[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:19

fardoe schreef:
Dat snap ik, misschien kun je een soort roundpen maken met prikpaaltjes en lint en kijken of los longeren beter gaat.
Je houding kan linksom onbewust toch anders zijn dan rechtsom.
Let op haar oren, vaak geven die als eerste aan dat ze gaan omdraaien.


Longeren heb ik zelden gedaan, maar de paarden konden het wel. Ik deed ze los in een beperkte ruimte. De zweep wijzen naar de sokjes betekende stap, hoger...draf en hoogst galop. Ho was stilstaan en draai om andere kant. Strek was uitgestrekte draf (tja dat moest het voorstellen maar is niet echt evident met een merens := ) .
De paarden vonden dat erg leuk en konden het goed. Vanwege mijn slechte rug deed ik het af en toe en toen ze jong waren om de stemcommando's te leren.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 15:26

Dat was mooi werken zo, Pien. In een roundpen of kleine bak deed ik het ook ongeveer zo. Tijd dat zo'n ding weer terugkomt in afwachting van een bak.

@Tamara, ik ga het filmen en op haar oren letten.

Voor nu heb ik alvast een filmpje van vanmorgen stappen aan de hand. Ik ben blij met jullie ideetjes van gisteren, want filmen moet ik echt veel vaker doen, want ik zie nu dat ze mij liever niet aan haar linkerkant heeft. Ze wil stiekem vaak naar de andere kant piepen en soms heb ik het niet eens door en laat ik het zo. Aan het eind van het filmpje nog even een shot waar je al een beetje kan zien, hoe geïrriteerd ze is als ik haar op links wil vastpakken. Aan het begin van deze sessie niet, maar na een poosje oefeningen doen, wel.

Ik ben erg benieuwd naar jullie evaluaties of analyses. Hier is de link naar het filmpje van vanmorgen.

https://youtu.be/OMCY3fA56tw

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:30

Weet je echt zeker dat ze met linkeroog goed ziet?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:52

Bij het rechtsom lopen met jou aan de linkerkant blokt ze je met haar linkerschouder. Jouw hand zit bij haar hals om haar bij je weg te houden. Het is beter om haar linkerschouder bij je weg te houden dmv lichte stelling naar links en controle over de schouders.
Ze doet het omdat het kan.
Ga straks nog een keer het inbuigen bekijken want daar zag ik verschil in haar hoofdhouding.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 16:01

Bedankt voor het meedenken alvast.

Heb ik me ook al 100x afgevraagd Pien, maar ik deed eerst zelf de watjestest. Dus je blinddoekt haar rechteroog en gooit dan een watje langs haar linkeroog. Een watje maakt geen geluid of wind vandaar. En daar reageerde ze toen goed op, dus m.a.w. ze zag goed met links. De dag erna heb ik de Engelse d.a. het laten testen en zij vond er niets mis mee. Dus dat oog lijkt goed.

@Tamara, "ze doet het omdat het kan". Dus jouws inziens toch ondeugendheid? Of Dominantie?

Mijn grote vraag blijft dan, waarom alleen links? Ze wil duidelijk eigenlijk liever niet dat ik links van haar loop. Ze gaat stiekem telkens aan de andere kant lopen.

Kan het nog zijn omdat haar manen aan die kant hangen? ik roep maar iets geks.

Ik ga nu het filmpje maken van "mennen" van vanmorgen waarbij ik wat meer gecirkeld heb.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 16:21

Ik hoop op nog meer suggesties. Ik denk zelf niet dat het aan haar lijf ligt. In het volgende filmpje cirkel ik haar met lange lijnen, ik krijg niet de indruk dat er iets aan haar mankeert. Ze doet het netjes. Des te raadselachtiger vind ik het waarom ze niet wil dat ik aan haar linkerkant loop of vastpak. Soms vindt ze het ook goed, getuige het eerste filmpje, maar je ziet toch irritatie bij haar in het eerste filmpje.
Bij dit tweede filmpje is er geen enkele irritatie ook veel briesen.

https://youtu.be/Gcly1K8aQ-s

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:39

Even snel tussendoor. Wat mij opvalt bij het lopen aan de hand is dat ze met de rondjes rechtsom heel erg dramt. Ze loopt gigantisch over je heen, niet oke. Wat tamary ook zegt, ze blokkeert jou met haar schouder.

