ik in mijn bericht bedoel? Je hebt hulp en een da die meekijken. Degene waar ik het over heb, die ik veel zie, hebben geen hulp en laten niet keuren. En sommige paarden zijn al niet goed als ze op stal komen. Die hadden er met hulp al uitgefilterd kunnen worden. Andere zijn vrij snel niet goed en blijken echr kapot te zijn wat bij keuring er uitgekomen zou zijn. Hoop verdriet en zelfs mensen die dus nooit meer aan een paard beginnen daarna. Maar die hebben wel vrij snel een paard kunnen kopen in deze markt. 1 keer kijken en niet willen keuren, verliefd en te weinig ervaring zelf.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:27

Maar jij bent dan toch ook niet iemand die ik in mijn bericht bedoel? Je hebt hulp en een da die meekijken. Degene waar ik het over heb, die ik veel zie, hebben geen hulp en laten niet keuren. En sommige paarden zijn al niet goed als ze op stal komen. Die hadden er met hulp al uitgefilterd kunnen worden. Andere zijn vrij snel niet goed en blijken echr kapot te zijn wat bij keuring er uitgekomen zou zijn. Hoop verdriet en zelfs mensen die dus nooit meer aan een paard beginnen daarna. Maar die hebben wel vrij snel een paard kunnen kopen in deze markt. 1 keer kijken en niet willen keuren, verliefd en te weinig ervaring zelf.[/quote]

Ik voelde me niet aangesproken, maar vroeg me n.a.v. jouw bericht af of ik niet te kritisch ben. Jouw reactie stelt me weer gerust.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:42

Oh, sorry haha.

Het is altijd lastig hoor. Nu is er een hoop gekte, maar het is in andere tijden ook lastig. Te kritisch vind ik niet, maar ik ben dus zelf ook heel kritisch op gezondheid. Met de hulp die jij hebt komt het echt wel goed, uiteindelijk.

Het enige wat ik gemerkt heb is dat ik dus niet te veel op foto's of film moet afgaan. Alles wat qua advertentie echt het paard leek is altijd afgevallen en viel tegen. Degene die ik mwah vond waren of idd mwah maar ook soms verrassend passend en uiteindelijk dus mijn nieuwe dier. :+ Ik kijk dus meer globaal of het past, bel voor wat meer informatie en plan er een paar bij elkaar in de buurt. Qua film waren sommige niet bijzonder of niet fijn gereden, maar waren bij proefrijden bij mij wel enorm fijn. Of iets wat echr heel gaaf leek, maar in het echt toch niet wat ik zocht.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:54

MyWishMax schreef:
Ja, een momentopname, maar je sluit er wel ernstige dingen mee uit. En kritisch is juist goed, vind ik. Op gezondheid pas ik mijn eisen niet aan, zelfs niet als het daardoor lastiger wordt.


Keuren is inderdaad een momentopname. Maar je wil inderdaad niet op voorhand al problemen kopen die een paard onbruikbaar maken voor het doel waarvoor je het koopt.
Die problemen komen vanzelf wel, of niet als je geluk hebt. Daarom keur ik altijd volledig.

Paarden kopen is ook best een 'vak apart'. Om te voorkomen dat je na 4 x een paard te hebben gekeurd, nog met lege handen staat is het aan te raden iemand met ervaring mee te nemen als je paarden gaat kijken. Die kan gelijk al zien en adviseren of het paard goed genoeg is om te laten keuren. En kan je ook adviseren over het aankoopproces. Dat kan je veel onnodige keuringen (en dus kosten) besparen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:43

Luzerna schreef:
MyWishMax schreef:
Of juist geen getraind oog en zelf niks zien en keuren zien als iets wat je doet als je hoog de sport in wil. Die zie ik ook veel langskomen. Vooral bij 1e eigen paard. Als je dan de prijzen en gekte van nu hebt dan ga je ook mee als je dat kan betalen. En als je dan zonder keuren sneller een paard hebt, want verkoper vindt het wel prettig zo snel afhandelen?


Keuren is ook een momentopname. En soms loopt een paard onder de man net niet goed en is er klinisch niets aan de hand. Wat doe je dan? Ik heb twee adviseurs die mijn keuzes beoordelen. Als zij akkoord gaan, komt de DA. Als die alledrie enthousiast zijn, komt er een koop (nog niet gebeurd). Soms heb ik het gevoel dat ik te kritisch ben. Heb wel een 20k+ budget en wil dan gewoon iets goeds, ondanks de moeilijke markt…

Nou zeg,als je meer dan 20k zou gaan betalen dan mag je wel eisen dat er geen medische problemen zijn.Anders zou dat toch echt wel veel te duur zijn.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:48

Het is allemaal niet zo zwart wit :) .

Zou je voor 20K een gezond paard moeten kunnen vinden? Ja.

Is elk paard van 20K wat niet gezond is te duur? Nee.

Dat hele zwart wit denken maakt het zo lastig, het een sluit het ander toch niet uit :)

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:53

ruitje schreef:
Het is allemaal niet zo zwart wit :) .

