Hoe ga jij met je onzekerheid over je paard om???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:57

ik heb ook zoiets met mijn pony meegemaakt, die heeft 4 jaar geleden spat gekregen 3 jaar geleden liep ze weer goed, eind vorig jaar/begin dit jaar werd ze weer kreupel, dachten aan een spierscheur, maar t werd ff beter en toen was ze weer kreupel, ze had echt erge pijn en stond op 3 benen, foto's maken had weinig zin bleek achteraf, want omdat ze al spat had gehad was het spronggewricht niet meer zoals het bij gezonde paarden is en konden ze ook niet zien of het daar aan lag, met verdoven kwamen ze er achter dat de kreupelheid 'ergens in haar achterbeen rond de sprong' zat, de buigproef daar reageerde ze dus weer niet op, echt heel raar was het, allemaal lekker vaag dus.

ze hebben toen gezegd in de kliniek dat het niets meer zou worden, maar destiny is zo sterk dat ik niet geloofde dat het echt niet beter zou worden, mn eigen DA zei toen kijk het nog ff aan, eventueel met pijnstillers, binnen 3 maanden geen verbetering dan is het toch einde verhaal.
dus ik afgewacht, ze ging steeds beter lopen, maar toen werd het voorjaar, en haar hals verhaarde goed, de rest van haar lijf hield ze de wintervacht 'vast' en ze zag er heel erg dof uit, wel een dikke buik maar toch zag je haar ribben, ze was chagie terwijl het zolang ik haar heb een supervrolijke pony is, ze wilde helemaal nix meer.en ze stond weer geregeld op maar 3 benen.

toen ben ik met haar gaan wandelen(ze mertke dat de andere 2 paarden wel werden bereden en met de trailer weggingen naar les en wedstrijd enz) dus ik heb haar n paar keer met de trailer meegenomen om in een andere bos te gaan wandelen, ben ook in t bos aan huis gaan wandelen, en door t dorp enzo.
en ze knapte heel erg op, nu loopt ze 100% regelmatig, heeft alleen een iets minder ruime soepele draf dan ze ooit heeft gehad, maar ze speelt weer in de wei loopt te rennen&te bokken
binnekort ga ik er weer opzitten en stukjes buiten stappen

ik weet niet of je jouw paard op dit moment stil hebt staan, of dat je er gewoon mee rijdt.

als hij stilstaat, zou je kunnen poberen om hem wat extra aandacht te geven en met hem wandelen enz misschien heeft hij net als mn pony het idee er niet echt meer bij te horen, waardoor ze er dus duidelijk slechter uit kunnen gaan zien.wanneer ze zich goed voelen, lekker in hun vel zitten, geestelijk helemaal 'happy'zijn om t zo maar ff te zeggen, zullen ze denk ik ook minder snel lichamelijke klachten krijgen, kreupel enz.

denk dat als ik mn pony niet heel veel extra aandacht had gegeven enz dat die dan nu nog kreupel was geweest, die had er echt geen zin meer in, zo van ik hoor er niet echt bij, ga nooit meer mee met de trailer, sta alleen maar in de wei&op stal, die deed er geen moeite voor om beter te gaan lopen. nu ze weer vaker uit stal komt en mee mag zie ik haar steeds beter gaan lopen.

de dierenartsen zagen er niets meer in, ik wel, het is mijn pony ik ken haar t beste.
zo moet je ook bij jouw paard denken, jij kent hem het beste, als je hem flink wat aandacht geeft, als hij wat afwisseling heeft heb je kans dat hij er weer wat beter uit gaat zien.
dat hij wel op de buigproef reageert maar er nix op de foto te zien is, kan wijzen op een spier/peesblessure, maar sommige paarden zijn nou eenmaal iets stijver dan andere, en kunnen dus wel op de buigproef reageren terwijl ze verder normaal lopen enook op de foto's er nix te zien is.

een buigproef is een moment opname, dus ik hecht er personnlijk niet superveel waarde aan, zeker niet als het paard goed loopt en de foto's van zn gewrichten ook goed zijn!

sterkte ermee!en niet opgeven want als jij de hoop opgeeft merkt je paard dat ook!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#



Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:31

wat ik bedoelde met dat hij zich geestelijk helemaal goed moet voelen, is dat als hij lichamelijke klachten heeft, maar zich ook nog eens achtergesteld voelt, zoals destiny, ze werd niet meer bereden, ging niet meer mee met de trailer enz, maar ze was ook echt kreupel, zonder dat ze echt konden zeggen wat het was 'ergens in de buurt van het spronggewricht' want dat was verdooft en ze liep beter, maar niet 100% goed, maar de buigproef reageerde ze weer niet op.

dus ik heb haar op rust gezet, en ze ging er steeds slechter uitzien, hield haar wintervacht vast in t begin van de zomer enz.