Edit: flexen doet ze naar rechts duidelijk beter dan naar links. Daar gooit ze haar hoofd sneller heen en weer om hem op de plek te houden, rechts kan ze hem beter controleren ofzo. Beetje moeilijk te zeggen, haha.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:02

Wat de andere bokkers zeggen zie ik ook en ben ik het ook mee eens. Ook zie ik dat ze eigenlijk constant een beetje naar rechts wilt kijken en het gewicht op links voor wilt zetten, dit kan door haar natuurlijke scheefheid komen. Dit in combinatie met een bepaald patroon wat ze zichzelf heeft aan geleerd (snel omdraaien = de makkelijkste oplossing), dat ze misschien simpelweg minder comfortabel is met iets aan de linker kant en het feit dat jij longeren niet leuk vind is het niet zo gek dat jullie nu ergens tegenaan lopen.

Afbeelding
Op dit plaatje zie je een beetje wat Callas doet, en je wilt natuurlijk dat ze mooi meebuigt met de cirkel.

Het stretchen an sich zegt niet zo veel (hoewel het een hele fijne oefening is die je mega leuk hebt aangeleerd :D ) over hoe dit in beweging gaat.

https://www.straightnesstraining.com/

Dit vind ik zelf een hele fijne site over scheefheden en hoe op te lossen, ook heel veel gratis info en tips :j

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:05

Interessante link, cera. Die sla ik op om later nog eens goed door te lezen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:10

Ze doet het omdat het kan, omdat de ruimte er is omdat ze niet begrenst wordt. Het is geen ondeugendheid en geen ongehoorzaamheid en geen dominantie.

Het flexen gaat naar rechts duidelijk verder en makkelijker dan naar links. Logisch want haar linkerschouder is dominant, dus zie je wat restrictie links.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:01

Leuk filmpje, en ik waag mee niet aan gedragsanalyses want daar heb ik geen verstand van.
Wat mij opvalt is dat je bij het linksom lopen binnen in de cirkel loopt, en dat je bij het rechtsom lopen aan de buitenkant van Callas loopt. Gaat het leiding geven van binnenin de cirkel niet makkelijker?
En naar de andere kant piepen doet Callas ook op de rechterhand, na het stilstaan, ongeveer op 1 min 40. Misschien zag je dat zelf ook al.
Verder lees ik gewoon weer lekker mee, leerzaam wat er uit zo n open vraag kan komen!

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:22

Interessant om zo alles te lezen! :j

Wat mij opvalt is dat het allemaal wat... chaotisch is. Hoog op tempo ook. Is dat jouw tempo, of is dat Callas haar tempo? Tevens loop je vooral op een redelijk kleine cirkel, wat doet ze als je rechtdoor loopt? Ik zou denk ik eerst investeren in echt een stuk basis: jouw tempo, uit jouw ruimte en jij bepaalt het hoe, het waar en het wanneer. Ze stapt niet zelfstandig naast je, doet van alles en ramt jou inderdaad eruit met haar schouder.

Ik zou echt gaan toewerken naar een zelfstandig stappend paard op een fatsoenlijke afstand van jou, voor je over gaat tot longeren.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:11

Wat mij opvalt bij dat mennen is dat je bij elke stap klikt, dat komt erg onrustig over. Als ik mijn paard sneller wil laten gaan dan klik ik 1 keer, als ze iets eenmaal doet zeg ik niets meer. Ze stapt al, dus waarom elke keer klikken? In het rij filmpje kom je ook erg onrustig over, je zegt heel veel en vraagt heel veel dingen achter elkaar. Misschien ook eens een paar rondjes stappen en niets vragen en zeggen als ze het gewoon goed doet.
Ik ben nu een paar keer wezen kijken bij de training van Angie op de 2lazy7 ranch en hij vertelt dan ook heel veel. Hij doet heel veel met houding en weinig met stem. Angie reageert daar goed op. Ze geven geloof ik ook online cursus. Kan je wel eens een filmpje appen als je dat leuk vind, van de training van Angie.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 10:21

Hey allemaal. Tjee, wat een hoop reacties en wat veel tips en goede beschouwingen. Ik ga uitgebreid voor jullie antwoorden zitten, dat duurt even eer ik alles wat jullie weer gezegd hebben geanalyseerd heb. Ik kom snel met een antwoord.

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:39

Monique1963 schreef:
Ik hoop op nog meer suggesties. Ik denk zelf niet dat het aan haar lijf ligt. In het volgende filmpje cirkel ik haar met lange lijnen, ik krijg niet de indruk dat er iets aan haar mankeert. Ze doet het netjes. Des te raadselachtiger vind ik het waarom ze niet wil dat ik aan haar linkerkant loop of vastpak. Soms vindt ze het ook goed, getuige het eerste filmpje, maar je ziet toch irritatie bij haar in het eerste filmpje.
Bij dit tweede filmpje is er geen enkele irritatie ook veel briesen.

https://youtu.be/Gcly1K8aQ-s


Wat mij hier opvalt is dat ze enorm naar binnen valt, haar cirkel wordt steeds kleiner en dat kan ook want het lijkt alsof er geen contact is op de buitenteugel. Daarnaast krijg ik het idee dat jij harder werkt dan zij.