Zou je voor 20K een gezond paard moeten kunnen vinden? Ja.

Is elk paard van 20K wat niet gezond is te duur? Nee.

Dat hele zwart wit denken maakt het zo lastig, het een sluit het ander toch niet uit :)

helemaal mee eens...
Mensen beseffen niet altijd goed wat niveau en prestatie doet met de prijs.
En dan kan er best een bemerking in zitten.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:01

Even iets anders, ik zie dat het tuigpaard dat bij mij 30 april afgekeurd is op een tussenpeesblessure nu weer te koop aangeboden wordt, gewoon als gezond gezien de hogere prijsklasse erbij vermeld staat. Misschien is die binnen 1,5 maand weer helemaal goed (?) maar ik heb er twijfels over gezien er destijds nog een zichtbaar gat in de pees zat met nieuwe vezels in aanmaak :n Er staat in de advertentie iig geen enkel woord over een recente blessure.

Het is een topper maar mocht iemand hem willen kopen dan is het zeker de moeite waard om goed naar de achterbenen te kijken...

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:11

ruitje schreef:
Het is allemaal niet zo zwart wit :) .

Zou je voor 20K een gezond paard moeten kunnen vinden? Ja.

Is elk paard van 20K wat niet gezond is te duur? Nee.

Dat hele zwart wit denken maakt het zo lastig, het een sluit het ander toch niet uit :)


Oh zeker mee eens hoor! Maar als het belangrijk voor je is, het moet zeker te vinden zijn. Dus mijn idee was meer dat je daar dus geen consessies op hoeft te doen als je dat niet wilt.

Vind je bepaalde gebreken geen probleem, dan kan je nog een beter paard tegenkomen die door gebrek in prijsklasse valt.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:30

ruitje schreef:
Het is allemaal niet zo zwart wit :) .

Zou je voor 20K een gezond paard moeten kunnen vinden? Ja.

Is elk paard van 20K wat niet gezond is te duur? Nee.

Dat hele zwart wit denken maakt het zo lastig, het een sluit het ander toch niet uit :)


De ene bemerking is de ander ook niet. Maar ik vermoed dat ze met gezond “kan zonder problemen goed presteren onder druk, nu, en naar verwachting ook op de lange termijn” bedoeld. Dit bedoel ik althans met “gezond”.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:39

Gini schreef:
Ik snap het eigenlijk ook niet waarom daar telkens zo op gehamerd moet worden. In het huizenkoop-topic wordt ook terecht geklaagd over de prijzen omdat die op een paar jaar tijd meermaals over de kop zijn gegaan, waarom zou dat in een paardenkoop-topic dan niet mogen?


Nou ja, dat is het dus...
De prijzen van paarden zijn niet "meermaals over de kop gegaan". Lang niet zoals bij huizen het geval lijkt te zijn.
Je kocht een paar jaar geleden ook al geen netjes gezond paard voor 5.000 euro of minder. De afgekeurde exemplaren waren toen al dik 3K en hoger. Gezonde paarden kostten zo'n 4-5 jaar geleden ook heus al ruim 7.000 euro. In deze tijd vraagt men er toevallig net iets meer voor (ja, marktwerking en sommige verkopers zoeken een mazzeltje op, geef ze eens ongelijk).
Maar de prijzen van paarden op dit moment zijn echt niet oververhit hoog.

Dát is wat ik met mijn eerdere posts telkens probeer te zeggen. Ik trek een vergelijk met wat paarden de afgelopen 20 jaar hebben gekost en op basis daarvan kan ik niet anders dan concluderen dat de prijzen voor nette en gezonde paarden zelfs nu echt niet belachelijk hoog liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:46

Danique_G schreef:
ruitje schreef:
Het is allemaal niet zo zwart wit :) .

Zou je voor 20K een gezond paard moeten kunnen vinden? Ja.

Is elk paard van 20K wat niet gezond is te duur? Nee.

Dat hele zwart wit denken maakt het zo lastig, het een sluit het ander toch niet uit :)


De ene bemerking is de ander ook niet. Maar ik vermoed dat ze met gezond “kan zonder problemen goed presteren onder druk, nu, en naar verwachting ook op de lange termijn” bedoeld. Dit bedoel ik althans met “gezond”.
Same. :j Een bemerking voor mij is niet meteen "niet gezond," mits het dier voldoet aan wat jij zegt.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:48

Dat is inderdaad ook mijn definitie Danique.. 100% perfect geen spatje aan hoeft echt niet, en het blijven levende dieren. Ik ben nog maar 28 en ik mankeer ook al vanalles, maar niks dat mij zou moeten belemmeren haha :+

Van die tuiger, zo'n dingen maken me zenuwachtig hé. Ik vind dat ook zo jammer dat mensen daar niet wat eerlijker in zijn, dat zou zoveel keuringskosten uitsparen }:0 Maarja ijdele hoop allicht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:49

Kiwiaa schreef:
Dat is inderdaad ook mijn definitie Danique.. 100% perfect geen spatje aan hoeft echt niet, en het blijven levende dieren. Ik ben nog maar 28 en ik mankeer ook al vanalles, maar niks dat mij zou moeten belemmeren haha :+

Van die tuiger, zo'n dingen maken me zenuwachtig hé. Ik vind dat ook zo jammer dat mensen daar niet wat eerlijker in zijn, dat zou zoveel keuringskosten uitsparen }:0 Maarja ijdele hoop allicht :')
In a parallel universe, your horse has you X-rayed. :') Voor mij zou dat meteen een enkeltje slacht zijn - die buigproef kom ik van m'n leven niet meer door. _O-

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:51

Stille meelezer,op een paar berichtjes na dan,meldt zich...