toen ik haar extra aandacht ging geven, het gevoel gaf dat ze net zo goed is als onze andere 2 paarden en er echt bij hoort, toen ineens knapte ze helemaal op, ze is altijd heel vrolijk geweest, toen was ze superchagie, vanaf dat ik ze regelmatig ergens mee naar toe neem, aan de hand of af en toe met de trailer, is ze ineens veel beter gaan lopen

dus dat bedoele ik, verder niet dat je er slecht voor zorgt, of dat je paard geen lichamelijk klachten ofzo heeft hoor!!
en ik ben ook niet zo dat ik denk dat een paard 'geestelijke klachten' heeft, en daarom niet goed loopt ofzo, maar een paard dat altijd is bereden maar dan ineens stil staat ivm onduidelijke kreupelheid, en je rijdt met een ander paard, ja bij destiny was het een geval van gebrek aan speciale/extra aandacht.

en Quentin, die is een tijd linksachter slecht geweest, kon niet goed van verzamelde draf naar middendraf wegrijden, dan haperte linksachter, zelfde met travers&appuyeren, linksachter kon hij niet onder zn lijf brengen, op de volte linksom kwam er een kreupele(midden)draf uit, maar nix te zien op de foto's en nix te zien op een scan van de spieren&pezen.
toen heb ik van de DA 'Ost O Flex' gekregen, mn DA gelooft niet in voedingssuplementen, maar deze, soort siroop is het, heeft bij veel paarden met een 'onduidelijke kreupelheid' goed geholpen.

Quentin heeft het 4 maanden gehad, ik heb gelongeerd en veel vwnw gereden, toen ben ik weer op M/Z niveau gaan rijden in de les en thuis veel vwnw en nu loopt hij helemaal goed, hij was waarschijnlijk zelf 'fout' gaan lopen na bv een verstapping ofzo en daardoor was uiteindelijk linksachter minder sterk dan rechtsachter geworden(van te voren was hij linksom veel beter&makkelijker te rijden dan rechtsom)
nu gaat het goed, kost wel wat extra moeite om hem linksom echt goed te laten lopen, maar het heeft ook een beetje met zijn werkwilligheid(of beter gezegd, het gebrek eraan!)te maken, denkt hij iets te voelen in bv. zn rug/been dan gaat ie steigeren.
die ost o flex zorgt voor een betere co-ordinatie van die spieren en gewirchten enz in het hele lichaam, dat heeft me toen op de goede weg geholpen!

maar ook Quentin was niet kreupel, alleen (licht, soms wat erger)onregelmatig als hij linksachter echt onder zn lijf moest plaatsen, maar met goede training wordt zn linkerachterbeen sterker en gaat het nu heel erg goed!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 19:06

dat spul is via de dierenarts te verkrijgen, het wordt uit ierland geimporteerd, Ost-O-Flex heeft bij mijn paard duidelijk voor verbetering gezorgd, de DA zei ook dat als je binnen 10 dagen geen verbetering ziet, je er mee kan stoppen(het is best duur, weet ff zo snel niet meer precies hoe duur, zal t ff aan mn moeder navragen)ik heb de fles nog staan, zal ff op het etiket kijken wat er precies inzit.
Cortaflex ken ik wel, maar heb het niet gebruikt. mijn DA 'gelooft' niet echt in deze middelen, behalve Ost-O-Flex, want dat heeft bij meerdere paarden die hij in zn kliniek heeft gehad, met een 'vage kreupelheid zonder duidelijke oorzaak' goed geholpen.
bij Quentin ook, maar t was niet ineens over, hij liep wat makkelijker, wst beter wat te doen met zn benen, endaarbij een opbouwende training, dat heeft ervoor gezorgd dat hij nu op M2 niveau gereden kan worden, al moet ik nog veel trainen voordat hij met alle2 zn achterbenen weer ongeveer even sterk is, rechtrichten is voor mij heel belangrijk, hij heeft de neiging om linksachter niet onder zn lichaam te plaatsen, en in n middendraf linksom op de volte hapert zn been af en toe, maar als ik hem dan zachtjes bijtik, komt hij er gemakkelijk doorheen, dus het is niet zozeer pijnlijk, meer gebrek aan werklust.hij is liever lui dan moe, als hij denk moe te worden stopt ie al!dus bij hem is het ook n deel aanstellerij, maar die siroop heeft hem zeker geholpen toen hij achter kreupel/onregelmatig was, ik geef het hem nu niet meer, en hij loopt nogsteeds goed.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Bonte_, AnniekSolana, dazai, Fleuribelle, Flubberboot, MiVita, Poezebeest, Rex_Rolfo, Roosch, xRoossie95 en 106 bezoekers