En, maar dat is mssn persoonlijk, vind ik het bijna eng hoe die teugels zo los langs haar benen hangen.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:56

Monique1963 schreef:
Ik hoop op nog meer suggesties. Ik denk zelf niet dat het aan haar lijf ligt. In het volgende filmpje cirkel ik haar met lange lijnen, ik krijg niet de indruk dat er iets aan haar mankeert. Ze doet het netjes. Des te raadselachtiger vind ik het waarom ze niet wil dat ik aan haar linkerkant loop of vastpak. Soms vindt ze het ook goed, getuige het eerste filmpje, maar je ziet toch irritatie bij haar in het eerste filmpje.
Bij dit tweede filmpje is er geen enkele irritatie ook veel briesen.

https://youtu.be/Gcly1K8aQ-s


Deze net pas gezien. Logisch dat ze geen irritatie heeft, want ze kan en mag ook alles doen wat ze zelf wil. Er is geen buiging, ze valt volledig over haar schouder door naar binnen. Geen contact op buiten, en je laat haar gaan waar ze heen wil. Dit heeft behalve gezellig wat stappen geen nut voor het correct gebruiken van haar lichaam.

Als je er zo achter wilt lopen zou ik of een longeersingel gebruiken, of als je echt wilt 'lange teugelen' dan op een hele andere positie gaan lopen zodat je ook daadwerkelijk contact kunt hebben op die buitenteugel.

Ze zal niet direct wat mankeren, maar ze is wel echt flink stijf. Je ziet ook dat ze haar achterbeen niet echt lekker onder de massa plaatst en juist buigt, maar meer over die schouder naar binnen klapt en dus zeker niet in de juiste balans door die wending gaat.

Niets dat niet te fixen valt :D Maar dan dus wel echt op een andere manier dan je nu doet :j

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:00

Tja ik zou dus gewoon even vanaf het begin beginnen. Vanuit meelopen aan je rechterkant langzaamaan de longeer positie opzoeken.
En meer belonen dan straffen.

Mel snapte eerst niet dat dingen ook rechtsom konden (precies de tegengestelde kant van callas dus, maar wel hetzelfde soort idee) , bij twijfel ging ze over naar linksom.

Dus bij haar heb ik bovenstaande ook gedaan, veel beloond en bevestigd en toen kreeg ze vanzelf door dat ze blijkbaar bij dit mens twee kanten op braaf is :D.
Duurde echt maar een paar keer, hooguit 5 minuten training om het omdraaien er helemaal uit te krijgen in alle gangen

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 12:11

Hi allemaal, ik ga nog op jullie reageren, ik ben vanmorgen maar gewoon overnieuw begonnen met het links naast haar kunnen lopen. Ik wil nog even benadrukken dat ik geen dressuur rijd. Ik wil alleen een gehoorzaam paard waarmee ik ritjes kan maken. Dus mij maakt het niet uit of ze buigt, stelling heeft, rechtgericht is etc. Dat zoek ik allemaal niet. Wel wil ik dat ze braaf is en normaal opgevoed is in haar omgang. En links naast haar kunnen lopen vind ik wel bij de normale omgang horen.

Ik heb 10 minuten gestunteld en uiteindelijk twee normale rondjes kunnen wandelen waar Callas schuin rechts achter me blijft. Ook nog even aan een superkorte lijn haar linksom laten lopen, ook niet simpel, maar toch redelijk gelukt.

Vriendje was zo lief het allemaal weer te filmen. Het is wel een hoog stuntel gehalte, maar goed, voor degene die het willen zien hier zijn twee links, heb geen tijd om mooie filmpjes te maken, dus hop zo op yt gezet. Unlisted.

https://youtu.be/aOjuONJpIHo

https://youtu.be/OIkh3AfOmgo

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:25

Ze luistert niet echt naar je, maar is met jouw op de grond zeer tolerant, terwijl ze eigenlijk doet wat ze zelf wil (tolerant, lomp bootje zeg maar). Om het heel pijnlijk te zeggen : ze is op de grond al niet gehoorzaam, jij bent niet relevant genoeg (en dat heeft niks met clickeren te maken). Ze neemt enkel net genoeg van je aan om ongeveer te doen wat jij wil, voornamelijk omdat ze het wel leuk vindt om wat te doen wat eigenlijk geen werk is (lichaamsgebruik optioneel eigenlijk). Ze is zelf geen leider en zoekt die hulp ook niet bij jouw (of poupette vermoed ik). Ze loopt dus rond te spelen als een bootje en gebruikt haar lijf niet zoals het hoort, maar zoals het makkelijkste is (uitzwaaien en obstakels opzij drukken om de bocht te nemen). Of dat gewoon een nooit zo getrained lastig lijf is of dat er ergens een blessure zit valt zo niet te zeggen, maar ik vermoed dat het eerder wegkomen met freewheelen is dan echt een fysiek probleem. Al zal je gegarandeerd protest krijgen als je zo'n stijf lijf gaat vragen echt te buigen, verzamelen en spieren aan te spreken.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:31