Ik zie hier weinig mensen voorbij komen die een trekpaard of iets dergelijks zoeken.
Maar iemand verstand wat de gemiddelde prijs is voor een trekpaardveulen, voorkeur voor zwart/blauwschimmel.
Er staat weinig tot niets te koop en ik heb inmiddels wel een paar stallen aangeschreven.
Ik heb namelijk echt geen flauw idee

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:54

Haha ik denk dat de meeste mij vooral zouden laten staan om mijn karakter,niet om mijn gebreken :')

Over iets niet melden in een advertentie: Dat hoeft ten eerste niet te betekenen dat het niet later alsnog gemeld word en daarnaast heb ik ook wel eens een paard naar een andere DA gebracht en een andere uitslag gekregen.

Ook dat vind ik dus lastig om zoiets over te zeggen, ik zeg ook wel eens dingen niet in een advertentie maar wel face 2 face bijv.

Trekpaarden weet ik niks van, kan je niet helpen :+

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:57

Ruitje...volgens mij niks mis met jouw karakter,ik lees je posts altijd graag iig.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:58

ruitje schreef:
Haha ik denk dat de meeste mij vooral zouden laten staan om mijn karakter,niet om mijn gebreken :')

Over iets niet melden in een advertentie: Dat hoeft ten eerste niet te betekenen dat het niet later alsnog gemeld word en daarnaast heb ik ook wel eens een paard naar een andere DA gebracht en een andere uitslag gekregen.

Ook dat vind ik dus lastig om zoiets over te zeggen, ik zeg ook wel eens dingen niet in een advertentie maar wel face 2 face bijv.

Trekpaarden weet ik niks van, kan je niet helpen :+


nee dat is ook wel weer waar inderdaad. Maar lees het hier toch regelmatig dat een paard afgekeurd is en dan meteen terug wordt aangeboden als perfect.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:05

tyleysmiley schreef:
Ruitje...volgens mij niks mis met jouw karakter,ik lees je posts altijd graag iig.


Ik ben op internet veel leuker dan in het echt joh :+

Kiwiaa, dat gebeurt ook veel hoor. Ik denk dat zo'n post om voorzichtig te zijn bij een bepaald paard alleen maar fijn is :o .

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:13

Danique_G schreef:
ruitje schreef:
Het is allemaal niet zo zwart wit :) .

Zou je voor 20K een gezond paard moeten kunnen vinden? Ja.

Is elk paard van 20K wat niet gezond is te duur? Nee.

Dat hele zwart wit denken maakt het zo lastig, het een sluit het ander toch niet uit :)


De ene bemerking is de ander ook niet. Maar ik vermoed dat ze met gezond “kan zonder problemen goed presteren onder druk, nu, en naar verwachting ook op de lange termijn” bedoeld. Dit bedoel ik althans met “gezond”.

Dat bedoel ik inderdaad met gezond ja. dat het een paard is wat niet arbeidsongeschikt is of zelfs een ziekte heeft die levensverkortend kan zijn.Als je een paard zoekt om mee te gaan presteren.Natuurlijk zijn er geen volmaakte levende wezens en een paard kan ook wat mankeren waardoor hij minder prestatievermogen heeft,maar dan moet de prijs aangepast zijn.En geen 20k.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:15

Kiwiaa schreef:
ruitje schreef:
Haha ik denk dat de meeste mij vooral zouden laten staan om mijn karakter,niet om mijn gebreken :')

Over iets niet melden in een advertentie: Dat hoeft ten eerste niet te betekenen dat het niet later alsnog gemeld word en daarnaast heb ik ook wel eens een paard naar een andere DA gebracht en een andere uitslag gekregen.

Ook dat vind ik dus lastig om zoiets over te zeggen, ik zeg ook wel eens dingen niet in een advertentie maar wel face 2 face bijv.

Trekpaarden weet ik niks van, kan je niet helpen :+


nee dat is ook wel weer waar inderdaad. Maar lees het hier toch regelmatig dat een paard afgekeurd is en dan meteen terug wordt aangeboden als perfect.


Dat ben ik ook al een aantal keer tegen gekomen! Of met ‘een kleine bemerking’ die in werkelijkheid artrose is.

Ik zie nu een paard met een mooi keuringsrapport waarvan mijn trainer zegt: onder de man loopt hij op sommige punten echt niet goed…

Moeilijk hoor…