Ik heb de filmpjes niet gezien.

Je geeft aan dat dressuur niet hoeft voor jou, en dat is prima.

De basis van dressuur is echter wèl belangrijk.
Dresuur is niets anders dan controle hebben en een paard dat naar jouw hulpen luistert. Aan je been, te sturen en te remmen. Met stelling en buiging kun je de controle over haar schouders krijgen.
Maw... dressuur is niks anders dan controle hebben over het lijf van je paard.

Ik zou, vòòrdat je naar buiten gaat, absoluut bezig gaan met een stukje basis dressuur. Dat gaat je namelijk onwijs helpen in jullie verstandhouding

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:11

Op het tweede filmpje vraag je haar rond 1:50 stil te staan. Vervolgens draait ze achter jou langs, wat niet je vraag is. En tóch click je en geef je haar een beloning. Waarom? Ze gaf immers een eigen draai aan jouw vraag, die volgens mij vrij simpel was (ho = ho en niet meer draaien). Wees ook daar consequent in. Want ik zie ook wat tamary beschrijft: Callas trekt haar eigen plan en zolang dat enigszins matcht met dat van jou is het leuk en gezellig, maar zodra dat niet meer het geval is kom je in de problemen.

Daarnaast hoef je er heus geen bonte Totilas van te maken, maar óók voor buitenritten is goed gebruik van haar lichaam essentieel. Plus dat je inderdaad controle wilt hebben over de schouders, de achterhand, etc.

Ik zou echt zwart-witter (ha :D ) gaan werken, en ook echt aan de slag gaan met dat stukje buiging/controle over haar lichaam.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:27

Moeilijk hé Mo, en je doet zo je best.
Ik zie nu het opgemerkt wordt ook bovenstaande.
Callas is volgens mij van nature rechtsgebogen, links inbuigen zie ik niet echt terug.
Haar wat omhoog komen zie ik als verzet, drammen en dominantie en je doet zoveel met haar, dat dit allang over zou moeten zijn. Niet ok dus! Ik zie dat Als een ernstig signaal, ze waarschuwt je en jij reageert daar te lief op, vind ik. Bij mij had ze echt een heel boos nee gehad en ben jij gek , en vervolgens streng id achteruit of erger.

Ik liet Hercule nooit voorbij mijn schouder komen, zelfs niet met oortje, neusje etc. Ik zie dat Callas je voorbij loopt en jou naast haar been krijgt, dat is de minst dominante positie. Dus ZIJ hoort daar te lopen en niet jij.

Ik noem heel bewust Polie niet, want Polie was heel onderdanig en liep me zelden of nooit voorbij. Hercule was net als Callas een dominante flikker. Door 100% consequent zijn, had ik er een goude paard aan. Ik hoefde maar te kijken en hij ging weer naar zijn eigen positie. Schuin achter mij, altijd.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:31

Oh ik zie het echt heel anders. Op het eerste filmpje vlak voor minuut 3 dat callas haar best doet. Krijgt geen bevestiging of beloning. Dan op minuut 3 zie je dat callas een verkeerde keuze maakt, ze wilt naar je andere kant. Ik dénk omdat ze geen beloning krijgt, gaat ze op zoek naar een ander antwoord.

Als reactie daarop ben je heel erg straffend (ze denkt dat ze een tik op haar neus krijgt?) , en daarna escaleert ze.

Edit: ik bedoel niet dat je niet moet corrigeren, maar beloon ook als ze het probeert goed te doen.
En corrigeer niet uit hoge emoties maar richting rust. Je gaat gaar niet straffen, maar zet haar alleen waar ze zijn moet

Er mist rust en vertrouwen in dit verhaal, aan beide kanten zit er opbouwende frustratie
Laatst bijgewerkt door Sintara op 23-04-21 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:32

Leuk Sintara!

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:40

In het tweede filmpje gaat het beter, maar daar clicker je consequent als ze voorlangs om je heen loopt en een koekje aanpakt hahaah